شناسهٔ خبر: 41248916 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اردوغان، فرمان تبدیل ایاصوفیه به مسجد را امضا کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس جمهوری ترکیه، فرمان تغییر کاربری یک بنای تاریخی این کشور از موزه به مسجد را امضا کرد و به دنبال آن نیز در روزنامه رسمی منتشر شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بخش عربی خبرگزاری «آناتولی» (AA)، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه عصر امروز (جمعه) فرمان واگذاری مسئولیت اداره بنای تاریخی «ایاصوفیه» در شهر استانبول به ریاست امور دینی کشور و بازگشایی آن به عنوان مسجد به روی نمازگزاران را امضا کرد.

اردوغان که در ماه مارس سال گذشته میلادی از برنامه دولت ترکیه برای تغییر کاربری ایاصوفیه و تبدیل دوباره آن از موزه به مسجد خبر داده بود و تاکید کرده بود که این مسئله خواسته مردم این کشور و جهان اسلام به شمار می آید، با انتشار فرمان خود در شبکه های اجتماعی، ابراز امیدواری کرد که این فرمان مایه خیر شود.

به دنبال آن نیز روزنامه رسمی ترکیه، فرمان واگذاری مسئولیت اداره ایاصوفیه در منطقه «سلطان احمد» در بخش اروپایی شهر استانبول به ریاست امور دینی را منتشر کرده و یادآور شد که دادگاه عالی اداری این کشور با صدور حکمی، مصوبه هیئت دولت در ۲۴ نوامبر سال ۱۹۳۴ میلادی مبنی بر تغییر کاربری این بیانی تاریخی از مسجد به موزه را لغو کرده است.

این در حالی است که دادگاه عالی اداری ترکیه پنج شنبه هفته گذشته گفته های طرف های ذی ربط در پرونده دادخواست یک جمعیت فعال در زمینه حفاظت از اوقاف تاریخی برای لغو مصوبه هیئت دولت این کشور در سال ۱۹۳۴ میلادی را شنیده و با پایان رسیدگی به این پرونده نیز، شعبه دهم دادگاه عصر امروز تصمیم گرفت مصوبه مذکور مبنی بر تبدیل ایاصوفیه از مسجد به موزه را لغو کند.

دادگاه عالی اداری ترکیه در حکم خود در این باره خاطر نشان ساخته بود که ایاصوفیه در مالکیت بنیاد وقف «سلطان محمد فاتح» بوده و به عنوان مسجد در سند به ثبت رسیده که از نظر قانونی، این مسئله غیر قابل تغییر است و در نتیجه آن نیز، استفاده از این بنای تاریخی که در اختیار جامعه گذاشته شده، با هر عنوانی غیر از مسجد یا تغییر کاربری آن امکان پذیر نیست.

لازم به ذکر است که ایاصوفیه در دهه ۳۰ قرن ششم میلادی و در دوره امپراتوری «بیزانس»، به دستور امپراتور «ژوستینین یکم»، به عنوان کلیسای مسیحیت شرق ساخته شد و برای ۹ قرن یک کلیسای جامع مسیحی بود با این حال به دنبال فتح استانبول به دست امپراتوری «عثمانی»، سلطان «محمد دوم» ملقب به «محمد فاتح» دستور داد تا این بنای تاریخی را به مسجد تبدیل کنند و در نتیجه آن نیز، برای نزدیک به پنج قرن محل اقامه نماز مسلمان شد.

این بنای تاریخی که به عنوان بخشی از میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسیده، پس از اعلام تاسیس جمهوری ترکیه به رهبری «مصطفی کمال» ملقب به «آتاتورک» نیز به موزه تبدیل شد و تا به امروز به همین شکل باقی مانده بود جایی که یکی از پربازدیدترین اماکن توریستی این کشور به شمار می آید.

نظر شما