شناسهٔ خبر: 41259413 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اردبیل در یک قدمی وضعیت قرمز کرونا

اردبیل - ایرنا- افزایش تعداد مبتلایان ویروس کرونا در استان اردبیل و رشد صعودی تعداد بستری‌ها، این استان را در وضعیت قرار گرفتن در مرحله قرمز قرار داده و مسوولان در پی اتخاذ محدودیت‌هایی در منطقه هستند.

صاحب‌خبر -

از ۱۱ شهرستان استان اردبیل ۲ شهرستان نمین و نیر وارد مرحله قرمز شده و از روزهای اخیر اقدامات محدودیتی در این شهرستان‌ها اتخاذ شده و حتی دیروز نماز جمعه در این شهرستان‌ها برگزار نشد.

بسیاری از شهرستان‌های استان اردبیل از جمله مرکز استان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار گرفته و در اغلب آنها آمار مبتلایان به کرونا سیر صعودی دارد.

مقام‌های مسوول در استان اردبیل می‌گویند که علیرغم هشدارها،  هنوز بسیاری از شهروندان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی سستی و اهمال کرده و به بهداشت و سلامت عمومی بی‌توجه هستند.

مشاهده خبرنگاران ایرنا از سطح شهرها و روستاهای استان نیز حکایت از کم‌توجهی عمومی به خطرات ویروس کرونا و عدم رعایت ضروریات بهداشتی دارد، ماسک هنوز از سوی بسیاری از شهروندان و کسبه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد ، آیین‌های عروسی و مجالس ترحیم با ازدحام در حال برگزاری است ، پارک‌ها و اماکن عمومی مملو از جمعیت می‌باشد و گویا هیچ کسی قصد دوری از ویروس کرونا را ندارد.

دکتر شهرام حبیب‌زاده ، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: پیک نخست بیماری کرونا در این استان از ۱۲ تا ۱۶ فروردین گذشته بود که در این مدت تعداد بیماران بستری استان به ۳۷۰ نفر رسید و متاسفانه شواهد حاکیست که هم‌اکنون در حال ورود به پیک دوم بیماری در استان بوده و هر روز بر تعداد بیماران کرونا افزوده می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون ۲۳۶ بیمار بستری در بخش کرونا استان تحت مداوا هستند که ۵۲ نفر از آنها در بخش آی‌سی‌یو بستری هستند.

او با بیان اینکه تخت‌های آی‌سی‌یو در استان از بیمار پرشده است، اضافه‌کرد: هشت تحت جدید نیز به مجموعه تخت‌های آی‌سی‌یو اضافه شده تا پاسخگوی مراجعان و بیماران بدحال باشیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هشدارداد که تداوم وضعیت فعلی موجب خستگی و فرسودگی کادر درمانی در استان خواهد شد و ضروری است که شهروندان پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

به گفته وی، تعدادی از پزشکان در استان به این بیماری مبتلا شده و در استراحت هستند، ضمن اینکه شماری از پرستاران نیز گرفتار بیماری شده و تحت درمان قرار دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: با وضعیت صعودی موجود استان احتمالا امروز و فردا وارد مرحله قرمز شده و نیاز است تا برای مهار بیماری محدودیت‌ها در استان افزایش یابد.

استاندار اردبیل هم نسبت به احتمال بازگشت وضعیت قرمز بیماری کرونا در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و مسوولان استان هشدار داد و بیان کرد: در صورت ادامه  وضعیت فعلی تا یک ماه آینده تعداد بیماران بستری در استان به ۴۰۰ نفر نیز افزایش خواهد یافت.

اکبر بهنامجو بیان‌کرد: استان در وضعیت هشدار قرار گرفته و این درصورتی است که برگزاری مجالس ختم و عروسی بدون توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی ریسک خطر را تشدید کرده است.

وی برگزاری مجالس عروسی و ترحیم را از دلایل مهم شیوع بیماری کرونا ذکر کرد و افزود: در خوداظهاری عده‌ای از مبتلایان، شرکت در این مراسم دلیل اصلی ابتلای آنها به کرونا و بستری شدن در بیمارستان بوده است. 

ضرورت تغییر سبک زندگی در روزگار کرونایی 

به گفته کارشناسان ، ویروس کرونا مدت‌ها با ما باقی مانده و برای در امان ماندن از خطر آن می‌بایست تغییراتی در سبک زندگی داده و به شیوه‌ای نو روزگار بگذرانیم.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: باید حقیقت تلخ وجود و ماندگاری کرونا را بپذیریم و برای در امان ماندن از خطر این ویروس پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و خود و دیگران را در امان نگهداریم.

دکتر شهرام حبیب‌زاده اضافه کرد: با خیز و روندی که هم‌اکنون آغاز شده و وارد اپیدمی شده‌ایم کرونا تا مهرماه در استان قدرت‌نمایی کرده و باید تلاش خود را برای مهار آن در کوتاه مدت افزایش دهیم.

وی افزود: پزشکان و کادر درمانی تنها قدرت و وظیفه مداوای بیماران را برعهده دارند و این تک تک آحاد جامعه هستند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

به گفته دکتر حبیب‌زاده ، ۳۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا بدون علامت بوده و حتی خود به این موضوع واقف نیستند،  ۵۰ درصد افراد نیز این بیماری را همانند یک سرماخوردگی ساده سپری کرده و به سختی متوجه بیماری خود می‌شوند ، ۱۵ درصد بیماران نیز با بستری و مراقبت بهبود یافته و پنج درصد افراد در بخش آی‌سی‌یو بستری و تحت درمان سخت قرار می‌گیرند.

وی گفت: این وضعیت پیچیده ضروری می‌کند که همه افراد جامعه برای در امان ماندن خود و دیگران رعایت پروتکل‌های بهداشتی را کرده و از ماسک استفاده کنند زیرا  استفاده از ماسک توسط افراد ریسک ابتلا را بشدت کاهش می‌دهد.

او اضافه‌کرد: تمام شهروندان باید در ارتباط با دیگران رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را کرده و دست‌کم ۱.۵ متر با مخاطبان خود فاصله داشته باشند ضمن اینکه می‌بایست به دفعات زیاد دست و صورت را با صابون شست.

استاندار اردبیل نیز گفت: سلامتی و آرامش مردم برای ما از همه چیز مهم است و نباید به جهت عدم رعایت عده‌ای، زندگی و سلامت سایر افراد به خطر بیافتد.

وی از مردم خواست در اجتماعات عمومی و مراسمی که در خانه‌ها برگزار می‌شود رعایت موارد بهداشتی را کرده و تا حدامکان در آنها شرکت نکرده و به عنوان ناقل سایر مردم را با خطر مبتلا مواجه نکنند.

وی با بیان اینکه حداقل یک‌سال باید با کرونا زندگی کنیم، تشریح کرد: لازم است اقدامات پیشگیرانه و پروتکل‌های بهداشتی را سرلوحه اقدامات روزانه خود کنیم.

رییس ستاد مقابله با کرونا در استان اردبیل اظهارکرد: باید در این برهه از زمان تیم‌های نظارتی دلسوزانه و مسوولانه در مکان‌های عمومی، وسایط نقلیه عمومی و سایر نقاط حساس فعال شوند و نارسایی و مشکلات موجود را احصا و جهت حل آن اقدام کنند.

وی افزود: فعالیت‌ها باید استمرار داشته باشد و بسیج محلات و پایگاه‌های مقاومت جهت هدایت و راهنمایی مردم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا می‌توانند کمک خوبی برای دولت و دستگاه‌های متولی باشند.

استاندار اردبیل گفت: در شهرستان اردبیل ۵۰ تیم عملیاتی برای گندزدایی و ضدعفونی فعال شده و در کنار آن چهار مرحله رزمایش مقابله با کرونا و تغییر سبک زندگی در سطح این شهرستان برگزار خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم با اعلام اینکه  ابتلا به بیماری کرونا در این استان با شتاب زیاد رو به افزایش است، گفت: در بیمارستان امام خمینی ‌(ره) اردبیل در مجموع ۱۰ بخش برای بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

دکتر محمدرضا رضایی‌بنا گفت : توصیه ما این است که مردم همانند موج قبلی کرونا در استان، با رعایت موارد و دستورالعمل‌های بهداشتی خود و دیگران را از خطر ابتلای به ویروس کرونا دور کنند.

وی با توصیه اکید به مردم برای استفاده از ماسک در محافل عمومی و اجتماعات، خواستار محدود کردن مراودات پرازدحام بویژه مراسم عروسی و ترحیم شد و اضافه کرد: حضور در محل‌های پرازدحام در شیوع موج جدید کرونا نقش مهمی داشته است.

امام جمعه خلخال هم با توجه به افزایش موارد ابتلا به بیماری کرونا در این شهرستان گفت: بی‌توجهی و سهل‌انگاری مردم به مسائل بهداشتی عامل اصلی تشدید کرونا و افزایش آمار مبتلایان به این ویروس در کشور ،استان و منطقه است.

حجت‌الاسلام کریم اسدی بیان کرد: مجالس ختم و عروسی ابتلا به کرونا را تشدید کرده و برگزاری چنین مجالسی بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی بی توجهی به مسائل دینی و شرعی است.

وی با توصیه به استفاده الزامی از ماسک ،شستن مرتب دست‌ها با صابون و رعایت فاصله اجتماعی در همه فعالیت‌های روزانه به عنوان سه عامل اصلی پیشگیرانه از کرونا اظهارداشت: همان‌طور که مردم بافرهنگ خلخال در مسائل دینی ، مذهبی و فرهنگی زبانزد بوده‌اند انتظار می‌رود در  رعایت و توجه به این موارد نیز شایسته عمل کنند.

نظر شما