شناسهٔ خبر: 41247056 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تداوم تولید ماسک توسط هنرمندان تئاتر و سینما تا شکست کرونا

تهران- ایرنا- سرپرست گروه خودجوش هنرمندان عرصه نمایش تولیدکننده ماسک در تالار حافظ گفت: در صورت مشخص شدن برنامه تقویم اجرایی تالار حافظ بنا داریم ابزار و وسایل خود را به مکان دیگری منتقل کنیم، اما فعالیت این گروه متوقف نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

از ابتدای اسفند و شیوع ویروس کرونا در کشور طی دستورالعمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعامل با ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی مطرح شد، فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور در مسیر شکست زنجیره ویروس کرونا آغاز شد. از سوی دیگر با توجه به اهمیت تهیه لوازم بهداشتی؛ ازجمله ماسک به‌ عنوان یکی از اصلی‌ترین موارد کمک‌کننده در راستای کنترل ویروس و ممانعت از انتقال آن به دیگر افراد،  هنرمندان تئاتر با توجه به تعطیلی تالارهای نمایشی تلاش کردند با فعالیت در عرصه‌ای دیگر چراغ هنر تئاتر را روشن نگه دارند.

از جمله این اقدامات می توان به راه‌اندازی پویش تئاتر تعطیل نیست و پویش‌هایی دیگر در حوزه فعالیت هنرمندان تئاتر در شیوه‌هایی مختلف باتوجه به تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری اشاره کرد.

تالار حافظ سنگر خودجوش هنرمندان تئاتر در تولید ماسک

یکی از اقدامات مهم در این عرصه تبدیل تالار حافظ از مجموعه‌های اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد رودکی به کارگاه تولید ماسک و اقلام بهداشتی توسط هنرمندان تئاتر، سینما و تلویزیون با مدیریت حمید شریف‌زاده بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است. تولیدات این گروه به کادر درمان،  پزشکان، پرستاران،  بیماران و از همه مهم‌تر خانواده‌های کم‌برخوردار داخل تهران و شهرستان اهدا شده است.

هرچند طبق دستورالعمل جدید اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت تماشاخانه‌ها و سالن‌های میزبان آثار نمایشی از ابتدای تیر ۱۳۹۹ با رعایت شیوه‌نامه‌های اجرایی و بهداشتی بلامانع اعلام شد؛  تالار حافظ تا لحظه تهیه و تنظیم این گزارش هنوز مشغول تهیه و تولید ماسک است.

 کرونا را شکست داده‌ایم؟

حمید شریف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در توضیح ادامه فعالیت‌ تولید ماسک توسط این گروه گفت: آن چه گروه ما مدنظر قرار دارد پاسخ‌ به این پرسش است که آیا توانسته‌ایم کرونا را شکست دهیم؟ در مواجهه با این پرسش پاسخ درحال حاضر منفی است.

طبق اخبار شاهد شیوع موج دوم کرونا هستیم، پس به همین میزان نیاز مردم به اقلام بهداشتی ازجمله ماسک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین این اقلام نه‌تنها کاسته نشده که افزایش بیشتری هم پیدا کرده است. برهمین اساس تمام اعضای این گروه متفق‌القول بر این نظر استوارند که این فعالیت و کار را با شتاب و شدت بیشتری انجام دهند و در صورت مشخص شدن برنامه تقویم اجرایی تالار حافظ بنا داریم ابزار و وسایل خود را به مکان دیگری منتقل کنیم، اما فعالیتمان متوقف نخواهد شد.

فعالیت مردمی و جهادی برای یاری هم‌وطنان

شریف‌زاده یکی از تلخ‌ترین اخبار طی چند ماه اخیر به سبب شیوع ویروس کرونا را گرم شدن بازار دلال‌ها نسبت برای افزایش قیمت ماسک و دستکش دانست و تصریح کرد: در سراسر کشور کارگاه‌های مختلف خانگی و صنعتی در قالب فعالیت‌های مردمی، خودجوش و رویکرد جهادی شکل گرفته تا تلاش کنند در سایه اتحاد و همیت ایران و ایرانی با تولید اقلام بهداشتی چون ماسک و دستکش تا حد امکان قیمت این محصول را در کشور پایین نگه دارند.

وی هدف از این اقدام را فراهم آوردن شرایط توانایی خرید و تهیه چنین اقلامی برای تمام افراد جامعه دنست و تصریح کرد: هدف بزرگ‌تر ما و گروه‌هایی؛ مانند ما، کوتاه کردن دست دلال‌هایی است که این بار با سلامتی مردم برای سودجویی خود بازاری گرم فراهم ساخته‌اند.

کار ما در برابر ایثار کادر درمان چیزی نیست 

این بازیگر تئاتر و سینما یادآور شد: طی بیش از سه ماه و نیم فعالیت توانسته‌ایم برای استان‌هایی مانند خوزستان،  سیستان و بلوچستان و شهرستان‌هایی که درخواست ماسک خود را به گروه ما اطلاع دادند در حد وسع ماسک تولید کنیم و این ماسک‌ها را مستقیم به دست افراد نیازمند رسانده‌ایم.

یکی دیگر از مشکلات اخیر برای فعالیت‌مان، گران شدن قیمت پارچه همسو با افزایش قیمت بسیاری محصولات در کشور است. هرچند بسیاری از این ابزار، وسایل و مواد اولیه از طریق افراد خیر به‌دست ما می‌رسد؛  همین افزایش قیمت باعث شده میزان وسایل اهدایی خیرین به ما نیز کاهش پیدا کند.

این مدرس بازیگری در پایان ابراز امیدواری کرد با همت مسئولان و تلاش کادر پزشکان و پرستاران از یک سو و از سوی دیگر خواست و اراده ملی عموم مردم برای رعایت بیشتر نکات بهداشتی در آینده‌ای نزدیک در گام نخست شاهد فروکش کردن موج دوم کرونا و در ادامه رخت بر بستن این میهمان ناخوانده در کشور باشیم.

وی با اشاره به آنکه بعد از تمام این اتفاقات و رخدادها می‌توانیم بار دیگر با قدرت و روحیه‌ای مضاعف به فعالیت های پیشین خود بازگردیم و گفت: همه اعضای کارگاه امیدوار اند تا رسیدن به این نقطه آرامش و امنیت‌خاطر تمام مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنیم تا بتوانیم قدردان تلاش و مجاهدت کادر درمان، پزشکان و پرستارانی باشیم که در خط مقدم مبارزه با این ویروس قرار دارند و تا امروز، تعداد بسیاری از آن‌ها را در از دست داده‌ایم.

نظر شما