شناسهٔ خبر: 41259085 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

دبیر شورای هنرتاکید کرد؛

فرهنگ، مولد اقتصادی است

عدم سیاستگذاری یکسان در حوزه فرهنگ سرمنشأ مشکلاتی در حوزه‌های سینما، موسیقی، نمایش و تجسمی شده است.

صاحب‌خبر -

 این موضوع باعث رخ دادن برخوردهای سلیقه‌ای شده است و هر‌کسی ازموضع و نگاه خود براین حوزه‌ها وارد می‌شود و تصمیم‌گیری می‌کند بویژه در 4 دهه اخیرکه نگاه‌های فقهی و دینی نسبت به‌حوزه هنر و فرهنگ جدی تر و حساس‌تر شده و درکنارآن اختلاف نظرنهادها و دستگاه‌های مختلف هم به‌چشم می‌خورد و همین امر چه بسا موجب شده عرصه وسیعی برای جولان فرهنگ وهنر دیده نشود.

 درواقع نبود سند بالادستی در تمامی حوزه‌های فرهنگ و هنر و نبود وحدت رویه همچنان موجب رنجش خاطر هنرمندان است، اما با تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق بزرگی در حوزه فرهنگ وهنر شکل گرفت؛ از جمله وظایف این شورا تهیه و تدوین سیاست‌ها و طرح‌های راهبردی کشور در زمینه‌های مختلف فرهنگی است.این درحالی بود که  شورای هنر در راستای نگاه‌های کارشناسی و تخصصی‌تر به این حوزه شکل گرفت، این شورا ازمصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که وظیفه آن تدوین سیاست‌های کلان حاکمیتی درحوزه فرهنگ و هنر درجهت حمایت از هنر و هنرمندان است.

مصوبه تشکیل شورای هنر به سال ۱۳۷۶ برمی گردد و تا سال 88 به‌صورت مستمر 59 جلسه در این شورا برگزارشده و آخرین جلسه آن  مربوط به سال 88 بود که بعد از آن بنا به دلایلی متوقف یا تعطیل شد؛ در مدت تعطیلی این شورا کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد و در مدت 9 سال فعالیت این کمیسیون، مصوبه‌های مهمی از سوی کمیسیون هنر و معماری در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

حالا باردیگر شورای هنر که بی‌تردید چراغی روشن در مسیر حوزه فرهنگ و هنر است احیا شده تا با اهتمام در حوزه‌های فرهنگی و هنری، حافظ فرهنگ و هنر که هویت ملی هر کشور است، باشد .

ریاست شورای هنر بر عهده سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و محمدحسین ایمانی خوشخو دبیری این شورا را عهده دار است. دکترایمانی در خصوص برنامه‌های پیش روی این شورا و اولویت‌های مهم در حوزه فرهنگ و هنر با روزنامه ایران به گفتگو پرداخت.

شورای هنری یکی از شورای های وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی است که بعد از چندین سال فعالیت به مدت  11 سال متوقف شد و حدودا دوماه است که فعالیت های خود رااز سرگرفته است ، ابتدا در مورد ضرورت ایجاد شورای هنر و اهدافی  که در این شورا دنبال می شود  توضیح دهید؟

 شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای چند شورای اقماری می باشد و هریک از این شوراهای تخصصی می توانند در سطح اختیارات خود قانونگذاری کنند؛ مانند شورای فرهنگ عمومی، شورای فرهنگ اجتماعی زنان و شورای هنر. فعالیت شورای هنر با محوریت هنرآغاز می شود و  طی این سالها مصوبه های بسیار خوبی هم داشته است.

طبق آیین نامه شورای هنر،عالی ترین مقام های دستگاه های فرهنگی عضو این شوراهستند، مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت  آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صدا و سیما و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی. با نگاه به مصوبات شورای هنر دردوره های برگزارشده ، خواهید دید این شورا دراین سالها چه خدمات ارزنده وموثری انجام داده است. مانند فرهنگستان فعلی هنر که سال 77  در این شورا تصویب شد، همچنین جایزه جلال، سازمان فرهنگی هنری صبا، طرح  جامع موسسه هنرمندان پیشکسوت، بنیاد بازی های رایانه ای، موزه هنر انقلاب اسلامی و مواردی از این دست مصوبه این شورا هستند و آخرین مصوبه این شورا ارائه طرح اولیه بورس هنر کشور بود که سال 88 مطرح شد ولی ادامه پیدا نکرد. موارد نام برده بیانگر جایگاه و تاثیرگذاری  شورای هنر در کشور است بنابراین فعالیت این شورا و مصوبه های آن می تواند مسیر روشنی را در حوزه فرهنگ و هنر ایران باز نماید.

روسای این شورا برچه اساسی و چگونه  انتخاب می شوند؟

روسای شورای هنر به انتخاب اعضای این شورا صورت می گیرد. در یک دوره رئیس سازمان صدا و سیمای وقت ریاست این شورا را بر عهده داشت و در دوره دیگر یکی از اعضای منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی رئیس شورای هنر بود و طبق آیین نامه این شورا، ریاست دوره بعدی برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود اما به دلایلی، شاید اولویت نداشتن بحث یا مشغله دوستان آخرین جلسات آن در سال 88 برگزار شد و بعد از آن به مدت 11 سال این شورا تشکیل نگردید. در آن دوره هنرمندان بسیاری با شورای هنر همکاری داشتند و مصوبات خوبی هم به نتیجه رسیده بود که سرانجام متوقف شد. بعد ازتعطیلی شورای هنر، درجهت رسیدگی و پیگیری کار هنرمندان، به ابتکار جان اقای دکتر مخبر بدبیر وقت شورایعالی انقلاب فرهنگی ،   کمیسیون هنر و معماری تاسیس شد و این کمیسیون در طول 8 سال فعالیت تلاش کرد جای خالی شورای هنر را پرکند. البته مصوبه های کمیسیون هنر و معماری در شورای عالی انقلاب فرهنگی  مطرح می شد. از جمله فعالیت های این کمیسیون طی این مدت زمان تاسیس دانشگاه استاد فرشچیان است که به تایید و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. همچنین  تصویب سند معماری اسلامی، رصد جشنواره های هنری فجر  از جمله کارهای بزرگ و مورد تصویب کمیسیون هنر و معماری در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

بعد آن   پس از انتصاب جناب اقای دکترعاملی به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی  و طی صحبت هایی که  انجام گرفت، موضوع شورای هنر را مطرح کردیم و بسیار مشتاق بودند  شورای هنر باردیگر راه اندازی شود و سرانجام با تمهیداتی که اندیشیده شد و مقدماتی که انجام گرفت این شورا باردیگر شکل گرفت. جلسه نخست این شورا حدودا  یک ماه پیش برگزار و در هفته جاری دومین جلسه آن تشکیل می شود.

در جلسه  اول با رای و انتخاب اعضای این شورا،جناب دکتر سید عباس صالحی  وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس شورا برگزیده شدند و بنده نیز به عنوان دبیر این شورا  انتخاب شدم. کارهایی در حوزه هنری باقی مانده و برنامه های بلند مدتی در نظر گرفته شده که باید سرو سامان بگیرد و امیدواریم در دوره جدید شورای هنر فرصتی بوجود آید تا بتوانیم این برنامه ها را به نتیجه درستی برسانیم. از جمله وظایف این شورا سرو سامان دادن به ناهماهنگی هایی است  که  در برخی از حوزه های هنری کشور به چشم می خورد، همچنین تعیین تکلیف دستگاه های مختلفی که بعضا کارهایشان در یک راستا نبوده و اختلاف نظر هایی داشته اند. انشاالله  بتوانیم این کارها را هر چه سریع تر پیش ببریم.

با توجه به مشکلات حوزه فرهنگ وهنر  قرار است چه سیاست های کلانی در این شورا انجام بگیرد؟

مبحث نخست اقتصاد هنراست که کلیات آن در جلسه هفته جاری مطرح می شود. موضوع دیگرشهر های خلاق هنری و از همه مهمتر بحث اصلاح سند موسیقی و سینمای کشور و هنرهای نمایشی و.... است. این مباحث مواردی است که بعضا نیازمند اصلاح و بازنگری است .مانند آیین نامه موسسه هنرمندان پیشکسوت که در برخی موارد دچار مشکلاتی شده و نیاز است  اصلاح شود همچنین دیگر بخش های هنری که ضرورت دارد در دوره جدید رسیدگی شوند.

یکی ازمشکلات فرهنگ و هنر نبود سند های بالادستی است بویژه در حوزه موسیقی که بارها این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده  اما همچنان سرنوشت این سند بلاتکلیف است. دراین مورد چه تصمیاتی قرار است اتخاذ شود؟

حوزه موسیقی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای ندارد وبه یک یا دو بند محدود می شود و بی تردید یکی ازدلایل ناهماهنگ بودن درحوزه سیاست گذاری موسیقی، نبود سند بالا دستی است. البته موضوع سند موسیقی دردوسال گذشته دردبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ودر کمیسیون هنر و معماری مطرح شده و پیش نویس های آن آماده است که به زودی در جلسات  شورای هنر این پیش نویس ها ارائه و انشاالله تصویب می شود .

آیا با تصویب این سند ضمانت اجرایی وجود دارد؟درواقع همه موضوعاتی که در این شورا به تصویب می رسد.

بله حتما. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم قانون را دارد بنابراین وقتی به تصویب برسند برایهمه دستگاه های کشورلازم الاجرا هستند.

با توجه به یک دهه تعطیلی شورای هنر و اتفاقاتی که طی این سالها افتاده و درواقع به روز شدن حوزه هنر آیا نیاز است تغییرو اصلاحاتی در سند موسیقی انجام بگیرد ؟

خیر. پیش نویس سند موسیقی با هماهنگی و هم فکری برخی از اساتید موسیقی و اعضای خانه موسیقی و برخی از کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده حالا باید منتظرماند این مباحث در صحن شورای هنر مطرح گردد و اگر لازم بود در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مطرح می شود.

برخی مسوولان نسبت به موسیقی دیدگاه حساس تری دارند واین اختلاف سلیقه ها موجب شده هنر مظلوم موسیقی طی این سالها مسیر بسیار پر فراز و نشیبی را طی کند بازهم تاکید این است آیا تصویب  سند موسیقی راهگشای این مسائل خواهد بود؟

با تصویب  سیاست های کلان می توانیم  گام مهمی در برخورد با هنر موسیقی داشته باشیم. موسیقی یکی از مولفه های مهم فرهنگ و هنر هر  کشوری است. البته موسیقی حتی در چهل سال بعد از انقلاب اسلامی هم نقش خود را به خوبی ایفا کرده است  بطور مثال در مقاطع  مختلف این 4 دهه حتی در زمان انقلاب و بعد در زمان جنگ توانسته مسیر خود را ادامه بدهد اما ناگفته نماند تفرق آرا نگذاشته موسیقی به جایگاه اصیل و عالی خود برسد. امیدواریم با تصویب سند موسیقی و سیاست  گذاری های کلان، هنر موسیقی هم بتواند خیلی بهتر از گذشته در مسیر رشد فرهنگی کشور ایفای نقش کند.

شورای هنر در حوزه تئاتر و نمایش چه برنامه ریزی هایی خواهد داشت؟

در حوزه نمایش مشکلاتی هم در بخش نظارتی و هم در بخش  آیین نامه ها وجود دارد که البته خود مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر این موضوع هستند. برخی از آیین نامه های مصوب شورای نمایش نیاز به بازنگری دارد و از فعالیت و الویت های شورای هنر است که بزودی انجام می شود.

در حوزه سینما چطور ؟

حدودا دو سال است که پیش نویس سند سینما آماده شده و چندین باراصلاحیه هایی داشته است  و موضوع سند سینما ازمباحثی بود که یک جلسه هم درشورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد اما  به دلیل ترافیک پیش آمده در ارائه مصوبات مسائل فرهنگی و آموزشی این موضوع  در بلاتکلیفی است و انشاله به زودی موضوع سند سینما هم در شورای هنر مفصل تر مطرح و تصویب خواهد شد.

در خصوص سند حوزه تجسمی و مد و لباس هم برنامه ای صورت خواهد گرفت؟

موضوع ساماندهی مد و لباس پیش تر در کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب و به دولت ابلاغ شده است اما اگر در مسیر اجرا مشکلاتی وجود داشته باشد باید به مسئولان ذی ربط ارائه دهند و در شورای هنر مطرح خواهد شد

جایگاه دولت در شورای هنر و تعاملی که انجام خواهد گرفت؟

همانطور که اشاره کردم سه وزیر کابینه دولت عضو این شورا هستند. بنابراین عضویت و حضور این افراد نشان میدهد که دولت نیز توجه ویژه ای به بحث فرهنگ و هنر دارد  و قطعا در این راستا نیز اتفاقات موثری خواهد افتاد.

درهمین راستا نیز می‌توان به حضور وزیر آموزش و پرورش در این خصوص اشاره کرد. علت حضور وزیر آموزش و پرورش این است که جمعیتی نزدیک به 14-15 میلیون نفر زیر نظر آموزش و پرورش مشغول به تحصیل هستند. در همه جای دنیا هنر به عنوان اصل هنر و هم به عنوان فعالیت کمک آموزشی مورد استفاده بوده است و درواقع ذائقه پروری هنر از همان آموزشهای  اولیه کودک یا نوجوان در دبستان و یا پیش از دبستان شکل می گیرد اما سوال این است  چرا امروزه جوان های ما با هنرهای اصیل کشورمان بیگانه هستند؟ پاسخ این سوال نبود فضای آموزشی در دوران دبستان و پیش از آن است. وقتی با یک جوان صحبت می کنید ممکن است درمورد موسیقی سنتی نظرخوبی نداشته باشد و یا خیلی بی تفاوت ازکنار یک اثرنقاشی باارزش و قدیمی عبور کند بنابراین اگر هنر درآموزش و پرورش به درستی جایابی  شود و هنر به عنوان نقش کمک آموزشی وارد شود آن زمان بسیاری  از مسائل و مشکلات هنری مرتفع خواهد شد و از سوی دیگر فضای آموزشی در آموزش و پرورش دلپذیرتر می شود و حضور وزیر آموزش و پرروش به این علت است که مشکلات حیطه هنر در آموزش و پروش بررسی شود.

درحال حاضر زنگ هنر چقدر در مدارس جدی است؟ اما در کشورهای پیشرفته هنر از دوران ابتدایی مورد توجه بوده و زنگ هنر و فوق برنامه های هنری همیشه برپا است  به تعبیری شخصیت هنری دانش آموز در آموزش عمومی شکل می گیرد تا مراحل بعد تر از آن چون دانشگاه ها و هنرستان ها. آیا نیاز است رشته های متعدد دانشگاهی وجود داشته باشد؟  آیا تمام فارغ  التحصیلان  هنر مشغول به کار هنری هستند و این موضوع ارزیابی شده است؟ آیا نیاز است  دانشگاه ها تعداد بسیاری  دانشجوی هنر پذیرش کنند؟ اینها از مباحثی است که با حضور وزیر علوم در این شورا بحث خواهد شد.

در مورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که وظایف تعریف شده مشخص است. صداو سیما هم که از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات هنری است. البته درحال حاضر ارتباط صدا و سیما با دیگر نهادها هنری ارتباط کمی دارد و سیاست های خودشان را وضع و تنظیم می کنند و بهتر است بگویم  یکی از آسیب های مهم هنر در وضعیت فعلی کشور همین جزیره ای عمل کردن است و علت تشکیل شورای هنر پایان دادن به سلایق و تفرق آرا و هماهنگ بودن با سیاست های کلان و کارگزار کشوراست.

همانطور که اشاره کردید دراین سالها دستگاه ها و نهاد های مختلف اختلاف نظرهای بسیاردر مورد حوزه فرهنگ و هنر داشته اند و به اصطلاح هر کدام ساز خودرا زده اند بطور مثال صدا و سیما توجهی به موسیقی اقوام  و موسیقی اصیل و سنتی ایران ندارد و اغلب کارهایی که پخش و شنیده می شود عاری از محتوا و معنابوده . همین طور در باب فیلم، سریال هایی که پخش می شود چندان به مسایل جدی جامعه نمی پردازد. تعامل بین این نهاد سازمانی عظیم و تاثیرگذار  و شورای هنر چگونه  شکل خواهد گرفت؟

اگر یک مرجع هماهنگ کننده وجود نداشته باشد طبیعی است که هر دستگاهی مطابق با سیاستهای خود عمل کند. صدا و سیما هم در چارچوب اساسنامه خود و نیازهایش تولید و مصرف می کند چرا که تا به امروز نهاد هماهنگ کننده ای مانند شورای هنر تعریف نشده بود. انشاالله  با تقویت شورای هنر خود مسئولان صدا وسیما  هم مشتاق هستند که در یک جا برنامه ها و سیاست های کلی شان را مصوب کنند که بعضا ممکن است آن هم موانعی داشته باشد و امیدواریم این موانع با تصویب شورای هنر مرتفع شود و این اختلاف سلیقه ها از بین برود.

در مورد تعامل شورای هنر با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمی بیشتر توضیح دهید؛ با توجه به حضورسید عباس صالحی (وزیر ارشاد) به عنوان رئیس شورای هنر، آیا کارهایی که در این شورا تصویب می شود به پیشنهاد وزارت ارشاد هم خواهد بود یا شورای هنر هم پیشنهاداتی برای وزارت فرهنگ ارائه می کند ؟

در وهله نخست پیشنهاد از سوی دستگاه ها مطرح و به دبیر خانه ارسال می شود  و موارد بصورت تخصصی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و نتیحه آن در شورای هنر مطرح می شود. بنابراین  وزارت ارشاد بیشتر درگیر موارد ذکر شده است و به دنبال راه حل این مسائل است و در ادامه وقتی دستگاه های دیگر متوجه پیشرفت کار باشند برای رفع موانعشان پیشنهادهایی خواهند داشت که در شورا مطرح می شود. البته پیشنهاداتی هم در شورای هنر وجود دارد که در وزارت ارشاد مطرح می شود  به طور مثال سازمان تبلیغات اسلامی ممکن است نقطه نظراتی در مورد یک موضوع  داشته باشد که در این شورا بحث و بررسی می شود و برای همه دستگاه ها لازم الاجرا است.

دکتر صالحی رئیس شورای هنر هستند و به عنوان وزیری که در کل دولت مسوولیت فرهنگ و هنر بر عهده این وزارتخانه است طبیعی است که از موضع ریاست شورا و هماهنگ کننده جلسات نقش بسیار ارزشمندی دارد. در مجلس شورای اسلامی یا صحن شورای انقلاب فرهنگی آنقدر مسائل متعدد و الویت بندی وجود دارد که شاید موضوع فرهنگ و هنر در ردیف های آخر قرار بگیرد اما در شورای هنر این مسائل در ردیف اول است و با هدایت دکتر صالحی و اعضای دیگر به سمع و نظر می رسد  بنابراین باید تلاش شود  در 40 سال دوم انقلاب اسلامی و با همت همه دستگاه ها و نهادهای فرهنگی درجهت ساماندهی وضعیت هنر در کشورخیزی دوباره برداشته شود.

نمایندگان صنوف چه نقشی در شورای هنر دارند؟

 به تناسب موضوعات فرهنگ و هنر و  با تصویب شورای هنر می توانیم اعضا مدعو و میهمان داشته باشیم و از آنها دعوت شود بیایند و نظرات کارشناسی خود را طرح کنند.

اعضا حقیقی شورای هنر چه کسانی هستند و چه نقشی دارند؟

بر اساس قوانین اعضای حقوقی شورای هنر متشکل از رئیس سازمان تبلیغات اسلامی،رئیس صدا و سیما،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش و وزیر  علوم، تحقیقات و فناوری هستند که براساس آیین نامه مصوب شورای هنر سه عضو حقیقی دیگر نیز در مجموعه شورا حضور پیدا میکنند که حضور تمامی این افراد می تواند به تقویت ارتباط  و هماهنگی میان بخش های تولیدی، اجرایی  وعلمی هنر ،تعیین سیاست های معرفی و ترویج هنرهای بومی و محلی و حمایت از پژوهش های این حوزه و کاربردی شدن آنها نیز نقش داشته باشد.

آیا با راه اندازی شورای هنر فعالیت کمیسون هنر و معماری همچنان ادامه دارد؟

خیر. کمیسیون هنر و معماری وجود ندارد و شوراهای تخصصی در دبیرخانه شورای هنر فعالیت می کنند. یکی از مباحث مهم در حوزه فرهنگ و هنر بحث اقتصاد هنر است، موضوعی که بارها از سوی هنرمندان مطرح شده و قطعا جلسات شورای هنر فضای بهتری برای طرح این موضوع است. در خصوص اقتصاد هنر شورای هنر چه تصمیمات و برنامه هایی خواهد داشت؟

ما باید ابتدا به پاسخ این سوال دست یابیم که  آیا فرهنگ می تواند بخش مولد درآمد در کشور باشد یا ذات فرهنگ به گونه ای تعریف شده است که باید کمک بگیر و مورد حمایت باشد؟ درواقع همانطور که آموزش، کشاورزی و... نقش مهمی در درآمد ملی کشور دارد آیا فرهنگ هم می تواند درآمدزا باشد؟

در گذشته پاسخ به این سوال درکشور ما همیشه با تردید بوده  اما امروزه  با بررسی دیدگاه های مختلف هنرمندان استنباط می شود که می گویند هنرمند برای دل خود کار می کند موسیقی می سازد، تابلو می کشد یا فیلم تولید می کند  حالا مخاطب داشته باشد یا خیر اما درکنار آن دولت موظف است آن تابلو یا فیلم را از او خریداری کند یا حداقل حمایت های اولیه را داشته باشد. این نگاه کمک بگیر فرهنگ است اما با نگاه به وضعیت فرهنگ و هنر در دنیا آیا در آنجا هم چنین افکاری وجود دارد؟

در دنیا بحث اقتصاد هنر بیداد می کند، گردش مالی موسیقی، کتاب، سینما و رسانه بسیار زیاد است و از بسیاری از بخش های دیگر مولدتر است و بر همین اصل است که دنیا به مقوله فرهنگ و هنر به عنوان یک صنعت نگاه می کند زیرا هر مقوله ای که صنعت قبل از آن آورده شود یعنی مولد در اقتصاد یعنی منابع اولیه ، تولید محصول، فروش محصول و مشتری؛ این فرایند صنعت است. در خارج از ایران قبول کرده اند فرهنگ می تواند مولد باشد اما این موضوع در کشور ما هنوز جا نیفتاده است.

مراجعه کنید به خانه بسیاری از هنرمندان شناخته شده کشور بویژه در حوزه تجسمی آثار بسیاری می بیند که در خانه مانده است و روی هم انباشته شده در صورتی که این آثار باید منتشر و دیده  شود. یا  چه تعداد از  فیلم های سینمایی هستند که حتی  هزینه  ساخت فیلم هم برگشت مالی ندارد به این علت که موازنه ای بین تولید محصول و فروش محصول نبوده است و دیگر مسائل که همچنان مسکوت مانده و مورد توجه نبوده است. بحث  شورای هنر در جلسات آینده ورود به اقتصاد هنر است که باید در فرصت های بعدی به آن پرداخته شود. این درحالی است که باپذیرش مسوولیتی  سخت طی دوسال با افتتاح پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی نشان دادیم  می توان در حوزه فرهنگ و هنر هم کسب درآمد کرد .زیرا آثار هنری با سرمایه کم تولید می شوند و  ارزش افزوده فراوانی دارند.

نکته جالب اینکه برخی دوستان براین عقیده اند اگر فرهنگ با اقتصاد تلفیق شود اصالت خود را از دست می دهد اما سوال این است آیا اصالت فرهنگی در کشور فرانسه که فرهنگ و هنر گردش مالی بسیاری دارد از بین رفته است؟ این درحالی است که ایران کشوری مهد فرهنگ و هنر و با سابقه تاریخی است  و این موضوعات هیچ گاه مورد توجه نبوده است. من به عنوان یک کارشناس اقتصاد فرهنگ براین نظرم حتی اگر پیش از انقلاب هم درکشور نگاه مولد به فرهنگ وجود داشت شاید نیازی به درآمد نفت نداشتیم.

مهمترین الویتی که درشورای هنر قرار است به آن پرداخته شود چیست و مبانی و معیارهاي انتخاب سیاست ها و فعالیت ها هنری چه خواهد بود؟

نخست  سیاست گذاری کلان هنر در کشور  و وحدت رویه است تا  بسیاری از تصمیمات هنری دستگاه های مختلف با هم خنثی نشود  و مقابل یکدیگر قرار نگیرد و بطور کلی ساماندهی رشته های مختلف هنری.  

آیا مبانی  دین و مسایل فقهی  در باب فرهنگ و هنر بویژه موسیقی در این شورا مطرح می شود؟

حتما همینطور است کار وقتی کامل میشود که تمامی ابعاد مد نظر باشند

و در آخر ؛ فاصله بین جامعه هنری و مدیریت هنری در شورای هنری چگونه بررسی می شود؟

یکی از عوامل مهم در رشد و توسعه هنر نبودن فاصله بین جامعه هنری و مدیریتهای هنری  است و این محقق نمی شود مگر اینکه اعتماد متقابل بین این دو گروه برقرار شود. به نظر میرسد  اگر در حوزه هنر نگاه از بالا نباشد  و هنرمندان بدانند  در مسیر رشد و ترقی جامعه  نقش والایی دارند  آن وقت انسجام بیشتری بوجود میاید و این فاصله ها از بین میرود. امیدوارم با توجه هر چه بیشتر به حوزه فرهنگ  که بارها از سوی مقام معظم رهبری نسبت به آن تاکید شده است بتوانیم شاهد پیشرفت فرهنگ محور در چهل سال دوم حیات انقلاب اسلامی باشیم.

نظر شما