شناسهٔ خبر: 41250173 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

رژیم غذایی رنگین کمانی

عبارت رنگین کمانی یک راه ساده است برای این که یادآوری کند میوه‌ها و سبزیجات مختلف در وعده‌های غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز را تامین خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، همچنین این واقعیت را مطرح می‌کند که شما می‌توانید چیزهای زیادی را درباره غذای خود فقط با نگاه کردن به آن بفهمید. در این جا معنی و کارکرد آن را مشاهده می‌کنید.

ممکن است شما عبارت “رنگین کمانی بخورید” را قبلا شنیده باشید. متخصصین تغذیه، پزشکان و سایر مشاوران بهداشت و سلامتی از این عبارت استفاده میکنند تا مردم مخصوصا کودکان را متمایل کنند که میوه‌ها و سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

بیشتر بخوانید:

۳ خوردنی که بمب ویتامین محسوب می‌شوند

همان اندازه که این عبارت ساده است به همان اندازه نیز علمی است، اینکه چرا تنوع میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند هم چشم نواز باشد و هم برای سلامتی شما مفید باشد! اجازه دهید تا نگاهی دقیق‌تر داشته باشیم و ببینیم که چرا تنوع درخوردن میوه‌ها و سبزیجات مفید است.

معنی “خوردن رنگین کمانی” چیست و برای چه کسانی کاربرد دارد؟

وقتی یک نفر می‌گوید رنگین کمانی بخورید سعی می‌کند تا به شیوه‌ای ساده بگوید که رنگ مواد غذایی می‌تواند چیزهای زیادی درباره ارزش غذایی درون خود بگوید و خوردن رنگهای مختلف راه مطمئنی برای دریافت انواع ویتامین و مواد معدنی است.

این عبارت در واقع ساده شده یک واقعیت بزرگ است، این که ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز خود را از رژیم‌های غذایی متعادل بگیرید ،دشوار نیست اما اگر فردی باشید که میوه نمی‌خورد یا کودکی داشته باشید که عاشق هله هوله است،

جذب ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز می تواند دشوار شود. تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از این عبارت برای پدرها و مادرها کمک می‌کند تا آنها غذاهای سالم‌تری را به کودکانشان بدهند.

افرادی که واقعا باید به رنگ مواد غذایی خود توجه کنند، افرادی هستند که به اندازه کافی تنوع به وعده‌های غذایی خود نمی دهند! خوردن به طریق رنگین کمانی ناگهان سبک زندگی ناسالم را به سبک زندگی سالم تبدیل نمیکند بلکه گامی برای رفتن به مسیر درست است به خصوص اگر با تمرکز روی محصولات تازه همراه باشد.

به کمک جدول بالا می توانید انواع مواد مغذی موجود در درون میوه‌ها و سبزیجات مختلف را ببینید که به وسیله رنگ بندی غذاها و زمان آماده سازی آن‌ها دسته بندی شده است.

اگر شما به دنبال برنامه‌ای هستید که بتوانید این اطلاعات را دریافت کنید اپلیکیشن Wholesome تمام این اطلاعات را بر روی تلفن شما قرار می دهد.

ارتباط بین رنگ و ارزش غذایی در رژیم رنگین کمانی

توجه داشته باشید، رنگ‌های خاص نشان دهنده نوع خاصی از مواد مغذی هستند. برای مثال، میوه‌ها و سبزیجات زرد و نارنجی (میوه های خانواده مرکبات) از نظر ویتامین C و A غنی هستند.

میوه‌ها و سبزیجات سبز (کال، اسفناج، مارچوبه، آووکادو) از نظر ویتامین K،B و E غنی هستند.

از سوی دیگر محصولات بنفش (بادمجان، کلم قرمز، انگور) از نظر ویتامین C و K غنی هستند.

دلیلی که می‌توان با نگاه کردن این مطالب را گفت، این است که گیاهان اغلب رنگ خود را از ترکیبات گیاهی مختلف موجود در درون خود می‌گیرند، این ترکیبات گیاهی پس از آنکه آنها را می‌خورید مواد مغذی مختلفی را به شما ارائه می‌کنند. این دلیل پایه و اساس “خوردن رنگین کمانی” است.

به طور خلاصه، اضافه کردن انواع محصولات رنگارنگ به رژیم غذایی خود، راه آسانی برای دریافت مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است بدون این که تلاش زیادی برای انتخاب دسته‌ای از رنگ‌ها انجام دهید.

عوارض تمرکز بر روی یک رنگ خاص در رژیم رنگین کمان

وقتی موضوع سلامت و تغذیه به میان می آید، مهم است که به یاد داشته باشیم تمرکز فقط بر روی یک چیز- مخصوصا وقتی که درباره ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد – کلا نظر بدی است.

در مورد بسیاری از افراد، تا زمانی که به خوبی غذا بخورند، با یک رژیم غذایی متعادل، مواد مغذی که نیاز دارند را به دست خواهند آورد به شکلی که بدن بتواند از آن مواد استفاده کند. همان طور که اشاره شد، تمرکز بیش از حد بر روی “مواد مغذی” و ” ویتامین‌ها” منجر به آن می‌شود که از هدف اصلی که رژیم غذایی متعادل است، دور شویم یا تمرکز بیش از حد بر روی نوع غذا، مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و مواد مغذی را فراهم می‌کند به جای این که یک بسته کامل که بدن به آن نیاز دارد را فراهم آورد.

توجه زیاد به رنگ‌ها و مواد مغذی آسان است ولی باعث می‌شود که از هدف واقعی دور شوید- به جای آن از یک رژیم غذایی متعادل و حاوی محصولات تازه و متنوع استفاده کنید.

علاوه بر این، چون که “خوردن رنگین کمانی” به یک شعار معروف تبدیل شده نیاز زیادی به پیدا کردن رژیم‌های ارائه کننده “مقدار مواد گیاهی روزانه” یا دیگر تبلیغات مشکوک برای سلامتی نیست. مثل همیشه، درباره آن چه که می‌خوانید تحقیق کنید، و قربانی مطالب نادرست و شبه علم نشوید.

یاد بگیرید که غذای خود را دوست داشته باشید. خوردن چیزهای جدید، و تست کردن غذاهای مختلف برای کسب کردن عادات سالم ،پختن و شناخت آن چیزی که می‌خورید، ضروری است. یاد گرفتن کمی بیشتر درباره ارزش غذایی غذاهایی که می‌خواهید امتحان کنید و مقایسه با چیزهایی که تا کنون می‌خوردید ضرری ندارد.

این عبارت (رنگین کمانی بخورید) قطعا ساده سازی شده است و نمی‌تواند همیشه به طور کامل عمل کند اما اگر تلاش می‌کنید تا یک مقدار در رژیم غذایی خود جسورتر باشید، یا اگر فردی هستید که در خوردن ناسالم رفتار می‌کند، این عبارت فقط می‌تواند ترفندی باشد برای این که افق دید خود را گسترش دهید و در عین حال بهتر بخورید.

منبع: مجله سلامت

نظر شما