شناسهٔ خبر: 41252561 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دو عضو کنگره خواستار خروج فوری آمریکا از افغانستان و عراق شدند

نیویورک - ایرنا - دو عضو جمهوریخواه کنگره آمریکا با انتقاد از هزینه جانی و مالی ادامه جنگ در عراق و افغانستان، از رئیس جمهور ی این کشور خواستند که سربازان آمریکایی را هر چه زودتر به خانه بازگرداند.

صاحب‌خبر -

به گزارش تارنمای آمریکایی جاست د نیوز، "توماس مسی ریدز" نماینده کنتاکی و "اندی بیگز" نماینده آریزونا در نامه‌ای به "دونالد ترامپ" خواستار پایان دادن به حضور سربازان آمریکایی در افغانستان و عراق شدند و ادامه آن را غیرضروری و بی‌ربط به امنیت ملی آمریکا دانستند.

این نامه تصریح می‌کند: " از شما درخواست می‌کنیم که فوری تمام نیروهای نظامی آمریکا را از افغانستان و عراق خارج کنید. عراق و افغانستان هیچ جنگ افزاری ندارند که برد آنها به قاره آمریکا برسد. علاوه بر این، هیچ یک از این دو کشور برای امنیت ملی ایالات متحده حیاتی نیستند".

این دو نماینده جمهوریخواه به ترامپ هشدار داده‌اند: اگر ما درگیر جنگ مداوم در عراق و افغانستان بمانیم، ایالات متحده قدرتی بزرگ باقی نخواهد ماند.

آمریکا سال ۲۰۰۱ افغانستان و دو سال بعد عراق را اشغال کرد. هدف اصلی جنگ  افغانستان در سال ۲۰۰۱، به اصطلاح مبارزه با تروریسم، از بین بردن شبکه القاعده، طالبان و حامیان آن بود. اما با گذشت ۱۸ سال، تاکنون آمریکا و متحدان آن  در اهداف ادعایی دستاوردی نداشته‌اند.

 به باور ناظران آمریکا با ادامه سال‌ها جنگ و خونریزی در افغانستان به این نتیجه رسید که مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید از طریق دیپلماسی به جنگ داخلی در این کشور پایان دهد، به همین منظور تاکنون ۹ دور با طالبان افغانستان وارد مذاکره شده است.

در حال حاضر حدود پنج هزار نظامی آمریکایی در عراق مستقر هستند و از نگاه  برخی پس از شکست گروه تروریستی «داعش»، آمریکا برای ماندن در عراق توجیه ندارد.  

آمریکا در جنگ افغانستان، سه هزار و ۱۹۰ نفر  و در جنگ عراق  نیز چهار هزار و ۷۶ نفر از نیروهای خود را از دست داد  که در مجموع  هفت هزار و ۲۶۶ آمریکایی در ۲ جنگ افغانستان و عراق کشته شده‌اند.

نظر شما