شناسهٔ خبر: 41276678 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

واعظی:

ایران هیچ‌گاه به آمریکا و اروپا اعتماد نکرده است/ با کره جنوبی برای وجوه بلوکه شده اتمام حجت کرده ایم/شایعات در خصوص سند۲۵ساله ایران و چین صحت ندارد

واعظی در خصوص بحث وجوه بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: مذاکره ها در سه جبهه پیش می رود. مذاکرات سیاسی در حال انجام است وزارت خارجه و سفرای ما در حال مذاکره هستند، بانک مرکزی ‌هم در حال مذاکره است.ایران با کره جنوبی اتمام حجت کرده است که اگر مذاکرات نتیجه ندهد ایران از نظر حقوقی اقدام می‌کند ومقدماتش نیز فراهم شده است کره جنوبی از ایران زمان خواسته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار برنا، «محمود واعظی» رییس دفتر رییس جمهوردر برنامه نگاه یک در خصوص  قرار داد تجاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: در دهه گذشته روابط ایران و چین در ابعاد مختلف گسترش یافت و حجم روابط ایران و چین به پنجاه میلیارد دلار در سال رسید. در سال ۹۴در مذاکرات رییس جمهور دو کشور مطرح شد که روابط دو کشور از نظر حجم روابط اقتصادی و فعالیت فرهنگی و منطقه ای به جایی رسیده است که به عنوان دو شریک می توانند فعالیت کنند و در آن زمان دو رییسجمهور اعلام کردند که توافقی کردیم  و به‌دنبال یک سند برای آینده هستیم، سندی تحت عنوان سند دراز مدت که به روابط دو کشور نگاه راهبردی دارد . 

او گفت: در رفت و آمد ها و ملاقات و سفر های وزرای خارجه مثل سفر ظریف در سال گذشته و سفر آقای لاریجانی  بر روی این سند مفصل بحث شد و امسال این سند در دولت مورد بررسی قرار گرفت و یک پیش نویس اولیه ایران به دولت چین ارایه  داد و پس ازچند ماهی چینی ها بر روی پیش نویس ایران نظراتی دادند و ایران بر روی آنها فکر کرد.

واعظی مطرح‌ کرد:چهارچوب این سند طراحی شده ولی هنوز بر روی آن توافقی نشده است. روابط با چین مورد حمایت است چنین شرایطی را با روسیه  و با برخی از همسایگان هم داریم.

او گفت: اولین بار بحث قرارداد ترکمنچای در کاخ سفید  مطرح شد و بعد رسانه های خارجی به آن پرداختند و بحث ترکمنچای را مطرح کردند ‌.

واعظی در خصوص اینکه گفته شده طی این قرار داد جزیره کیش و قشم در اختیار چین قرار می گیرد آیا این صحت دارد گفت:دراین سند نقشه راه همکاری را مشخص کردیم و به هیچ مصداق تعهد وارد نشده ایم،نه وارد بحث کیش شدیم و نه وارد بحث قشم و نه اینکه قرار است پایگاه نظامی ایجاد شود در این سند اشاره ای به این مباحث نشده است.

او در خصوص اینکه آیا با این سند فروش نفت به چین صورت انحصاری خواهدشد  گفت: به هیچ وجه این صحت ندارد. روابط نفتی در داخل ایران مکانیزم خود را دارد و سند ۲۵ساله وارد این مصداق های جزیی و کوچک نمی شود در خصوص این سند ۲۵ساله توهمات و شایعاتی مطرح شده  که صحت ندارد.

رییس دفتر رییس جمهور گفت:پیش نویس ایران چین امر پنهانی نیست مطابق با قانون اساسی و نهادهای قانونی کشور است و مجلس و سران قوا در جریان تمام توافقات دولت قرار می گیرند مطابق قانون اساسی اسناد و توافقات به مجلس شورای اسلامی فرستاده می شود.

واعظی گفت ؛ این سند به دلیل کرونا مقداری به تاخیر افتاد و این گونه مذاکرات از طریق ویدیو کنفرانس سخت است و ان شاالله‌ این سند تا آخر امسال به نتیجه می رسد.

 واعظی مطرح کرد:از سال ۹۲بحث سیاست خارجی براساس تعامل سازنده  است و ایران مذاکراتی را با کشور های مختلف داشته است فکر می کنیم در شرایط امروز هرچه روابط ما با چین و روسیه گسترده شود نقطه قوت ایران است. در روابط خارجی و مذاکرات باید منافع دو کشور دیده شود.  

او گفت:جزییات این سند پیش از امضای دو‌کشور منتشر نمی شود البته این بسته به توافق بین دو کشور است. اگر در بخش های محرمانه باشد  ممکن است منتشر نشود

واعظی گفت: سه کشور اروپایی در موضوع برجام  مجبور شدند به گونه ای رفتار کنند که به عنوان سه کشور دست بسته باشند و به نوعی نتوانستند آنچه که اعتقاد خود و دولت شان بود را محقق کنند. زمانی که آمریکا از برجام خارج شد مذاکرات مفصلی انجام شد و تعهد شد که اقداماتی را اروپایی ها ایجاد کنند  اما با فشار آمریکا مواجه شدند ‌و موفق نشدند و این نشان از ضعف آنها دارد.

او بیان کرد: تحلیل آنها از قدرت و استقلال شان در موضوع برجام نشان داد که ضعیف تر از آنچه هستند که خود فکر می کردند. اروپا در موضع برجام یک ضعف بسیار زیادی از خود نشان داد ایران در تعهدات برجامی خود کاهش تعهدات را در ۵مرحله در پیش گرفت.

اروپایی علاقه دارند که برجام را حفظ کنند اما تحت فشار آمریکا نمی توانند به تعهدات خود پایبند بمانند.آنچه که اروپا از خود نشان داده بر هیچ اصول و منطقی استوار نبوده است. اروپا نتوانست در زمان ترامپ رابطه ای  برساس اصول را با آمریکا داشته باشد اروپا می خواهد زمان بخرد تا دوران ترامپ پایان یابد.

 رییس دفتر رییس جمهور گفت: باتوجه‌ به اتفاقات اخیر در آمریکا و کتاب بولتن و کتاب برادر زاده ترامپ و اتفاقات و موضع گیری ها در پنجاه روز اخیر برای کشته شدن جورج فلوید محبوبیت نداشته ترامپ بسیار کاهش یافته  وضعیت بایدن بهتر شده است. بسیاری از کشور های دنیا که با نوع سیاست های ترامپ موافق نبودند الان به آینده امیدوار شده اند.

او در خصوص اقدام ایران در قبال تمدید تحریم تسلیحاتی گفت: آقای روحانی در سال گذشته نامه ای نوشتند به اعضای  باقی مانده برجام و به صراحت گفتند اگر برجام شرایط اش به گونه ای باشد که برای ایران منافعی نداشته باشد، ایران اقدامی را انجام خواهد داد، در نامه نوشته شده که ایران در آن موقع چه اقدامی انجام میدهند و آنها می دانند و از این نامه مطلع هستند 

 در مهرماه تحریم‌تسلیحاتی به پایان می رسد و اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم  ایران اقدام خود را انجام خواهد داد. ایران هیچ‌گاه به آمریکا و اروپا اعتماد نکرده است

واعظی در خصوص بحث وجوه بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: مذاکره ها در سه جبهه پیش می رود. مذاکرات سیاسی در حال انجام است وزارت خارجه و سفرای ما در حال مذاکره هستند، بانک مرکزی ‌هم در حال مذاکره است.ایران با کره جنوبی  اتمام حجت کرده  است که اگر مذاکرات نتیجه ندهد ایران از نظر حقوقی اقدام می‌کند ومقدماتش نیز فراهم شده است.

بیشتر بخوانید:

برچسب‌ها:

نظر شما