شناسهٔ خبر: 41278988 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

حیدری در گفت‌وگو با ایلنا:

تشکیل کمیته تعامل بین دولت و سایر قوا ضروری است/ برخورد زشت برخی همکاران با ظریف، در چارچوب وظایف نمایندگی نبود/ به دنبال استیضاح وزیر نیرو هستم

یک نماینده مجلس گفت: تشکیل کمیته تعامل بین دولت و سایر قوا کار خوب و ضروری است و این کمیته خلاء‌های بسیاری پر می‌شود

صاحب‌خبر -

شهریار حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره لزوم تشکیل کارگروه تعامل بین دولت و سایر نهادها که شنیده شده رئیس‌جمهور دستور آن را در روزهای اخیر به معاون اول داده است، گفت: تشکیل چنین کارگروهی لازم و ضروری است؛ زیرا بیشترین نگرانی نمایندگان از همین خلاء نبودن مسیر ارتباطی با دولت است.

نماینده قصر شیرین با اشاره به این‌که نمایندگان نمی‌توانند بی‌واسطه با دولت ارتباط برقرار کنند و این یک خلاء جدی است، عنوان کرد: نمایندگان تذکر می‌دهند سوال می‌کنند؛ اما متاسفانه پیگیری نمی‌شود.

وی ادامه داد: باید بگویم حتی قانع کردن نمایندگان از سوی دولت بسیار ضعیف است، بنابراین بهتر است یک کارگروه برای تعامل تشکیل شود تا تعامل بین دولت و مجلس بیش از پیش صورت گیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اصلاً فلسفه قوای سه‌گانه برای تعامل است، برای این است که هم‌افزایی و هم‌پوشانی صورت پذیرد.

وی ادامه داد: قدرت ۳ قوه به اضافه قدرت تمامی نهادها می‌شود قدرت جمهوری اسلامی ایران و هر چقدر این هم‌افزایی و هماهنگی بیشتر باشد، قدرت حاکمیت کشور بیشتر خواهد بود. اما هر چقدر این قوا به تضعیف یکدیگر بپردازند، قاعدتاً نتیجه برعکس خواهد شد.

حیدری در ادامه با بیان این‌که متاسفانه باید گفت که تیم دولت مخصوصاً بخشی از وزرا ضعیف هستند، گفت:  وظیفه نمایندگان سوال، تذکر و استیضاح است، به جز این‌ها اهرم دیگری ندارند اما صرف تذکر نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم، بر همین اساس مجبور هستیم تذکر را تبدیل به سوال و سوال را هم تبدیل به استیضاح کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجلس در مرحله تذکر است ولی در کمال تعجب برخی از وزرا توجهی به این موضوع ندارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تذکری که نمایندگان می‌دهند در راستای منافع ملت و مردم است، به هر حال در بطن مردم هستیم و مشکلات آنان را مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: من  کار اجرایی  انجام داده‌ام و می‌دانم چیست، متوجه هستم که چگونه به یک وزیر تذکر بدهم و می‌توانم تشخیص دهم که آیا یک وزیر توانمند است یا خیر. امروز با کمال تاسف مشاهده می‌کنیم که منابع موجود است اما تصمیم‌گیری‌ها ضعیف است. اینجا باید تذکر بدهیم و سوال کنیم که چه اتفاقی افتاده بنابراین اگر در طول این مدت ۴۴ روز از مجلس یازدهم گله‌مندی و سوال وجود دارد، به دلیل برخی نگرانی‌هاست.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر امروز سوال از رئیس‌جمهور مطرح می‌شود به خاطر وجود خلاءهایی است که  مشاهده می‌کنیم بنابراین دولتی‌ها باید بدانند فلسفه و کارکرد یک نماینده انتقال مشکلات و مطالبات مردم به دولت است.

وی افزود: یک نماینده باید قانون وضع کند، مطالبات مردم را پیگیری کند و نظارت بر اجرای قانون داشته باشد از همین رو تعامل با دولت بسیار خوب است چراکه شاید اینگونه برخی از پاسخ‌ها را به دست بیاوریم و در صحن تذکرات کمتر شود.

حیدری خاطرنشان کرد: دولت ابتدا موظف است در راستای تعامل، کابینه‌اش را ترمیم کند و اقداماتش را تبدیل به احسنت کند. بالاخره امروز خلاءها و ضعف‌هایی وجود دارد که باید ترمیم شود؛ چراکه بعضی از مدیریت‌ها ضعف دارند.

وی ادامه داد: به طور مثال ما یک کشور نیمه‌خشک هستیم، استان‌های ما آب دارند، برخی استان‌ها آب ندارند  معتقدم دولت باید کاری کند که توازن آبی برقرار شود اما با کمال تاسف در حوزه مدیریت مشاهده می‌کنیم  جاهایی هم که آب فراوان دارند، امروز با  مشکل آب شرب مواجه هستند.

حیدری گفت: در همین کرمانشاه تا قصر شیرین که من نماینده مردمش هستم امروز بیشترین نگرانی ما در بحث آب است، تذکر هم دادم اما وقتی پاسخ نمی‌گیرم به استیضاح وزیر نیرو اقدام کردم و به دنبال آن هستم؛ اگر غیر از استیضاح راهی وجود دارد وزیر نیرو که توان ندارد کار انجام دهد بگوید، مدیرانی که در استان‌ها گذاشته‌اند در حوزه نیرو آدم‌های ضعیفی هستند که کاری انجام نمی‌دهند.

وی افزود: تشکیل کارگروه تعامل بین دولت و سایر قوا ضروری است، زیرا هم تعامل صورت می‌گیرد و هم توجیه انجام می‌شود که این کار  کاربردی و مناسب است، اما اگر به خاطر رفع تکلیف است که دیگر نمی‌توانیم امیدی به آن داشته باشیم.

حیدری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در روز حضور وزیر امورخارجه شاهد برخی از رفتارها از سوی نمایندگان بودیم که حتی رسانه‌های خارجی به آن پرداختند، آیا این رفتارها باعث تضعیف کشور نمی‌شود، گفت: در اینکه آقای ظریف اقدامات خوبی انجام دادند شکی نیست، نمایندگان هم درجلسه آن روز دغدغه‌هایشان را بیان کردند. وکلای ملت در عرصه خارجی نظرها و انتقادات خودشان را بیان کردند اما این‌که  پرخاشگری کنند، این کار زشتی بود.

وی تاکید کرد: رفتاری که با وزیر امورخارجه شد کار تعداد معدودی از نمایندگان بود که به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسیدند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه عده‌ای به وزیر امور خارجه توهین کردند، در چارچوب شرح وظایف نمایندگان نبود.

وی افرود: وزیر خارجه به مجلس آمد ما هم باید حرمت متقابل می‌گذاشتیم اما با کمال تاسف باز هم می‌گویم که تعداد بسیار اندکی از نمایندگان که نصف انگشتان یک دست هم نمی‌شدند   یک سری صحبت‌هایی را بیان کردند که نه هیئت رئیسه نه سایر نمایندگان با آن موافق نبودند.

حیدری تاکید کرد: آنچه که در تریبون گفته شد و تذکر داده شد را باید از رفتار برخی دیگر از نمایندگان جدا کنیم، اینکه عده‌ای آقای ظریف را دروغگو خطاب کردند، خارج از چارچوب مجلس بود و نظر شخصی یکسری از نمایندگان بود که مورد اعتراض هیئت رئیسه و اکثر نمایندگان قرار گرفت.

وی تاکید کرد: بنای نمایندگان این نبود که وزیر امور خارجه به صحن مجلس بیاید و  علیه ایشان حرفی بزنند.

نماینده قصر شیرین گفت: آنچه که در جلسه مجلس بیان شد، دغدغه‌های امروز جامعه بود اما باید تاکید کنم  برای حفظ توان ملی و قدرت جمهوری اسلامی آنچه در حوزه داخل و خارج کار می‌کند، همبستگی و تعامل بین قوا است.

نظر شما