شناسهٔ خبر: 41301765 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نکات مهم کرونایی برای دیابتی ها

ویروس کرونا معضلی جدید در دنیا است که افراد را مجبور به رعایت برخی پروتکل های بهداشتی کرده است که برخی از گروه ها مانند دیابتی ها باید بیشتر از خود مراقبت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ COVID19 یک ویروس جدید و بسیار جدی است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که شیوع بیماری کرونا یک وضعیت اضطراری عمومی است.

ویروس کرونا از سرماخوردگی معمولی تا خیلی جدی تر دسته بندی می شود. ویروس های حاد تنفسی (سارس)و سندرم تنفسی خاور میانه (MERS)، ویروس هایی هستند که از حیوانات به مردم منتقل شده اند. در موارد شدید، ویروس کرونا می تواند منجر به عفونت ریه ها (ذات الریه)، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود. در حال حاضر هیچ واکسنی علیه این ویروس وجود ندارد.

علایم رایج کرونا، نشانه های معمول آنفولانزا مانند تب، سرفه، مشکلات تنفسی، خستگی و درد ماهیچه ها است. علایم و نشانه ها معمولا 3 تا 7 روز پس از قرار گرفتن در معرض این ویروس و در برخی موارد تا 14 روز طول می کشد تا ظاهر شوند.

افراد در تمام سنین می توانند آلوده شوند. در بیش از 80 درصد موارد، کووید خفیف و دارای کم ترین علائم آنفولانزا مانند است. برخی حتی علائم یا نشانه های بسیار خفیف را نشان نداده اند، که بیشتر شبیه سرماخوردگی معمولی است. اکثر افرادی که ویروس را گرفته اند، لازم نیست که در بیمارستان بستری شوند. با این حال، در حدود 15 درصد از موارد کووید19 وخیم بوده و در حدود 5 درصد موارد منجر به بیماری بحرانی می شود. اکثریت قریب به اتفاق (حدود 98 درصد) افراد مبتلا، تا بحال زنده مانده اند.

چرا دیابتی ها بیشتر در خطر کرونا هستند ؟

افراد سالمند و افرادی که بیماری زمینه ای دارند (مانند دیابت، بیماری های قلبی و آسم)به نظر می رسد که نسبت به ویروس کووید19 به شدت بیمار می شوند. هنگامی که افراد مبتلا به دیابت، عفونت ویروسی می گیرند، درمان با توجه به نوسانات سطح گلوکز خون و احتمالا وجود مشکلات دیابت، سخت تر است.

به نظر دو دلیل برای این موضوع وجود دارد. اول اینکه سیستم ایمنی در خطر قرار می گیرد، به همین دلیل مبارزه با ویروس را سخت تر می کند و به احتمال زیاد منجر به دوره نقاهت طولانی تر می شود. دوم، این ویروس ممکن است در محیطی با افزایش قند خون رشد کند.

مانند هر بیماری تنفسی دیگر، کووید 19 از طریق قطرات هوا پراکنده می شود. قطرات زمانی پراکنده می شوند که یک فرد آلوده حرف می زند یا عطسه و سرفه می کند. این ویروس می تواند از چند ساعت تا چند روز بسته به شرایط محیطی زنده بماند. همچنین از طریق تماس نزدیک با فرد مبتلا یا با قطرات هوا در محیط (بر روی یک سطح )و سپس لمس دهان یا بینی گسترش می یابد ،از این رو توصیه به رعایت فاصله اجتماعی می شود.

کووید 19 یک کرونا ویروس جدید است، بنابراین از یافته های اخیر با بررسی به روزرسانی ها و مشاوره از دولت، انجمن ملی دیابت و دیگر منابع قابل اعتماد آگاه شوید.

دیابت کنترل شده و ویروس کرونا

افراد دیابتی بیشتر در معرض خطر بیماری کرونا قرار دارند و احتمال بروز علائم شدیدتر در اثر ابتلا به کوید-19 در آنان بیشتر است اما اگر دیابت به خوبی کنترل شده باشد، خطر اینکه فرد در اثر ابتلا به کوید-19 علائم حاد را تجربه کند، به اندازه ی دیگر افراد عادی است.

اگر دیابت کنترل نشود و شاهد نوسان قند خون باشیم، فرد در معرض مشکلات ناشی از دیابت مانند بیماری قلبی و... قرار می گیرد و توانایی بدن او در مبارزه با عفونت کاهش می یابد. معالجه ی بیماری در افراد دچار دیابت به علت نوسان گلوکز خون و عوارض احتمالی ناشی از دیابت، دشوارتر است زیرا سیستم ایمنی این افراد ضعیف تر عمل می کند و دوره ی نقاهت طولانی تر می شود و ویروس در بستر بالا بودن گلوکز خون رشد بیشتری می یابد.

افراد مبتلا به دیابت نوع1، بیشتر در معرض خطر کتواسیدوز دیابتی قرار دارند. کتواسیدوز دیابتی عمل کنترل دریافت مایعات و میزان الکترولیت را، که تابع کنترل گندیدگی است، به تعویق می اندازد. گندیدگی و شوک عفونی از جمله مشکلات جدی است که برخی از افراد مبتلا به کوید-19 دچار آن می شوند.

بیماران دیابتی باید در پیشگیری از بروز این ویروس تمام نکات بهداشتی ازجمله شستشوی مرتب دست ها و پوشاندن دهان هنگام عطسه و سرفه با آرنج یا دستمال، استفاده از ماسک را رعایت کنند.

در شرایط کرونا کدام داروی کنترل کننده قند خون بهتر است، قرص یا انسولین؟

بیماری کرونا نباید روی توجه ما نسبت به مدیریت و استفاده از سایر درمان های دارویی اثر بگذارد . افراد مبتلا به دیابت باید مطابق گذشته به مصرف داروهای خود طبق نظر پزشک ادامه دهند. اگر فرد دیابتی در بیمارستان بستری شود و نتواند از داروهای خوراکی دیابت استفاده کند، با نظر تیم درمان تزریق انسولین برای او شروع می شود. فرد مبتلا به دیابت، در بیماری کرونا، باید دیابت خود را مدیریت و کنترل کند زیرا وضعیت کنترل قند خون فرد در بهبود بیماری تأثیر می گذارد.

فرد دیابتی باید دستگاه تست قند داشته باشد و دفعات بیشتری قند خون خود را اندازه گیری کند و در صورت قرنطینه خانگی، علاوه بر تیم درمانی کرونا با پزشک معالج خود نیز در ارتباط باشد تا از نظر کنترل دیابت راهنمایی مناسب را انجام گیرد. 

اگر دیابت دارید و به بیماری کرونا دچار شدید

فشار خون خود را اندازه گیری کنید زیرا ممکن است این بیماری با افزایش فشار خون شرایط بی آبی (دهیدراتاسیون) را به وجود آورد.

به میزان کافی آب بنوشید.

به طور مرتب قند خون خود را اندازه بگیرید.

اگر بالاتر از ٢٥٠mg/dL بود ممکن است در معرض کتواسیدوزیس باشید. در زمان ابتلا به کرونا میزان کتون در خون کم باشد اما اگر قند خونتان بالا باشد و در معرض کتواسیدوزیس باشید، بدن با سوزاندن چربی برای تولید انرژی، مقدار بسیار زیادی کتون می سازد که برای بدن سمی است.

با انجام دادن کارهای مفرح، نفس عمیق کشیدن یا صحبت کردن با یک دوست استرس خود را کنترل کنید زیرا سترس باعث افزایش قند خون می شود.

به اندازه کافی استراحت کنید.

نکات پیشگیری و مراقبت از خود دیابتی ها در ایام کرونایی

دستانتان را مکرر به مدت حداقل ٢٠ ثانیه با آب و صابون بشویید.

هنگام حضور در مکان های عمومی ماسک بزنید.

خود را در خانه قرنطینه کنید و تا حدالامکان بیرون از منزل نروید.

در خانه همواره انسولین، گلوگومتر، نوارهای تست کتون و قرص گلوگز داشته باشید.

فشار خون خود را کنترل نمایید.

تغذیه سالم و ورزش خانگی

تغذیه سالم جز اصلی مدیریت دیابت است. بنابراین در افراد مبتلا به دیابت داشتن یک رژیم غذایی متفاوت و متعادل برای ثبات میزان گلوکز و افزایش سیستم ایمنی توصیه می شود:

غذاهایی با شاخص گلیسمیک کم را اولویت قرار دهید (به عنوان مثال سبزیجات، غلات/ نودل و پاستا)

از مصرف بیش از حد غذاهای سرخ شده خودداری کنید.

مصرف مواد غذایی حاوی شکر بالا، کربو هیدرات ها و چربی را محدود کنید.

پروتئین های کم چرب را انتخاب کنید (به عنوان مثال ماهی، گوشت، تخم مرغ، شیر، لوبیا بعد از پخت کامل).

سبزیجات سبز مصرف کنید.

میوه ها را دو یا سه وعده در روز در رژیم خود بگنجانید.

تزریق انسولین راه انتقال ویروس کرونا نیست

مخاط و ترشحات مخاطی از راه های اصلی انتقال و ابتلا به بیماری کرونا است و انتقال کرونا با تزریق انسولین و از پوست بعید به نظر می رسد .در این شرایط قبل از تزریق از پد الکلی استفاده نمایید.

ضد عفونی دستگاه تست قند خون

اگر دستگاه اندازه گیری قند خون و قلم انسولین آلوده شد و در تماس با مکان یا محیطی قرار گرفتند پس از برگشت به خانه دستگاه و انسولین های خود را نیز ضدعفونی کنید.

بیشتر بخوانید:

برچسب‌ها:

نظر شما