شناسهٔ خبر: 41296920 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری:

شورای نگهبان الگویی برای نهاد‌های مشابه در دنیا است

یک عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: شورای نگهبان نماد مستحکم مردم‌سالاری اسلامی است و با حمایت امام و رهبری و صلابت، قاطعیت و درایت فق‌ها و حقوقدانان این شورا در دوره‌های مختلف در پاسداری از شرع و قانون اساسی، الگویی برای نهاد‌های مشابه در دنیا است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: شورای نگهبان، سد مستحکمی برابر استبداد، استکبار و مطامع دشمنان اسلام و نظام به ویژه آمریکا بوده است.

 

وی با اشاره به سالروز تشکیل این شورا گفت: شورای نگهبان نماد مستحکم مردم‌سالاری اسلامی است و با حمایت امام و رهبری و صلابت، قاطعیت و درایت فق‌ها و حقوقدانان این شورا در دوره‌های مختلف در پاسداری از شرع و قانون اساسی، الگویی برای نهاد‌های مشابه در دنیا است.

 

او افزود: چه در الگوی دادگاه قانون اساسی و یا الگوی شورای قانون اساسی در نظام‌های حقوقی، هیچ الگویی نداریم که همه مصوبات مجلس در یک نهادِ پاسدار قانون و شرع بررسی شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: گنجینه گرانسنگ نظریات شورای نگهبان از آغاز تأسیس تاکنون در جهت غنای حقوق عمومی و فقه حکومتی می‌تواند در دسترس پژوهشگران حوزه و دانشگاه قرار گیرد.

 

آیت‌الله کعبی، دو بازوی فقهی و حقوقی شورای نگهبان را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: مجمع مشورتی فقهی شورا در قم و پژوهشکده شورا در تهران که متشکل از فق‌ها و حقوقدانان ارزشمندی هستند، در راستای پاسداری از قانون و فقه، کمک‌های شایان توجهی به شورای نگهبان می‌کنند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جایگاه علمی اعضای شورای نگهبان را حائز اهمیت دانست و گفت: اعضای فقهی شورای نگهبان از آغاز تأسیس تاکنون همواره از فق‌های عادل، برجسته، آگاه به مقتضیات زمان بوده‌اند که کرسی تدریس خارج فقه و اصول داشته‌اند.

 

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه برخی فق‌های سابق شورای نگهبان، اکنون جزء مراجع تقلید هستند، ادامه داد: برخی فق‌های ساکن تهران جزء شاگردان برجسته حضرت امام (ره) و از بزرگان حوزه به حساب می‌آیند. به‌عنوان نمونه حضرت آیت‌الله جنتی در کنار شهید قدوسی، آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله مصباح یزدی، قبل از انقلاب از مدرسین و مؤسسین مدرسه حقانی بوده‌اند و از لحاظ وزانت اخلاقی در زمره بزرگان حوزه علمیه به حساب می‌آیند.

 

او افزود: برخی از اعضای شورای نگهبان از شاگردان بزرگ حضرت امام (ره) بوده‌اند که در تراز بالای فقهی، اصولی و معرفتی هستند و در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت‌های دیگری از جمله در قوه قضائیه داشته‌اند.

 

آیت‌الله کعبی ادامه داد: فق‌هایی که در دوره مقام معظّم رهبری به عضویت در شورای نگهبان منصوب شده‌اند نیر از بزرگان حوزه علمیه هستند و اگرچه ترکیب فق‌ها جوان‌تر شده است، اما حتی فق‌های جوان در تراز مراجع آینده حوزه‌های علمیه قرار دارند و شأن علمی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی بالایی در حوزه دارند. همچنین کرسی‌های درس خارج آن‌ها از دروس پر رونق و محکم فقهی است.

 

او درباره وزانت علمی حقوقدانان شورای نگهبان گفت: نوع حقوقدانان شورای نگهبان در دوره‌های گوناگون از اساتید برجسته حقوق در دانشگاه‌های معتبر مثل دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و امام صادق (ع) بوده‌اند که تجربه تألیف، تدریس و نظارت بر پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری فراوانی داشته‌اند.

 

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه حقوقدانان شورای نگهبان از سوابق کار حقوقی و اجرایی در نهادهای‌های نظام برخوردار هستند و در سطوح گوناگون سابقه مدیریتی دارند، تصریح کرد: آنگونه که از نزدیک همه حقوقدانان فعلی و گذشته شورای نگهبان را می‌شناسم، آن‌ها از مفاخر حقوقی نظام به‌شمار می‌آیند.

 

او تصریح کرد: وزانت علمی فقها و حقوقدانان شورای نگهبان باعث شده تا آراء اعضای این شورا، تلفیقی از مباحث فقهی و حقوقی باشد که به‌عنوان رویه‌های حقوقی در حقوق عمومی و مباحث ارزنده فقهی در فقه حکومتی، همواره می‌تواند مورد مطالعه تطبیقی حوزه‌ها و دانشکده‌های حقوقی قرار گیرد.

 

عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان در ادامه، تحریم اعضای شورای نگهبان توسط آمریکا را مورد اشاره قرار داد و گفت: آمریکا یک نظام سلطه‌گر و استکباری است که دشمنِ اقتدار، منافع ملی، امنیت ملی و وحدت ملی کشور ما است و نیز دشمنِ رأی ملت و مردم‌سالاری اسلامی است.

 

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه اگر شورای نگهبان نبود استبداد، استعمار، نفوذ و وابستگی به آمریکا در برخی از نهاد‌های عالی نظام صورت می‌گرفت، تصریح کرد: شورای نگهبان، سد مستحکمی در برابر استبداد، استکبار و مطامع دشمنان اسلام و نظام، بویژه آمریکا بوده است.

 

او در پایان با بیان اینکه شورای نگهبان به‌خوبی از انتخابات صیانت کرده و دشمن، دوست ندارد این اتفاق بیافتد، گفت: ساختار شورای نگهبان در پاسداری از مردم‌سالاری اسلامی و رأی ملت و جلوگیری از نفوذ باعث شده دشمنان، جایگاه شورا را برنتابند و همین باعث تحریم اعضای شورای نگهبان، بویژه دبیر و قائم مقام آن شده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما