شناسهٔ خبر: 41252780 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقابله با کرونا؛ ایران و عراق باز هم کنار هم

بغداد – ایرنا – اگر بحران گروه تروریستی داعش در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ باعث درهم آمیختن خون دو ملت ایران و عراق شد، اکنون نیز بحران کرونا سبب شده است تا جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با ارسال کمک‌های پزشکی در کنار ملت عراق قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

کمک های بهداشتی ایران فقط به اعزام تعدادی از متخصصان ایرانی مبارزه با این بیماری یا پلاسمای خون محدود نشده، بلکه ایران در تازه ترین حرکت انسانی، مقادیر قابل توجهی اکسیژن پزشکی برای کمک به بیماران کرونایی عراق ارسال کرده است.

عراق در ماه های اخیر در استان های جنوبی با کاهش شدید تامین اکسیژن پزشکی و افزایش مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از کرونا مواجه شد؛ موضوعی که اعتراضاتی را به دنبال داشت و جمهوری اسلامی ایران در اقدامی فوریتی، ده ها تانکر و سیلندر اکسیژن برای استفاده بیماران به عراق گسیل کرد.

این اقدام انسان دوستانه با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران همچنان خود درگیر کرونا است، با واکنش های مثبت شهروندان عراقی در شبکه های اجتماعی مواجه شد تا جایی که برخی عراقی ها ملت ایران را به «طلا» تشبیه کرده که هرچه در فشار قرار می گیرد، بیشتر می درخشد.

این کمک ها از ۲۶ ژوئن گذشته (ششم تیر ۹۹) با ارسال حدود ۱۰ تانکر حامل اکسیژن از طریق مرز شلمچه آغاز و متعاقب آن کمک های دیگری از طریق مرز مهران به استان واسط و ذی قار در شرق و جنوب عراق فرستاده شد.

«اسعد العیدانی» استاندار بصره، پنجم جولای گذشته (۱۵تیر ۹۹) اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به ارسال چهار هزار سیلندر اکسیژن پزشکی برای کمک به بیماران کرونایی در این استان وعده داده که تاکنون دو محموله آن وارد عراق شده است.

العیدانی به عنوان رییس کمیته مبارزه با کرونا در استان بصره افزود که تا کنون دو محموله اکسیژن شامل ۵۰۰ و ۶۰۰ سیلندر از مسیر مرز شلمچه وارد استان بصره شده است.

استاندار بصره از کمک های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران در تامین نیاز بیماران کرونایی عراق قدردانی کرد.

طبق گفته مقامات عراقی بخشی از این کمک ها به استان های ذی قار، دیوانیه و واسط و دیگر استان های جنوبی عراق که با کاهش شدید اکسیژن و افزایش مبتلایان مواجه هستند، ارسال می شود.

عضو کمیته مبارزه با کرونا در استان واسط نیز در همین راستا گفت که ارسال به موقع اکسیژن پزشکی به عراق توسط ایران، در تامین نیازهای ما بسیار حائز اهمیت بوده است.

دکتر «نصیر القریشی» از اقدامات فوریتی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به درخواست عراق برای تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی قدردانی کرد.

یکی از نمایندگان پارلمان از کمیسیون بهداشت و درمان و محیط زیست عراق نیز گفته است که کمک های جدید کرونایی ایران، دوباره در اذهان ملت عراق، حمایتهای سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران به عراق را در جنگ با داعش زنده کرده است.

«عبد عون الناهی» در بیانیه ای تاکید کرد که کمک های ایران بار دیگر دلیل واضح و آشکاری بر حمایت جمهوری اسلامی از کشور دوست و برادرش عراق است.

مقامات محلی استان های جنوبی عراق که کمک های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران برای درمان بیماران کرونایی به آنها رسیده از این موضع دولت و ملت ایران قدردانی کرده اند.

این کمک های انسانی در این شرایط خاص، مورد توجه رسانه های منطقه نیز قرار گرفته به طوری که تارنمای «ایلاف» در گزارشی در اول جولای (۱۱ تیر ۹۹) نوشت: در حالی که عراق با شرایط بهداشتی نگران کننده از حیث مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از کرونا مواجه است، تعدادی از کشورها به کمک عراق شتافتند و برخی کمک های پزشکی ارسال کردند در حالی که ایران و کویت از طریق مرز زمینی، صدها تن اکسیژن را با تانکر به عراق گسیل کردند.

جمهوری اسلامی ایران در راستای وعده های مقامات بلندپایه ایرانی از جمله دریابان «علی شمخانی» در ۱۷ اسفند ۹۸ در جریان سفر دو روزه به بغداد، برای کمک به عراق در مهار کرونا، این کمک های بشردوستانه را ارسال کرده است.

جمهوری اسلامی ایران نخستین بار نیست که در زمان بحران به این کشور همسایه و دوست کمک های بشردوستانه می فرستد.

برخی از کشورهای منطقه و جهان نیز در این راستا به عراق در مهار کرونا کمک کرده اند.

چین، آذربایجان، ترکیه، کویت و امارات از جمله مهمترین کشورهایی هستند که تاکنون در بحران کرونا به عراق کمک رسانی کرده اند.

عراق در زمان حاضر به یکی از کانون های کرونا در منطقه تبدیل شده و تعداد مبتلایان و مرگ و میرها در این کشور به ارقام نگران کننده ای رسیده است.

عراق چهارشنبه گذشته یک رکورد جدید در شمار مبتلایان و مرگ و میرها را به ثبت رساند به نحوی که تعداد مبتلایان به دو هزار و ۷۴۱ نفر و مرگ و میرها به ۹۴ نفر رسید تا به این ترتیب کل تعداد مبتلایان در این کشور تاکنون به ۷۲ هزار و ۴۶۰ نفر و تعداد مرگ و میرها به دو هزار و ۹۶۰ نفر برسد.

ناتوانی ستاد مرکزی مبارزه با کرونا در عراق در مهار این بیماری، در کنار کمبود شدید اکسیژن و امکانات بهداشتی در بیمارستان ها، نارضایتی گسترده ای را در این کشور به دنبال داشته است.

نظر شما