شناسهٔ خبر: 41261971 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ترامپ: روابط آمریکا-چین به شدت آسیب دیده؛ مرحله دوم توافق تجاری دیگر یک اولویت نیست

فرزانه جوادی

رئیس جمهور آمریکا گفت، تمرکز خود را بر مرحله احتمالی بعدی توافق تجاری آمریکا با چین، نگذاشته و افزود، روابط بین این دو کشور به خاطر بیماری همه‌گیر کرونا، "به شدت آسیب دیده است".

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از "سی‌ان‌بی‌سی"، بنا به گفته خبرنگارانی که همراه با رئیس جمهور سوار هواپیمای ایرفورس وان نیروی هوایی آمریکا به مقصد فلوریدا بودند، ترامپ چین را به خاطر "عدم توقف انتشار ویروس کرونا"، مقصر دانست.

بنا بر اظهارات خبرنگاران حاضر در هواپیمای حامل ترامپ به مقصد فلوریدا، رئیس جمهور آمریکا گفت: آن‌ها می‌توانستند سرایت بیماری را متوقف کنند. آن‌ها می‌توانستند این کار را بکنند، اما نکردند.

ترامپ همچنین در پاسخ به اینکه آیا این اختلاف به معنی محقق نشدن "مرحله دوم" توافق تجاری آمریکا- چین است یا خیر، تصریح کرد که به این موضوع فکر هم نمی‌کند و بسیاری چیزهای دیگر در سر دارد.

وضعیت توافق تجاری بین این دو ابرقدرت اقتصادی، که مرحله اول آن اوایل امسال به امضا رسید و اجرایی شد، در بحبحوحه بحران کووید ۱۹ مورد سؤال قرار گرفته است.

ویروس کرونا که نخستین بار در شهر ووهان چین مشاهده شد، در سراسر جهان پراکنده شده و عوارض مخربی بر اقتصاد و سلامت آمریکا وارد کرده است. بر اساس داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز، بیش از ۳ میلیون مورد مبتلا و دست‌کم ۱۳۳ هزار و ۲۹۱ مرگ ناشی از کووید ۱۹ در آمریکا گزارش شده است.

ترامپ در ماه مه اظهار کرد "بسیار مردد" است که آیا در حالی که مقامات دولتش اطمینان داده‌اند انتظار می‌رود دو کشور (آمریکا و چین) به توافق پایبند باشند، مرحله اول این پیمان را بر هم بزند یا خیر.

مرحله اول این توافق‌نامه، در پی جنگ تجاری طولانی‌مدت آمریکا با چین انجام شد که بخش زیادی از زمان نخستین دوره بر سر کار بودن ترامپ را به خود اختصاص داد. در این توافق، قدم‌های ابتدایی برای رسیدگی به برخی مسائل نظیر حفاظت از حقوق مالکیت معنوی و نقل و انتقال اجباری فناوری برداشته شد؛ همچنین در آن ذکر شد که چین دست‌کم به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی در عرض دو سال خریداری خواهد کرد.

انتهای پیام

نظر شما