شناسهٔ خبر: 41277486 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

ممنوعیت نمایش تصویر بیماران در همه برنامه‌های رسانه ملی

19 دی: نایب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی در نامه‌ای، از رئیس سازمان صداوسیما درخواست کرد تا «ممنوعیت نمایش تصویر بیماران در همه برنامه‌های رسانه ملی» مصوب و ابلاغ شود.

صاحب‌خبر -

باقر لاریجانی، مشاورعالی وزیر بهداشت، در نامه‌ای به علی عسکری، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ضمن تاکید بر اصل اخلاقی رعایت محرمانگی و حریم خصوصی بیماران، پیشنهاد داد که «ممنوعیت نمایش تصویر بیماران در همه برنامه‌های رسانه ملی» به عنوان یک قاعده کلی، از سوی ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مصوب و ابلاغ شود.

لاریجانی در این نامه همچنین، با بیان اینکه دغدغه موجود در خصوص موج دوم کرونا، رسانه ملی را بر آن داشته تا گزارش‌های تاثیرگذاری را برای روشنگری بیشتر، برای جامعه، بیماران و اطرافیانشان تهیه کند، انعکاس تصاویر بیماران خصوصا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه که بیماران در آن شرایط مناسبی را ندارند و طبعا امکان اخذ رضایت برای انعکاس تصاویر را ندارند نگرانی‌هایی را به درستی خصوصا در میان کادر درمان و خانواده بیماران در خصوص حفظ کرامت و حریم خصوصی بیماران، ایجاد کرده است.

او با اشاره به ضوابط مصرح اخلاقی در ماده ۸۷ راهنمای اخلاقی شاغلین حرف پزشکی، یادآور شد، «انجام هرگونه عکسبرداری و فیلمبرداری از بیماران تنها پس از کسب اجازه از بیماران مجاز است».

نظر شما