شناسهٔ خبر: 41301721 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مراقبه‌های معنوی برای محافظت در برابر کرونا

روزنامه جوان

پیدا کردن راهی برای پر کردن اوقات فراغت، دغدغه بسیاری از کودکان و نوجوانان سرزمین‌مان است. مدرسه‌ها تعطیل است و این طور که گفته می‌شود تا اواسط شهریور که مدرسه‌ها قرار است گشوده شود، دانش‌آموزان وقت خالی زیادی دارند.

صاحب‌خبر -
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: این قشر پویا و پرانرژی به دنبال راهی برای سرگرم شدن و تخلیه انرژی خود هستند. بسیاری از پدر و مادر‌ها بیم آن را دارند که فرزندشان با شرکت در کلاس‌های آموزشی یا ورزشی مبتلا به بیماری شوند. از این‌رو با شرکت کردن آنان در این‌جور محافل مخالفت می‌کنند. از سوی دیگر این قشر شادی‌طلب و پرانرژی نیاز به سرگرمی و راهی برای تفریح دارند. در این بین راه حل اساسی چیست؟

شاید یکی از راه‌های مؤثر در این باره دور نماندن از محیط بیرون از خانه باشد. خانه نشینی به مدت طولانی می‌تواند آسیب جدی به روح و روان افراد، به‌ویژه کودکان و جوانان پرانرژی وارد کند. اضافه وزن و تأثیرات سوء آن بر جسم، روح و روان، بی‌حوصلگی، بالا رفتن میزان خشم و پرخاشجویی و پرخاشگری، افسردگی، و بسیاری موارد دیگر که کارشناسان بروز آن‌ها را در این دوران هشدار داده‌اند، می‌تواند عوامل مخربی برای جسم و روان قشر دانش‌آموز و جوانان باشد. از این رو به نظر می‌رسد یکی از راه‌های مفید برای تأمین اوقات فراغت بچه‌ها مراجعه به مکان‌های آموزشی یا سرگرم‌کننده است؛ با این شرط اساسی که موارد بهداشتی به طور جدی و واقعی در آن‌ها انجام شود.

رعایت بهداشت خاصی که برای در امان ماندن از ویروس کووید ۱۹ ضروری است می‌تواند امیدوارکننده باشد. استاد خداجوی در این باره توصیه مفیدی دارد که می‌تواند برای همه نیز مؤثر باشد. وی در جایی نوشته بود مصرف نکردن شکر، مراقبه و نیایش معنوی، تنفس‌های آگاهانه که بیشتر آن‌ها نیاز به آموزش دارد عوامل مؤثری در مصون ماندن از بیماری به شمار می‌روند.

با مواردی که ذکر شد، شاید در کنار بیرون آمدن از انزوا، رعایت نکات کلیدی معنوی و بهداشتی امید بیشتری برای مفیدتر پر کردن اوقات فراغت به ما بدهد. ما هر چه قدر هم که در خانه بمانیم و به خاطر وجود بیماری از خانه بیرون نرویم، ممکن است اگر موارد بهداشتی جسمی، معنوی و روانی را رعایت نکنیم، حتی در یک بار مراجعت به بیرون از خانه یا برخورد با فردی آلوده یا ناقل ویروس، باز هم خدای ناکرده به بیماری مبتلا شویم. از این رو بهتر است به گفته بزرگان، خود را از موارد ذکر شده غنی کنیم تا دست‌کم نگرانی از بابت وجود بیماری از ما دور شود و پس از آن بتوانیم خوشحالی‌های زندگی را بیش از حالا لمس کنیم.

نظر شما