شناسهٔ خبر: 41250504 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

توافق ایران و سوریه در عبور از قانون تحریمی «سزار»

روزنامه جوان

دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه به عنوان دو بازیگر مهم و تأثیرگذار در تحولات منطقه همواره با پدیده شوم و وارداتی تروریسم منطقه‌ای مواجه بوده‌اند. بنابراین ارتقای همکاری‌ها و تبادل اطلاعات در این زمینه، اصلی اجتناب‌ناپذیر در روابط این دو کشور محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی جوان آنلاین: رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح روز چهارشنبه گذشته در رأس هیئتی عالیرتبه نظامی به سوریه رفت و با مقامات سیاسی و نظامی این کشور دیدار و گفتگو کرد. این دومین سفر سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری به سوریه طی سه سال گذشته است که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران در کنار ارتقای همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با دوستان و هم‌پیمانان خود در منطقه و جهان برای دیپلماسی دفاعی نیز نقش و اهمیت ویژه‌ای قائل است. پیش‌تر رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح مهرماه ۹۶ در سفر به دمشق ضمن دیدار با مسئولان سوری درباره آخرین تحولات منطقه و لزوم برنامه‌ریزی برای تقویت جبهه مقاومت و مبارزه علیه تروریسم گفتگو کرده بود. دیدار‌هایی که در آن بر ضرورت استمرار همکاری برای مقابله با تروریسم و افراطی‌گری تأکید و مقرر شده بود که همکاری‌های دفاعی و نظامی میان نیرو‌های مسلح دو کشور تقویت شود و ارتقا یابد.

دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه به عنوان دو بازیگر مهم و تأثیرگذار در تحولات منطقه همواره با پدیده شوم و وارداتی تروریسم منطقه‌ای مواجه بوده‌اند. بنابراین ارتقای همکاری‌ها و تبادل اطلاعات در این زمینه، اصلی اجتناب‌ناپذیر در روابط این دو کشور محسوب می‌شود.

در کنار تروریسم تکفیری، ایران و سوریه تحت تحریم‌های اقتصادی غیرقانونی و ضد حقوق بشری امریکا و شرکای غربی آن قرار دارند و تروریسم اقتصادی گویی به آخرین حربه امریکا برای تحت فشار قرار دادن دولت و ملت این دو کشور تبدیل شده است. بنابراین، سفر رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به دمشق در چنین شرایطی می‌تواند معنا و مفهوم روشنی برای گروه‌های تروریستی و متحدان منطقه‌ای امریکا و رژیم صهیونیستی داشته باشد.

سرلشکر باقری در این سفر علاوه بر دیدار با وزیر دفاع سوریه با بشار اسد، رئیس جمهور نیز دیدار کرد. به نظر می‌رسد، بخشی از این مذاکرات به پیگیری توافق‌های دفاعی ایران و سوریه در سفر پیشین باقری به دمشق بازگردد. در این سفر، اما رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با وزیر دفاع سوریه توافق کردند که جمهوری اسلامی ایران سامانه‌های پدافند هوایی سوریه را در چارچوب تحکیم همکاری‌های نظامی میان دو کشور، تقویت کند. باقری پس از امضای این توافق از اراده دو کشور برای مقابله با فشار‌های امریکا گفت که به اعتقاد او این توافقنامه نشانه‌ای از این عزم و اراده است.

او البته سخنان خود را با صراحت بیشتری ادامه داد و با تأکید براینکه مردم و کشور‌های منطقه از حضور امریکا استقبال نمی‌کنند، تصریح کرد: پاسخ ما به یاوه‌گویی‌های امریکا ادامه دارد؛ نکته‌ای که در سخنان وزیر دفاع سوریه هم به گونه دیگری عنوان شد و با تأکید بر ناتوانی امریکا در مواجهه با محور مقاومت به سران کاخ سفید یادآور شد: اگر دولت امریکا می‌توانست ایران، سوریه و محور مقاومت را به زانو و سر تسلیم در بیاورد، لحظه‌ای هم درنگ نمی‌کرد. علی ایوب البته این را هم گفت که هر چند بهای پایداری بالاتر برود با این حال، کمتر از هزینه تسلیم شدن است.

توافق ایران و سوریه، دهن‌کجی به قانون تحریمی سزار

پس از این توافق بود که تحلیل‌ها از سفر سردار باقری به سوریه در محافل رسانه‌ای عربی و صهیونیستی آغاز شد. روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» به نقل از منابع آگاه ایرانی و سوری گزارش داد که این معاهده دارای دو بخش نظامی و سیاسی است، ولی مهم‌ترین مسئله، مجهز شدن سوریه به پدافند هوایی ایرانی «باور ۳۷۳» و «سوم خرداد» است. رأی الیوم تحلیل کرد: این مسئله بدین معناست که طرفین سوری و ایرانی تصمیم گرفته‌اند قواعد بازی را در حریم هوایی سوریه تغییر دهند و با حملات هوایی مکرر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه مقابله خواهند کرد.

رأی الیوم درباره بعد سیاسی این معاهده هم نوشت: این بعد مربوط به تلاش و فشار‌های مداوم امریکا و رژیم صهیونیستی برای خارج کردن ایران از سوریه است تا بتواند ائتلاف راهبردی بین این دو کشور را ازهم‌گسسته و دمشق را از محور مقاومت خارج کند؛ زیرا این مسئله، شرط اصلی امریکا در لغو محاصره سوریه، بازگشت آوارگان و آغاز بازسازی این کشور است. این روزنامه، اما در پایان نتیجه گرفت: توافق نظامی سوریه و ایران، پیام محکمی به چنین تلاش‌هایی است و نشان داد که این ائتلاف، قدرتمند است. این مسئله، پیامی از سوی بشار اسد رئیس جمهور سوریه است که خواسته امریکا را رد و ایران نیز تأکید کرد که بنا به خواست دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارد و این کشور را از نظر نظامی تقویت خواهد کرد. نکته دیگری که برای روزنامه رأی الیوم حائز اهمیت بوده این است که توافق ایران و سوریه به رغم قانون تحریمی امریکا موسوم به «سزار» است که هر گونه همکاری با دولت سوریه، تحریم طرف کمک کننده را به همراه دارد.

شبکه تلویزیونی المیادین نیز در تحلیلی درباره توافق نظامی ایران و سوریه در حوزه تقویت پدافند هوایی این کشور نوشت: این توافق مبتنی بر تقویت روابط نظامی و امنیتی و هماهنگی بین نیرو‌های مسلح دو کشور است. المیادین اضافه کرد: رسانه‌های صهیونیستی توافقنامه همکاری نظامی بین ایران و سوریه را به مثابه نشان دادن خواسته‌ها و اهداف دو کشور و پیامی دو‌گانه به این رژیم ارزیابی کردند. این رسانه‌ها اظهارات سرلشکر باقری بلافاصله پس از امضای این توافقنامه مبنی بر تصمیم ایران برای کمک به ارتش سوریه و توسعه سامانه‌های پدافند هوایی این کشور را حائز اهمیت دانستند.

بخش پایانی سفر سرلشکر باقری به سوریه دیدار با بشار اسد رئیس جمهور این کشور بود. بشار اسد در این دیدار توافق همکاری نظامی و تکنیکی بین ایران و سوریه را حاصل سال‌ها کار مشترک بین دو کشور دانست و ضمن ابراز خرسندی از نتایج نشست‌های سوری و ایرانی اظهار داشت: این توافق حاصل سال‌های کار مشترک و همکاری در زمینه رویارویی با جنگ تروریستی علیه سوریه و سیاست‌های خصمانه علیه دمشق و تهران است. رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار ضمن تأکید بر اهمیتی که ایران برای ادامه روند تقویت روابط دو‌جانبه در زمینه‌های مختلف با سوریه قائل است، دلیل آن را منافع حاصل از این روابط برای دو ملت ایران و سوریه و حمایت دو کشور از یکدیگر در برابر تلاش‌های مداخله جویانه علیه تصمیمات مستقل ایران و سوریه عنوان کرد.

انتظار می‌رود در کنار منافع بلندمدتی که برای توسعه همکاری‌های دفاعی دوجانبه دو بازیگر و متحد منطقه‌ای در مقابله با تروریسم وجود دارد، این همکاری‌ها می‌تواند در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی ارتقا پیدا کند و جمهوری اسلامی ایران در کمک به بازسازی سوریه نقش مؤثرتری ایفا کند؛ موضوعی که با تقویت دیپلماسی اقتصادی دولت و وزارت امورخارجه دور از دسترس نیست.

نظر شما