شناسهٔ خبر: 41275800 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

تاریخ

صاحب‌خبر -


22 تیر
در صد و پانزدهمین روز از سال باید از یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان تئاتر یاد کنیم که در چنین روزی درگذشت؛ حمید سمندریان. البته در کنار هنرمندان و چهره‌های فرهنگی که متولد امروزند.
تولدها
پابلو نرودا: شاعر مشهور شیلی که اشعار عاشقانه و انقلابی‌اش شهرت جهانی دارد سال 1904 به دنیا آمد. نام اصلی اش «نفتالی ریکاردو الیسر ریه‌س باسوالتو» بود و با استفاده از نام «یان نرودا» شاعر اهل کشور چک خودش را «پابلو نرودا» نامید. از کودکی و نوجوانی به ادبیات و نوشتن علاقه داشت و نخستین مقاله‌اش در 16 سالگی در یک روزنامه محلی چاپ شد. وقتی به دانشگاه رفت اشعارش را منتشر کرد که هم مشهور شد و هم توانست با شعرا و نویسندگان دیگر آشنا شود. او کارمند دولت بود و برای همین هم در کنسولگری شیلی در بارسلون و مادرید اسپانیا مشغول به کار شد. در دورانی که جنگ داخلی اسپانیا آغاز شد و نرودا هم سیاسی شد، با فدریکو گارسیا لورکا شاعر اسپانیایی آشنا شد. کنسول شیلی در پاریس و مکزیک بود و در همین دوران پناهندگان جنگ اسپانیا را به فرانسه منتقل کرد و به یک نقاش مکزیکی معروف پناه داد. او هوادار کمونیست‌ها بود و سخنرانی تندی علیه حکومت شیلی کرد که باعث شد به آرژانتین فرار کند. وی در تمام این دوران شعر می‌سرود. اشعاری که دیگر سیاسی و انقلابی شده بودند. در دهه 50 میلادی توانست به شیلی بازگردد و در دهه 60 یکی از منتقدان جنگ امریکا و ویتنام بود. سال 1971 به‌دلیل اشعارش نوبل ادبیات را برد و همچنان یکی از مشهورترین شاعران امریکای جنوبی است. «پستچی»، «من هستم»، «خاطرات من»، «ما بسیاریم»، «بیست سرود عاشقانه و یک غم آوا» و «یادبودهای جزیره سیاه» از آثار نرودا است و «هوا را از من بگیر خنده ات را نه» برای ایرانی‌ها بیشتر از سایر اشعار نرودا آشناست.
مهران مهرنیا: سال 1348 در چنین روزی یکی از نوازندگان و مدرسان تار و سه تار در ایران به دنیا آمد. مهرنیا کارش را از دهه 60 با نواختن سه تار آغاز کرد و از محمدرضا لطفی تار و سه تار یاد گرفت. در سال 73 گروه همایون را تأسیس کرد تا تصنیف‌های قدیمی ایران را بازسازی و دوباره اجرا کنند. او تصنیف‌های عبدالله طالع همدانی را جمع‌آوری کرد که بعدها این آثار در آلبوم «طالع مهر» منتشر شدند. او از سال 96 با گروه مهرنیا اجرا می‌کند و البته در گروه بسیاری از خوانندگان موسیقی سنتی ایران مانند سالار عقیلی و وحید تاج نوازندگی کرده است.
   رضا عابد داستان نویس هم متولد امروز است.
 درگذشت‌ها
حمید سمندریان: یکی از بزرگترین تئاتری‌های کشور که شاگردان بسیاری را تربیت کرد سال 1391 در چنین روزی درگذشت. او متولد 1310 بود.وی در دبیرستان در کلاس‌های تئاتر شرکت کرد و پس‌ از تحصیل در آلمان به دعوت اداره هنرهای نمایشی به ایران بازگشت و هم تئاتر اجرا کرد و هم کار آموزش تئاتر را آغاز کرد. آموزشگاه بازیگری سمندریان که در سال 73 تأسیس شد، محل تحصیل بسیاری از چهره‌های تئاتر امروز بود. او همیشه آرزو داشت نمایش «گالیله» را اجرا کند و بارها تمرین‌ها را برگزار کرد اما هربار به دلایلی این نمایش متوقف شد و این آرزو هیچ وقت برآورده نشد. «ملاقات بانوی سالخورده»، «دایره گچی قفقازی»، «بازی استریندبرگ» و «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» مهم‌ترین آثاری هستند که با کارگردانی سمندریان روی صحنه رفتند.
گریگوری پک: سال 2003 در چنین روزی یکی از محبوب‌ترین ستاره‌های دهه 40 تا 60 میلادی درگذشت. گریگوری پک سال 1916 به دنیا آمد و در جوانی نخستین نقش‌اش را در یک نمایش بازی کرد. «روزهای افتخار» نخستین کار سینمایی او بود و پس از آن «طلسم شده»، «کشتن مرغ مقلد»، «اسب کهر را بنگر»، «برف‌های کلیمانجارو» و «تعطیلات رمی» را بازی کرد و اینها مشهورترین فیلم‌هایی بودند که با بازی او ساخته شدند. کارگردان‌ها می‌گفتند نمی‌شود نقش‌های منفی را به او سپرد. کاراکتر «آتیکوس فینچ» در فیلم «کشتن مرغ مقلد» در نظرسنجی بنیاد امریکا به‌عنوان بهترین و محبوب‌ترین قهرمان هالیوود شناخته شد؛ نقشی که برای آن جایزه اسکار را هم برد. او در ردیف دوازدهم فهرست بزرگترین بازیگران مرد تاریخ قرار دارد و قرار بود در فیلم «چارلی و کارخانه شکلات» و در کنار جانی دپ نقش پدربزرگ «جو» را بازی کند اما درگذشت.
فرخ لقا هوشمند: بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون 22 تیر 1388 درگذشت. فرخ لقا هوشمند متولد 1307 بود.وی  در گیلان بازی در تئاتر را آغاز کرد. سال 1336 با بازی در فیلم «نردبان ترقی» وارد سینما شد و البته همچنان کار در تئاتر را هم ادامه می‌داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سریال‌ها و فیلم‌هایی مانند «کوچک جنگلی»، «لبخند زندگی»، «عیاران»، «مدرسه مادربزرگ ها»، «باشو غریبه کوچک» و «مسافران» بازی کرد.
   فاخره صبا خواننده اپرا و نویسنده و فرهنگ نویس هم سال 1386 در چنین روزی درگذشت.

نظر شما