شناسهٔ خبر: 41294732 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

فردا بررسی کرد ؛ شکاف جدید در غیبت آقای دکتر/ خباز: پارلمان اصلاحات تشکیل شود/ انصاری: اما شدنی نیست

شورای عالی سیاستگذاری بعد از سه دوره فعالیت برای انتخابات مجلس دهم، انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و انتخابات مجلس یازدهم به پایان عمر سیاسی خود رسید و حالا اصلاح طلبان درصدد طراحی ساختار جدید تشکیلاتی هستند.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی فردا: اصلاح‌طلبان بعد از دوره ای سکوت حالا تصمیم به تعطیلی شورای عالی سیاستگذاری و راه اندازی ساختار تشکیلاتی جدید گرفتند اما در موضوع تعریف ماهیت ساختار جدید آنها اختلاف نظر دارند.

پارلمان اصلاحات شدنی نیست

غلامرضا انصاری در گفتگو با فردا درباره گذار اصلاح طلبان از شورای عالی سیاستگذاری به ساختار تشکیلاتی جدید گفت: قطعا با توجه به شرایط جدید کشور و انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان باید دنبال ساختار تشکیلاتی جدید برای ائتلاف و انسجام باشند.

وی افزود: با ارزیابی نقاط قوت و ضعف تجربه سه دوره شورای عالی سیاستگذاری و شورای هماهنگی اصلاح طلبان ساختاری را تعریف کرد تا اصلاح طلبان در قالب آن برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 1400 به یک انسجام تشکیلاتی دست پیدا بکنند.

عضو سابق شورای شهرتهران درباره تشکیل پارلمان اصلاحات به جای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اظهار کرد: پارلمان اصلاحات شعار قشنگی است اما تحقق آن عملا غیرممکن است.

وی با اشاره سابقه مشابه شکل گیری پارلمان در جناح اصلاحات ادامه داد: اصلاح طلبان در سال 75 گردهمایی بزرگی مرکب از افراد و نمایندگان احزاب شناخته شده و شناسنامه دار شکل دادند و از بین آنها شورایی 30 نفره انتخاب شد تا پی‌ریزی یک جبهه را سامان دهند اما جلسات آن شورا به نتیجه ای نرسید.

غلامرضا انصاری درباره حزب محور بودن تشکیلات جدید اصلاح طلبان بیان کرد: شخصیت هایی در جناح اصلاح طلب هستند که ظرفیت تأثیرگذاری شان بر جامعه و نخبگان خیلی فراتر از احزاب است. از آنجاکه بیشتر احزاب کنونی کشور خانوادگی یا محفلی هستند بنابراین ظرفیت کار حزبی قوی فعلا وجود ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تأکید کرد: قطعا ترکیب اعضا در ساختار جدید باید به شکلی باشد که تمام جوانب اصلاح طلبی را درنظر بگیرد و کل ظرفیت اصلاحات در داخل آن مجموعه جمع شود. با توجه به کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی است، تا چند ماه آینده تصمیم سازی و تصمیم گیری درباره تشکیلات جدید اصلاح طلبان انجام خواهد شد.

وقت تشکیل پارلمان اصلاحات است

برخلاف دیدگاه غلامرضا انصاری، محمدرضا خباز عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی از ایده تشکیل پارلمان اصلاحات حمایت می کند. او درباره گذار از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به ساختار تشکیلاتی جدید به فردا گفت: مهمترین ویژگی ساختار تشکیلاتی جدید اصلاح طلبان، فراگیری و برنامه محوری آن باید باشد.

وی افزود: نمایندگان همه استان ها باید در ساختار تشکیلاتی جدید حضور داشته باشند تا این ساختار بتواند کل کشور را نمایندگی کند. برای نیل به این مقصود شوراهای استانی باید تشکیل شوند و آنها نماینده ای را برای تصمیم سازی و تصمیم گیری عازم تهران کنند تا یک ترکیب جدید و متنوعی از همه کشور دور هم جمع آیند. در واقع معتقدم باید نوعی پارلمان اصلاحات شکل بگیرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: گام دوم ساختار تشکیلاتی جدید باید تعریف مانیفست اصلاح طلبی باشد تا آن مانیفست نشانه تعهدی باشد که اصلاح طلبان در قبال گرفتن رأی به مردم می دهند. در صورتی که این اتفاق بیفتد رغبت اصلاح طلبان به تبع آن مخاطبان گفتمان اصلاح طلبی برای شرکت در انتخابات 1400 افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: ساختار جدید اصلاح طلبی می تواند معجونی از احزاب فعال و افراد حقیقی باشد چون بعضی افراد به دلیل خودشان به دلیل نفوذ محلی و استانی کارکرد یک حزب محلی را دارند، مردم به آنها علاقمند هستند و به نظرات شان احترام می گذارند.

برچسب‌ها:

نظر شما