شناسهٔ خبر: 41270727 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

با حضور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه صورت گرفت؛

تشریح و تبیین برنامه‌های آموزش‌وپرورش توسط اعضای شورای معاونان در اولین برنامه گفتگو برمدار تحول و بهبود یادگیری

با حضور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در اولین برنامه گفتگو برمدار تحول و بهبود یادگیری، اعضای شورای معاونان وزارت آموزش ‌و پرورش به تشریح و تبیین برنامه‌های آموزش‌وپرورش پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، در اولین برنامه گفتگو برمدار تحول و بهبود یادگیری که با حضور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و وزیر آموزش‌وپرورش برگزار شد، اعضای شورای معاونان به تشریح و تبیین برنامه‌های آموزش ‌و پرورش پرداختند.

برنامه‌ها و موارد مطرح‌شده توسط اعضای شورای معاونان به شرح زیر است:

اقساط اوراق سكوك اردوگاه شهيد باهنر تاكنون به طور مرتب پرداخت شده است/ سال 99 اردوگاه باهنر از رهن بانك خارج مي‌شود

علي الهيار تركمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع اظهار کرد: حجم و گستردگی آموزش‌وپرورش آن را به یک ابر سیستم تبدیل کرده است لذا اصل کفایت، اصل مهمی برای برنامه‌ریزی‌ها در آموزش‌وپرورش است و اگر آگاهی به درصد ورودی منابع داشته باشیم می‌توانیم برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم لذا از سازمان برنامه‌وبودجه می‌خواهیم تا این ورودی‌ها را برای ما مشخص کند.

وی با اشاره به مسائلی که توسط معاونان برنامه‌ریزی استان‌ها مطرح شد، گفت: هزینه‌های پرسنلی در آموزش‌وپرورش بر سایر هزینه‌ها سایه انداخته است و در استان‌ها تقریباً تمامی منابع صرف هزینه‌های پرسنلی می‌شود لذا توجه به هزینه‌های کیفیت ‌بخشی مهم است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع با اشاره به پرداخت اوراق سکوك 4 هزار ميليارد توماني اردوگاه شهيد باهنر گفت: پرداخت اقساط اوراق سکوک اردوگاه شهید باهنر از حساسیت بالايي در آموزش‌وپرورش مطرح است و همه اقساط آن تاکنون پرداخت ‌شده است و آخرین قسط آن در سال ۹۹ پرداخت می‌شود و این اردوگاه آزاد می‌شود.

20 درصد زير نظام هاي سند تحول با معاونت پرورشي و فرهنگي مرتبط است

عليرضا كاظمي، معاون پرورشي و فرهنگی اظهار کرد: مهم‌ترین رویکرد سند تحول تربیتی و مهم‌ترین چرخش آن از یک نظام آموزشی به نظامی فرهنگی و تربیتی است که همه اركان آموزش‌وپرورش در اين هدف نقش دارند اما نقش معاونت پرورش و فرهنگي در اين زمينه بيشتر است. تقویت هویت ملی، توسعه و ترويج ارزش‌های انقلاب اسلامي، فرهنگ ايثار و شهادت، اقامه نماز، فرهنگ قرآنی، حجاب و عفاف و ... از عمده برنامه‌های ذكر شده در سند تحول است كه مسئوليت اجراي آن با معاونت پرورشي و فرهنگي  است.

وي افزود: 47 تا50 برنامه از 251 برنامه‌های زير نظام سند تحول نقش معاونت پرورشي و فرهنگي در آن پررنگ است. همچنين در حوزه آسیب‌های اجتماعی كه از مهم‌ترین دغدغه‌های نظام است و در اين حوزه ارتقا مهارت‌های رواني دانش آموزان کمک‌کننده است لذا در اين زمينه نقش سازمان برنامه‌وبودجه در سیاست‌گذاری به رفع این آسیب‌ها می‌تواند کمک کند.

وي بابایان اينكه فعالیت‌های فرهنگي نياز به بودجه دارد، به بودجه برخي از فعالیت‌های فرهنگي اشاره كرد و گفت: برگزاری اقامه نماز بااینکه به هر امام جماعت۴۰۰۰ تومان داده می‌شود۲۰ میلیارد تومان، اردوهاي راهيان نور براي600 هزار دانش‌آموز30 ميليارد تومان، غربالگري دانش آموزان در طرح نماد به70 ميليارد تومان بودجه نياز دارد، لذا تخصیص بودجه‌های فرهنگی برای انجام فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی براي انجام پروژه‌های ملي آموزش‌وپرورش و فائق آمدن بر جنگ نرمي كه با آن مواجه هستیم، مهم است.

افتتاح 14 هزار كلاس درس در سال جاري

مهر اله رخشاني مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهيز مدارس بابیان اينكه هیچ پروژه نیمه فعال در کشور نداریم و این موضوع جز با همکاری سازمان برنامه‌وبودجه میسر نبوده است، گفت: در سال جاری ۱۴ هزار کلاس درس تحویل می‌شود كه تأمین اعتبار آن توسط خيرين مدرسه‌ساز و دولت است.

وی گفت: از محل پروژه‌های مشاركتي از ابتداي دولت دوازدهم تاكنون 4 هزار و800 ميليارد تومان بوده است كه تخصيص كامل گرفته است و بيش از 8 هزار و500 ميليارد تومان نيز اعتبار عمراني براي پروژه‌های تخصيص پیداکرده است كه اقدام ارزشمندي است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهيز مدارس در مقايسه اعتبارات اين سازمان بين سال‌های 96 تا 99 گفت: در سال 96، 480 ميليارد تومان و در سال 99، اعتبارات سازمان توسعه و نوسازي مدارس كشور به 6 هزار 800 ميليارد تومان رسيده است.

رخشاني مهر با اشاره به اينكه فعالیت‌های خوبي در زمينه برچيده شدن مدارس خشتي و گلي و بخاري نفتي در مدارس كشور انجام‌شده است، گفت: امسال 14 هزار كلاس درس تحويل می‌شود، سال گذشته هم 14 هزار كلاس درس تحويل داده ‌شده بود. کلاس‌های سال گذشته در مدارس كوچك با مشاعات كم تحويل داده‌شده بود اما کلاس‌های امسال در مدارس بزرگ با سالن‌های ورزشي، كتابخانه و مشاعات زياد تحويل مي شود.

به حمايت سازمان برنامه و بودجه در خريد كاغذ نياز داريم

ملكي، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی اظهار کرد: تهیه کاغذ برای چاپ کتاب‌های درسی باعث مشكلاتي می‌شود لذا تأمین نیازهای ارزی کاغذ کتاب‌های درسی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: نیاز به مدلی اقتصادی در شرایط تحریم‌ها داریم و با ساماندهی و تراکم تجربه‌ها می‌توان به مدلی رسید و در اين زمينه می‌توان به كشورهاي ديگري كه درگير تحریم‌ها هستند كمك كرد.

سهم بودجه آموزش و پرورش از توليد ناخالص ملي به 6 درصد برسد

سيد جواد حسيني، رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان اينكه انجام رتبه‌بندی فرهنگيان در سه مرحله تنها با موافقت جنابعالي امکان‌پذیر بود و در اين زمينه مساعدت‌های خوبي با آموزش‌وپرورش انجام داديد، اظهار كرد: با توجه به اصل كفايت سازي، استاندارد سازی بودجه بايد صورت گيرد و سهم آموزش‌وپرورش از بودجه به 20 تا 25 درصد بايد ارتقا پيدا كند و از تولید ناخالص داخلی به ۵ تا ۶ درصد برسد، كه فاصله ‌داریم.

 وي بابیان اينكه در تناسب سازي هم نياز به برنامه‌ریزی داريم، گفت: سرانه پوشش تحصيلي با تناسب بودجه در حالت حداكثري 67 درصد است درحالی‌که آموزش‌وپرورش بيش از 92 درصد پوشش تحصيلي دارد و همچنين تناسب کیفیت‌بخشی با هزینه‌های جاري در آموزش‌وپرورش‌ كشورهاي پیشرفته به نسبت۶۰ به۴۰ است که در ایران این نسبت ۹۸ به ۲ درصد است لذا در اين زمينه نياز به توجه داريم.

 

دانشگاه فرهنگيان تنها مسير ورود نيرو به آموزش وپرورش باشد

احمدي لاشكی، معاون حقوقی و امور مجلس اظهار کرد: می‌توان روسای کمیسیون مجلس را به این گفتگوها دعوت کرد و تعامل بهتری را با مجلس برقرار کرد.

وی با اشاره به مظلومیت و تلاش‌های دولت در توسعه و آبادانی کشور در شرايط تحریم‌های ناعادلانه گفت: در ایام شیوع کرونا درحالی‌که بسیاری از افراد در قرنطینه بودند، وزارت آموزش‌وپرورش در تلاش برای اجرای پروژه شاد بود.

معاون حقوقی و امور مجلس با اشاره به برگزاري آزمون نیروهای حق‌التدریس گفت: در تلاش هستیم تا تنها راه ورود به آموزش ‌و پرورش از طريق دانشگاه فرهنگيان باشد لذا بايد همه تلاشمان را در تكميل استخدام‌های تبصره 10 ماده 17 را داشته باشيم تا ساير مبادی ورودي به آموزش‌وپرورش بسته و تمام شود.

احمدي لاشكي اردوگاه شهید باهنر را آبروی آموزش‌وپرورش دانست و آزادسازی سند آن را به‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم دانست.

افزايش تعداد دانش آموزان مدارس غير دولتي از 8 درصد به 12 درصد

مجتبي زيني وند، رئیس سازمان مدارس غير دولتي و توسعه مشارکت‌های مردمی با اشاره به اينكه مدارس غیردولتی با سرمایه‌گذاری مردم تأسیس ‌شده است و سهم عمده‌ای در ارتقا کیفیت آموزشی داشته‌اند، اظهار كرد: تأسیس مدارس غیردولتی يكي از راه‌های افزايش مشاركت مردم در آموزش‌وپرورش است. سهم مدارس غیردولتی از 8 درصد ‌به 12 درصد كل دانش آموزان رسيده است كه اين سهم به‌غیراز سهم خريد خدمات آموزشي است.

وي افزود: ۱۷ هزار مدرسه غیردولتی،16 مركز آموزشي غیردولتی، 32 هزار مركز پیش‌دبستانی، ۵۰۰۰ مدرسه هیات امنایی و 2 هزار مركز آموزش از راه دور تحت مديريت اين سازمان اداره مي‌شود.

زيني‌وند در سهم پرداخت حقوق معلمان گفت: مدارس غیردولتی با پوشش دانش‌آموزی خود بیش از ۵ هزار میلیارد تومان برای دولت صرفه‌جویی داشته است که اين سهم به‌غیر از سهم مکان و تجهیزات است.

رئیس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشارکت‌های مردمی با تشكر از رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: سهم پرداخت دولت در بیمه‌های نیروهای مدارس غیردولتی از ۷ میلیارد در سال گذشته به۲۰۰ میلیارد تومان رسیده و در سال جاری ۲۷ میلیارد تومان کمک فنی و اعتباری به مدارس غیردولتی اختصاص‌ مي يابد.

طرح كنترل چاقي و اضافه وزن 14 ميليون دانش آموز به زودي آغاز مي‌شود

حميدي، معاون تربیت‌بدنی و سلامت اظهار کرد: ابلاغ سرانه بهداشتی مدارس در شرایط شیوع کرونا باعث شد تا بتوانیم امنیت مدارس ازنظر بهداشتی ضدعفونی كنيم و امیدواریم سرانه بهداشتی مدارس از هم‌اکنون لحاظ شود تا بتوانیم مدارس را به‌طور ایمن بازگشایی کنیم.

وی با اشاره به برنامه کنترل اضافه‌وزن و چاقی ۱۴ میلیون دانش‌آموز اظهار کرد: این پروژه‌ها نیاز به حمایت‌های مالی دارد و می‌تواند باعث اجرای خوب پروژه‌ها شود که به توسعه پایدار کشور می‌انجامد.

برون سپاري هنرجويان به كيفيت بخشي منجر مي‌شود

عليرضا كمرئي، معاون آموزش متوسطه بیان کرد: تقویت انگیزه‌ها با ورود شما به آموزش‌وپرورش بر کیفیت روندهای یادگیری کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اينكه سه حوزه در آموزش متوسطه نياز به توجه دارد، گفت: در حوزه تجهيزات، به مدت چندين سال به هنرستان‌ها تجهیزات داده نشده است درحالی‌که رشته‌ها به‌روز شده است اما تجهیزات آن‌ها به‌روز نشده بود و از مجموعه ششم تا نهم بودجه‌ای براي اين کاردیده نشده بود كه با دستور جنابعالی رفع گرديد.

معاون آموزش متوسطه در مورد اعتبارات برون‌سپاری گفت: در صورت پرداخت نشدن اين اعتبارات با مشكل در خرید خدمات مواجه مي شويم. 120 هزار نفر هنرجو در كارگاه‌ها و مراكز صنعتي دولتي و غيردولتي مشغول به تحصيل هستند كه در نيروي انساني و فضا صرفه جويي شده و همچنين اين نحوه خريد خدمات به افزايش كيفيت يادگيري منجر مي‌شود.

وي گفت: برون سپاري باعث صرفه جويي در 7 هزار كلاس درس مي‌شود كه در نيروي انساني، تجهيزات و فضا نيز اين صرفه جويي‌ها لحاظ مي‌شود.

كمرئي اعتبارات کیفیت‌بخشی را نشان حیات در آموزش‌وپرورش دانست و گفت: اين اعتبارات باعث برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات مي‌شود كه پويايي و تحرك آموزش‌وپرورش را حفظ خواهد كرد.

نظر شما