شناسهٔ خبر: 41282666 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حجت‌الاسلام بحرینی در موافقت با طرح مالیات بر خانه‌های خالی:

سامانه املاک و اسکان باید زیر بار اطلاعات برود/ مشکل بازار مسکن تقضای بیش از عرضه نیست

نماینده مجلس گفت: تنها مشکل سامانه ملی املاک و اسکان آماده نبودن بارگذاری در آن سامانه است که طرح دو فوریتی مالیات بر خانه‌های خالی به این مسئله سرعت می‌بخشد.

صاحب‌خبر -

سامانه املاک و اسکان باید زیر بار اطلاعات برود/ مشکل بازار مسکن تقضای بیش از عرضه نیستبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی در موافقت با دو فوریت طرح «اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم از خانه‌های خالی» اظهار کرد: همین الان در کشورمان بیش از نیاز مردم  واحد مسکونی ساخته آماده سکونت داریم. مشکل بازار مسکن ما تقاضای بیشتر از عرضه مسکن نیست.

او ادامه داد: این که در رسانه‌ها مطرح می‌شود واحدهای خالی ما از چند میلیون هم تجاوز کرده است، آمار درستی است؛ در دوره نهم مجلس یک ماده در قانون مالیات‌های مستقیم را تصویب کردیم و بر اساس آن در تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر گفته شده برای اینکه حاکمیت بداند ظرفیت مسکن در کشور چگونه است، دولت موظف به ایجاد سامانه‌ای ملی به نام املاک و اسکان شود.

حجت الاسلام بحرینی بیان کرد: در این سامانه باید همه واحدهای قابل سکونت ثبت شود و همه بدانند چه تعداد واحد داریم و این واحدها با چه شرایطی در کجا قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی در مجلس یازدهم با بیان اینکه اسکان خانواده‌ها در این سامانه باید ثبت می‌شد، توضیح داد: «تفاضل اسکان» از «واحدهای مسکونی آماده اسکان» برابر با تعداد واحدهای خالی می‌شود که در مجلس نهم این قانون را وضع کردیم؛ اما متأسفانه دولت همراهی لازم را برای ایجاد سامانه انجام نداد و حدود ۷ سال این مسئله معطل ماند.

او افزود: خوشبختانه الان وزارت راه و شهرسازی برای فراهم کردن زیرساخت این سامانه اعلام آمادگی کرده است. تنها مشکل، آماده نبودن بارگذاری در این سامانه است و اگر این بستر بسیار مهم و حاکمیتی مورد نیاز جامعه بخواهد اثربخش باشد، باید زیر بار اطلاعات برود و هم املاک ما و هم اسکان خانواده‌ها ثبت شود. این طرح دو فوریتی باید به این فرایند سرعت ببخشد.

حجت الاسلام بحرینی با بیان اینکه طرح مذکور موارد احتکار و شبیه آن را بررسی کرده است، گفت: با توجه به شرایطی که امروزه در بازار مسکن حادث شده است، بسیاری از خانواده‌های مستأجر ما امروز در بنگاه‌های املاک برای واحد مسکونی می‌روند، در حالیکه همان محله‌ها ده‌‌ها واحد مسکونی با درهای قفل  را در خود جا داده و احتکار شده است.
 
این نماینده مجلس یازدهم اظهار کرد: در نتیجه باید قاعده گذاری قانونی کنیم و این طرح چنین کاری می‌کند. همچنین آقای پورابراهیمی اعلام کردند که اعضای کمیسیون اقتصادی همراه این طرح هستند.
 
انتهای پیام/

 

 

نظر شما