شناسهٔ خبر: 41266514 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۱ تیرماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

استان‌ها - ایرنا - با وجود تداوم شرایط هشدار و قرمز کرونایی در اغلب استان‌ها، همچنان بی‌توجهی مردم به دستورهای بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی سبب شده تا تعداد بیشتری از هموطنان قربانی ویروس کرونا شوند به طوری که وضعیت برخی استان‌هایی که در شرایط هشدار قرار دارند، ناپایدار بوده و ممکن است به زودی به استان قرمز تبدیل شوند.

صاحب‌خبر -

هرچند سخنگوی وزارت بهداشت روز شنبه اعلام کرد استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، هرمزگان و خراسان شمالی در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای تهران، البرز، لرستان، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، اصفهان، مازندران، گلستان و ایلام هم در وضعیت هشدار هستند و این خبر به خودی خود نگران کننده است اما در مقایسه با آمار هفته گذشته که ۱۹ استان در شرایط قرمز و هشدار قرار داشتند، امیدوار کننده به نظر می‌رسد.

به گفته سیما سادات لاری تا ظهر امروز ۲۵۵ هزار و ۱۱۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۸۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به۱۲ هزار و ۶۳۵ نفر رسیده است.

برای جلوگیری از روند رو به رشد ابتلا به ویروس کرونا و با تصمیم ستاد ملی کرونا ممنوعیت برگزاری هرگونه تجمع و مراسم‌های جمعی، الزام به استفاده از ماسک در محیط های سربسته و مکان های عمومی و رعایت نکات بهداشت از هفته گذشته در کشور اجرایی شده است و انتظار می رود این بار نیز با همراهی مردم، استان‌ها به شرایط مطلوب در مواجهه با ویروس کرونا بازگردند.

با این حال خبرهای امروز (شنبه ۲۱ تیرماه) مراکز استانی‌ ایرنا رنگ و بوی هشدار به مردم را داشت و با وجود تاکید مسوولان برای برگزار نشدن مراسم‌های عزا و عروسی و بسته شدن تالارها، برخی خانواده ها با بردن جشن های خود به باغ ها محافل خانوادگی، بر مشکلات می افزایند.

برای نمونه امروز از بروجرد خبر رسید که به دلیل ابتلای عکاس و فیلمبردار یک مراسم عروسی به ویروس کرونا پدر داماد جان خود را از دست داد و تعداد زیادی از مهمانان به این بیماری مبتلا شدند و استاندار لرستان  از پنهان کاری برخی افراد در رابطه با ابتلا به بیماری کووید ۱۹ انتقاد کرد و گفت: برخی افراد به دلایل غیرمنطقی ابتلای خود یا اطرافیان به کرونا را کتمان می‌کنند که این امر موجب شیوع هرچه بیشتر بیماری در جامعه می‌شود.

امروز از شهرستان شاهین‌دژ در آذربایجان غربی خبر رسید که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۵۱ نفر از اعضای کادر درمانی این شهرستان شامل پرستار، پزشک و بهورز به کرونا مبتلا شده اند که نشان می‌دهد کادر درمانی بهای بی توجهی مردم را با جان خود می پردازد.

البته استان آذربایجان غربی در شرایط قرمز کرونایی قرار دارد و از این رو  فرماندار ارومیه درستور اعمال محدودیت ترافیکی را برای جلوگیری از حضور در تفرجگاه بند ارومیه در تمامی روزهای هفته داده است؛ همچنین محل‌های شنا در کنار دریاچه ارومیه، در بخش انزل مسدود شده است.

خراسان رضوی دیگر استان قرار گرفته در فهرست استان‌های قرمز است که امروز مدیرکل فرودگاه‌های این استان اعلام کرد: استفاده از ماسک در فرودگاه مشهد اجباری است و از ورود مسافران بدون ماسک جلوگیری می‌شود.

همچنین امروز رییس دانشکده علوم‌ پزشکی نیشابور وضعیت شیوع کرونا را در این شهرستان شکننده توصیف و بیان کرد: شهروندان ساکن این شهر بدانند نه کارمندی برای ارایه خدمت و نه تختی برای بستری در بیمارستان داریم لذا اگر موازین و پروتکلهای بهداشتی بطور کامل و با دقت رعایت نشوند امکان بستری افراد مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستانهای نیشابور وجود نخواهد داشت‌.

خبر مهم دیگری که در فضای مجازی دست به دست شد، برگزاری جشنواره اسب در آمل واقع در شرق مازندران آن هم بدون مجوز بود که پس از انتشار این خبر، شهردار و بخشدار لاریجان از سوی ستاد استانی کرونا توبیخ شدند.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان از حدود ۳۰۰ نفر طی کمتر از ۱۰ روز پیش ، روز جمعه تقریبا به یکهزار نفر افزایش یافته است از این روز اعمال محدودیت های جدید کرونایی در استان مازندران دور از انتظار نیست.

به همین دلیل  استاندار مازندران از تشدید نظارت بر رعایت پروتکل‌های مقابله با کرونا در استان خبر داد و گفت : مسئولیت هرگونه پروتکل شکنی و رعایت نکردن دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا بر عهده دستگاه‌های ناظر و متولی هر بخش است.

همچنین آنطور که از  اردبیل خبر رسیده، این استان از نظر افزایش تعداد مبتلایان ویروس کرونا شاهد صعودی شدن تعداد بستری‌ها بوده به طوری که ممکن است این استان از مرحله هشدار عبور کرده و وارد منطقه قرمز بشود و از این رو مسوولان در پی اتخاذ محدودیت‌هایی در منطقه هستند؛ از ۱۱ شهرستان استان اردبیل ۲ شهرستان نمین و نیر وارد مرحله قرمز شده و از روزهای اخیر اقدامات محدودیتی در این شهرستان‌ها اتخاذ شده و حتی دیروز نماز جمعه در این شهرستان‌ها برگزار نشد.

امروز خبر خوشی هم از اردبیل منتشر شد و آن اینکه پنجمین نوزاد از یک مادر مبتلا به کرونا در اتاق عمل بخش کرونای مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اردبیل بدنیا آمد.

در استان اصفهان دیگر استانی که در شرایط هشدار قرار دارد، عباس رضایی استاندار اصفهان از فرمانداران از اجتماعات عامل انتقال ویروس کرونا نظیر آیین‌های ترحیم و عروسی‌ها ممانعت کنند و با عوامل برخورد جدی داشته باشند.

پرهیز از هرگونه اجتماع را امروز استاندار کرمان نیز در جلسه استانی کرونا مطرح و به شهروندان توصیه کرد، هرگونه اطلاع از تشکیل تجمعات غیرمجاز را به پلیس ۱۱۰ اعلام کنند.

هشدارهای کرونایی به استان‌های قرار گرفته در وضعیت قرمز یا هشدار محدود نمی شود، استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز امروز از شیب تند گسترش کرونا در این استان ابراز نگرانی کرد و گفت: بی توجهی به دستورالعمل های بهداشتی در استان سبب شده، شیوع ویروس کرونا روند صعودی داشته باشد و شمار فوتی های استان نیز روز به روز افزایش یابد.

فرماندار زنجان نیز گفته که در صورت ادامه روند حاکم کرونایی در این شهر از قبیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و افزایش شمار مبتلایان به این نوع بیماری محدودیت‌های بیشتری اعمال و تمدید خواهد شد.

در تهران نیز محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران امروز با اشاره به لزوم اجرایی کردن قوانین قرنطینه در شهر تهران به خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه تعطیلات تابستانی نیز مطرح است باید تعطیلاتی شبیه تعطیلات نوروز به مدت دو هفته در تهران اعمال شود تا مجددا آمار ابتلا به کرونا کاهش یابد.

همچنین با اعلام استاندار همدان و به منظور پیشگیری از شیوع کرونا در مناطق قرمز نظیر همدان، ملایر، تویسرکان، نهاوند و منطقه نارنجی بهار، برخی مشاغل و فعالیت ها از امروز به مدت یک هفته تعطیل شدند.

سید سعید شاهرخی روز شنبه در جلسه اعضای ستاد استانی مقابله با کرونا بیان کرد: با توجه به اینکه ۸۰ درصد عوامل بروز این بیماری تجمع های مختلف از جماله مراسم عروسی، عزا و سمینارهای است که جمعیت زیادی در آن شرکت می کنند، مقرر شد این جلسات به طور کامل تعطیل شود.

البته امروز خبرهای خوشی هم در حوزه تامین اقلام بهداشتی کرونا مخابره شد؛ برای نمونه پس از آنکه هفته گذشته اعلام شد خراسان شمالی دچار کمبود ماسک شده است، امروز رییس کمیسیون اقلام بهداشتی ستاد استانی مدیریت و مقابله با بیماری کرونای خراسان شمالی گفت: ۵۸ هزار ماسک کارخانه‌ای و ۸۰ هزار ماسک کارگاهی از هفته گذشته تاکنون در این استان توزیع شده است.

مراکز استانی ایرنا امروز تلاش کردند تا شرایط کرونایی خود را در گزارش‌هایی به تحریر درآورند که برخی از این گزارش‌ها به شرح زیر است:

برگشت محدودیت‌های کرونایی به مازندران

اردبیل در یک قدمی وضعیت قرمز کرونا

عادی‌انگاری غفلتی که شرایط قرمز کرونا را به سمنان بازگرداند

چشم انتظاری مادربزرگ آق‌قلایی برای گلیپ‌گیدمک

کرونا و چند سوال از گردشگری مازندران

نظر شما