شناسهٔ خبر: 41294800 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد

رشته دکترای پژوهش‌محور آبیاری و زهکشی در دانشگاه رازی راه‌اندازی شد

معاون پژوهشی و اجرایی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی گفت: برنامه ما برای سال ۱۴۰۰ پذیرش یک دانشجو در رشته پژوهش محور با هدف کار بر روی پروژه‌های پژوهش محور است که در سال‌های آینده این ظرفیت قابل افزایش است.

صاحب‌خبر -

بهمن فرهادی بانسوله، معاون پژوهشی و اجرایی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: کرمانشاه یکی از استان‌های حاصلخیز از نظر کشاورزی است و علیرغم اینکه از نظر بارش و منابع آبی در وضعیت نسبتا مناسبی قرار دارد، اما مقدار سطح زیر کشت اراضی آبی و میزان تولیدات کشاورزی آن در حد انتظار نیست.

فرهادی بانسوله یادآور شد: از اهداف گروه‌های مهندسی آب، افزایش بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی به عنوان مصرف کننده عمده منابع آب در کشور و استان است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه رازی بیان کرد: گروه مهندسی آب دانشگاه رازی در سال‌های گذشته اقدام به پذیرش دانشجو در گرایش‌های مختلف از جمله آبیاری و زهکشی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا کرده است.

وی تصریح کرد: دانشجویان مقطع دکتری در شیوه رایج آموزشی-پژوهشی، سه تا چهار ترم اولیه خود را صرف شرکت در کلاس‌های آموزشی و آزمون جامع می‌کنند و عملا از ترم چهارم و پنجم به نوشتن پروپوزال و اجرای طرح تحقیقاتی مربوط به رساله دکترای خود می‌پردازند، این دانشجویان تنها حدود دو سال برای اجرا و تهیه رساله خود فرصت دارند که برای انجام طرح‌های اساسی در رشته‌های کشاورزی و آبیاری زمانی بسیار اندک است.

معاون پژوهشی و اجرایی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی ضمن اشاره به مدت زمان چهار ساله دوره‌های پژوهش محور دانشجو، خاطرنشان کرد: در این دوره‌ها دانشجو از همان ابتدا و برای کار بر روی یک پروژه تحقیقاتی مشخص انتخاب می‌شود که طی این مدت می‌تواند طرح تحقیقاتی جامع و هدفمندی را به انجام برساند. دانشجویان در دوره‌های پژوهش محور چند واحد درسی محدود مرتبط با موضوع رساله دکترای خود می‌گذرانند و از همان ابتدای دوره تحصیلی، کار بر روی پروپوزال و نیز رساله را آغاز می‌کنند.

وی با اشاره به راه اندازی این رشته برای اولین در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، عنوان کرد: برنامه ما برای سال ۱۴۰۰ پذیرش یک دانشجو در رشته پژوهش محور با هدف کار بر روی پروژه‌های پژوهش محور است که در سال‌های آینده این ظرفیت قابل افزایش است. راه‌اندازی رشته‌های پژوهش محور برای تامین و پاسخ به نیاز‌های استانی می‌تواند گامی بلند در راستای اجرای پروژه‌های تقاضا محور استان باشد.

معاون پژوهشی و اجرایی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی یادآور شد: این شیوه پذیرش دانشجویان دکترا در کشور‌های اروپایی رایج است که دارای بازار کاری قابل قبول است و سبب اشتغال زایی دانشجویان فارغ التحصیل می‌شود که دانشگاه رازی نیز می‌تواند برای سایر گروه‌ها از جمله رشته‌های کشاورزی در این راستا اقدام به اخذ مجوز کند.

نظر شما