شناسهٔ خبر: 41278933 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

همسایه ها به سمت جنگ تجاری حرکت می کنند؟

هند و چین رو در روی هم؛ کُشتی میان ۲ رقیب غیر هم وزن!

بحران در روابط دو کشور همسایه چین و هند از یک ماه قبل آغاز شده و سیاستهای اقتصادی هند در این مدت نگرانی در مورد احتمال آغاز جنگ تجاری را افزایش داده است ولی به نظر می رسد چین تمایلی به این کار ندارد و از نشان دادن عکس العملی که هندی ها را به سمت جنگ تجاری سوق دهد، اجتناب می کند.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بین الملل: یک ماهی از آغاز تنش های اقتصادی و تجاری بین دو کشور هند و چین می گذرد ولی  این تنشها که بعضا از طرف کشور هند تندتر و اثر گذارتر بوده است زمینه را برای پاسخگویی و مقابله به مثل مقامات چینی فراهم نکرد. سی ان ان در گزارش خود از این تصمیم گیری مقامات چینی برای دامن نزدن به تنش در روابط تجاری خود با کشور همسایه اش یعنی هند به عنوان تصمیم گیری هوشمندانه  نام می برد و بر این باور است که چین دریافته است هزینه های جنگ تجاری با هند خیلی بیشتر از هزینه کوتاه آمدن درمیانه راه است.

طبق آمارهای ارایه شده توسط دولت هند، چین و هند دو شریک تجاری بسیار مهم برای یکدیگر هستند. از آوریل سال ۲۰۱۹ تا مارس سال جاری، کشور هند ۶۵ میلیارد دلار کالا از کشور چین خریداری کرد که تشکیل دهنده ۱۴ درصد از کل واردات  این کشور پر جمعیت آسیایی بود. به گزارش دولت هند در همین بازه زمانی چین ۱۶.۶ میلیارد دلار کالا از هند خریداری کرده است  و این کشور دومین شریک تجاری هند بعد از امریکا است.  البته سهم صادرات کشور چین به هند تنها برابر با ۳ درصد از کل صادرات این کشور در سال ۲۰۱۹ بود و هند جایگاه دوازدهم را در رده بزرگترین شرکای تجاری چین داشت.

چین به دنیا بحران تازه نیست‌
دنگ یوون پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک چین در امریکا بر این باور است که هم اکنون زمانه سختی برای چین است و این کشور می داند هزینه درگیر شدن در یک جنگ تجاری با هند و یا مقابله به مثل در برابر سیاستهای نادرست این کشور بیشتر از کوتاه آمدن در برابر آنها است. وی در این مورد به سی ان ان گفت: «چین هم اکنون با بحران کرونا روبرو است. هزینه های کلان مطالعاتی برای یافتن واکسنی برای این بیماری از یک طرف و هزینه های اقتصادی ناشی از تعطیلی وسیع اقتصاد در ابتدای سال و توقف پروازهای بین المللی از طرف دیگر اقتصاد این کشور را شکننده کرده است. این کشور در فصل اول سال جاری کاهش نرخ رشد اقتصادی را تجربه کرد و رکورد نرخ بیکاری در این کشور در فصل اول امسال شکسته شده است. مسایلی که نه تنها چین بلکه تمامی کشورهای درگیر با کرونا با آن دست به گریبان هستند.»

 وی به جنگ تجاری این کشور با امریکا هم اشاره کرد و افزود: «در ضمن چین تجربه جنگ تجاری با امریکا را دارد و می داند هزینه  مقابله به مثل با شریک تجاری و وارد شدن به یک جنگ تجاری برای اقتصاد بسیار زیاد است. فشارهای امریکا در مورد دلیل همه گیری کرونا و اتهام زنی های امریکا به چین را هم به این تنشها اضافه کنید،  متوجه می شوید که چین نمی خواهد بحران تازه ای برای خود ایجاد کند. این کشور به دنبال تنش زدایی است و این تنش زدایی با کشور هم مرز اهمیت بیشتری برایش دارد.»

کاوان ناتاراج تحلیل گر مسایل آسیا : «وضعیت ایجاد شده بین دو کشور چین و هند مانند مسابقه کشتی بین دو رقیب غیر هم وزن است. اغلب صنایع فعال در کشور هند از جمله صنعت داروسازی و صنعت فعال در تولید وسایل الکترونیکی و تولید سخت افزارهای ای تی وابسته به واردات هستند و سهم اعظم این واردات هم از کشور چین انجام می شود

هند هم در جنگ تجاری بازنده خواهد بود
اما در صورتیکه جنگی تجاری بین دو کشور دربگیرد، بدون شک هزینه های اقتصادی این جنگ برای هند بیشتر از چین خواهد بود. کاوان ناتاراج تحلیل گر مسایل آسیا در مصاحبه ای به سی ان ان گفت: «وضعیت ایجاد شده بین دو کشور چین و هند مانند مسابقه کشتی بین دو رقیب غیر هم وزن است. بدون شک رقیب سنگین وزن تر یعنی کشور چین می تواند رقیب کوچکتر را شکست دهد و از پای در بیاورد ولی به دلایل دیگر از میدان مسابقه خارج می شود.»

وی ادامه داد: «اغلب صنایع فعال در کشور هند از جمله صنعت داروسازی و صنعت فعال در تولید وسایل الکترونیکی و تولید سخت افزارهای ای تی وابسته به واردات هستند و سهم اعظم این واردات هم از کشور چین انجام می شود. حتی با وجود اینکه دو کشور در جریان ماه های اخیر رسما وارد جنگ تجاری نشده اند ولی بررسی ها نشان می دهد اختلالات زیادی در عرضه مواد اولیه ای که از چین تامین می شد، ایجاد شده است و این یعنی صنایعی که به دلیل شیوع زیاد ویروس کرونا در هند آسیب زیادی متحمل شده اند، با فشار ناشی از کمبود مواد اولیه هم روبرو هستند و نمی توانند بعد از سر گیری فعالیتهای خود به تولید با حداکثر توان ادامه دهند.»

هندی ها دست بردار نیستند
سی ان ان بر این باور است که هند هزینه های وارد شدن در جنگ تجاری را کاملا می داند ولی کشته شدن شماری از سربازان این کشور در جریان درگیری های مرزی با چین مانع از این می شود که در مسیر صحیح حرکت کند.

اخیرا روزنامه ایندیا تایمز خبر از تصمیم تازه دولت برای افزایش قوانین و سخت گیری ها برای سرمایه گذاران چینی در کشور هند را منتشر کرده است. طبق این گزارش سرمایه گذاری مستقیم  خارجی از کشورهایی که مرز مشترکی با کشور هند دارند، موشکافانه تر و دقیق تر مورد بررسی قرار می گیرد و اگر با منافع ملی هند همسو بود، اجازه این سرمایه گذاری داده می شود. این خبر در شرایطی منتشر شد که چین اصلی ترین سرمایه گذار خارجی در استارت آپها و  بخش تولید در کشور هند است و بسیاری از بخشهای اقتصادی هند بدون سرمایه های چینی امکان فعالیت ندارند.

 اینکه تنش در روابط دو کشور هند و چین به کا می رسد، هنوز دقیقا مشخص نیست ولی آنچه کاملا روشن است، این است که این جنگ تجاری می تواند اقتصاد شکننده دو کشور که با موج بحران کرونا بیش از قبل آسیب دیده است را در مسیر 

نظر شما