شناسهٔ خبر: 41267778 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

دادگاه مدیران سابق بانک مرکزی برگزار شد

نخستین جلسه دادگاه ویژه جرایم اقتصادی تعدادی از مدیران سابق بانک مرکزی در شعبه ۱۰۶۵ دادگاه کیفری دو آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نخستین جلسه دادگاه ویژه جرایم اقتصادی تعدادی از مدیران سابق بانک مرکزی به ریاست قاضی اسداله مسعودی مقام در شعبه ۱۰۶۵ دادگاه کیفری دو به صورت علنی و در حال برگزاری است.

در ابتدای جلسه دادگاه قاضی مسعودی مقام اظهار داشت: جلسه دادگاه به درخواست دادستان کل کشور و رئیس قوه قضاییه با استناد به ماده ٣۵٣ قانون آیین دادرسی کیفری به صورت علنی برگزار می شود.

قاضی مسعودی مقام از نماینده دادستان خواست برای قرائت کیفرخواست در جایگاه حاضر شود.

رشوه های کلان به مدیران بانکی

نماینده دادستان درباره اتهامات ٢٨ متهم این پرونده گفت: متهم ردیف اول این پرونده امید اسدبیگی به پرداخت رشوه های متعدد به مدیران بانک مرکزی متهم است.

وی ادامه داد: متهم اسدبیگی به پرداخت رشوه به متهم محسن صالحی به مبلغ یک میلیارد و ۵٠٠ هزار تومان وجه نقد و ١٢ هزار دلار  متهم است همچنین وی به پرداخت ٨٠٠ سکه به متهم سید رسول سجاد و یک میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان، ۵٠ هزار دلار به متهم فرشاد طالبی متهم است.

نماینده دادستان گفت: جعل اسناد رسمی و عادی و استفاده از اسناد مجهول از دیگر اتهامات امید اسدبیگی است.

شاه محمدی گفت: متهم امید اسدبیگی ارتباط بسیار نزدیکی با دو نفر از مدیران اداره اموال بین‌الملل بانک مرکزی به اسامی محسن صالحی و سید رسول سجاد داشته است؛ گزارش سازمان اطلاعات سپاه استان تهران نشان دهنده ارتباطات غیرمتعارف متهم امید اسدبیگی با سید رسول سجاد است، به نحوی که در زمان تعطیلی بانک مرکزی امید اسدبیگی یکی از افرادی بوده که به دفتر متهم سید رسول سجاد رفت و آمد می‌کرد.

وی ادامه داد: گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بیانگر آن است که متهم امید اسدبیگی برای کارگزاری بانک مرکزی و تخصیص نوع ارزهای دولتی برای واردات خط تولید شرکت رشوه‌هایی را به متهم رسول سجاد پرداخت کرده است.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم مجتبی کحال‌زاده به صراحت اظهار داشته شرکت معتمد پارسه و امید اسدبیگی در موارد متعدد مبالغی را به صورت سکه و ارز به مدیران بانک مرکزی از جمله رسول سجاد و محسن صالحی پرداخت کرده‌اند به طوری که یک مرتبه تعداد ۵۰ عدد سکه تمام بهار آزادی به دستور امید اسدبیگی توسط یکی از مدیران خود به نام سید وحید حسینی تهیه و در بانک مرکزی تحویل رسول سجاد شده است.

وی ادامه داد: متهم کحال‌زاده در اقاریرش از پرداخت ۵۰ عدد سکه تمام بهار آزادی برای دو ماه قبل از دستگیری و ۲۰۰ عدد سکه تمام بهار آزادی از سال ۹۱ تا ۹۶ همچنین اینکه امید اسدبیگی بابت قرارداد کارگزاری تعداد ۲۰۰ عدد سکه تمام بهار آزادی به متهم محسن صالحی داده است، سخن گفته است.

نماینده دادستان گفت: رسول سجاد نیز طی چندین مرحله از متهم امید اسدبیگی بیش از ۴۰۰ عدد سکه تمام بهار آزادی دریافت کرده است؛ طبق بررسی‌های صورت گرفته متهم امید اسدبیگی ارتباطات نزدیکی با رسول سجاد و محسن صالحی داشته است؛ همچنین متهم رسول سجاد نسبت به دریافت تعداد زیادی سکه بهار آزادی از متهم امید اسدبیگی اقرار داشته است. رسول سجاد اظهار داشته که تعداد ۷۰۰ سکه تمام بهار آزادی از امید اسدبیگی دریافت شده است و ۵۰۰ سکه را فروخته است.

وی یادآور شد: متهم محسن صالحی با خدمت گرفتن افراد و ایجاد دفتر پوششی با عنوان کارگزاری بورس، با کارگزاران بانک مرکزی در این خصوص جلساتی داشته است؛ همچنین مشخص شد محسن صالحی یک ماه قبل از بازداشت از یکی از کارگزاران بانک مرکزی یک دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان دریافت کرده که سند خودروی خود به نام شوهر خواهرش یعنی محمدرضا حسینی است که این خودرو شناسایی و توقیف شد.

شاه محمدی ادامه داد: طبق تحقیقات صورت گرفته مشخص شد محسن صالحی به عنوان یکی از مدیران بانک مرکزی از زمانی که سرپرستی یکی از اتاق‌های بانک مرکزی را برعهده گرفت، افرادی که به نامبرده مراجعه داشتند و او ارتباطات ناسالمی را برقرار می‌کرده و مبالغ نامشروعی را به صورت وجوه نقد و وجوه ارزی و دلاری و سکه‌های تمام بهار آزادی، املاک متعدد و ماشین‌های مدل بالا برای خود تحصیل و از ضعف نظارت سیستم بانکی استفاده می‌کرد.

نماینده دادستان گفت: بانک کشاورزی، بانک سامان، بانک رفاه، بانک اقتصاد نوین، بانک مسکن و بانک سرمایه شاکیان پرونده ارتشا هستند.

وی افزود: دستور قضایی معاون دادستان و اقاریر صحیح متهمان، اعلام وزارت خارجه، اظهارات شهود و مطلعان، صورتجلسه بازرسی از محل فعالیت متهمان و کشف اسناد و مدارک و اموال ناشی از جرم از جمله خودرو و سکه، بررسی جریان های مالی حسابهای مخفی متهمان، توافقات متهمان در شبکه های اجتماعی، اعلام گزارش های متعدد سازمان اطلاعات سپاه و گمرک و اطلاعات تهران از جمله اسناد موجود در کیفرخواست صادره است.

پس از آن قاضی مسعودی مقام متهم ردیف اول را ضمن تفهیم اتهامات به جایگاه فراخواند و گفت: آیا اتهامات انتسابی را قبول دارید.
متهم پاسخ داد: نه.

یوروهای بانک مرکزی را برای پرداخت حقوق صرف کردم

متهم اسدبیگی گفت: کارگزار رسمی بانک مرکزی بودم و طبق قرارداد کارگزاری که بسته بودم تلاش کردم تا منابع مسدود شده ارزی کشور را وارد کشور کنم و قرار بود یک ضمانت تعهد پرداخت را به بانک مرکزی پرداخت کرده و در ازای آن ارز دریافت کنم و کار کارگزاری انجام دهم.
وی ادامه داد: ارتباط خاصی با صالحی و سجاد نداشتم و میزان کار کارگزاری زیر قیمت کارگزاری دیگران بود.

این متهم اضافه کرد: بعد از آنکه با بحرانی روبرو شدم، برای پرداخت حقوق پرسنل خود تنها راهم آن بود که از این ضمانت‌نامه استفاده کنم؛ بنابراین یوروهای بانک مرکزی را برای پرداخت حقوق هفت تپه مصرف کردم، موضوعی که در آن زمان جرم نبود.
این متهم مدعی شد: بعد از آن نزد سجاد رفتم و گفتم ضمانت‌نامه من اجرایی نشود و ضمانت من را نگه دارید زیرا پول‌هایم به مشکلخورده بنابراین به من ضمانت دهید تا یورو شما را برگردانم. 

وی افزود: سجاد نیز به من گفت چند روزی را به شما مهلت خواهیم داد؛ اما سود پول را به نرخ روز حساب می‌کنیم؛ بعد از آن ضمانت‌نامه بانکی را برای من نگه داشتند و سودش را هم حساب کردند. 
متهم اسدبیگی گفت: اما با توجه به بالا رفتن ارز، ۴۰ میلیارد تومان پرداخت کردم و ۳۰ میلیارد تومان هم ضرر کردم؛ سجاد چه تخلفی برای من انجام داده که من بخواهم به او رشوه بدهم؟

وی درباره ارتباط خود با صالحی متهم دیگر این پرونده گفت: روزی صالحی به من گفت که می‌خواهی برایت سهام بخرم و کد بورسی بگیرم، من هم یک و نیم میلیارد تومان با او معامله کردم و سهام بورسی خریدم. اما زمانی که در پرداخت حقوق با پرسنل خود با مشکل روبرو شدم از او خواستم سهام مرا را بفروشد که ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هم ضرر کردم.

متهم اسدبیگی: باید به من مدال افتخار بدهند

متهم اسدبیگی درباره اتهام پرداخت رشوه گفت: موضوع پرداخت رشوه را قبول ندارم.

وی افزود: در پنج سال گذشته هیچ تسهیلاتی و وام بانکی نگرفتم. باید به من مدال افتخار بدهند؛ ٢۴ میلیارد حقوق با دستور قاضی دادگاه پرداخت کردم؛ اکنون فقط یک ماه حقوق معوق دارند اما سوال من این است وقتی کارمندی از هفت تپه هشت میلیون حقوق می‌گیرد، چرا اصلا سرکار نمی‌رود، من روزانه ۸۰۰ میلیون حقوق می‌دهم در حالیکه سرکار نمی‌روند؛ ٩٠ درصد کارکنان هفت تپه مشکلی ندارند اما ٢٠ نفر هستند که کارها را مختل می کنند.

این متهم گفت: اگر یکی دو ماه دیگر نیز سرکار نروم شرکت هفت تپه از بین می‌رود. اگر نماینده دادستان دلش برای کشور می‌سوزد من هم دلم برای کشور می‌سوزد، ۲۰ نفر می‌خواهند شرکت را دولتی کنند.

وی اضافه کرد: چه جریانی پشت این قضایا هست که برای ٢٠ نفر هتل می‌گیرند و با هواپیما به تهران می آیند و در جلسات دادگاه شرکت می کنند و بعد می روند می گویند اسدبیگی چقدر پول گرفته اما حقوق ما را نمی دهند.

متهم اسدبیگی درباره جعل اسناد نیز گفت: هیچ جعلی انجام ندادم و مهرها از دفتر من پیدا نشده است.

نماینده دادستان: مدال افتخار نمی دهیم کیفرخواست صادر می کنیم

نماینده دادستان خطاب به متهم اسدبیگی گفت: شما گفتید باید مدال افتخار به من بدهند درحالی که دادسرای تهران به کسی که ارز دولتی را در بازار آزاد می‌فروشد و در بازار ارز کشور اخلال ایجاد می‌کند و رشوه داده و جعل می‌کند، مدال افتخار نمی‌دهد بلکه برای او کیفرخواست صادر می‌کند.
وی کیفی پر از سکه را در دادگاه نشان داد و گفت: کتمان کافی است؛ این‌ها حدود ۴٠٠ سکه است که بسته بندی سکه‌ها مربوط به صرافی پسرعموی شماست؛ این سکه‌ها از منزل دو متهم پرونده سجاد و صالحی کشف شده است.

نماینده دادستان اظهارداشت: کحال زاده گفته اسدبیگی به ما گفته بود به بانک مرکزی سکه دهید ما هم در مراحل مختلف رشوه دادیم.
وی درباره ضمانت نامه بانک سپه متهم اسدبیگی گفت: اسدبیگی کارگزاری است که اول ارز گرفته و بعد از چندماه بخشی از ارز را تحویل داده و بعد از آن ضمانت نامه اجرایی شده است.

متهم اسدبیگی درباره سکه‌ها افزود: این صرافی متعلق به پسرعموی من است که فرد با سابقه‌ خوب هستند و در بهترین نقاط کشور صرافی دارند. بسیاری از افراد با آن‌ها کار می‌کنند، اما نمی‌توان به صرف اینکه برچسب صرافی پسرعموی من بر این سکه‌ها خورده من با این صرافی ارتباط دارم.
نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: بسیاری از پولشویی‌های شما به واسطه همین صرافی صورت گرفته است.

شاه محمدی گفت: امروز با افرادی مواجه هستیم که رشاء را قرض یا سرمایه گذاری در بورس می‌دانند.
در ادامه متهم اسدبیگی گفت: اگر اسنادی دارید که ریالی از حساب من به حساب سجاد رفته به من نشان دهید.

این متهم افزود: هفت تپه ١١ هزار نفر اشتغال دارند و همه کمک کنید تا بتوانیم به تولید کنیم.
پس از آن نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و خطاب به متهم اسدبیگی گفت: در پرونده های خود حاشیه سازی نکنید.

اتهامات دریافت رشوه یکی از مدیران سابق بانک مرکزی

در ادامه، قاضی مسعودی مقام سید رسول سجاد متهم دیگر این پرونده را به جایگاه فرا خواند.
قاضی درباره اتهامات این فرد افزود: دریافت رشوه به میزان ٨٠٠ عدد سکه تمام بهار آزادی، دو قطعه شمش طلا ١٠٠ گرمی، ١۵ عدد سکه از متهم، ١٠ عدد سکه، پنج عدد سکه، یک عدد سکه، یک دستگاه آپارتمان به ارزش ٧٠٠ هزار دلار در یک کشور خارجه و ٣٠ هزار دلار  متهم هستید؛ آیا اتهامات انتسابی را قبول دارید.
متهم سجاد گفت: نه.
قاضی پرسید: سمت شما در آن زمان چه بوده است؟
متهم پاسخ داد: مدیر اداره بین الملل بانک مرکزی
متهم سجاد مدعی شدکه بیان اظهاراتش مربوط به بانک مرکزی و محرمانه است و نمی تواند بیان کند.
قاضی گفت: دریافت رشوه سری و محرمانه نیست.

متهم سجاد گفت: اسدبیگی را مدیر حراست وقت بانک مرکزی به ما معرفی کرد. من هیچ کارگزاری‌ای معرفی نکرده‌ام.
وی افزود: اولین بار شهریور یا مهر سال ۹۵ با اسدبیگی جلسه ای برگزار شد؛ اسدبیگی در آن جلسه ادعا کرد کارهای مختلفی انجام می‌دهد و می خواهد با بانک مرکزی روابط کارگزاری داشته باشد. 
این متهم اضافه کرد: در آن جلسه توافق شد اسدبیگی ۱.۷ کارمزد دریافت کند. این امر در حالی بود که براساس آخرین مصوبه کمیته تأمین اسکناس، کارمزد برای تأمین درهم امارات ۲ درصد بود.
متهم سجاد افزود: اسدبیگی در نتیجه این قرارداد ۱۳۸ میلیون درهم طی هفت فقره به حساب بانک مرکزی واریز کرد؛ بعد از این واریزی توسط اسدبیگی ما به وی یورو یا لیر دادیم. اگر ۰.۳ کارمزد بر روی ۱۳۸ میلیون درهم حساب کنید معادل ریالی آن چیزی حدود ۴۰۰ میلیون تومان می‌شود؛ یعنی من با هنر خودم به نمایندگی از کمیته تأمین بانک مرکزی ۴۰۰ میلیون تومان به نفع بیت‌المال و به ضرر اسدبیگی کار کردم. 
متهم سجاد گفت: مگر من جرات می‌کردم به اسدبیگی بگویم ۲۰۰ سکه به من بده در حالی که اسدبیگی از طریق مدیر حراست بانک مرکزی به من معرفی شده بود.
وی ادامه داد: اسدبیگی از ما تقاضای ضمانت‌نامه کرد و ما موضوع را به معاونت ارزی بانک مرکزی منتقل کردیم. با امضای معاونت ارزی بانک مرکزی به مدیرعامل وقت بانک سپه نامه زدیم و اعلام کردیم شرکت آریا به مدیریت امید اسدبیگی تقاضای ضمانت‌نامه بدون قید و شرط در بانک مرکزی را دارد. 
این متهم افزود: در نهایت، اواخر سال ۹۵ ضمانت‌نامه به مبلغ ۷۰ میلیارد تومان از طرف بانک سپه ارجاع شد و اسدبیگی در قالب این ضمانت‌نامه شروع به کار با کارمزد ۰.۲ کمتر از دیگران کرد، اسدبیگی با کارمزد ۰.۳ منابع وون ما را آزاد می‌کرد.
به گفته این متهم، کمیته تأمین اسکناس هیچ امتیازی برای اسدبیگی لحاظ نکرده و اسدبیگی ۵۰۰ میلیون دلار برای بانک مرکزی منابع جابجا کرده است.

از مشکلات اسدبیگی در هفت تپه خبر نداشتیم

متهم سجاد اضافه کرد: ما در تاریخ چهارم آبان ماه ٩۶ آخرین مبلغ را به حساب اسدبیگی واریز کردیم. در آن موقع از مشکلات اسدبیگی در شرکت هفت تپه خبر نداشتیم. 
وی گفت: اسدبیگی را تحت فشار گذاشتیم که باید پول را به بانک مرکزی برگرداند. اسدبیگی گفت پول در ارس بانک اسپانیا مانده است، در اوایل دی ماه پس از آنکه حدود یک ماه به اسدبیگی فرصت داده بودیم، موضوع را به مقامات بالاتر یعنی مدیر کل بین‌الملل وقت بانک مرکزی گزارش دادیم و این مقام به ما نامه زد که به اسدبیگی تعهدات قراردادی‌اش را متذکر شویم اما بعد از نامه ما، باز هم اسدبیگی اقدامی برای تسویه حساب نکرد. متهم سجاد گفت: با گزارش آخر دستور معاونت ارزی بانک مرکزی برای اجرا گذاشتن ضمانت نامه اسدبیگی اجرا شد و مبلغ ۷۰ میلیارد تومان که شامل مبلغ ضمانت‌نامه اسدبیگی بود از حساب او در بانک سپه برداشت شد.
وی ادامه داد: ما در به اجرا گذاشتن تعهدات اسدبیگی و استرداد حق بیت‌المال هیچ مسامحه‌ای انجام ندادیم.
متهم سجاد گفت: هیچ چیزی از منزل من کشف نشده است، هر آنچه که بوده خودم گفته‌ام یا تحویل داده‌ام.

باور نداشتم سکه‌ها رشوه است

متهم سجاد گفت: زمانی که افراد نزد من می‌آمدند سکه‌هایی به من می‌دادند البته من بعد از رفتنشان متوجه می‌شدم که در داخل کیف سکه گذاشتند.

وی ادامه داد: کار خاصی برای کسی انجام نداده‌ام و هر آنچه که صورت گرفت، تصمیم کمیته بود. من از کسی رشوه نگرفته‌ام و همواره حق بیت المال را در نظر می‌گرفتم.
این متهم افزود: در دوران تصدی مدیریت اداره بین الملل، میلیاردها تومان و میلیون‌ها دلار به نفع بیت المال کار کرده‌ام و باور نداشتم این سکه‌ها رشوه است چون اصلا امتیازی به کسی ندادم.
متهم سجاد در ادامه درباره اخذ آپارتمان ٧٠٠ هزار دلاری در یک کشور اروپایی گفت: هیچ مستندی وجود ندارد که برای بنده آپارتمانی خریداری شده است چون اصلا آپارتمانی وجود ندارد.
وی افزود: گفته می‌شود ٣٠ هزار دلار از آقای قاعدی گرفتم؛ من خطایی نکردم اگر سندی وجود دارد نشان دهید.
نماینده دادستان گفت: اقدامات مجرمانه و تخلفات پرونده دادگاه امروز مربوط به دوره قبل بانک مرکزی است و مدیریت فعلی بانک مرکزی حمایت و همکاری خوبی در فرآیند رسیدگی و کشف حقیقت داشته است.
وی ادامه داد: متهم سجاد می‌گوید در تفاهم‌نامه‌های قرارداد کارگزاری نقشی نداشته، در حالی که استعلام شده و پاسخ آمده است که وی با کارگزارها صحبت می‌کردند که کارمزد چقدر باشد. 
نماینده دادستان خطاب به متهم سجاد درباره سکه هایی که رشوه گرفته  بود، اظهارداشت: مقداری از این سکه‌ها برای شما و مقداری از آن برای متهم صالحی است، خود شما گفته‌اید ۸۰۰ سکه گرفته‌ام، چطور می‌گویید کاری نکردم؛ در حالی که ۸۰۰ سکه دریافت کرده‌اید.
وی اظهاداشت: متهم سجاد در فضای مجازی با متهم اسدبیگی چت‌هایی داشته، اسدبیگی به او می‌گوید من اگر شما را نداشتم من را دراز می‌کردند. 
وی افزود: چرا متهم اسدبیگی برای شما نشانی محل کار خود را در فضای مجازی فرستاده است، چه نیازی بود که یک مدیر ارشد بانک مرکزی، لوکیشن بگیرد.
در ادامه جلسه دادگاه، کلیپ اقاریر متهم سجاد پخش شد.
در این اقاریر متهم سجاد می‌گوید: در عید ۹۶ اسدبیگی تقویمی به او داده است که متوجه می‌شود تعدادی سکه در آن بوده است، متهم سجاد در این کلیپ اقرار می‌کند که یک بسته دیگری اسدبیگی به او می‌دهد که ۱۵۰ سکه در آن قرار داشته است، متهم سجاد می‌گوید این مسئله چندبار اتفاق افتاد اما اعلام می‌کند که در مجموع ۷۰۰ تا ۸۰۰ سکه به او داده شده است، در این کلیپ مشخص می‌شود ۲۴۰ سکه وکیوم صرافی امین اسدبیگی بوده است.
پس از آن نماینده دادستان گفت: بر اساس اقرارهای متهم سجاد، ۷۰۰ تا ۸۰۰ سکه از اسدبیگی دریافت کرده است؛ متهم اسدبیگی از او می‌خواهد که زمان اجرای ضمانت‌نامه‌ها را به تعویق بیاندازید و طلب استمداد می‌کند و استمداد او متاسفانه از سوی متهم سجاد لبیک گفته می‌شود و اجرای ضمانت‌نامه به تعویق می‌افتد.
وی ادامه داد: اسدبیگی برای پر کردن وجه ضمانت نامه در بانک سپه، تسهیلات ریالی را با عنوان تسهیلات خرید کشت دیم از بانک کشاورزی دریافت می‌کند. این تسهیلات به بانک سپه منتقل می‌شود و بر مبنای ضمانت نامه‌ای که بعد از مدت‌ها در بانک مرکزی به اجرا گذاشته شده بود، مجددا پیگیری می‌شود و وجه ریالی آن توسط بانک مرکزی برداشت می‌شود. یعنی حتی این ارزهایی که اسدبیگی گرفته بود ارز تحویل نداد بلکه ضمانت نامه اجرا گذاشته شد.
نماینده دادستان اظهارداشت: اگرمتهم سجاد و همکارانشان در اداره بین الملل بانک مرکزی قبل از اینکه این تسهیلات ریالی در بانک کشاورزی به اسد بیگی داده شود در خصوص ضمانت نامه اقدام می‌کردند و آن را به اجرا می‌گذاشتند، مطمئنا به اسدبیگی تسهیلات ریالی پرداخت نمی‌شد تا بر بدهی‌های عمده او در شبکه بانکی کشور افزوده شود. اسد بیگی امروز متهم به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار اخلال ارزی است؛ او ارز می‌گرفت و کالا نمی‌آورد.
وی در خصوص حمایت متهم سجاد از اسد بیگی در زمینه دو ثبت سفارش دیگر نیز توضیح داد و گفت: این دو ثبت سفارش با پروفرم‌های ساختگی مربوط به شرکت دنیای معتمد پارسه صورت گرفته است و برای این دو ثبت سفارش ۳۲ میلیون دلار گرفته شد و متاسفانه در بازار آزاد به نرخ آزاد فروخته شد.

کلیپ دیگری در دادگاه پخش شد که در خصوص اعمال نفوذ متهم سجاد پیرامون تخصیص چند میلیون دلار ارز دولتی برای واردات قطعات کارخانه به امید اسد بیگی بود.
نماینده دادستان گفت: سکه‌هایی که در فیلم مشاهده کردید، همین سکه‌هایی است که در جلسه دادگاه به نمایش گذاشته شده است. این سکه‌ها مربوط به صرافی هیتال است که متعلق به آقای آل علی از دیگر کارگزاران بانک مرکزی است.
وی افزود: در ثبت سفارش واردات قطعات تولید نیشکر از چغندر قند نیز حدود ۳۴۰ میلیون دلار از بانک مرکزی به حساب شرکت دنیا معتمد پارسه واریز می‌شود؛ در اینجا شرکت صادر کننده اعلام می‌کند که این پروفرم‌ها که از طرف من در این قرارداد صادر شده، جعلی است.
نماینده دادستان اظهار داشت: در پیام‌های رد و بدل شده میان اسدبیگی و سجاد، اسدبیگی به سجاد می‌گوید این ۲ ثبت سفارش من انجام نمی‌شود و سجاد پیگیری می‌کند و ارز دولتی به اسدبیگی تحویل داده می‌شود. 
وی اضافه کرد: در پیام‌های دیگر اسدبیگی به سجاد، شاهد هستیم که اسدبیگی می‌گوید کل بانک مرکزی را شکر می‌دهم. دستور بدهید تریلی بار کنم و شکر به بانک مرکزی انتقال دهم. متهم سجاد به اسدبیگی می‌گوید، چون واردات مربوط به ماشین‌آلات است با یک ثبت سفارش نمی‌توان به آن ارز تخصیص داد بنابراین برای این ارزی که اسدبیگی برای واردات ماشین آلات دریافت می‌کند، ۶۰۰ میلیون دلار ثبت سفارش صورت می‌گیرد که ۳۴۰ میلیون آن در بانک کشاورزی توسط اسدبیگی دریافت می‌شود.
پس از آن متهم سجاد در جایگاه قرار گرفت و گفت: معاون ارزی بانک مرکزی نامه زد و اعلام کرد که ضمانت‌نامه به اسدبیگی تعلق گیرد، بدون دستور معاون ارزی اصلا نمی‌شد این کار را کرد؛ بنابراین من هیچ یک از این اقدامات را به صورت انفرادی انجام ندادم و همه این اقدامات با حضور اعضا انجام شده است.
قاضی مسعودی مقام از متهم سجاد پرسید: آیا زمانی که سکه هم دریافت می‌کردید با حضور اعضا بوده است؟
متهم سجاد پاسخ داد: آن سکه‌ها عیدی بود و برای عیدی، تنهایی می‌آمدند.
قاضی گفت: آنچه شما از آن به عنوان عیدی تعبیر می‌کنید، در قانون تعریف دیگری دارد.
در ادامه نماینده دادستان گفت: سئوال ما از متهم سجاد این است که چرا وقتی تاریخ ضمانت‌نامه‌های اسدبیگی منقضی شد در خصوص به اجرا گذاردن آن‌ها اقدام نکرد.
متهم سجاد پاسخ داد: من نمی‌دانستم چه زمانی ضمانت‌نامه اسدبیگی منقضی می‌شد؛ ما ضمانت‌نامه او را برای حفظ حقوق بیت‌المال تمدید کردیم.
قاضی از متهم سجاد پرسید: چرا برای حفظ حقوق بیت‌المال ضمانت‌نامه را اجرا نکردید؟

سیاست چماق و هویج مدیر سابق بانک مرکزی 

متهم سجاد پاسخ داد: پول در ارس بانک گیر کرده بود. در شرایط تحریم وقتی پول کارگزار ما گیر می‌کند ما به او فرجه می‌دهیم. ما سیاست چماق و هویج را در برابر اسدبیگی اجرا کردیم، چون می‌خواستیم او تا می‌تواند به حساب بانک مرکزی درهم واریز کند.
قاضی خطاب به متهم گفت: درباره رشوه توضیح دهید؟
متهم سجاد پاسخ داد: بورسیه دکتری بانک مرکزی بودم و چون تعهد داشتم، سند ملکی خواهرم را به عنوان وثیقه گذاشته بودم. این موضوع تا سال ۹۶ ادامه داشت و من می‌خواستم سند خانه پدری‌ام را جایگزین سند خواهرم کنم که می‌خواست خانه اش را بفروشد و می‌خواستم یک وکالتی در این زمینه به همسرم بدهم، اما بازپرس این مساله را قبول نمی‌کرد. بعد از آن وکالت نامه را به من دادند.
قاضی در ادامه خطاب به این متهم گفت: سکه‌ها از کجا کشف شده است؟
نماینده دادستان گفت: با توجه به اعترافات دیگر متهمان پرونده همسر متهم سجاد با متهم هماهنگ می‌کند و این ۳۰۰ و خرده‌ای سکه را تحویل ضابطان می‌دهد. او اعتراف کرده است که ۸۰۰ سکه گرفته است ۴۰۰ سکه را فروخته و ما بقی را استرداد کرده است. خانم او سکه‌ها را تحویل داده است؛ شما در مراحل اولیه همکاری کرده‌اید و همکاری شما مساعد بوده است.
متهم سجاد پاسخ داد: سکه‌ها را خانمم داده است، اما مقداری از آن برای پسرم است.
قاضی خطاب به متهم گفت: پسر شما کجا بوده است؟
این متهم گفت: پسر من کارمند بانک مرکزی بوده است و پس از انداز خود را سکه خریده است.
نماینده دادستان گفت: عمده این سکه‌ها وکیوم شده است.
قاضی خطاب به متهم سجاد گفت: ۴۰ سکه برای فرزندتان بوده است مابقی از کجا آمده است.
این متهم گفت: از بانک مرکزی هدیه گرفته‌ام، در پایان سال به ما هدیه می‌دادند.
قاضی از متهم پرسید: این تعداد سکه خیلی زیاد است بانک مرکزی سالیانه چند سکه می‌داده است؟
این متهم گفت: یک یا دو سکه در پایان سال هدیه می‌داده است.
قاضی خطاب به متهم سجاد گفت: یعنی شما ۸۰ سال در بانک مرکزی کار می‌کرده‌اید؟ درآمد شما ماهیانه چقدر است؟
متهم با طفره رفتن از پاسخگویی صریح گفت: سالیانه ۳۰۰ میلیون حقوق می‌گرفتم.
قاضی خطاب به متهم گفت: همسر شما چند سکه داده است؟
این متهم گفت: ۲۶۴ سکه
نماینده دادستان خطاب به متهم اظهار داشت: ۳۰۰ و خرده‌ای سکه بوده است.
قاضی خطاب به این متهم اظهارداشت: بعضی از اقرارهای شما با اسناد مکشوفه مطابقت دارد اگر مطابقت نداشت، حرف شما صحیح بود.
قاضی خطاب به متهم سجاد گفت: اگر این سکه‌ها را خودتان و پسرتان خریداری کردید اسناد آن را برای ما بیاورید تا مشخص شود از کجا سکه خریدید.
قاضی مسعودی مقام با اعلام ختم جلسه دادگاه و افزود: ادامه رسیدگی به این پرونده روز چهارشنبه ٢۵ تیرماه ٩٩ ساعت ٩:٣٠ صبح برگزار می‌شود.

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما