شناسهٔ خبر: 41275860 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

هوش مصنوعی یاریگر غریق نجات ها می شود

صاحب‌خبر -

علیرضا احمدی/ غریق نجات‌ها نقشی اساسی در پیشگیری از غرق شدن مردمی دارند که در سواحل و استخرها شنا می‌کنند اما مشکل اینجاست که گاهی در سواحل شلوغ امکان ردیابی و نظارت بر همه شناگران وجود ندارد و از سوی دیگر در زمان‌هایی از شبانه روز ممکن است شناگران در محل‌های شنا ممنوع به شنا بپردازند و این موضوع از چشم گارد ساحلی و غریق نجات‌ها دور بماند که همه این موارد می‌تواند به قیمت جان یک انسان تمام شود. اینجاست که باز هم فناوری به کمک بشر آمده و تلاش کرده است تا در شرایطی که برخی از موارد از چشم غریق نجات‌ها دور می‌ماند هوش مصنوعی این افراد را نجات بدهد.
در این راستا سیستم‌های هوشمند مجهز به هوش مصنوعی طراحی شده است تا به غریق نجات‌های انسانی کمک کند.این سیستم هوش مصنوعی که Sightbit نام دارد، توسط یک استارتاپ طراحی شده و شامل تعداد زیادی دوربین ویدئویی است که در امتداد ساحل و محل تجمع شناگران نصب شده است.
تصاویر و فیلم‌هایی که در طول شبانه روز توسط این دوربین‌ها با دقت و کیفیت بالا ثبت و ضبط شده است به‌صورت زنده به کامپیوتری مجهز به تکنولوژی vision system ارسال می‌شود. این سیستم مجهز به هوش مصنوعی در برج مرکزی گارد ساحلی در کنار سواحل شلوغ و پرتراکم نصب می‌شود و در طول شبانه روز دائم فیلم‌ها و تصاویر ارسالی به این مرکز، مورد آنالیز و تحقیق قرار می‌گیرد. درواقع در این میان الگوریتم‌هایی بر پایه یادگیری عمیق یا deep learning می‌تواند کمک شایان توجهی به آنالیز تصاویر و فیلم‌های ویدئویی کند و در این میان هیچ نقطه‌ای از ساحل و دریا از نظر دور نماند. این سیستم مجهز به هوش مصنوعی همچنین می‌تواند افراد حاضر در ساحل را که در هر عکس یا فیلمی دیده می‌شوند به طور مرتب ردیابی و شناسایی کند که برای این کار هم از تکنولوژی تشخیص چهره استفاده می‌کند. البته با توجه به اینکه استفاده از این تکنولوژی این روزها محل بحث و حدیث‌های زیادی شده است ، این طرح منتقدان  بسیاری هم دارد که آن را مصداق نقض حریم خصوصی افراد و زمینه ساز فشار بیشتر حکومت‌ها بر شهروندان خود می‌دانند.
همچنین باید گفت که این سیستم هوشمند گارد ساحلی می‌تواند کودکانی که به تنهایی در دریا شنا می‌کنند یا شناگرانی که در صورت آنها استرس دیده می‌شود یا کوسه‌های احتمالی را که بیش از حالت عادی به ساحل نزدیک می‌شوند نیز شناسایی کند.در صورت مشاهده هر یک از این موارد مشکوک، سیستم آلارمی را در برج گارد ساحلی پخش می‌کند و مأموران این گارد و غریق نجات‌ها تصویر را زوم می‌کنند تا از موضوع مطمئن شوند. پس از اطمینان از موضوع، به منظور نجات شناگر، راهی دریا می‌شوند و عملیات نجات را انجام می‌دهند. لازم به ذکر است که سیستم Sightbit در امریکا و اروپا بزودی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 



نظر شما