شناسهٔ خبر: 41267393 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دکتر فائوچی: به خاطر اعتبارم در تلویزیون ظاهر نمی‌شوم/ ارتباطم با ترامپ قطع شده است

فرزانه جوادی

دکتر آنتونی فائوچی، از متخصصان رده‌بالای بیماری‌های عفونی در آمریکا، همزمان با افزایش روند ابتلا در برخی نقاط این کشور و طی دو ماه گذشته، با دونالد ترامپ ارتباطی نداشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت، اوایل همه‌گیری کووید ۱۹، رئیس جمهور با دکتر فائوچی و کارگروه ویروس کرونای کاخ سفید، چندین بار در هفته دیدار داشت.

این کارگروه در ماه‌های مارس و آوریل به صورت روزانه کنفرانس‌های مطبوعاتی برگزار می‌کرد، پیش از آنکه به طور ناگهانی برگزاری این کنفرانس‌ها را متوقف کند.

اما دکتر فائوچی، رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا، در مصاحبه‌ای با "فایننشال تایمز" گفت ارتباطات او با رئیس جمهور، از همان زمان به بعد متوقف شده است.

او آخرین بار ۲ ژوئن (۱۳ خرداد) با ترامپ دیدار حضوری داشته است. علاوه بر این، دکتر فائوچی افزود دست کم دو ماه از آخرین اطلاع‌رسانی او به رئیس‌جمهور گذشته، اما او مطمئن است پیغام‌هایش به رئیس جمهور می‌رسد.

فاصله بین رئیس جمهور و متخصص رده‌بالای بیماری‌های عفونی او می‌تواند ناشی از صراحت دکتر فائوچی درباره جدیت بیماری و این موضوع باشد که چگونه کووید ۱۹ هنوز به صورت یک مسئله در سراسر کشور پابرجاست.

از دکتر فائوچی درباره ادعای اشتباه اخیر ترامپ مبنی بر آنکه ۹۹ درصد موارد کووید ۱۹ بی‌خطر هستند پرسیده شده بود که بعدتر نادرستی این ادعا را افشا کرد.

وی در این باره خاطرنشان کرد: سعی دارم بفهمم رئیس جمهور آن عدد را از کجا آورده است. چیزی که گمان می‌کنم اتفاق افتاده این است که کسی به ایشان گفته کشندگی عمومی این بیماری حدود ۱ درصد است؛ و بنابراین او این‌طور برداشت کرده که ۹۹ درصد موارد ابتلا مسأله‌ای نیست. در حالی که چنین چیزی واقعیت ندارد.

دکتر فائوچی ادامه داد: سردرگمی درباره ویروس کرونا در کشور می‌تواند به خاطر گستردگی تأثیراتی باشد که بر مردم می‌گذارد؛ برخی کاملاً بدون علامت، در حالی که برخی دیگر به شدت بیمار و در بیمارستان بستری هستند.

رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا خاطرنشان کرد: تا به حال ویروس یا پاتوژنی ندیده‌ام که چنین محدوده بروز گسترده‌ای داشته باشد. این ویروس، حتی اگر شما را نکشد یا به بیمارستان نیندازد، می‌تواند به طور جدی شما را مریض کند.

اخیراً گزارش‌هایی رسیده که نشان می‌دهد کاخ سفید سعی دارد جلوی مصاحبه‌های تلویزیونی دکتر فائوچی را بگیرد. فائوچی این موضوع را به "اعتبار" خود مربوط دانست.

وی تصریح کرد: من، همان‌طور که مستحضر هستید، دارای این آبرو و اعتبار هستم که در همه حال حقیقت را بگویم و بر چیزی سرپوش نگذارم و این یکی از دلایلی است که اخیراً زیاد در تلویزیون ظاهر نشده‌ام.

ایالت‌هایی همچون آریزونا، کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا طی هفته‌های اخیر، افزایش موارد ابتلا و بستری را گزارش کرده‌اند.

دکتر فائوچی خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم این اغراق باشد که بگویم همین حالا که در حال صحبت هستیم، با یک مسئله جدی روبه‌روییم. آنچه مرا نگران می‌کند، شیب منحنی است که هنوز هم به نظر می‌رسد نمایی باشد.

وی در مصاحبه‌های قبلی پیشنهاد کرده بود که ایالت‌ها از اجرای برنامه‌های بازگشایی خود به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس، خودداری کنند.

حتی اگر ترامپ نیز پیغام‌های مشابهی بدهد، این واقعیت که بیش از یک ماه است با دکتر فائوچی دیداری نداشته، در معرض توجه باقی می‌ماند.

انتهای پیام

نظر شما