شناسهٔ خبر: 41280653 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان بهزیستی | لینک خبر

ادامه تحصیل و عدم حضور کودکان کار در خیابان اولویت بهزیستی است

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی کردستان گفت: عدم حضور کودکان در خیابان و ادامه تحصیل آنها اولویت‌های بهزیستی هستند و در این راستا با موسسه‌های مردم نهاد همکاری می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی بهزیستی کردستان ، محسن شجاعی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: حضور کودک در خیابان سراسر آسیب‌زاست و جای کودک در آنجا نیست چون علاوه بر آلودگی صوتی و شیمیایی ممکن است این کودکان درگیر کودک‌آزاری و انواع سواستفاده‌ها شوند.

وی تاکید کرد: شهروندان بهتر است به جای کمک به این کودکان به موسساتی که از این کودکان کار حمایت می‌کنند، کمک کنند چرا که خرید از این کودکان حضور آنها در خیابان را بیشتر می‌کند.

شجاعی افزود: برای کمک به کودکان کار در خیابان افراد دچار یک دوگانگی می‌شوند که اگر به ‌آنها کمک نکنند از نظر انسانی درست نیست و اگر کمک کنند هم موجب ماندگاری آنها در محیط خطرناک خیابان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فروش کالا توسط کودکان به صورت مشخص در قانون جرم محسوب نشده است، اضافه کرد:‌ مواردی داشته‌ایم که این کودکان روزی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان درآمد هم داشته‌اند.

شجاعی یادآور شد:‌ موسسه آسوی زانیاران یک سازمان مردم نهاد در سنندج چند فعالیت متفاوت انجام می‌دهد از جمله به صورت ویژه در حوزه کودکان کار و دختران در معرض آسیب کار می‌کند.

وی گفت: این موسسه خیریه که به صورت ویژه در حوزه کودکان کار و آسیب دیده فعالیت می‌کند علاوه بر راه‌اندازی مرکز آموزشی و حمایتی کودک و خانواده، کودکان در خیابان را دسته بندی کرده و با آنها و خانواده‌هایشان ارتباط برقرار می‌کند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی کردستان افزود: ۱۳۰ کودک در سنندج تحت حمایت این موسسه قرار دارند و می‌توان گفت ۹۵ درصد از این کودکان از خیابان‌ها به خانه‌های خود بازگشته‌اند.

وی اظهار داشت: برخی از خانواده‌ها برای نگهداشتن کودکان در خانه همکاری نمی‌کنند و چون قوه قهریه‌ای در دست نداریم بدون همراهی آنها نمی‌توان کاری از پیش برد.

شجاعی با اشاره به اینکه اگر این ۱۳۰ کودک در شهر سنندج ساماندهی نشده بودند بر تعداد کودکان خیابان اضافه می‌شد، یادآور شد: می‌شود گفت کودکی نیست که مددکاران موسسه خیریه آسوی زانیاران با خانواده آن صحبت نکرده باشند.

وی با بیان اینکه آگاه‌سازی اولین گام برای کمک به خانواده کودکان کار است، افزود: مددکاران با حضور در منزل این خانواده‌ها و در درجه اول صحبت با مادران کودکان کار آنها را از خطرات آگاه می‌کنند.

شجاعی با اشاره به اینکه تا جایی که ممکن باشد حمایت‌های مالی از این خانوده‌ها می‌شود اما این حمایت‌ها همیشگی نیست، اضافه کرد: برای این کودکان بسته‌های تحصیلی، سبد غذایی و این روزها بسته‌های بهداشتی تهیه و در اختیارشان قرار می‌گیرد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی کردستان تاکید کرد: هزینه‌های ثبت‌نام، تهیه کتاب و نیازهای پزشکی آنها هم از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود.

وی گفت: پزشکان خیری در شهر داریم که رایگان به این کودکان خدمات ارائه‌ می‌دهند به عنوان مثال سال گذشته فقط در بخش دندانپزشکی خدماتی به ارزش ۸۰ میلیون تومان به این کودکان توسط پزشکان خیر ارائه شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما