شناسهٔ خبر: 41251989 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

سردار زهدی از رشادت‌های حاج قاسم سلیمانی در منطقه نوشت؛

واکاوی رمز اقتدار و عزت شهید «قاسم سلیمانی» / مذاکرات عزتمندانه شهید سلیمانی برای آزادی ۴۸ زائر ایرانی

شهادت حاج قاسم سلیمانی، فصل جدیدی را در تاریخ مبارزات ضداستکباری گشود و فعالیت وی فقط به مسائل جنگ معطوف نبود، بلکه این شهید والامقام بار‌ها با دشمنان مذاکرات عزتمندانه‌ای را نیز انجام داده بود.

صاحب‌خبر -

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ یعقوب زهدی؛ روز سیزدهم دی ۱۳۹۸ را تاریخ جهان همواره به یاد خواهد داشت؛ روز شهادت مجاهدی بزرگ و نستوه و همیشه در سنگر که بیش از ۴۰ سال با ظلم و استبداد و استکبار مبارزه کرد.

فرمانده مقتدر خاکریز‌های امتدادیافته از دفاع مقدس تا دفاع از عتبات عالیات و از شلمچه تا موصل و از مهران تا حلب و از فاو تا البوکمال، مردی که نامش لرزه بر اندام جنایتکاران کاخ سفید و اشغالگران قدس می‌انداخت و نهضت‌ها و مبارزین جبهه حق و عدالت و آزادی، چون کوهی استوار به او تکیه داشتند.

شهید حاج قاسم سلیمانی عاشق خداوند بود و همواره شهادت را برای وصال معشوق آرزو می‌کرد. از طرفی در برابر مومنین و مردم خاضع و متواضع و صمیمی و مهربان و در برابر دشمنان قاطع و مقتدر و باصلابت بود و تمام عمر شریف و پربرکت خود را صرف جهاد در راه خدا کرد. برای توصیف چنین مرد بزرگی، از کدامین ویژگی‌ها، صفات، نقش‌ها و قابلیت‌هایش باید سخن گفت؟ سردار سلیمانی مالک اشتری برای رهبر معظم انقلاب اسلامی و بازوی قدرتمندی برای نظام و ستون مستحکمی برای اقتدار و قدرت ملی بود.

از نقش بی‌بدیل او در شکل‌دهی و توسعه جبهه مقاومت علیه استکبار جهانی و صهیونیسم و به شکست کشاندن طرح‌های آن‌ها در منطقه غرب آسیا نمی‌توان به همین راحتی گذشت. دغدغه شهید سلیمانی مبارزه با غده سرطانی رژیم اشغالگر قدس بود و از طرفی نقش محوری داشت در جنگ علیه فتنه داعش و تروریسم تکفیری که اگر در نطفه خفه نمی‌شد، دهه‌های خونین و دشواری را نه تنها برای کشور ما، بلکه قلمرو مسلمین و عالم بشریت رقم می‌زد.

حاج قاسم سلیمانی نقش بی‌بدیلی در عمق بخشی به انقلاب اسلامی و اعتلای قدرت و نفوذ اندیشه اسلام در منطقه داشت و از جایگاه رفیعی به‌عنوان تکیه‌گاه و حامی نهضت‌های آزادی‌بخش در منطقه برخوردار بود، به‌طوری که از سیدحسن نصرالله در لبنان گرفته تا احمدشاه مسعود در افغانستان و از ابومهدی المهندس در عراق تا بدرالدین الحوثی در یمن، او را رفیق و یار صدیق خود می‌دانستند. این شهید بزرگوار نقش مهمی را در پاکسازی مناطق جنوب شرق کشور از لوث وجود اشرار و ایجاد امنیت در آن مناطق ایفا کرد.

رشادت‌ها و ازخودگذشتگی‌های شهید سلیمانی فقط به مبارزه با تکفیری‌ها معطوف نمی‌شود، بلکه وی در دوران دفاع مقدس و زمانی که فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله را برعهده داشت، عملیات‌های بسیاری را برای مقابله با رژیم بعثی فرماندهی کرد، لذا شرح هر کدام از عرصه‌های بیان شده، مستلزم قلم‌فرسایی طولانی و مفصل است.

کسی چه می‌داند وقتی در دی ۱۳۸۵ پنج دیپلمات ایرانی در اردبیل توسط تروریست‌های آمریکایی از کنسولگری ایران ربوده شدند و یا در مرداد ۱۳۹۱ زمانی که ۴۸ زائر ایرانی در مسیر فرودگاه دمشق به اسارت تروریست‌های تکفیری درآمدند، شهید سلیمانی با چه تلاش شبانه‌روزی و عملیات پیچیده سیاسی - دیپلماتیک و امنیتی با حفظ عزت ایران و بدون هیچگونه امتیازدهی موفق به آزادسازی آنان شد. در جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ میلادی حزب الله لبنان با رژیم اشغالگر قدس، حضورش در کنار سیدحسن نصرالله در قلب ضاحیه و زیر بمباران شدید دشمن و هدایت موفقیت‌آمیز عملیات را چه کسی غیر از خدا شاهد بود.

زمانی که داعش به دروازه‌های اربیل رسیده بود، سران اقلیم کردستان با گریه و التماس به سراغش آمدند و طلب یاری کردند. آنگاه که بغداد در آستانه سقوط به دست داعش بود و سران حکومت عراق ناامید از کمک آمریکا به حاج قاسم متوسل شدند و یا وقتی که تروریست‌های تکفیری پشت دیوار‌های دمشق بودند و بشار اسد چاره را در تماس با حاج قاسم سلیمانی دید؛ لذا این مرد بزرگ فقط متعلق به ایران اسلامی نبود بلکه، کل جهان اسلام به وی افتخار می‌کردند و از اینکه حاج قاسم حامی آنهاست، احساس غرور می‌کردند.

سردار سلیمانی در کلیه سطوح مبارزه در منطقه حضوری فعال داشت. از طرفی در سطح سیاسی با سران کشور‌ها مانند پوتین، اسد، سیدحسن نصرالله، جلال طالبانی، مسعود بارزانی و... تعامل دیپلماتیک عزتمندانه و تأثیرگذار داشت. در سطح راهبردی و عملیاتی، فرماندهان عالی عراق و سوریه و فرماندهان نهضت‌های حماس، حزب الله، حشدالشعبی و انصارالله را هدایت می‌کرد و در سطح تاکتیکی نیز در همه عملیات‌ها علیه داعش و گروه‌های تکفیری در عراق و سوریه در میان رزمندگان و در پیشانی حمله شخصاً حضور داشت.

این ویژگی از او فرماندهی با نفوذ بالا، کاریزماتیک و منحصر به فرد ساخته بود؛ حتی در عرصه‌های عملیاتی که منطقه در محاصره دشمن بود، مانند آمرلی، نبل و الزهرا در میان رزمندگان جبهه مقاومت حاضر می‌شد و حضور او روحیه و انگیزه رزمندگان و جوانان را به حد اعلا می‌رساند و پیروزی را به ارمغان می‌آورد. این سبک فرماندهی آموزه و تجربه او از هشت سال دفاع مقدس بود. اما برخی از سر دلسوزی اعلام می‌کنند که با توجه به حساسیت جایگاه و مسئولیت ایشان و قرار داشتن در لیست ترور آمریکا و رژیم صهیونیستی، چرا به تدابیر امنیتی توجه نشده است.

در پاسخ باید متذکر شد، رمز موفقیت حاج قاسم شهادت‌طلبی و حضورش در صحنه بود و او از همه بهتر می‌دانست که به محض حضور در عراق و سوریه، پهپاد‌های آمریکایی دائم بالای سرش خواهند بود، ولی به خوبی واقف بود که حاج قاسم نشسته در سنگر‌های زیرزمینی دیگر حاج قاسم نخواهد بود.

در عملیات والفجر ۳ که در مرداد ۱۳۶۲ برای آزادسازی شهر مهران انجام شد، لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی حاج قاسم روی ارتفاعات قلاویزان در جنوب مهران مأموریت داشت. در مرحله آخر دشمن بعثی با ۳۰۰ تانک و نفربر پاتک سنگینی انجام داد و نیرو‌های خودی تا شهر مهران عقب نشستند. تانک‌های دشمن تا رودخانه گاوی پیشروی کردند و کمتر از یک کیلومتر با مهران فاصله داشتند. حاج قاسم با باقیمانده نیرو‌های لشکر که در حد یک گردان بودند در جدار ورودی شهر مقاومت می‌کرد و در آن عملیات به شهید نجفی آشتیانی که مسئول دیده‌بانی بود با یک جیپ میول از مسیر جاده کنجان چم در زیر آتش سنگین دشمن که مسیر ورود به مهران را بسته بود، خود را به شهر رساند. در کوچه و خیابان شهر مهران بارانی از تیر تانک تا تیربار دشمن جریان داشت و شهید آشتیانی با تلاش فراوان خود را به یک محوطه گاراژ مانندی که محل استقرار حاج قاسم بود، رساند.

حاج قاسم با دیدن شهید آشتیانی بسیار خوشحال شد، چراکه آتش دشمن بسیار بالا بود و شهر به نوعی در محاصره درآمده بود. حاج قاسم شهید آشتیانی را به پشت محوطه گاراژ برد تا تانک‌های دشمن که مدام به سمت مهران تیر شلیک می‌کردند را نشان دهد. شهید نجفی به همراه حاج قاسم با چند گردان توپخانه سپاه و ارتش که در مسیر مهران - دهلران مستقر بودند تماس گرفتند و از آنجا که شهید آشتیانی در حوزه دیده‌بانی از مهارت بالایی برخوردار بود، در نهایت با هدایت رزمندگان حاضر در توپخانه، منجر به انهدام چندین تانک دشمن شد. شهید سلیمانی با همان نیرو‌های اندک تا غروب آفتاب برابر دشمن بعثی مقاومت کرد و نیرو‌ها هنگام شب نیز به تجدید قوا پرداختند تا جلوی پاتک احتمالی دشمن گرفته شود، اما در کمال تعجب روز بعد شاهد عقب نشینی دشمن بودیم، به‌طوری که تمام یگان زرهی دشمن منطقه را ترک کرده بودند و این‌گونه بود که عملیات والفجر ۳ با آزادسازی مهران به پایان رسید.

بنابراین رمز موفقیت حاج قاسم سلیمانی حضور در کانون بحران و نوک پیکان نبرد و در میان رزمندگان بود و این مشی دیگر فرماندهان همرزم او، چون شهید باکری، شهید همت، شهید خرازی و شهید کاظمی نیز بود.

شهادت سردار پرافتخار اسلام، حاج قاسم سلیمانی قطعاً موجب اعتلای انقلاب اسلامی شده است و روح تازه‌ای در کالبد مقاومت دمید، به‌طوری که فصل جدیدی را در تاریخ مبارزات ضداستکباری گشود.

انتهای پیام/ 117

نظر شما