شناسهٔ خبر: 41274587 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

منهای سینما

صاحب‌خبر -

 اچ‌بی‌او مکس قصد دارد سریالی درام از شهر گاتهام و فضای پلیسی آن با همکاری مت ریوز و ترنس وینتر بسازد. این سریال که اسپین‌آف جدیدی با تمرکز بر جرم و جنایت در شهر گاتهام است، هنوز عنوانی ندارد و در همان فضایی می‌گذرد که ریوز برای فیلم بلند «بتمن» با بازی رابرت پتینسون خلق می‌کند.

 ضبط مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» متوقف شده و استودیوی برنامه از پنجشنبه نوزدهم تیرماه تا اطلاع ثانوی تعطیل است. قسمت‌های اول و دوم از دور دوم این رقابت، اوایل تیرماه و پیش از دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی بر استفاده اجباری از ماسک در تمام مکان‌های مسقف و عمومی ضبط ‌شده است که شنبه و یکشنبه بیست‌ویکم و بیست‌ودوم تیر روی آنتن شبکه سه سیما خواهد رفت. قسمت‌های سوم و چهارم از دور دوم هم با رعایت تمام موازین بهداشتی اعم از ضدعفونی‌کردن کامل لوکیشن، حفظ فاصله فیزیکی بین تماشاگران و استفاده همگان از ماسک در تمام ساعات حضور در استودیوی برنامه و هنگام ضبط تولید شده است که هفته آینده پخش خواهد شد.

 قرار است نمایشنامه سایر بازماندگان به کارگردانی مهرداد مصطفوی و نوشته ساناز اسدی در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه برود. کار یک اثر اجتماعی است و گذر زمان در خانه قدیمی در دو دهه 70 و 90 بررسی و واکاوی می‌شود. مصطفوی گفته تمرینات نمایش تا حد زیادی در زمستان‌ سال قبل انجام شده بود و نوبت اجرا برای تماشاخانه ایرانشهر در اسفند‌ سال قبل داشتیم که به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد، منتظر شروع  فعالیت‌های تئاتری در تماشاخانه ایرانشهر هستیم تا نمایش برای به صحنه رفتن آماده شود. قصه با مرگ مادر خانواده شروع‌می‌شود و در نمایش هیچ شخصیت زنی وجود ندارد؛ اصل درام داستان حول شخصیت‌های زنان به وجود می‌آید. در نمایش پنج شخصیت مرد وجود دارد که مدام در داستان نمایش درباره زنان حرف می‌زنند؛ مردانی که متعلق به طبقه متوسط جامعه هستند و شغل‌شان خیاطی است. نوع حرف‌زدن و گفتمان این پنج مرد با توجه به تحولات بین دهه‌های 70 و 90 تغییر می‌کند.

 محمود جعفری بهنام از صدابرداران پیشکسوت موسیقی کشورمان که طی سال‌های اخیر از نزدیک در جریان مراحل درمانی مهرداد کاظمی، خواننده پیشکسوت موسیقی کشورمان قرار داشته است، درباره برخی شایعه‌های مطرح‌شده در فضای مجازی مبنی‌بر وخیم‌بودن اوضاع جسمانی این هنرمند گفت: «همان‌طور که علاقه‌مندان آثار آقای کاظمی می‌دانند این هنرمند سال‌های زیادی است که با بیماری درگیر است و در این مدت هم مراحل تکمیلی درمان را  می‌گذراند. در این مدت شرایط به گونه‌ای بوده که بعضا اوضاع جسمانی او در فرازونشیب قرار گرفته و در برخی مواقع هم نیازمند مراقبت‌های بیشتر بوده است.»

 بیش از دو‌سال از آغاز پروژه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران می‌گذرد و درحالی‌که قرار بود این مکان فرهنگی و هنری تابستان امسال بازگشایی شود، به گفته مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی بازگشایی آن به اوایل فصل پاییز موکول شده است.

 «دود دل بر سر قلم» عنوان کتاب تازه محمد بقایی ماکان است که انتشارات تهران در دست چاپ دارد. این کتاب نزدیک به ۶۰۰صفحه بوده و از حیث نوع نگارش و قلم، کتاب تازه‌ای در حوزه نگرش‌های ایرانی است.

 رمان «چرم ساغری» نوشته اونوره دو بالزاک با ترجمه محمود اعتمادزاده («به‌آذین») منتشر شد. این ترجمه پیش از این در سال۱۳۳۵ نیزمنتشر شده بود که در نوبت تازه برای پنجمین بار به چاپ رسیده است.

 کتاب خاطرات یک معلم با عنوان «کودکانی که به آنها آموختم و آنچه‌ که از آنها یاد گرفتم» برنده جایزه اثر سیاسی «اورول» شد. کتاب خاطرات «کیت کلنچی» که تجربیات سال‌ها فعالیت او به‌عنوان معلم در سیستم آموزشی دولتی را روایت ‌می‌کند، جایزه اثر سیاسی «اورول» را به خود اختصاص داد.

نظر شما