شناسهٔ خبر: 41267359 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوریه: تصمیم سازمان منع تسلیحات شیمیایی علیه دمشق کاملا مغرضانه است

تهران - ایرنا - «بسام صباغ» نماینده دائم سوریه در «سازمان منع تسلیحات شیمیایی»، مصوبه اخیر این سازمان علیه کشورش را کاملا سیاسی و مغرضانه خواند و تاکید کرد این تصمیم به آمریکا،‌ انگلیس و فرانسه بهانه‌های جدیدی برای ارتکاب تجاوزهای بیشتر به سوریه و ریختن خون افراد بیگاه را می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)،‌ صباغ دیروز (جمعه) در سخنانی پس از تصویب مصوبه‌ اخیر سازمان منع تسلیحات شیمیایی علیه سوریه گفت: جمهوری عربی سوریه تصمیم روز پنجشنبه شورای اجرایی این سازمان درباره ادعای استفاده دولت این کشور از سلاح شیمیایی در منطقه «اللطامنه» در «حماه» در سال ۲۰۱۷ را کاملا سیاسی می‌داند و اعلام می‌کند، این تصمیم، یکی از کشورهای عضو این سازمان (سوریه) و یکی از طرف‌های کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی را به منظور تحقق اهداف و اغراض سیاسی و دستورالعمل‌های شناخته‌ شده،‌ هدف قرار داده است.

وی افزود:‌ این تصمیمی جانبدارانه از سوی برخی کشورها علیه سوریه می‌باشد که سال‌هاست علیه دولت قانونی دمشق تلاش می‌کنند و با باج‌خواهی‌ و اعمال فشارهای سیاسی بر کشورهای عضو این سازمان، این طرح را عملی کرده‌اند.

صباغ همچنین تاکید کرد: این تصمیم مبتنی‌ بر گمراه‌سازی و بر اساس نتیجه‌گیری اشتباه و دروغین تیمی اتخاذ شده که به‌طور غیرقانونی و مغایر با قوانین کنوانسیون تشکیل شده است. سپس این اتهام علیه سوریه را بر اساس احتمالات و گمانه‌زنی‌ها مطرح و آن را به مثابه نتیجه نهایی اعلام کردند و همه کشورهای عضو نیز موافقت خود را با آن بیان کردند؛ در حالی‌که این مصوبه ابعادی دارد که فراتر از اختیارات قانونی اعضای سازمان منع تسلیحات شیمیایی است.

نماینده دائم سوریه در سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفت: این تصمیم حامل پیام اشتباهی است، زیرا به جای یکپارچه‌سازی تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با گروه‌های تروریستی و نابودی آن‌ها، این گروه‌ها را برای درست کردن نمایش‌های شیمیایی‌ ساختگی و دروغین به منظور متهم کردن مجدد ارتش سوریه ترغیب می‌کند.

صباغ همچنین هشدار داد که این تصمیم میزان اختلافات و چنددستگی میان کشورهای عضو سازمان منع تسلیحات شیمیایی را بیشتر می‌کند و باعث چندقطبی شدن آن می‌شود که در نهایت به تضعیف این سازمان می‌انجامد. همچنین به آمریکا،‌ انگلیس و فرانسه بهانه‌های جدیدی برای ارتکاب تجاوزهای بیشتر به سوریه و ریختن خون افراد بیگاه بیشتری در این کشور می‌دهد.

شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در نود و چهارمین نشست شورای اجرایی خود، گزارش ادعایی تیم تحقیقات و شناسایی را مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی در سال ۲۰۱۷ در منطقه اللطامنه در استان حماه تایید کرد.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در گزارش خود مدعی شده که نیروی هوایی سوریه عامل بمباران شیمیایی سال ۲۰۱۷ در الطامنه در غرب این کشور بوده است.

شورای اجرایی این سازمان بر اساس گزارش این تیم که دولت سوریه آن را ساختگی و گمراه‌کننده خوانده است، تصمیم گرفت که مهلتی ۹۰ روزه به دمشق بدهد تا اقدامات خواسته شده توسط این شورا را انجام دهد.

وزارت خارجه سوریه فروردین ماه با صدور بیانیه‌ای گزارش سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در خصوص بکارگیری مواد سمی در سال ۲۰۱۷ در شهرک اللطامنه را گمراه‌کننده و ساختگی خوانده بود.

کاظمی ابدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند نیز در جریان برگزاری این نشست در مخالفت با تصمیم مزبور، ضمن نامشروع خواندن تاسیس تیم تحقیق و شناسایی سازمان و انتقاد از گزارش جانبدارانه و خلاف واقع این تیم علیه سوریه که این کشور را متهم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در شهر اللطامنه کرده است، تصمیم مزبور را غیر متوازن، دارای انگیزه‌های سیاسی و غیر قابل قبول دانست و گامی در راستای سیاسی کردن سازمان و اختلاف افکنی میان اعضای آن اعلام کرد. 
وی اضافه کرد که تصمیم جدید، عوامل بسیاری از جمله تلاش‌های وسیع سوریه را در همکاری با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که در گزارش‌های مدیرکل سازمان نیز به آنها اشاره شده ، نادیده گرفته است. 
کاظمی ابدی در ‍ پاسخ به اظهارات سفیر آمریکا در انتقاد از مواضع ایران گفت استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط رژیم صدام در دهه ۱۹۸۰ علیه ایران و مردم ایران کشورها را واداشت تا به ضرورت انعقاد کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی پی ببرند. بسیاری از کشورهایی که مواد و تسلیحات شیمیایی برای صدام فراهم می‌کردند و به او اطلاعات می‌دادند تا به نقاطی که بیشترین تأثیر را علیه مردم ایران داشته باشد حمله کند، اکنون جزو کشورهایی هستند که از این تصمیم حمایت می‌کنند. 
شایان ذکر است که تصمیم مزبور باید در بیست و پنجمین کنفرانس کشورهای عضو سازمان منع سلاح های شیمیایی در آذر ماه سال جاری به تصویب نهایی برسد.

نظر شما