شناسهٔ خبر: 41272668 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

ظریف:

ربع قرن پس از کشتار سربنیتسا اروپا دوباره گرفتار همان سستی شده است

وزیر امور خارجه در پیامی در توئیتر نوشت که یک ربع قرن پس از کشتار سربنیتسا، اروپا دوباره گرفتار همان سستی شده است.

صاحب‌خبر -

ظریف: ربع قرن پس از کشتار سربنیتسا اروپا دوباره گرفتار همان سستی شده استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توئیتر به سالگرد کشتار سربنیتسا اشاره کرد.

وی در این پیام توئیتری نوشت: «بیست و پنج سال پیش در چنین روزی، ‌کشتار سربنیتسا در حالی که اروپا در حفظ وظایف اصلی خود شکست خورد، آغاز شد.

یک ربع قرن بعد نیز اروپا گرفتار همان سستی شده است. شکست سازمان ملل در اتخاذ هرگونه اقدامی در آن زمان باید درسی برای حال حاضر باشد.»

جنگ بین صرب‌ها و مسلمانان بوسنی که از پیامدهای تجزیه کشور «یوگوسلاوی»  بود، از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ میلادی به طول انجامید و هزاران کشته برجای گذاشت.

به‌طور کلی آن‌چه در خلال این جنگ به کشتار سربرنیتسا مشهور شد، در ماه ژوئن سال آخر جنگ رخ داد و در نتیجه آن بیش از هشت هزار مسلمان قتل عام شدند.

سال گذشته دادگاه عالی هلند، دولت وقت این کشور را بخاطر کشتار ۳۵۰ مرد مسلمان بوسنیایی در سال ۱۹۹۵ محکوم کرد.

در جریان جنگ صرب ها و مسلمانان بوسنی، چهارصد نیروی حافظ صلح هلندی به یک «منطقه امن» به نام «سربرنیتسا» اعزام شده بودند تا از هزاران پناه‌جوی مسلمان دربرابر نیروهای صرب محافظت کنند.

اما دادگاهی در هلند دریافت که نیروهای هلندی با این‌که می‌توانستند به ۳۵۰ مردی که به این پایگاه پناه آورده بودند اجازه دهند در آن بمانند، آن‌ها را به نیروهای صرب تحویل دادند.

این در حالی انجام شده بود که از خطر آزار یا کشته‌شدن آن‌ها توسط سربازان صرب باخبر بودند و به‌صورت آگاهانه و غیرقانونی دست به چنین اقدامی زدند.

انتهای پیام/341

نظر شما