شناسهٔ خبر: 41251053 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: گیمفا | لینک خبر

اکشن در آینده‌ای دور | نقد‌ها و نمرات بازی CrossCode

حسن اکرامی

صاحب‌خبر -

بازی CrossCode یک عنوان در سبک اکشن و نقش‌آفرینی به شمار می‌آید که داستان آن در یک دنیای مدرن و زمان‌های آینده روایت می‌شود. گیم‌پلی این بازی اکشن به سبک پلتفرمر بوده و الهاماتی از عناوین موفق این ژانر داشته است. به صورت کلی و طبق اطلاعات منتشر شده از سوی استودیوی رادیکال فیش گیمز (Radical Fish Games) مشخص شد که داستان بازی دارای سبکی علمی-تخیلی است و از چندین فلش‌بک و مرور خاطرات بهم پیوسته تشکیل می‌شود. گیم‌پلی و کنترل‌های بازی بسیار ساده و روان پیاده‌سازی شده و گرافیک آن به مانند عناوین کلاسیک ۱۶ بیتی خواهد بود. سیستم مبارزات بازی بسیار سرعتی و نفسگیر به نظر می‌رسند و مکانیسم‌های مختلفی برای از بین بردن دشمنان یا حل کردن پازل‌های پیش رویتان در اختیار خواهید داشت.

در واقع هسته‌ی اصلی گیم‌پلی عنوان CrossCode به شیوه‌ی بازی کردن آن بر خواهد گشت؛ یعنی میزان لذت شما از این بازی و درگیر شدن در ماجراجویی و مبارزات اکشن آن کاملا به خودتان بستگی دارد. به همین منظور یک نسخه‌ی آزمایشی و رایگان از این بازی برروی فروشگاه استیم (Steam) موجود است تا علاقه‌مندان قبل از تجربه‌ی این بازی دموی آن را مشاهده کرده و در صورت تمایل اقدام به خرید آن نمایند. در گیم‌پلی و مبارزات بازی CrossCode شما می‌توانید تعادل مناسبی بین بخش‌های اکشن و مبارزات بازی، داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی و بخش معماها و پازل‌های گوناگون را پیدا نمایید. شما می‌توانید با اندکی دقت و کاوش در محیط چالش‌ها و پازل‌های بسیاری را کشف کنید و با حل کردن آن‌ها به تجهیزات و پاداش‌های بزرگی دست پیدا نمایید. شما به طیف وسیعی از اسلحه‌های منحصر به فرد و تجهیزات محافظتی و انتحاری گوناگون دسترسی خواهید داشت تا شیوه‌ی بازی و پیش برد مراحل را به دلخواه انتخاب نمایید. در درجات سختی بالاتر شما نمی‌توانید به آسانی از پس دشمنان و به خصوص باس‌فایت‌های بازی برآیید؛ پس باید به شناخت و بررسی آن‌ها پرداخته و نقاط ضعف و قوت هر کدام را پیدا کنید.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی استودیوی رادیکال فیش گیمز، در عنوان CrossCode شما قادر هستید تا به یک ماجراجویی طولانی و بزرگ با بیش از ۳۰ ساعت بروید. البته این مدت زمان بستگی به نحوه‌ی بازی‌ کردن و کاوش شما در محیط دارد که حتی می‌تواند تا ۵۰ ساعت افزایش پیدا کند. شما می‌توانید در ۷ منطقه‌ی بزرگ و منحصر به فرد با دشمنان و ویژگی‌های خاص به کاوش در محیط پرداخته، معماها و پازل‌های گوناگنی را حل کنید و به پاداش خود برسید. بیش از ۱۲۰ نوع دشمن و ۳۰ باس‌فایت قدرتمند و چالش برانگیز در انتظار شما هستند تا با مبارزاتی سریع و نفسگیر یک یک آن‌ها را از پیش روی بردارید. بیش از ۹۰ مهارت و توانایی مختلف به همراه کمبو‌های هیجان‌انگیز برای فراگیری درون بازی قرار داده شده است تا به تنوع مبارزات و عمیق‌تر کردن آن‌ها کمک نمایند. بیش از ۱۰۰ مرحله‌ی فرعی و چالش منحصر به فرد نیز در قالب ماموریت‌های گوناگون برای شما تدارک دیده شده تا زمانی که مایل به ادامه‌ی بخش داستانی اصلی نبودید، بتوانید به این ماموریت‌ها مراجعه کنید و ضمن داشتن تجربه‌ای جدید به جمع‌آوری پاداش‌های مختلف و گوناگون اقدام نمایید. همچنین بیش از ۶۰ موسیقی متن منحصر به فرد و شنیدنی برای بازی تدارک دیده شده است تا در هنگام ماجراجویی و کاوش خود به آن‌ها گوش دهید و از تجربه‌ی بازی CrossCode لذت بیشتری ببرید.

طبق اعلام استودیوی رادیکال فیش گیمز عنوان اکشن و نقش‌آفرینی CrossCode هم‌اکنون برروی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴، اکس‌باکس وان، نینتندو سوییچ و پلتفرم رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد. شما می‌توانید نقد و بررسی‌های این عنوان که به تازگی منتشر شده‌اند را در زیر مشاهده نمایید:

PlayStation Universe 9.5/10

تقریبا حدود هشت سال طول کشید تا استودیوی رادیکال فیش گیمز موفق شود یکی از بهترین و عمیق‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی سال را توسعه دهد و آن را به دست علاقه‌مندان به این سبک برساند. بدون شک بازی CrossCode را می‌توان یکی از برترین و فوق‌العاده‌ترین عناوین مستقل سال دانست. داستان جالب و پیچیده، جست و جو و اکتشاف در محیط‌های گوناگون، مبارزات نفسگیر و هیجان‌انگیز به همراه دسته‌ای بزرگ از اسلحه‌ها و مهمات و بسیاری از موارد دیگر عنوان CrossCode را به یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین بازی‌های اکشن، نقش‌آفرینی و پلتفرمر سال تبدیل کرده‌اند. این عنوان به ما ثابت می‌کند که یک استودیوی کوچک به مانند رادیکال فیش گیمز با عشق و علاقه به هدف خود قادر است تا با عناوین میلیون دلاری کمپانی‌های بزرگ بازی‌سازی رقابت نماید و دل بازی‌بازان را به دست آورد. بدون شک شما نمی‌خواهید از بازی‌بازانی باشید که تجربه‌ی عنوان CrossCode را از دست می‌دهند.

Noisy Pixel 9/10

بازی CrossCode واقعاً مرا تحت تأثیر قرار داد. توسعه‌دهندگان این اثر به جای تکیه بر گرافیک‌های رده بالا و پر زرق و برق که در بازی‌های بزرگ امروزی شاهد آن هستیم، سعی داشته‌اند تا با استفاده‌ی کامل و منحصر به فرد از مکانیسم‌های سبک نقش‌آفرینی یک عنوان بی‌نظیر و سرگرم‌کننده را خلق نمایند و بدون شک باید اذعان داشت که در کار خود و رسیدن به هدفشان کاملا موفق بوده‌اند. خوشبختانه نسخه‌ی کنسولی بازی CrossCode به هیچ وجه به سادگی روان بودن گیم‌پلی و کنترل‌های آن آسیب نزده است و همان تجربه‌ی راحت و بی‌دردسر را برای بازی‌بازان فراهم می‌کند. حالا که این بازی فوق‌العاده برروی تمامی پلتفرم‌ها عرضه شده است، ما دیگر هیچ بهانه‌ای برای از دست دادن تجربه‌ی این عنوان اکشن و نقش‌آفرینی نخواهیم داشت.

Metro GameCentral 9/10

طرح جالب و مفهومی داستان، نبردها و مبارزات منحصر به فرد دوبعدی، طراحی محیط، معماها و پازل‌‌های گوناگون به همراه گرافیکی زیبا و موسیقی‌های متن دلنشین تجربه‌ی عنوان CrossCode را برای هر علاقه‌مندی به بازی‌های نقش‌آفرینی ضروری خواهد ساخت.

Screen Rant 8/10

استودیوی رادیکال فیش گیمز با موفقیت توانسته است هنر و مهارت خود را در طراحی و توسعه‌ی یک بازی تک‌نفره به همراه داستانی طولانی و پیچیده و یک گیم‌پلی گسترده با محتویات بسیار زیاد به همگان نشان دهد و باید آن را به خاطر خلق چنین بازی موفقی تحسین نمود. بازی CrossCode را در نگاه اول می‌توان یک عنوان با گیم‌پلی ساده و کنترل‌های روان در نظر گرفت اما کم‌کم با تعامل‌ها و ارتباط‌های گوناگونی که با شخصیت‌های مختلف دنیاهای بازی به دست می‌آورید، سیستم مبارزه عمیق به همراه خیل عظیمی از مهمات و تجهیزات گوناگون، معماهای چالش برانگیز و موانع منحصر به فرد و سخت، دنیای زیبا و اسرار آمیز می‌توان آن را به یکی از پیچیده‌ترین و عمیق‌ترین بازی‌هایی که تاکنون خلق شده‌اند، تبدیل کرد. با این حال نمی‌توان این بازی را عالی در نظر گرفت. با وجود محتویات و گیم‌پلی غنی و گسترده اما به مانند سایر بازی‌های نقش‌آفرینی می‌توان مشکلات متعدد فنی و یا داستانی را در عنوان CrossCode هم پیدا کرد که چندان دور از انتظار نیست. با وجود داستانی که تا حدودی کسل‌کننده خواهد بود اما باز هم ویژگی‌های مثبت و امتیازات بازی بسیار بیشتر و درخشان‌تر از نکات منفی آن خودنمایی می‌کنند و تجربه‌ای منحصر به فرد و لذت‌بخش برای علاقه‌مندان به سبک نقش‌آفرینی را فراهم خواهند آورد.

Push Square 8/10

موارد دوست‌داشتنی زیادی در مورد بازی CrossCode وجود خواهند داشت که بدون شک شما عاشق آن‌ها می‌شوید. مبارزاتی سریع و چندلایه با دشمنان و باس‌فایت‌های گوناگون، معماهای سخت اما رضایت‌بخش و داستانی جالب که شما را به ادامه‌ی این بازی طولانی تشویق کند همگی از نکات مثبت آن هستند. مکانیسم‌های سبک نقش‌آفرینی به خوبی در این بازی گنجانده شده‌اند و به قدری کامل هستند که دیگر شما جای خالی یک بخش آنلاین و چندنفره را در بازی حس نخواهید کرد. شما می‌توانید برای تفریح و سرگرمی به سراغ تجربه‌ی بازی CrossCode بروید و مطمئن باشید که این عنوان چیزهای زیادی را برای شما فراهم کرده است تا از آن‌ها لذت ببرید.

GameSpot 6/10

CrossCodeبه مانند عناوین قبلی استودیوی رادیکال فیش گیمز یعنی Owlboy و Iconoclasts و حتی بازی‌های قبل از آن، دارای یک داستان بلند و ساعات بازی طولانی است که برای عاشقان عناوین طولانی مدت بسیار مناسب و هیجان‌انگیز است اما چیزی که آزاردهنده و خسته‌کننده خواهد بود روایت داستان بازی به شمار می‌آید که تنها در نخستین ساعات بازی خود را درخشان و با ارزش جلوه می‌دهد و بعد از گذشت مدتی شما تنها به فکر کشتن دشمنان و کاوش در محیط‌های مختلف جهت به پایان رساندن آن خواهید بود و مسیری که داستان و روایت آن برای شما در نظر گرفته‌اند را بی اهمیت خواهید شمرد. با این حال بازی CrossCode را می‌توان مجموعه‌ای از الهامات مختلف از عناوین موفق سبک‌های اکشن دوبعدی و نقش‌آفرینی به شمار آورد که توانسته است تمام نکات مثبتی که توسعه‌دهندگان مختلف در این سال‌ها برای آثار خود خلق کرده‌اند را به صورت یک‌جا و بهینه در اختیار بازی‌بازان قرار دهد و متاسفانه بزرگترین ضربه‌ای که بازی خواهد خورد هم همین تقلید بیش از حد و نابه‌جا است.

نظر شما