شناسهٔ خبر: 41267775 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

نقطه نظرات مهم خانم های فعال فرهنگی ـ اجتماعی گیلان در آستانه هفته عفاف و حجاب؛

برخی مسئولان"نقش زن در جامعه" را در حد حرف باور دارند/ مهم ترین کار فرهنگی عده ای در هفته عفاف و حجاب برافراشته کردن بنرهای تکراری است!

خانم های فعال فرهنگی اجتماعی گیلان با حضور در میزگردی که به مناسبت هفته عفاف و حجاب برگزار شد به بیان اقدامات تخصصی شان در عرصه های فرهنگی ـ اجتماعی، پرداختند. فعالان فرهنگی که شاید کمتر از آن ها سخن گفته شده و اقدامات شان کمتر در بوق و کرنا شود اما آنچه مهم است تأثیر کارهای زیرپوستی آن ها در لایه های زیرین جامعه مخصوصا در ارتباط با دختران نوجوان است از طرفی پایه کار بودن آن ها در عرصه های مختلف به خصوص در مواجه با بحران هایی مانند کرونا را نیز نمی توان نادیده گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، به مناسبت آغاز هفته عفاف و حجاب میزگردی با چندتن از خانم های فعال گیلانی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی که در عرصه های مختلف در حال خدمت رسانی به مردم هستند در دفتر پایگاه خبری_تحلیلی ۸دی برگزارشد.

این خانم های فعال فرهنگی اجتماعی گیلان در این میزگرد به بیان اقدامات تخصصی در عرصه های فرهنگی ـ اجتماعی، عملکردشان در دوران اوج بحران کرونا و مسائل و مشکلاتی که در عرصه های مختلف با آن روبرو بوده اند پرداختند.

فعالان فرهنگی که شاید کمتر از آن ها سخن گفته شده و اقدامات شان کمتر در بوق و کرنا شود اما آنچه مهم است تأثیر کارهای زیرپوستی آن ها در لایه های زیرین جامعه مخصوصا در ارتباط با دختران نوجوان است از طرفی پایه کار بودن آن ها در عرصه های مختلف به خصوص در مواجه با بحران هایی مانند کرونا را نیز نمی توان نادیده گرفت. 

 

سردرگمی مسئولین در اوج بحران کرونا و ورود نیروهای جهادی به میدان عمل

"طیبه غنی" فعال فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه در اوج شیوع ویروس کرونا مسئولین اجرایی و تصمیم گیرنده استانی گویا در یک سردرگمی به سر می بردند و از بیمارستان ها آنطور که باید حمایتی نمی شد اظهار کرد: در ۱۰روز اول بحران کرونا که روزها و ساعات مهمی به دلیل افزایش مرگ و میر و ابتلا محسوب می شد مسئولین سردرگم بودند و عادی ترین کار که بستن مسیرهای ورودی به گیلان بود را انجام ندادند.

وی با بیان اینکه وقتی دیدیم مسئولین وظیفه خود را انجام نمی دهند و جان مردم در خطر است به شخصه خود را موظف دانستم که وارد میدان عمل شوم افزود: مردم بصورت خودجوش به هم وصل می شدند و با همکاری گروهای جهادی، خیریه ها و...تلاش می شد خلأ ناشی از کمبود رسیدگی پر شود.

این فعال فرهنگی و اجتماعی افزود: ما بعنوان حلقه اتصال و زنجیره بین کسانی که خیریه داشتند ولی توان لازم برای تبدیل کمک های خود به لباس های ایزوله ای، ماسک و...را نداشتند عمل میکردیم بعنوان مثال اگر مجموعه ای ماسک تهیه می‌کرد اما نیاز به کش داشت این مجموعه را به بازار تهران یا تبریز وصل می کردیم.

وی با اشاره به ضرورت برش کفن برای متوفیان در دوران بحرانی کرونا گفت: در اوایل ماجرای کورونا در این بخش فعالیت می کردیم، مردم وحشت زده بودند، آمار مرگ و میر بالا و نیاز به کفن بسیار زیاد بود و از آنجایی که لفظ کفن عموما باعث ایجاد واهمه می شود به همین دلیل کسانی وارد این کار شدند که ترس چندانی نداشتند.

غنی با بیان اینکه در این مسیر دست غیب امداد الهی کاملا ملموس بود ادامه داد: گاهی مسیرها و ارتباطی ایجاد می شد که در شرایط عادی امکان پذیر نبود، بعنوان مثال من بعنوان یک فرد عامی به مسئولی در سازمان ستاد فرمان اجرایی امام وصل شدم و این ستاد عملکرد قوی در زمینه کرونا انجام میداد و نقاط ضعف را رفع می کرد.

 

 

 

هرکاری که در دوران کرونا انجام دادم به نیت حاج قاسم بود

وی تصریح کرد: در روزهای سخت بحران، بارها عنایت ائمه و دست برتری که حافظ بچه های جهادی بود را دیدیم، و اگر روزی با امام عصر (عج) یا حاج قاسم سلیمانی مواجه شوم با افتخار می گویم که نسبت به مشکلات مردم بی تفاوت نبودم و صرفا با خانه ماندن به فکر حفظ جان خود نبودم و تمام این کارها را به نیت حاج قاسم و پدر یکی از دوستانم که در دو روزه اول کرونا از دنیا رفت انجام دادم.

 

آموزش و ایجاد بازار فروش برای بانوان بدسرپرست

این فعال فرهنگی و اجتماعی با اشاره به خدمات خیریه منتظران مهدی(عج) و ایزد دوستان شمال، گفت: فعالیت روتین این خیریه حمایت و خدمات به خانم های بدسپررست، کم برخوردار و بی سرپرست است، بطوریکه به این افراد آموزش های لازم در زمینه تولید اقلام مختلف می دهند و سپس اجناس تولیدی انها را از طریق اینترنتی در معرض فروش قرار می دهد در واقع آموزش در کنار بازار فروش فراهم می کند که با آغاز کرونا نحوه خدمت رسانی این خیریه تغییر پیدا کرد.

 

عدم مسئولیت پذیری برخی مسئولین در بحران کرونا

وی یکی از دلایل ورود خیریه ها در زمان شیوع ویروس کورونا را عدم مسئولیت پذیری مسئولان عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات بزرگ این است افرادی که مسئولیت کاری را بر عهده دارند بنا بر وظیفه خود که بر اساس آن حیطه اختیارات، امکانات و...در اختیار دارند اقدام اثرگذاری انجام نمی دهند.

غنی با بیان اینکه در دوران کرونا هرگونه اقدامی که انجام دادیم بر اساس وظیفه و بصورت هدفمند بود اضافه کرد: در این میان عده ای هستند که نمی خواهند کارهای نیروهای جهادی دیده شود، اما در مجموع سعی می کنیم نسبت به عملکرد مسئولان حُسن ظن داشته باشیم و هرگاه احساس کردیم قدرتی مانع حرکت ما است تلاش خود را بیشتر کردیم.

وی در ادامه تصریح کرد: هر زمانی که نیروهای جهادی و انقلابی کار مهمی انجام می دهند و در کشور نمود پیدا میکند، اتفاقی رخ میدهد که مانع دیدن شدن و ایجاد دودستگی و دوقطبی شدن می شود.

 

انعکاس مشکلات بومی استان در فضای مجازی

غنی گفت: گاهی مشغول حواشی غیرمفید میشویم، به همین علت یکی از کارهای ما در فضای مجازی این است که مشکلات بومی و مسائلی که در استان گیلان کمتر دیده و به آن پرداخته می شود را منعکس کنیم.

این بانوی فعال فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه ملت ما از آغاز انقلاب تاکنون تحت فشار و کمبودهای مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته اند افزود: ایران کشوری ثروتمند به لحاظ نیروی انسانی و طبیعی است و در هیچ کجای دنیا این دو ویژگی مهم بطور همزمان در کنار هم قرار نگرفته است.

وی از جهل، نفاق یا دشمنی برخی مسئولینی که بر سرکار هستند را عامل ناامیدی و خاموشی کورسوی امید مردم یاد کرد و گفت: به مسئولین توصیه می کنیم که قدر ملت شریف ایران را بدانند و برای حل مشکلات شان تلاش کنند، زیرا از دست دادن حمایت مردم و روحیه جهادی از دست دادن نعمتی بزرگ است.

 

نبود شغل و انتقال حس مفید نبودن به جوانان

این بانوی فعال فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: متأسفانه حس مفید بودن از نسل جوان با وجود کسب تخصص و تحصیلات و در مقابل نبود شغل گرفته شده است و این حس در حال انتقال به نسل های دیگر است.

"منانه محمودی"، مدیر مؤسسه چشمه نور رضوان و فعال فرهنگی در حوزه زن و خانواده در تشریح فعالیت های این مؤسسه اظهار کرد: به مدت ۷سال است که در این موسسه فعالیت هایی بر اساس نیاز مخاطب انجام می دهیم که این اقدامات در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اخیرا ورزشی انجام می شود به طور مثال برگزاری ماهیانه کوهنوردی ویژه دختران تا قبل از شیوع کرونا نیز از جمله اقدامات فرهنگی و تفریحی موسسه چشمه نور رضوان است‌.

 

ورود به ماجرای کرونا انتخابی منطقی بود هرچند که می دانستیم شاید مسیر بی بازگشت باشد

وی با بیان اینکه در ماجرای کرونا بر حسب وظیفه و پر کردن جاهای خالی که توسط مسئولین مربوطه نادیده گرفته می شد باعث شد وارد میدان خدمت شویم افزود: ورود به ماجرای کرونا در شرایطی که می دانستیم شاید راه برگشتی نداشته باشد انتخابی از روی عقل، منطق و وظیفه بود.

 

برخی چهره ها و افراد مسئول موضوع "اهمیت نقش زن در جامعه" را در حد حرف باور دارند

 

مدیر مؤسسه چشمه نور رضوان با اشاره به مشکلات پیشروی نیروهای جهادی گفت: هرتیمی بر اساس افکار و خط مشی خود عمل می کند و بیش از هرچیز با حزب بازی مسئولین دولتی و برخی از امت حزب الله که اهمیت نقش زن در اجتماع را صرفا در حد یک تئوری قبول دارند درگیر هستیم.

 

حزب بازی مانعی برای کارهای فرهنگی در استان

محمودی با تاکید بر اینکه مسئولین تنها کارهایی را انجام می دهند که نیاز به هزینه کرد مالی و اعتباری نداشته باشد افزود: مسئولین نگران تاوان آزمون خطا هستند حتی برخی افراد حزب اللهی و انقلابی فقط در حرف به نقش زنان در جامعه اعتقاد دارند و در عمل با وجود داشتن حیطه اختیارات و مسئولیت در بخش فرهنگی و پرورشی گوشه ای از کار را نمی گیرند و از طرفی دیگر، حزب بازی ها مانع کارهای فرهنگی در استان می شود.

 

 

مقاومت مسئولین فرهنگی در تغییر نگرش و مسیر حرکت خود/ برافراشته کردن بنرهای تکراری مهم ترین کار فرهنگی عده ای در هفته عفاف و حجاب است!

این بانوی فعال فرهنگی در حوزه زن و خانواده با اشاره به ۲۱تیرماه روز عفاف و حجاب با بیان اینکه برافراشته کردن بنرهای تکراری مهم ترین کار فرهنگی عده ای در هفته عفاف و حجاب است! گفت: امسال هم مثل سال های گذشته می بینیم که یک سری بنرهای تکراری در رابطه با حجاب را از انبارها در می آورندو به عنوان کار فرهنگی به خورد ملت می دهند،این در حالی است که در بحث حجاب و عفاف ما طرح های تازه و آماده برای چاپ داریم اما مسئولین فرهنگی حاضر نیستند مسیر حرکت خود را تغییر دهند و سررشته های مغزی خود را جابه جا کنند.

وی با بیان اینکه مسئولین فقط محل خدمت خود را باهم عوض می کنند و در نتیجه فکر نو وارد کار نمی شود افزود: نیروهای حزب الهی و انقلابی که در بخش فرهنگی مسئولیت داشته و بودجه، مخاطب و مسئولیت دارند؛ حاضر نیستند یک گفتمان جدید را ارائه دهند.

 

نیروهای جهادی بر اساس وظیفه ای نانوشته خود را مکلف به خدمت رسانی می دانند

مدیر مؤسسه چشمه نور رضوان در ادامه این مطلب خاطرنشان کرد: نیروهای جهادی نسبت به وظیفه نانوشته ای خود را مکلف به خدمت رسانی می دانند و در مقابل مسئولینی هستند که چوب لای چرخ آنها می گذارند.

وی با اشاره به واقعه ۲۱تیرماه حمله به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم که این واقع مهم تاریخی که جریان آن بر اساس یک طرح انگلیسی است و رضا پهلوی درصدد اجرای آن بود، گفت: وضع قوانین پوششی جدید در کشور که کلاه شاپو و کلاه پهلوی نمونه ای از این طرح انگلیسی بودند منجر به اعتراض مردم و علما شد.

وی ادامه داد: علما به این طرح اعتراض می کنند و سید حسین طباطبایی قمی که مرجعیت عامه شیعه را بر عهده داشت به دنبال سیاست‌های تغییر لباس در دوران پهلوی اول، شخصا برای مذاکره با رضاشاه در مورد این سیاست‌ها به تهران می رود که وی را به عراق تبعید می کنند‌.

این فعال فرهنگی در حوزه زن و خانواده تصریح کرد: علمای مشهد اعتراض می کنند و مردم به جمع علما می پیوند که در پاسخ به اعتراضات مردم در ۲۱تیرماه در مسجد گوهرشاد به دستور رضا پهلوی حرم امام رضا(ع) به توپ مینند، در جایی آمده که ۶۰۰نفر شهید می شوند و در جایی دیگر گفته شده ۲هزار نفر شهید و مجروح می شوند که همه آنها حتی افراد زنده و مجروح را در در منطقه کوه سنگی و خارج از مشهد در گوردسته جمعی دفن می کنند.

محمودی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در دیدار از نمایشگاه گوهرشاد گفت: در این بازدید مقام معظم رهبری اعتراض می کنند که درباره ۲۱تیرماه در آموزش و پرورش، ادبیات و کتاب های ما مطلب کاملی وجود ندارد.

این بانوی فعال فرهنگی در حوزه زن و خانواده تصریح کرد: فقط در فیلم کلاه پهلوی  درباره کشتار مردم در ۲۱تیرماه اشاره می شود و رهبر می فرمایند در مسئله مسجد گوهرشاد ما فقط نقش رضا پهلوی را دیدیم و نقش علی اصغر حکمت که معاون وزیر معارف پهلوی بوده و در بخش فرهنگ سازی نقش داشته اشاره نشده است.

 

ضربه مهلک بوم گردی به باطن فرهنگی استان های شمالی

مدیر مؤسسه چشمه نور رضوان در ادامه این مطلب افزود: همین مسئله را میتوان با طرح بوم گردی در استان گیلان مقایسه کرد، می توان گفت نقشی و ضربه ای که امروز بوم گردی به باطن استان های شمالی میزند کمتر از نقش علی اصغر حکمت در کشف حجاب در دوران رضا پهلوی ندارد.

 

روستاها به لحاظ امکانات فرهنگی در فقر هستند

وی با بیان اینکه وضعیت پوشش و حجاب دختران در روستا از دختران شهری گاهی نامناسب تر است گفت: ارکان فرهنگی و بسیج محلات در روستاها کاری نمی کنند و روستاها به لحاظ امکانات فرهنگی در فقر هستند.

 

معضلات و آسیب‌های فرهنگی روستای "رومینا" سال گذشته به مسئولین اعلام شده بود

محمودی با اشاره به قتل رومینا دختر ۱۳ ساله تالشی توسط پدرش بیان‌کرد معضلات و آسیب‌های فرهنگی روستای رومینا دختر ۱۳ساله تالشی در سال گذشته توسط نیروهای جهادی به مسئولان مربوطه گزارش داده شده بود.

این بانوی فعال فرهنگی در حوزه زن و خانواده تصریح کرد: در مناطق روستایی با توجه به ورود توریسم و حجم عظیمی از مسافرانی که آزادانه و با هر پوشش و رفتاری ورود می کنند باعث آسیب فرهنگی و اجتماعی به نوجوانان روستایی می شود.

مدیر مؤسسه چشمه نور رضوان با تاکید بر اینکه وضعیت بوم گردی نیاز به توجه ویژه ای دارد و در صورت بی توجهی روستاها در آینده با وضعیت اسفناکی مواجه می شوند اضافه کرد: از افراد ارزشی خواهش می کنیم از تئوری پذیرفتن مسائل خارج شوند به عملی رسیدن امور بپردازند؛ بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب کاری که مربوط به خانم هاست را به خودشان بسپارید.

 

کم کاری برخی از مسئولین در اوج بحران کرونا

طاهره عباسی مسئول مؤسسه نیکوکاری مهر تخفیف در این میزگرد درباره دلایل ورود به گروه های خیریه در مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: در روزهای اوج بحران کرونا مسئولان اجرایی با وجود وظیفه رسمی و قانونی خود را کنار کشیدند به همین دلیل سایر گروه ها وارد میدان عمل شدند.

وی با تاکید بر اینکه در کارهای خیر و جهادی معمولاً احساس و منطق عجین هستند و همین باعث ماندگاری کارهای خیر می‌شود گفت: هیچگاه در یک کار خیر نمی توانیم احساس و قلب را از یک خَّیِر بگیریم، احساس و منطق در کنار یکدیگر باعث می شوند که یک کار جهادی پر شور و به بهترین شکل انجام شود‌.

وی با بیان اینکه سبک زندگی امروزه باید دگرگون شود بیان کرد: تربیت بچه ها تنها به شیوه آپارتمان نشینی صحیح نیست و حالا که شرایط برای تغییر اساسی سبک زندگی وجود ندارد به همین دگرگون سازی موقتی روی آوردم که علاوه بر فرزندان من سایر کودکان مانند نسل ما خاطره ای خوش از دوران کودکی خود خارج از فضای آپارتمان نشینی برای سالهای بزرگسالی خود داشته باشند.

وی درباره خدمات مؤسسه نیکوکاری مهر تخفیف گفت: سال ها در زمینه جمع آوری پول و رسیدگی به بچه های بی سرپرست یا بدسرپرست را کار انجام میدادم که به پیشنهاد دوستی قرار بر این شد که تجارتی را شروع کنیم که از قِبَل آن تجارت بتوانیم درصدی را برای کارهای خیریه کنار بگذاریم.

 

 

عباسی با بیان اینکه شرکت مهر تخفیف یک سایت تجاری است که به فروش کالا و خدمات می پردازد و ۵درصد از سود حاصل از این کار به خیریه اختصاص داده میشود افزود: هلال احمر برای اینکار دفتری در اختیار ما قرار داد و خانم نیک صفت تحریری نماینده سابق رشت که رییس مجمع خیرین هلال احمر است قول داده است که بچه هایی که مشکل سرپرستی دارند را به ما معرفی کند.

 

آموزش و اشتغالزایی برای نوجوان بی سرپرست

مسئول مؤسسه نیکوکاری مهر تخفیف ادامه داد: ما به این بچه ها کارهای هنری و... آموزش می دهیم و آنها کار می کنند و شرکت کارهای آنها را بفروش می رساند، و در واقع هدف اصلی این سایت استغالزایی برای نوجوانان بی سرپرستی است که در خیریه ها بزرگ شدند و در جامعه مورد قضاوت قرار می گیرند و یا شرایط مساعدی برای اشتغال آنها وجود ندارد ما از آنها حمایت و بازار کار در اختیار آنها قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه استارت این کار مصادف با بحران کرونا بود و این سایت با وجود این که هنوز به صورت رسمی آغاز به کار نکرده است اما ۱۶ نفر در این دفتر مشغول به فعالیت هستند گفت: در دوران بحران کرونا ما به گروه‌های مختلف وصل شدیم و به تهیه ماسک و گان و...پرداختیم و از طریق مختلف مختلف این لوازم را به بیمارستان ها می رساندیم که با کاهش بحران کرونا شرکت به کار اصلی خود یعنی حمایت از کودکان و نوجوانان بازگشت.

عباسی تصریح کرد: این بچه ها چون در خانواده بزرگ نمی شوند مشکل شدید فقر فرهنگی دارند و در جامعه پذیرفته نمی شوند و تحت قضاوت و نگاه سنگین مردم قرار می گیرند به همین دلیل ما این بچه‌ها را بیشتر به سمت کارهای فرهنگی هدایت می کنیم.

 

لزوم تهیه بازی فکری و کتاب برای رشد کودکان نیازمند

مسئول مؤسسه نیکوکاری مهر تخفیف با تاکید بر اینکه کودکان مانند خوراک، نیاز به بازی های فکری و کتاب دارند ادامه داد: در عید همه برای بچه ها پکیج غذایی تهیه می کنند درصورتیکه شاید یک بچه ۷ ساله در طول سال حتی یک کتاب یا بازی فکری نداشته باشد ما اقدام به تهییه پکیج فرهنگی بازی فکری و کتاب کردیم که با ما مخالفت های زیادی مواجه شدیم.

 

رشد جامعه به تک تک اعضای آن بستگی دارد

وی با بیان اینکه نمی‌توان فقط به فکر بچه‌های خودمان باشیم و سایر بچه‌ها را نادیده بگیریم افزود: رشد من به رشد جامعه بستگی دارد، باید کل مجموعه جامعه با هم رشد کنند، بچه‌های ما در کنار این بچه‌ها درس می‌خوانند، پارک می‌روند و در آینده قرار است در کنار یکدیگر مشاغل مختلف جامعه را برعهده بگیرند در نتیجه این کودکان هم مانند فرزندان خودمان نیاز به رشد و پرورش فکری و روانی دارند.

عباسی در مقایسه با نقش پدر و مادر در تربیت کودکان نسبت به ۱۰ سال گذشته گفت: حدودا تا ۱۰ سال قبل که شبکه‌های مجازی، تنوع کارتون و آپارتمان‌نشینی بدین حد فشرده بر زندگی مردم حاکم نبود مادر پدر و حتی پدربزرگ و مادربزرگ روی تربیت کودکان خیلی تاثیرگذار بودند اما امروز این جامعه است که بچه‌ها را تربیت می‌کند.

مسئول مؤسسه نیکوکاری مهر تخفیف تصریح کرد: امروز به شخصه بعنوان مادر دو کودک هر چقدر اطلاعات خود را بروز می کنم باز هم از کودک خود عقب‌تر هستم و برخلاف گذشته بچه ها در زمینه اطلاعات مختلف جلوتر از والدین خود هستند.

وی با تاکید بر اینکه سلامت روان یک جامعه منوط به سلامت روان تک تک افراد جامعه است ادامه داد: نباید فراموش کرد تا زمانی که به نیازهای اولیه شامل خوراک، پوشاک و مسکن رسیدگی نشود سلامت روان، دین و فرهنگ تامین نمیشود، به همین علت با این که وظیفه من به عنوان یک فرد جهادی نیست و تامین این نیازها مسئولین مشخصی دارد اما با تمام وجود برای رفع نیازهای کودکان و نوجوانان نیازمند تلاش می کنم.

 

نسرین شهرامی، مسئول واحد خواهران هیأت خادمین الرضا(ع) در این نشست در دفتر پایگاه خبری تحلیلی ۸دی با بیان اینکه دارای ۱۱سال سابقه کار در این مجموعه است در تشریح اقدامات این کانون اظهار کرد: این کانون یک مجموعه فرهنگی_تربیتی است که در آن به هر چیزی که نیاز نوجوان و نونهالان دختر است در ۲۰عنوان شامل سبک و مهارت های زندگی، خانه داری، سواد مالی، ورزش، فضای مجازی و‌..در فضایی شاد و دخترانه میپردازیم.

 

کمبود فضای مناسب بازی برای تخلیه هیجانات دختران نوجوان

شهرامی با اشاره به برگزاری کارگاه، اردو، جشنواره های دختران و مادران، مسابقات و... با تاکید بر اهمیت بازی برای نونهالان و نوجوانان دختر گفت: متاسفانه در شهر فضای مناسبی برای بازی دختران نوجوان وجود ندارد که به لطف یکی از خیرین یک چمن مصنوعی فراهم شده است که ما در آنجا برای بچه‌ها جشنواره بازی های هدفمند برگزار می‌کنیم تا از این طریق هیجانات نوجوانی خود را در این محیط تخلیه کنند.

مسئول واحد خواهران هیأت خادمین الرضا(ع) تصریح کرد: اهمیت پرورش دختران نوجوان و نونهال در این است که این دختران در آینده قرار است نقش یک عروس، مادر و همسر را ایفا کنند و به دلیل اینکه آموزش و پرورش به این نکات توجه پرورشی و مهارت های زندگی توجه نمی کند، ۱۴ سال است که در این زمینه به صورت تخصصی در حال پرورش دختران نوجوان هستم.

وی درباره مجموعه اقدامات این کانون در ایام کرونا گفت: به محض شیوع کورونا کانون مجموعه فعالیت های روتین خود را تغییر داد و نوجوانان را آموزش و ترغیب به خیاطی و کمک در تولید لوازم بهداشتی شامل ماسک وگان، دستکش... برای بیمارستان‌ها کردیم، دختران نوجوانی در این سه ماه به ما کمک کردند که ظاهرا آنها کاملاً با این عملکردشان متفاوت بود.

 

تولید ۴۰هزار ماسک در۳ماه با کمک دختران نوجوان

شهرامی تصریح کرد: ابتدا از یک چرخ خیاطی شروع کردیم که در طول این مدت به ۲۵چرخ رسید، ۳ماه شبانه روز از ۷ونیم صبح تا ۹شب در کارگاه در کنار بچه ها بودم، در طول این سه ماه تنها روز اول عید را در منزل ماندم و بدون دریافت هیچ وجهی تلاش کردیم و حدود ۴۰هزار ماسک به ویژه برای روزهای اولیه قرنطیه برای برخی مشاغل به صورت اضطراری مجبور به کارکردن بودند نظیر سوپرمارکتی ها، نانوایی ها، راننده تاکسی ها و...تولید و توزیع کردیم.

مسئول واحد خواهران هیأت خادمین الرضا(ع) با بیان اینکه معمولاً افرادی که جهادی هستند و در این مسیر خدمت می کنند به دنبال دیده شدن نیستند و در این گونه کارها مسیر خود به خود هموار می شود افزود: اوایل که می خواستیم وارد بحث پرورش دختران نوجوان شویم علیه ما جبهه‌گیری های زیادی میشد.

وی تصریح کرد: بخصوص اینکه ما مکانی نداشتیم و مجبور بودیم به مدارس برویم و آنجا را از آنها اجاره کنیم تا با بچه‌ها در ارتباط باشیم و برای آنها کلاس تابستانی بگذاریم، به مرور برگزاری این کلاس ها و برنامه ها بین مسئولان و آموزش و پرورش جا افتاد.

شهرامی با بیان اینکه دغدغه مسئولین با نیروهای جهادی متفاوت است گفت: مثلاً اگر حجاب برای نیروهای جهادی دغدغه محسوب شود برای مسئولین دغدغه نیست، الان دغدغه ما این است که در هفته حجاب یک کار نو و چسمگیری انجام دهیم اما مسئولین روی کارهای تکراری سال های قبل مانور می دهند.

 

زمان بازنشستگی برخی مسئولین است

وی با تاکید بر اینکه برای پیشرفت نیازمند انتقاد سالم نه نگاه بخیلانه داریم افزود: هرکسی فکر میکند که کاری که خودش میکند درست تر است، مسئولین یا ایده نویی ندارند، بلد نیستند؛ یا وقت بازنشستگی عده ای دیگر از آنها است و از طرفی در بین ادارات دولتی و مسئولین یک ویروس رواج پیدا کرده است که اجازه نمیدهند کسی جز خودشان کار کنند.

مسئول واحد خواهران هیأت خادمین الرضا(ع) ادامه داد: هرکس در هرجایگاه و شغلی که قرار دارد باید بیش از هرچیز اول یک انسان خوب باشد و در انجام امور منتظر هیچ شخص و مسئولی نباید بود که شاید عذاب وجدان بگیرد و کاری انجام دهد، که همه باید در کنار هم خدمت کنیم و اجازه ندهیم کاری روی زمین لنگ بماند.

 

 برای داشتن مدیران لایق فردا باید امروز دغدغه تربیت فرزندان خود را داشته باشیم

شهرامی بیان اینکه مدیران، مسئولین، اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس و سایر مشاغل آینده از دل خانه های ما وارد جامعه میشوند گفت: اگر انتظار داریم مدیران فردا خوب باشند باید دغدغه تربیت و پرورش فرزندان خود جامعه آینده را از همین امروز داشته باشیم.

وی با تاکید بر اعتماد مسئولین به نیروهای جهادی افزود: مسئولین به نیروهای جهادی که بدون دریافت هیچ حقوقی خالطانه کار میکنند اعتماد کنند و حداقل مسئولی قصد دارد نیرویی وارد مجموعه خود کند از بچه های جهادی استفاده کند، چون کسی که بدون دستمزد به نحوه احسن کار میکند و رعایت حق الناس جزء الویت های اول اوست قطعا شخصی کارامد و مفید است.

مسئول واحد خواهران هیأت خادمین الرضا(ع) ادامه داد: مسئولین برای حل مشکلات مردم از پشت میز و پنچره بیرون بیایند و تصور نکنند نیروهای جهادی و فرهنگی با هوا تغذیه میکنند و وظیفه آنها حل مشکلات است! بایستی طبق وظایف خود عمل کنند.

"سارا ناصری"، پرستار بیمارستان پورسینا و مسئول خواهران گروه جهادی فردوس در میزگرد عفاف و حجاب اظهار کرد: از سال ۹۶ یک گروه جهادی بهداشت و درمان با فرمان آتش به اختیار رهبرمعظم انقلاب ایجاد کردیم و با توجه به اینکه در استان گیلان مناطق محروم زیادی داریم نیازی نیست برای اردوهای جهادی از استان خارج شویم و اگر هرروز هم برای این مناطق کار کنیم بازهم کم است.

ناصری از بی تفاوتی بعنوان یکی از آفت‌های اساسی جامعه یاد کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که جامعه را درگیر کرده است بی تفاوتی نسبت به مشکلات همسایه و هم محلی است و در مقابل بی تفاونی مصرف گرایی بشدت در حال افزایش است.

 

بی تفاوتی به مشکلات جامعه مانند دومینو به خودمان باز می گردد

پرستار بیمارستان پورسینا و مسئول خواهران گروه جهادی فردوس تصریح کرد: امروز برای رسیدن به اهداف و ارمان های انقلاب باید کنار هم قرار بگیریم، زیرا بی تفاوتی در جامعه مانند دومینه است و قطعا دوباره به خودمان باز می گردد.

وی با بیان اینکه کرونا هم مانند یک دومینو برای کشور محسوب می شود گفت: گیلان خط مقدم کرونا در کشور بود که هم مردم گیلان و هم از سایر استان ها ما را حمایت کردند و اگر این حمایت ها نبود این خط مقدم میشکست.

 

گاهی لباس ایزوله شیفت عصر را پرستار شیفت شب می پوشید

پرستار بیمارستان پورسینا و مسئول خواهران گروه جهادی فردوس تصریح کرد: مردم استان های دیگر آگاهانه درگیر کرونا شدند ولی گیلان جزء اولین استان کشور، هیچ آمادگی و امکاناتی نداشتیم، فقط یک ماسک داشتیم و حتی همان لباس ایزوله شیفت عصر را پرستار شیفت شب می پوشید.

ناصری با بیان اینکه گیلان در زمان کرونا مانند خوزستان در سال ۵۹ بود ولی کسی در کشور معنی زیر آتش بودن خوزستان را درک نمی کرد افرود: تمام بیمارستان های استان گیلان درگیر کرونا بودند، گیلان در این بحران سوخت و در این بین اصلی ترین مهره های تصمیم گیرنده یا خودشان درگیر بودند یا خانواده هایشان و اینکه در یک بحران مدیر بحران برای تصمیم گیری نباشد شرایط بسیار سخت و حساس میشود.

پرستار و مسئول خواهران گروه جهادی فردوس از عملکرد گیلان در بحران کرونا بعنوان حماسه بزرگی مانند دوران دفاع مقدس یاد کرد و گفت: در عرض چندساعت تصمیمات بزرگی گرفته و اجرا میشد‌ بعنوان مثال تصمیم گرفته شد که در عرض یک روز تمام بیماران بیمارستان رازی به پورسینا منتقل شوند و ما همه بیماران رازی را پذیرفتیم.

 

ناصری با بیان اینکه کارهای جهادی منطقی و حسابگرانه است بطوریکه نتیجه آن منجر به احساس رضایت از انجام یک تصمیم منطقی می شود افزود: همه اتفاقات این دنیا به خود ما برمیگردد و نیروهای جهادی فقط بازیگران نقشی هستند که خدا به زیباترین شکل آن را هدایت و کارگردانی میکند‌.

وی با بیان اینکه برخی مدیران و مسئولان از تخصص لازم جهت سکانداری و هدایت سازمان مربوطه خود برخوردار نیستند، گفت:
بعضی از مدیران ذره ای زاویه دید خود را عوض نمی کنند و می خواهند همان مسیری که ۱۵سال طی کردند را ادامه دهند در صورتی که جامعه ما جامعه ای پویا است و دائما اطلاعات بروزرسانی می شوند.

پرستار بیمارستان پورسینا و مسئول خواهران گروه جهادی فردوس تصریح کرد: امروز در معرض بمباران اطلاعات قرار داریم، برنامه های فرهنگی ما بصورت هفتگی در حال تغییر است و نمیتوان با یک الگوی قدیمی حرکت کرد، هرروز شاهد یک اتفاق جدید در سطح دنیا و داخل کشور هستیم و دانش آموزان و نوجوانان، زنان خانه دار و همه مردم هرروز با چالش های متفاوتی مواجه میشوند که برخی واکنش ها احساسی و ناپخته است.

ناصری با بیان اینکه چشم انداز مسئولین بر اساس تخصصشان نیست و منفعت طلب هستند افزود: سبک زندگی اسلامی همواره مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب است اما توسط سازمان ها نادیده گرفته میشود و به آن بصورت تخصصی نپرداختند، در صورتیکه کسی که میخواهد نوجوانان را پرورش دهد باید از تخصص، تجربه و شایستگی های لازم برخوردار باشد تا لایق چنین امر مهم و حساسی در جامعه شود.

پرستار بیمارستان پورسینا و مسئول خواهران گروه جهادی فردوس تصریح کرد: مسئولین به وظایف خود کاملا اگاه هستند و نیازی نیست به آنها بگوییم که چه کاری انجام دهند، مهم این است که بخواهند کاری انجام دهند که برایند مثبتی در جامعه داشته باشد و نه فقط در حد یک رزومه باشد.

ناصری با بیان اینکه اساس انقلاب اسلامی بر رضایت، دموکراسی و مردم سالاری بوده است گفت: منظور رضایت و رفاه مادی و معنوی همراه با حفظ استقلال کشور است و مسئولین بر این اساس به ملت خدمت کنند.

وی درباره چرایی تشکیل نیروهای جهادی بیان کرد: نیروهای جهادی در بخش های مختلف عمرانی، بهداشت و درمان، فرهنگی و‌..برای پر کردن خلاء هایی است که مسئولین در انجام آنها کوتاهی کردند بر این مبنا مسئولان اول باید وارد بطن جامعه شوند، تشکیل جلسات و حرف زدن درباره بدیهیات هیچ دردی از مردم را درمان نمیکند، باید درد مردم را از نزدیک لمس کنند

 

نیروهای جهادی بال پروازی برای کمک به مسئولین در حل مشکلات هستند

پرستار بیمارستان پورسینا و مسئول خواهران گروه جهادی فردوس با تاکید بر این مطلب که نیروهای جهادی بال پروازی هستند که مسئولین برای عبور از مشکلات میتوانند از آنها کمک بگیرند افزود: لازم است زندگینامه و سیره شهدایی نظیر انصاری و رجایی را مطالعه کنند تا نحوه مدیریت صحیح را بیاد آورند.

ناصری خاطرنشان کرد: گروههای جهادی مشکلات را پیدا میکنند و با تمام ظرفیت برای حل آن تلاش می کنند و در صورتیکه چاره ای نداشته باشند به مدیران اعلام می کنند اما آنها در پاسخ با جواب های همیشگی مانند بودجه نداریم، الان زمان مناسبی برای حل این مشکل نیست و یا درگیر سایر مسائل هستیم از سر خود باز می کنند.

 

مردم زیر بار مشکلات دارند له می شوند؛ مدیران و مسئولین از کارهای پشت میزی دست بردارند

وی در پایان اضافه کرد: عده ای زندگی سخت را ترسیم می کنند بی توجه به اینکه مردم زیر بار مشکلات در حال له شدن هستند، لازم است که مدیران و مسئولین از پشت میز خود بیرون بیایند و مانند بچه های جهادی که قدم به قدم بدنبال پیدا کردن مشکلات و رفع هستند در بین مردم حضور داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما