شناسهٔ خبر: 41302073 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

گزارش بازار؛

گرانی ادوات مشکل کشاورزان را بیشتر کرد؛ سبقت گرانی از درآمد

گرانی ادوات کشاورزی آن هم به طرز غیر قابل باوری در ماه‌های اخیر سبب شده تا کشاورزان با مشکلات عدیده‌ای روبرو باشند مشکلاتی که بخش اعظمی از نگرانی‌های این قشر را به خود اختصاص داده است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: در کنار گرانی طلا و سکه و خانه و ارز، افزایش ناگهانی و یکباره قیمت ادوات کشاورزی و ماشین آلات صنعتی این حوزه سبب شد تا یک نگرانی دیگر به کلکسیون مشکلات و مسائل و دغدغه‌های کشاورزی سراسر کشور افزوده شود. کشاورزانی که به سختی این روزها ارتزاق می کنند.

بالا رفتن قیمت ادوات کشاورزی در روزهایی که اقتصاد کشور با مشکل روبرو است چالش‌های زیادی را به همراه داشته و بررسی‌ها نشان می‌دهد عدم وجود نظارت دقیق و برنامه‌ریزی صحیح برای عرضه مستقیم مواد اولیه، کشاورزان را در کلاف سردرگم گرانی گرفتار کرده است.

کشاورزی دشوار تر از سال های قبل
سال زراعی جاری با توجه به شرایط اقلیمی و افزایش بارش‌ها، سال پرباری بود و استان تهران افزایش بارش ۶۰ درصدی را در پرونده بارش‌های سالیانه ثبت کرد این افزایش بارش‌ها منجر به افزایش بار محصولات شد که البته به گفته کشاورزانی که برخی از تمهیدات و توصیه‌ها را به‌خوبی رعایت کرده بودند افزایش کیفی و کمی محصولات به بهترین شکل رقم خورد.

با همه تأکیدات صورت گرفته و تمام اهتمامی که مهندسان کشاورزی و کارشناسان و کشاورزان برای تولید بهتر و افزایش تولید داشته‌اند این روزها با افزایش قیمت ادوات و ابزارهای کشاورزی روبرو شده‌اند و کشاورزانی که از دیرباز با ابزارهای کهن و سنتی خو گرفته بودند با تلاش آموزش‌ها برای بهره‌وری بهتر به سمت این ادوات آمدند اما این گرانی‌ها نفس همه بریده و انگیزه را برای استفاده از این ابزارها از بین برده است.

یکی از کشاورزان شهرستان ری در جنوب تهران افزایش عجیب‌وغریب قیمت دستگاه‌های موردنیاز کشاورزی را موردانتقاد قرار داد و به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر یک شخم‌زن دستی را باید ۳۲۵ هزار تومان خرید، درحالی‌که همین محصول پاییز ۹۸ حدود ۲۳۰ هزار تومان قیمت داشت.

محمد علوی اضافه کرد: افزایش قیمت را در مورد بیل، فرغان و دیگر ادوات کشاورزی نیز شاهد هستیم، شاید باورتان نشود، که برای خرید یک فرغان باید ۶۴۰ هزار تومان پرداخت کنیم، درحالی‌که همین کالا را دو سال پیش می‌شد، با ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان خرید و سه برابر شدن قیمت طی دو سال درحالی‌که تمام هزینه‌های ما به همین شکل بالا رفته اما میوه‌ها را در این حد گران‌تر نمی‌فروشیم.

شرایط خوب پیش نمی رود
این گرانی‌ها مخصوص جنوب تهران نیست، که کشاورزان در ملارد، ورامین، شهریار، فیروزکوه و تمام مناطق استان تهران از این گرانی‌ها گلایه‌مندند، اما دلیل این گرانی‌ها چیست، مدیر یکی از کارخانه‌های تولید ادوات کشاورزی و سم‌پاش‌های مخزن‌دار که در فشافویه در جنوب تهران فعالیت می‌کند، در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: ما برای ساخت یک سم‌پاش ۷۰ قلم جنس نیاز داریم، که اگر یکی از این اجناس نباشد، نمی‌توانیم، سم‌پاش را تکمیل و آماده کرده و به خریدار تحویل دهیم.

وی افزود: اغلب این اجناس موردنیاز وارداتی هستند و مهم‌ترین کالاها استیل، لوله برنجی و نقره درصد بالا است، که وارد می‌شود، اما متأسفانه در حال حاضر تاجران ما همه صراف شده‌اند، صبح برای خرید مواد اولیه تماس می‌گیریم، می‌گویند ساعت ۱۱:۳۰ زنگ بزن تا قیمت دلار دربیاید، ساعت ۱۱:۳۰ تماس می‌گیریم، می‌گویند، قیمت درنیامده و فردا تماس بگیر.

یکی از تولیدکنندگان ادوات کشاورزی که کارخانه تولیدی وی در شهرک صنعتی «طوس» مشهد و دفتر مرکزی آن در تهران مستقر است، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون ۴۰ درصد افزایش قیمت در مواد اولیه داشته‌ایم، که بیشترین افزایش قیمت نیز در فولاد و آهن‌آلات است، که بیشتر آن در داخل تولید می‌شود.

وی افزود: میزان تولیدات ما به ۲۰ درصد کاهش‌یافته و کارگران زیادی را تعدیل کرده‌ایم، شما گمان نکنید، برنده آشفته‌بازار گرانی ادوات کشاورزی ما تولیدکنندگان هستیم، خیر، ما دراین‌بین با رکود بازار، حاشیه سود کم، مالیات بیشتر و هزینه‌هایی به‌مراتب بالاتر مواجه هستیم.

اعتبارات جذب شدند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان اظهار داشت: سال گذشته اعتبار بخش توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان تهران ۴۰۷میلیارد ریال تعیین‌شده بود که برای ۶۱ درصد از آن هدف‌گذاری محقق شد.

کریم ذوالفقاری بابیان اینکه سال گذشته ۲۴۹ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون در قالب ۲۲۹ دستگاه در استان تهران جذب‌شده بود، گفت: مکانیزاسیون از جهت کاهش هزینه‌های تولید می‌تواند به این بخش کمک کند، چون یکی از معضلاتی که وجود دارد، بحث بالا بودن هزینه‌های تولید است.

آرمین دریانی مدیر بازرگانی یکی از تولیدکنندگان چرخ‌دنده ماشین‌های کشاورزی در تهران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: دود بالا رفتن قیمت ارز همیشه به چشم تولیدکنندگان رفته است و در حال حاضر نیز که هم باید با کرونا بسازیم و هم قیمت ارز را تحمل‌کنیم که این موضوع واقعاً توانی مضاعف می‌خواهد و این نوسان‌ها رمق تولیدکننده را گرفته است. وی با اشاره به اینکه با اوضاع پیش‌آمده تولیدکننده چاره‌ای جز تأمین مواد اولیه از بازار آزاد ندارد عنوان داشت: مسلماً تهیه مواد اولیه توسط تولیدکننده از بازار آزاد بر قیمت نهایی تأثیرگذار است لذا اگر پایشی وجود داشته باشد که سفارش گذاری برای شرکت مادر آسان‌تر باشد قطعاً بر قیمت نهایی تأثیرگذار خواهد بود.

دخل و خرجی که به هم نمی خواند
یکی از تولیدکنندگان ادوات کشاورزی که در شهرستان خمین مشغول فعالیت است در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص افزایش قیمت ادوات کشاورزی اظهار داشت: طی سه‌ماهه اخیر قیمت ادوات کشاورزی افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی داشته‌اند که مهم‌ترین مورد در خصوص این افزایش قیمت مربوط به تأمین قطعات و مواد اولیه است که مهم‌ترین آن‌هم به آهن‌آلات و فولاد بازمی‌گردد.

علی‌محمد طالبی، با اشاره به نوسان و افزایش قیمت در حوزه فولاد و آهن‌آلات عنوان داشت: چون پایه تولید ادوات کشاورزی آهن است لاجرم این موضوع بر قیمت تمام‌شده تأثیرگذار است و به‌موازات آن قدرت خرید کشاورز را کاهش می‌دهد.

وی بابیان اینکه اگر زودتر در این زمینه تمهیدات درست اندیشیده نشود پای احتکارها نیز به میان می‌آید و بازار ادوات با مشکل روبرو می‌شود عنوان داشت: من به‌عنوان تولیدکننده در حال حاضر با این معضل روبرو هستم که اگر تولید داشته باشم و محصول را بفروشم مجبور هستم با چندین برابر قیمت قبل مواد اولیه را تهیه و جایگزین کنم لذا فعلاً به این نتیجه رسیده‌ایم که تولید را کاهش دهیم تا بعداً با مشکل مواجه نشویم.

توجه به صنایع کوچیک
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اواخر سال گذشته از سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور خبر داد و مطرح کرده بود که در این زمینه از سال ۹۲ تلاش‌ها و زیرساخت‌های خوبی فراهم‌شده به‌طوری‌که ضریب مکانیزاسیون در اراضی کشاورزی سراسر کشور با رشد ۵۰ درصدی همراه بوده است.

کامبیز عباسی توجه جدی به نیازهای حوزه تولید ماشین‌های کشاورزی را از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته بود و به این موضوع نیز اذعان داشته که در حوزه تأمین فولاد، تأمین لاستیک، تأمین اجزا و قطعات ماشین‌های کشاورزی مشکلاتی راداریم.

محمدی یکی از کارشناسان حوزه معدن و فولاد در گفتگو با بازار در خصوص راهکار برای نجات صنعت کشور و صنایع کوچک عنوان داشت: تأمین و تسهیل گری در حوزه صنعت تنها راه نجات است و هم‌اکنون هرچند که کمی دیر به نظر می‌رسد اما با در نظر گرفتن سهمیه فولاد باقیمت مناسب و قیمت مصوب می‌توان این صنایع را نجات داد چراکه صنایع قادر به تهیه فولاد از بورس نیستند و باید فولاد را با قیمت چند برابری تهیه کنند که به‌صورت قطع در هزینه تولیدشان اثرگذار خواهد بود.

فرسودگی ناوگان کشاورزی
رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با بازار، با اشاره به اینکه ۴۰ درصد ناوگان مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان دچار فرسودگی است، اظهار داشت: طی سال جاری ۸۵۲ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه ضریب مکانیزاسیون به استان اختصاص یافت که با این اعتبار ۶۰ درصد ماشین‌آلات بازسازی و نوسازی شدند.

محمد بابایی با اشاره به اینکه ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان مرکزی در پایان سال جاری به یک و هشت‌دهم اسب بخار در هر هکتار افزایش پیدا خواهد کرد گفت: نوسازی ناوگان بخش کشاورزی علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش هدر رفت محصولات بخش کشاورزی، افزایش تولید و رونق اقتصادی برای کشاورزان و جهش تولید در این بخش را به همراه خواهد داشت.

قیمت اندک محصولات گرانی ادوات
قیمت اندک محصولات تولیدی یکی از عواملی است که رغبت را از کشاورزان استان سمنان گرفته است برای مثال چغندرقند امسال مانند سال گذشته کیلوگرمی ۷۰۰ تومان از کشاورزان درب کارخانه تحویل گرفته شد که البته باید قیمت کرایه را هم از آن کم کرد! این امر سبب شد تا کاشت چغندرقند امسال ۳۵ درصد در شاهرود و میامی کاهش یابد که ۹۰ درصد کل چغندرقند استان سمنان را می‌کارند. قیمت ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی یک‌باره دو برابر شد! از سوی دیگر دستمزد کرایه ماشین‌آلات و ادوات نیز بین ۵۰ تا ۱۲۰ درصد گران شده است و این یعنی هزینه‌های بیشتر برای کشاورزان.

یکی از فعالان حوزه فروش ادوات کشاورزی که در جاده بسطام به شاهرود نمایشگاه فروش تراکتور و ادوات کشاورزی دارد دراین‌باره به خبرنگار بازار می‌گوید: تراکتور کشاورزی دو دیفرانسیل ۳۹۹ سال قبل ۱۱۸ میلیون تومان بود دی‌ماه ۹۸ به ۱۴۵ میلیون تومان رسید و امروز ما که این محصول را نداریم اما فکر می‌کنم اگر بخواهیم قیمت روز را بگیریم بالای ۲۰۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان باشد همه این اتفاقات زیر یک سال رخ‌داده است.

امیر محمدی بیان کرد: تراکتور ۴۷۵ که به رمانی معروف است سال گذشته ۱۳۰ میلیون تومان بود سپس به ۱۶۰ میلیون تومان رسید و امسال به گفته یکی از فروشندگان تهرانی نزدیک ۳۰۰ میلیون تومان شده است درنتیجه ما چند ماهی است که اصلاً فروش نداریم درنتیجه تراکتور هم نمی‌آوریم . تمام موجود ما دو تراکتور است که بعد از عید آورده‌ایم و هنوز کسی مشتری‌اش نشده است.

وی بابیان اینکه علف زن بنزینی نسبت به سال قبل دو برابر افزایش قیمت داشته است، می‌گوید: قاعدتاً این افزایش قیمت‌ها درزمینهٔ کرایه ساعتی این ماشین‌آلات و ... نیز تأثیرگذار بوده است البته این را نیز بگوییم که پراید در دو سال سه برابر شد درنتیجه وقتی تراکتور باآن‌همه کاربرد و عظمتش در این دو سال دو برابر شده، پس خیلی هم نباید نگران بود!

چه چیزی گران نشده است؟
این فروشنده تراکتور آدرس یکی دیگر از همکاران خود که در زمینه ادوات کشاورزی فعالیت دارد را می‌دهد فاصله بسیار نیست ورودی شهر بسطام فردی که نامش علی رضوانی است می گوید: همه چیز گران شده اما سابقاً گرانی ها پنج درصد ، ده درصد بود در این‌یکی دو سال اخیر ۳۰ درصد ۶۰ درصد است.

وی می‌افزاید: باغداران هم وضعیت نابسامانی دارند مردم فکر می‌کنند چون زردآلو کیلویی ۳۵ هزار تومان است امروز باغداران همه میلیاردر شده اند خیر این‌گونه نیست اولاً بیش از ۹۰ درصد محصولات امسال استان سمنان را سرما زد آنچه هم که ماند به بازار نرسید از سوی دیگر از سبد تا کارگر و از کود تا یک بیل ساده قیمت‌ها سه برابر شده اند و البته این کشاورز باید یکسال خرج زن و بچه خودش را هم دربیاورد . شما به این می گویید شغل و درامد؟

یک کشاورز نیز با بیان اینکه افزایش قیمت ادوات کشاورزی باعث شده تا تراکتورها و علف تراش ها و کامیون‌ها حمل کود و ... برای ما بهانه بیاورند یا کارمان را انجام نمی‌دهند یا هزینه‌های بیشتر طلب می‌کنند. هزینه کمباین هر هکتار گندم یا ذرت نسبت به پارسال حداقل ۵۰ درصد گران تر شده است اما قیمت همین محصول چقدر گران شده ؟ هیچ.

علی اکبر مرتضایی بابیان اینکه هیچ کس به فکر کشاورز نیست و هر کس از راه می رسد از کود فروش تا سم فروش و راننده تراکتور و کمباین و ... می‌خواهند کشاورزان را پوست بکنند انگار که گرانی های اخیر کشور تقصیر کشاورز است.

برخی توجیهات منطقی نیستند
محمد عمودی کارشناس اقتصادی در سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بخشی از گرانی که به ارز و دلار و ... برمی‌گردد معقول و قابل‌پذیرش است اما مابقی آن اصلاً توجیه‌پذیر نیست، گفت: نمونه این امر در خودروسازی و تراکتورسازی و ... است اگر ادعا می‌کنیم خودرو ملی است پس هیچ وارداتی ندارد و در نتیجه ارز نباید به آن ربط داشته باشد پس اگر باقیمت ارز نوسان قیمت دارید باید بپذیرید که خودروی‌تان ملی نیست و قطعاتی از خارج هم دارد! این ها همه بهانه‌هایی برای پر کردن جیب عده‌ای از پول است.

محمد عمودی بیان می‌کند: روال همیشه در سال های اخیر این بوده که ما توان نظارت را نداشته‌ایم توان سیاست‌گذاری را نداشته‌ایم و گذاشته‌ایم تا سوء استفاده به رانت و رانت به کلاه‌برداری میلیاردی بدل شود و آن موقع به دستگاه قضایی گفته‌ایم بیا به آن‌ها رسیدگی کن! اما برای پیشگیری هیچ اقدامی نکرده‌ایم.

به نظر می رسد تا نگاه درستی به کشاورزی اقتصادی در استان سمنان وجود نداشته باشد مشکلات زنجیر وار کنار هم پدید می آیند و حل هم نمی شوند. از یک سو توقعاتی از کشاورزان داریم که به این سمت حرکت کنند از سوی دیگر نمی توانیم بازار را برایشان مدیریت کنیم تا مایحتاج این زیرساخت ها را بخرند.

حمایت از کشاورزان انجام می شود
سید حسن میرعماد مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان در سخنانی کوتاه با اشاره به ضرورت حمایت از کشاورزان و نظارت بر بازار، گفت: گرانی ادوات کشاورزی به دلیل گرانی ارز و نوسانات ارزی و دلاری و اقتصادی کشور بوده که باید در این زمینه اقدامی کرد تا کشاورزان زیان بیشتری نبینند.

میرعماد با اشاره به ضرورت حمایت از کشاورزان بیان کرد: در کنار گرانی ادوات کشاورزی، فرسودگی بسیاری از آنان نیز به کشاورزی ضربه زده است که در سال جهش تولید باید به این زمینه نیز توجه ویژه ای داشت که البته جهاد در این باره پیگیری هایی کرده است.

در این بین کشاورزان مورد ظلم واقع شده اند البته آن راننده تراکتور که مجبور است کار کند تا اقساط تراکتوری که امروز ۳۰۰ میلیون تومان شده را بپردازد نیز گناهی ندارد او پول بیشتری داده است لذا باید مدیریت شرایط را مانند هرم دید که اتفاقا سطوح بالا دانه های اصلی و درشت را ابتدا زیر ذره بین قرار داد و آن ها را اصلاح کرد و سپس به بقیه گروه ها رسید که کشاورزان حلقه انتهایی آن هستند.

نظر شما