شناسهٔ خبر: 41270489 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

اعلام واهی یک انفجار دیگر؛ این بار در شهرقدس و شهریار

چرا اخبار جعلی انفجار در مراکز حساس هسته‌ای و نظامی ایران منتشر می‌شود؟!

به نظر می‌رسد، دلیل اصلی موکول کردن اعلام نظر و موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران ـ که شورای عالی امنیت ملی آن را به آینده سپرده است ـ تعیین تکلیف در خصوص این دو موضوع باشد که مشخص شدن زوایای بیشتر، حتما نوع راهبرد جمهوری اسلامی در مقابله و برخورد با این اتفاق را مشخص خواهد کرد؛ اتفاقی که می‌تواند منجر به مقابله به مثل از سوی ایران هم بشود...

صاحب‌خبر -

چرا اخبار جعلی انفجار در مراکز حساس هسته‌ای و نظامی ایران منتشر می‌شود؟!

پنجشنبه گذشته، خبر انفجار در یکی از سوله‌های سایت هسته‌ای نظنز منتشر شد؛ اتفاقی که بلافاصله بعد از آن برخی رسانه‌های معاند و همچنین صهیونیست‌ها تلاش زیادی کردند که از آن بهره برداری به نفع مطلوب کنند. اما در جمهوری اسلامی بررسی و اعلام زوایای این موضوع به شورای عالی امنیت ملی سپرده شد تا پس از بررسی همه جانبه این مساله در خصوص آن اظهارنظر شود.

به گزارش «تابناک»؛ از هفته گذشته تاکنون تلاش‌های بسیاری برای انتشار اخبار مشابه درباره مراکز حساس نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به ویژه از سوی رسانه‌های نامعتبر و حساب‌های کاربری ناشناس صورت گرفته است. هرچند از پذیرش رسمی مسئولیت انفجار هفته گذشته از سوی رژیم صهیونیستی سر باز زده شده، تلاش وافری برای قدرت نمایی صهیونیست‌ها در این عرصه صورت گرفته است.

تکذیب انفجار در مجتمع هسته‌ای شهید رضایی‌نژاد

اولین خبر پس از انفجار در سایت نطنز چند روز پیش منتشر و اعلام شد که این بار حادثه دیگری در مجتمع هسته‌ای شهید رضایی‌نژاد رخ داده است؛ خبری که بلافاصله از سوی سازمان انرژی اتمی کشورمان تکذیب و تاکید شد که در پی انتشار ادعای کذب عناصر ضد انقلاب در رسانه‌ها مبنی بر وقوع انفجار در مجتمع هسته‌ای شهید رضایی نژاد اردکان در استان یزد، به آگاهی می‌ر‌ساند هیچ حادثه‌ای در این مجتمع هسته‌ای رخ نداده است.

در این اطلاعیه آمده است: به آگاهی می‌رساند هیچ حادثه‌ای در این مجتمع هسته‌ای رخ نداده و ادعای عناصر ضد انقلاب در خارج کشور به منظور همراهی با رژیم تروریست و جنگ‌طلب صهیونیستی و در راستای فضاسازی رسانه‌ای، ایجاد ناامیدی و همراهی با فشار حداکثری شیطان بزرگ به ملت سربلند ایران اسلامی است. یادآوری می‌شود عکس‌های انتشار یافته ماهواره‌ای نیز مربوط به این مجتمع است.

یک خبر جعلی دیگر، این بار انفجار در شهرقدس و شهریار

دو شب پیش هم برخی کاربران فضای مجازی از شنیده شدن صدای انفجار در غرب استان تهران و مناطق گرمدره و شهر قدس خبر دادند. این کاربران همچنین از قطع برق شهرقدس سخن گفتند؛ موضوعی که خیلی زود از سوی فرماندار شهر قدس و همچنین نماینده شهریار در مجلس تکذیب شد.

«لیلا واثقی» فرماندار شهر قدس در خصوص شایعاتی راجع به قطع برق گسترده و انفجار شب گذشته که در این شهرستان منتشر شده بود، اظهار کرد: خبر انفجار در گرمدره و قدس تأیید نمی‌شود. همچنین قطعی برق نیز در منطقه محدود به مدت پنج شش دقیقه رخ داد و قطعی برق گسترده نداشتیم.

انجام یک عملیات روانی مبتنی بر اطلاعات غیرمستند

فضاسازی‌های اخیر درباره وقوع انفجار در مراکز حساس نظامی و هسته‌ای ایران ـ که با تکیه بر تکنیک‌های عملیات روانی و مبتنی بر اخبار و اطلاعات غیر مستند از منابع غیر مشخص در حال انجام است ـ با گمانه‌زنی‌های مختلف از جمله خرابکاری، انجام عملیات ویژه، عملیات سایبری، عملیات هوایی، اصابت موشک و... بدون ارائه هیچ سندی دست کم دو هدف را پیگیری می‌کند: «ایجاد اخلال در امنیت روانی جامعه ایران» و «ارائه یک چهره قدرتمند از رژیم صهیونیستی».

مقامات رسمی رژیم صهیونیستی، اما رویکرد متفاوتی در پیش گرفتند. نتانیاهو از اظهارنظر شفاف درخصوص دخالت این رژیم در این حادثه خودداری کرد و بنی‌گانتس نیز گفت: «ایران اتمی تهدیدی برای ماست؛ اما نباید این را به هر اتفاقی مرتبط کرد.»

چرا ایران اعلام دلایل انفجار در نطنز را به آینده موکول کرد؟

ایران، اما تاکنون ضمن اطلاع‌رسانی شفاف پیرامون این حادثه ترجیح داده به دلایل امنیتی، بیان علت آن را به آینده موکول کند. اظهارنظر خسروی، سخنگوی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی درباره علت این حادثه می‌تواند واجد «پیام‌های متفاوتی» باشد.

بدون‌شک تصمیم ایران برای موکول کردن اعلام چیستی این رخداد به آینده را باید از نقطه‌نظر زمان مورد نیاز برای تصمیم گیری‌های راهبردی مورد توجه و ارزیابی قرار داد.

نظر وزارت امور خارجه چیست؟

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه درباره انفجار در سایت نطنز نهاد‌های ذی‌ربط امنیتی در حال بررسی جزئیات هستند، گفت: هدف رسانه‌ها از منتسب کردن انفجار به رژیم صهیونیستی در واقع کمک ‌کردن به وجهه و هیمنه پوشالی آن است.

«سید عباس موسوی» درباره انفجار در سایت هسته‌ای نطنز اظهار داشت: هر اتفاقی که هر جایی بیفتد، ممکن است اسرائیلی‌ها خود را سریع مطرح کنند و ابتکار کار را به‌ عهده بگیرند. در حال حاضر برای صحبت و قضاوت از علت و عامل اصلی انفجار زود است و نهاد‌های ذی‌ربط امنیتی در حال بررسی تمام جزئیات انفجار هستند و اگر به این نتیجه برسند که دست عوامل خارجی در کار بوده، اعلام خواهند کرد و عواقبی هم خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سیاست‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی ادامه داد: این رژیم در سطح بین‌المللی در حال مظلوم‌نمایی است و کاری می‌کند که ترحم و توجه جهان را جلب کند، اما همین رژیم در مسائل منطقه‌ای رویکرد خشن دارد و با مشت آهنین به مردم فلسطین و کشور‌های همسایه و به‌طور کلی در منطقه خود را نشان می‌دهد. هدف رسانه‌ها از منتسب ‌کردن انفجار سایت نطنز به رژیم صهیونیستی در واقع کمک ‌کردن به وجهه این رژیم و هیمنه پوشالی آن است.

دو دلیلی که ایران اعلام نظر درباره نطنز را به تاخیر انداخت

مطابق با اخباری که به گوش می‌رسد، دلایل مربوط به انفجار در سایت هسته‌ای نظنز به طور قطعی و روشن برای مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران محرز شده است. به نظر می‌رسد، اکنون دو رویکرد در این باره تعیین شده است؛ اول، تکمیل تحقیقات و دستیابی به اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر درباره چرایی این موضوع و دوم آنکه اگر خارجی‌ها به ویژه صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها در این موضوع دخالتی داشته اند، آیا جدای از اخبار غیررسمی نامعتبر حاضر خواهند بود در این خصوص مسئولیت بپذیرند یا خیر؟

به نظر می‌رسد، دلیل اصلی موکول کردن اعلام نظر و موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران که شورای عالی امنیت ملی آن را به آینده سپرده است، تعیین تکلیف در خصوص این دو موضوع باشد که مشخص شدن زوایای بیشتر، حتما نوع راهبرد جمهوری اسلامی در مقابله و برخورد با این اتفاق را مشخص خواهد کرد؛ اتفاقی که می‌تواند منجر به مقابله به مثل از سوی ایران هم بشود.

نظر شما