شناسهٔ خبر: 41300742 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش

مهار کرونا با ماسک یا قرنطینه؟

اشاره: شمار مبتلایان و فوتی‌ها به‌صورت صعودی در جهان و ایران در حال افزایش است. روز گذشته 13 استان در وضعیت هشدار و قرمز قرار داشتند. این در حالی است که در روزهای گذشته 20 استان در وضعیت اضطرار قرارگرفته بودند و تعداد فوتی‌های روزانه رکورد زد و به عدد 221کشته در روز رسید. رئیس شورای شهر تهران دراین‌باره گفت که اگر اختیار داشت دو هفته تهران را قرنطینه می‌کرد. یک عضو شورای شهر نیز گفت: «زدن ماسک کافی نیست باید محدودیت‌ها برقرار شود.» یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی نیز گفت: «ترکیه شهرها را در روزهای تعطیل مانند پنج‌شنبه و جمعه قرنطینه می‌کند.» او پیشنهاد داد شهرها در وضعیت قرمز مانند شهر ووهان چین که 80 میلیون جمعیت دارد به مدت دو هفته قرنطینه شود تا بیماری کرونا کنترل شود. این در حالی است که مسئولان و مقامات ایرانی پی‌درپی اعلام می‌کنند که در این شرایط کنکورهای دانشگاه برگزار می‌شود و خبری از اعمال محدودیت، کاهش ساعات کاری برای کارمندان دولتی نیست. در این شرایط در تهران روزانه 70 نفربر اثر کرونا جان می‌بازند و دولت تنها راهکارش استفاده از ماسک است نه قرنطینه!

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، فرمایشات حکیمانه ایشان را مایه وفاق و همگرایی ملی برشمرده و گفت: دیری نخواهد پایید که مردم با سلامتی کنار هم زندگی کنند. 
سعید نمکی روز یکشنبه در نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشت: «به استحضار می‌رسد، فراز اول فرمایشات حکیمانه امروزتان که همچون پیش، مایه وفاق و همگرایی ملی بود، پس از چند هفته تلاش شبانه روزی و نفس گیرمان در مدیریت بیماری کرونا به خصوص در استان‌های مرزی و پرمشکل کشور که به لطف پروردگار به مهار نسبی آن نیز انجامید، بارانی لطیف بود بر تنهای رنجور و دل‌های داغدیده‌مان، اما آهنگ محزون صدایتان در فراز دوم که غمگینانه از افتادن آتش دوباره بیماری بر نیستان وجود هموطنان‌مان گفتید و سوز دل مهربان‌تان را از داغ فقدان عزیزان‌مان بر زبان جاری فرمودید وجودم را گداخت و نگاشتن سوز دل را تنها راه علاج این رنج جان گداز یافتم. اگر در دوره اول بیماری سربازان حضرت عالی به عنوان مدافعین سلامت در کنار دیگر عزیزان دستآوردی شگرف در اوج تحریم و تنگدستی نثار ملت شریف ایران کردند، علاوه بر همه جان‌فشانی‌ها، همدلی‌ها و هم افزایی‌های مردم و کارگزاران نظام، حمایت‌های بزرگ منشانه رهبری مهربان و فرزانه بود که یقین دارم در تاریخ این سرزمین به عنوان برگ زرین بی بدیل، جاودانه به یادگار خواهد ماند. اینجانب به عنوان سربازی کوچک که از روزهای قبل از ورود بیماری به کشور خدمتگزار بوده‌ام و یاد هر روزش را در دفتر خاطراتم می‌نگارم، گران‌بهاترین اوراق این نگارش را سرشار از ردپای کلام، عمل و محبت حضرت عالی می‌بینم و امروز که پس از آن همه بردباری و حمایت، به جای شادمانی و رضایت، اندوه در آهنگ صدایتان می‌شنوم، برایم بسیار بسیار غم انگیزست. قبل از این موج جدید بلاخیز پیش‌بینی ایام را به دلیل غفلت‌های ساده‌انگاران به محضرتان تقدیم کرده بودم، دلم نمی‌خواست آنچه می‌دیدم، تحقق یابد. دلم می‌خواست در عالم پیش‌بینی و رویا بماند، همچون انسانی که خوابی تلخ می بیند و در عالم بیداری خوشحال می‌شود که خواب بود ولی متأسفانه به حقیقت پیوست. اما بگویم عزیز دل، هنوز دیر نشده است، تا خدا هست که یاریمان کند، شما هستید که نصیحت و دعایمان کنید، مردمی هستند که حرف‌های‌مان را بشنوند و همراهی‌مان کنند، قوای سه گانه‌ای هستند که دست در دست هم حمایت‌مان کنند، نیروهای مسلح، سازمان‌های مردم نهاد و خیّرینی هستند که دست‌مان را بگیرند، جوانان و دانشگاهیان فرهیخته‌ای هستند که در راه پیشگیری و درمان، معجزه خلق کنند. مدافعین عاشق سلامتی هستند که مهر بورزند و خسته نشوند، مادران و پدران شهدایی هستند که دعای نیمه شبان‌شان عطر دل انگیز کاروان‌مان باشد، هراسی از هجمه بیماری نداریم و یقین داریم که مهارش می کنیم و بی تردید دوباره بر می گردیم به روزهایی که مردم عزیز کشورمان با سلامتی و شادمانی در کنار هم زندگی کنند و دیری نخواهد پایید تا بر چهره نازنین فرمانده مهربانمان لبخند رضایتمندی بنشانیم. ان شاء الله»

کرونا در ایران
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۵۷ هزار و ۳۰۳ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۹۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۲ هزار و ۸۲۹ نفر رسیده است. سیما سادات لاری روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: از تا روز ۲۲ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۸۶ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۴۹۹ نفر از آن‌ها بستری شدند. خوشبختانه تاکنون ۲۱۹ هزار و ۹۹۳ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۳۵۹ نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. لاری افزود: تاکنون یک‌میلیون و ۹۷۲ هزار و ۲۰۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است. معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: 4 استان خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین 9 استان‌ تهران، فارس، کرمان، البرز، کهگیلویه و بویر احمد، گلستان، بوشهر، هرمزگان و آذربایجان شرقی هم در وضعیت هشدار قرار دارند. وی بیان کرد: به مردم توصیه می‌کنیم رعایت فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست‌ها را رعایت کنند. ماسک‌های خانگی نیز می‌تواند مؤثر باشد.
فوت روزانه ۷۰ نفر و بستری شدن 
۶۰۰ بیمار در پایتخت
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: روزانه به‌طور متوسط ۶۰۰ بیمار کرونایی در تهران بستری می‌شوند که جای نگرانی دارد. زهرا نژاد بهرام عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: بیش از ۶۰۰ بیمار کرونایی روزانه در تهران بستری و به‌طور متوسط روزانه ۷۰ نفر در تهران فوت می‌کنند و همه این موضوعات این نگرانی را برای مردم تهران افزایش داده است. وی تأکید کرد: عدم پیش‌بینی سازوکار اجرایی و عدم بررسی اجرای طرح ماسک اجباری باعث شده است تا این مصوبه به‌کندی اجرا شود. بی‌تردید کارگزاران نظام و اعضای ستاد ملی کرونا در جایگاه خودشان در صیانت از جان شهروندان مسئول هستند. باید با توجه به وضعیت قرمز در تهران اقدامات جدی‌تری در حوزه بیماری کرونا انجام شود. دیگر فقط پوشیدن ماسک کافی نیست و باید به سمت برخی اقداماتی که پیش‌ازاین و در همان پیک اول انجام می‌گرفت حرکت کنیم.۵۰ درصد مردم برای رفتن به سرکار از خانه بیرون آمده و مسیرهای طولانی را طی می‌کنند. این در حالی است که ۲۵ درصد مردم هم برای خرید و بازارچه گردی به خارج از خانه می‌آیند. باید هر چه زودتر نسبت به اعمال محدودیت‌های جدید برای عدم حضور شهروندان در سطح شهر اقدام کنیم.

با نزدن ماسک، یک ناقل چند 
نفر را می‌کشد
یک پزشک متخصص معتقد است علت افزایش مرگ‌ومیرها، افزایش آزمودن‌های کرونا است. ای‌بسا قبلاً مرگ‌ومیر بیشتر بوده ولی چون از متوفیان سابق آزمودن کرونا گرفته نمی‌شد، تشخیص‌های دیگری برای علت مرگ آن‌ها عنوان می‌کردند.دکتر محمدرضا هاشمیان، پزشک بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تهران که مرکز درمان کرونا در کشور قلمداد می‌شود در پخش زنده اینستاگرام خبرگزاری خبر آنلاین درباره آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور و تهران گفت: متأسفانه برخی پزشکان به خاطر درمان، آلوده شدند و فوت کردند. ۵۲۰۰ نفر از کادر درمان در کشور به کرونا آلوده‌شده‌اند و ۱۳۵ نفر از جامعه پزشکی، پرستاری و کارکنان بیمارستان، به خاطر کرونا از دنیا رفته‌اند. ۲۰۰ نفر تلفات یعنی این‌که شما هرروز یک هواپیمای سقوط شده رادارید.

قرنطینه
شهرهایی مانند سنندج باید سریع قرنطینه شود. شکی نداریم. ترکیه یک کار قشنگ کرده و پنجشنبه و جمعه‌ها را کامل قرنطینه کرده است. همین باعث کاهش انتقال بیماری می‌شود. اقتصاد خیلی مهم است. نمی‌شود گفت همه بنشینند خانه. امروز را می‌گویم. اگر ۱۵ فروردین و قرنطینه کردن قم بود بحث دیگری بود. پزشکان قم خواهش کردند قرنطینه شود ولی نکردند. ولی اگر در شهری ما بحران راداریم باید سریع قرنطینه کنیم. همیشه وجهان یادمان باشد. شهر را قرنطینه کردند و در خانه‌ها غذا می‌دادند. آن استان اندازه ایران جمعیت دارد. حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد. هر ایالات چین بیش از ایران جمعیت دارد. توانستند زود قرنطینه کنند و کنترل شود. اگر استانی در ایران عمل کنیم، و هر استان را قرنطینه کنیم و به آن برسیم. اگر در استانی بیماری بیشتر شود، باید دارو و تجهیزات را سریع‌تر برسانند تا کنترل شود. البته کار زیاد شده استاد ولی آمار ما خوب نیست.

با ماسک چقدر می‌توان انتقال کرونا را کنترل کرد؟
با نزدن ماسک، یک ناقل می‌تواند چند نفر را بکشد. نسوان‌ها و پیرمردها گناه دارند. ریه‌شان را که می‌بینید می‌فهمید دیگر نمی‌شود کمکش کرد. از چه کسی بیماری را گرفته؟ از کسی که جوان بوده و بی‌توجهی کرده. این خیلی زشت است مردم بمیرند چون عده‌ای بی‌توجه‌اند. ما باید بی‌توجهی را کنار بگذاریم. ما که سالم هستیم برای خودمان ماسک نمی‌زنیم برای دیگران ماسک می‌زنیم.

نظر شما