شناسهٔ خبر: 41246041 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

دغدغه رییس‌ جمهوری برای پرداخت تسهیلات به مراکز گردشگری

صاحب‌خبر -

گردشگری یکی از مشاغلی است که در دوران شیوع کرونا آسیب جدی دید؛ دولت در راستای حمایت از فعالان این صنعت تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفت و بسته‌های حمایتی را تدوین کرد و حالا خبرها حاکی از آن است که رییس جمهوری به بانک‌های عامل برای سرعت بخشی به پرداخت تسهیلات دستور صریح داده است.
بحران کرونا بالاخره تمام می شود؛ کارشناسان و حتی مسئولان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی معتقدند که این روزها نباید دست روی دست گذاشت تا دوره کرونا به پایان برسد. در این مدت می توان کارهای کوچک و یا عقب افتاده را انجام داد؛ به عنوان مثال به دلیل حضور کمتر بازدیدکنندگان می‌توان آثار تاریخی و باستانی که نیاز به مرمت دارند را مرمت و بازسازی کرد و همچنین در راستای مهیا ساختن شرایط برای حضور گردشگران در ایران در دوران پسا کرونا اقدام کرد. سازمان جهانی گردشگری معتقد است وقتی دوره کرونا به پایان برسد ایران جز ۱۰مقصد اصلی گردشگران خواهد بود و باید برای آن روز حسابی آماده بود.

نارضایتی رییس جمهوری از روند پرداخت تسهیلات به بخش‌های آسیب‌دیده از کرونا

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این هفته با اشاره به تاکید رئیس جمهور برای سرعت بخشیدن پرداخت تسهیلات و بسته حمایتی به بخش های آسیب دیده گفت: رئیس جمهور از روند پرداخت تسهیلات راضی نبوده و به بانک های عامل دستور صریح برای سرعت بخشی به پرداخت تسهیلات داده است. دولت بسته ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای حمایت از بخش های آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته است تا برای حمایت از این بخش ها به آنها اعطا شود.

وی با بیان اینکه از ده بخش اقتصادی آسیب دیده از ویروس کرونا سه حوزه مربوط به وزارت میراث فرهنگی می شود، افزود: متاسفانه با وجود تاکید رئیس جمهوری به وزرا و بانک های عامل پرداخت این تسهیلات به کندی انجام می شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نارضایتی رئیس جمهوری از روند پرداخت بسته های حمایتی به بخش های آسیب دیده اشاره کرد و گفت: در تازه ترین جلسه هیات دولت ایشان به همه وزرا برای تسریع در پرداخت تسهیلات تاکید کردند.

مونسان گردشگری را در کنار صنعت و کشاورزی مهم ترین بخش اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: بازگشت گردشگری به چرخه اقتصادی کمک بزرگی به کشور برای عبور از خسارات کرونا خواهد کرد.

گردشگری ایران بعد از دوره کرونا اوج می گیرد

ناصر رضایی مدیر پژوهشکده گردشگری گفت: بیش از ۱۰۰ میلیون شغل مرتبط با گردشگری در این دوران آسیب جدی دیدند و شغل‌هایی مانند گردشگری و صنعت حمل و نقل بیشترین آسیب را دیدند.

وی ناشناخته بودن این بیماری و تغییرات شیوه نامه‌ برای مقابله با این بیماری را از دیگر ویژگی های این دوران دانست و گفت: اخبار جدید و شیوه انتقال این بیماری هر روز بیش از گذشته بر صنعت گردشگری اثر می‌گذارد و حتی برروی آمار و برنامه‌هایی که سازمان جهانی گردشگری ارایه می دهد نیز اثر گذار است و سناریو ها را تغییر می‌دهد.

رضایی همچنین درباره بحران کنونی گردشگری گفت: بحران گردشگری در سال‌های ۱۹۵۰ و ۲۰۰۹ نیز بوجود آمده بود که برطرف شد و بحران کنونی نیز از بین می رود و گردشگری دوباره به دوره اوجش بر می گردد و بر اساس پیش بینی‌های جهانی پس از پایان این دوره با رشد انفجاری گردشگری مواجه خواهیم بود و ایران جز ۱۰ مقصد نخست گردشگری خواهد بود.

رضایی افزایش آگاهی در بین مردم را در شرایط فعلی ضروری دانست و گفت: افزایش آگاهی می‌تواند به درک و رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی منجر شود.

مسافران این روزها کمتر در هتل‌ها اقامت می کنند

جمشید حمزه زاده رییس جامعه هتلداران با اعلام این خبر گفت: این روزها مقصد بیشتر افرادی که به سفر می‌روند استان‌های شمالی کشور است و البته بیشتر این افراد به ویلاهایی می‌روند که یا به خودشان تعلق دارند یا اجاره می کنند و برخی نیز ترجیح می‌دهند کمپ بزنند و در چادر اقامت کنند.

وی با بیان این که به دلیل شیوع کرونا ضریب اشغال هتل حدود ۵ درصد است گفت: مسافران در حالی رفتن به ویلاهایی غیر مجاز را ترجیح می دهند که این اماکن هیچ شیوه نامه‌ای را رعایت نمی کنند و نظارتی بروی آنها وجود ندارد در حالی که هتل ها موظف به رعایت شیوه نامه جلوگیری از کرونا هستند و نظارت جدی بر عملکرد آنها وجود دارد.

حمزه زاده درباره استفاده از مواد ضد عفونی کننده گفت: در ابتدای شیوع کرونا به دلیل کمبود این مواد، هتل ها و دیگر اماکن اقامتی برای تهیه این مواد مشکل داشتند اما با ورود تولید کنندگان مختلف به مساله، امروز در عرضه این مواد مشکلی وجود ندارد و هتل ها براحتی به این مواد دسترسی دارند.

وی درباره خسارات ناشی از کرونا به هتل ها گفت: از اسفندماه تا پایان خردادماه هتل‌ها ۶هزار میلیارد تومان از درآمدشان را از دست دادند که خسارت بزرگی است. هتل‌داران به تسهیلات برای جبران این خسارات نیازمند و چشم ب‌راه تدوین بسته حمایتی دیگری از سوی دولت هستند.

حمزه زاده در این باره گفت: بر اساس آمار ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در گردشگری شاغل هستند، در صورت چاره جویی نکردن، با بیکاری گسترده مواجه خواهیم شد. هتل داران با وجود نبود مسافر و نیمه تعطیل بودن هتل‌ها حقوق کارکنانشان را پرداخت می کنند یک راه کار این است که دولت حق بیمه این افراد را خودش پرداخت کند تا بخشی از مشکلات هتل داران کاهش پیدا کند.

وی افزود: پیشنهاد شد به جای تعدیل گسترده نیروی انسانی و استفاده آن ها از حق بیمه بیکاری (به دلیل جلوگیری از آثار روانی و منفی مترتب بر آن) بیمه بیکاری در زمان اشتغال و در قالب حقوق، توسط دولت پرداخت شود.

وضعیت شکننده کاخ هشت بهشت اصفهان

مریم شیروانی، مسئول عمارت هشت بهشت به ایرنا گفت: هرگونه بازدید از کاخ هشت بهشت به دلیل ظرافت‌هایی که در ساخت این بنا به کار رفته است و همچنین قرار داشتن در میانه پارک بزرگ هشت بهشت (شهیدرجایی) و تردد پرشمار شهروندان نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

وی افزود: برخورد وسایل بازی همچون توپ والیبال و خطرهای احتمالی مانند استفاده از مواد آتش‌زا برای درست کردن کباب و سایر تفریحات شهروندان می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیر به این بنا وارد کند که از کنترل اداره کل میراث فرهنگی اصفهان خارج است.

شیروانی به حفاظت ۲۴ ساعته این کاخ اشاره کرد و افزود : برغم حفاظت از سوی یگان ویژه میراث فرهنگی و دوربین‌های مدار بسته، با توجه به محل قرارگیری عمارت هشت بهشت در میان بوستان شهید رجایی و اقدامات حفاظتی، این بنا در معرض آسیب قرار دارد.

وی یادآور شد: هر بنای تاریخی با توجه به قدمت و کهولت مصالح نیاز به نگهداری و حفاظت مداوم دارد، به همین دلیل کاخ هشت بهشت با توجه به ویژگی های منحصر بفرد معماری و تزیینات وابسته به آن و به دلیل قرار گرفتن در میان بوستان با پوشش گیاهی مختلف و استفاده شهروندان به عنوان تفرجگاه شهری، آسیب پذیرتر و نیاز به حفاظت بیشتری دارد.

پیرو صحبت‌های شیروانی باید گفت آنچه خطر آسیب را دوچندان کرده این است که عمارت هشت بهشت مثل همه بناهای تاریخی به دلیل قدمتی که دارند باید پیوسته محافظت و مراقبت شوند اما اگر به دلیل قرارگیری در پارک نتوان بسیاری از اتفاقات را کنترل کرد که قاعدتا هم با توجه به محیط پر رفت و آمد پارک اجتناب ناپذیر است؛ آن زمان باید گفت احتمال وقوع هر اتفاقی از ریختن کاشی ها بر اثر ضربات توپ گرفته تا آتش سوزی با بساط سماور زغالی و پرت کردت سیگار می تواند برای این بنا خطرآفرین باشد.

شیروانی در ادامه گفت ‌و ‌گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: در راستای امر حفاظت در سال‌های اخیر اقدامات مرمتی متعددی صورت گرفته است که می‌توان به مرمت و استحکام بخشی سازه سقف چوبی ایوان شرقی و غربی، پاکسازی مرمت تزیینات نقاشی زیر سقف ایوان غربی، مرمت در و پنجره‌های چوبی شامل پاکسازی سطوح چوبی از گرد و غبار و بقایای آلاینده‌های محیطی اشاره کرد

بازنگری شیوه‌نامه مقابله با کرونا در موزه‌ها

غلامرضا رحمانی رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثارتاریخی فرهنگی در مورد بازنگری شیوه‌نامه مقابله با کرونا در موزه‌ها، اظهار داشت : از اولین اطلاعیه‌های رسمی در خصوص شرایط ویژه، این پژوهشکده به منظور پاسخگویی به نیازهای تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری، وارد عمل شد و با تشکیل تیمی متشکل از تخصص‌های مختلف و مرتبط، اولین پروتکل مقابله با کرونا ویروس در محیط‌های موزه ای را منتشر کرد.

وی با بیان اینکه به دلیل ماهیت این ویروس، هنوز ناشناخته‌های زیادی در رابطه با آن وجود دارد و هر روز ابعاد تازه ای از رفتار و ویژگی‌های آن شناسایی می شود تصریح کرد: به همین دلیل بازنگری مداوم تمامی دستورالعمل‌ها و شیوه نامه ها تهیه شده و ابلاغی در این زمینه و به روز نگهداشتن آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

رحمانی خاطرنشان ساخت : به همین دلیل پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی، علاوه بر آن که با تهیه ویدیوهای آموزشی مرتبط با راهنمای منتشر شده سعی در فهم بهتر و تشریح ساده تر مطالب دارد، به طور مداوم نیز رویکردهای مقابله‌ای را بر اساس آخرین اطلاعات به روز خواهد کرد.

ماجرای مرمت دیواره تخت جمشید با آجر و سیمان چیست؟

انتشار اخبار و کلیپی حاوی مرمت غیراصولی بخشی از ورودی میراث جهانی تخت جمشید واکنش‌های منفی در فضای مجازی و حقیقی به دنبال داشت در حالی که مسوولان امر می‌گویند ماجرا اینگونه که عنوان شده نبوده است و اصل ماجرا چیز دیگری است.

انتشار اخبار و ویدئو در روز دوشنبه ۱۶ تیرماه ۹۹ درباره میراث به جامانده از دوران هخامنشیان در تخت جمشید حاکی از انجام مرمت‌های غیرفنی بلوک‌های سنگی ورودی تخت جمشید با آجر و سیمان داشت که در پی آن برخی رسانه‌ها و باستان شناسان نیز واکنش نشان داده و این نوع اقدامات را خودسرانه خواندند. کلیپی نیز در این باره منتشر شد که لبه بالایی دیواره بخش ورودی تخت جمشید که دروازه ملل بالای آن قرار گرفته با ملات سیمان و آهک به صورت غیر اصولی مرمت شده است.

موضوعی که مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید آن را رد و عنوان کرد که این اقدامی موقتی برای حفاظت از جداره اصلی و برای مدت زمانی اندک بوده تا طرح اصلی مرمت این بخش آماده اجرا شود و به همین دلیل دیواره‌ای کاذب با فاصله از جداره اصلی ایجاد شده و روی آن دیواره آجری کاذب با ملات سیمان و آهک پوشیده شده و این کار هیچ آسیبی به بخش تاریخی این بنا نزده است.

چرا دماوند ثبت جهانی نمی شود؟

مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی مازندران در پاسخ به چرایی فقدان ثبت جهانی قله دماوند گفت: بزرگ ترین مانع تکمیل پرونده ثبتی قله دماوند، هزینه سنگین آن است.

ایزدی با بیان اینکه تکمیل یک پرونده ثبت جهانی نیاز به کارهای پژوهشی گسترده دارد، افزود: برای تکمیل این پرونده در حال حاضر حداقل یک میلیارد تومان اعتبار لازم است که از توان میراث فرهنگی استان خارج است.

وی همچنین با اشاره به اینکه ثبت جهانی قله دماوند در برنامه و پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی قرار دارد، گفت: اما هنوز تا تکمیل پرونده ثبتی آن فاصله زیادی داریم.

معاون میراث فرهنگی مازندران، تصویر برداری هوایی، شناسایی تمامی گونه های جانوری و گیاهی، تعیین حریم و عرصه و نقشه برداری های دقیق را از موارد مورد نیاز برای تکمیل پرونده ثبتی قله دماوند عنوان کرد و افزود: پیشنهادهایی برای تامین اعتبار این پروژه شده است اما هنوز پاسخی دریافت نکردیم.

ایزدی همچنین به پیشروی روستاهای دامنه قله در حریم آن اشاره کرد و گفت: بر اساس ضوابط سازمان میراث جهانی، نباید هیچ ساخت و سازی از ارتفاع ۲هزار و ۲۰۰ متر تجاوز کند.

وی با بیان اینکه شهر رینه از ارتفاع کمتراز ۲ هزارو ۲۰۰ متر برخودار است افزود: مشکل اساسی روستاهایی همچون روستای ناندل در دامنه قله است که ارتفاع آن بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ متر است که باید تصمیمی درباره آن گرفته شود.

فعالان گردشگری فاقد کُد کارگاهی برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کنند

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گرشگری و صنایع‌دستی به پرداخت تسهیلات گردشگری ۱۲ درصدی اشاره کرد و افزود: ثبت نام راهنمایان، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هنرمندان صنایع‌دستی که فاقد کد بیمه کارگاهی هستند برای دریافت این تسهیلات، تا پایان تیرماه ادامه خواهدداشت.

تیموری افزود: این تسهیلات به دو گروه تعلق می‌گیرد، گروه اول افرادی که دارای کد بیمه‌ای کارگاهی هستند و ثبت‌نام آنها از یک ماه گذشته آغاز شده و تا ۲۰ تیرماه برای تکمیل ثبت‌نام در سامانه کارا فرصت دارند.

او با شاره به ابلاغ شیوه‌نامه گروه دوم به استان‌ها، افزود: گروه دوم کسانی مانند راهنمایان، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هنرمندان صنایع‌دستی فاقد کدبیمه کارگاهی هستند. ثبت‌نام این افراد از فردا آغاز می شود و تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت. ما درصدد هستیم که میزان تسهیلات را افزایش دهیم، فعالان حوزه گردشگری نگرانی از لحاظ مبلغ نداشته باشند.

تیموری در ادامه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تورهای آشناسازی تاکید کرد و گفت: آن چیزی که ما به عنوان شیوه نامه سفر هوشمند و راهنمای سفر ابلاغ کردیم مبنا و مصوبه ستاد کروناست و از تمامی همکاران در استان‌ها خواهان اجرای آن هستیم.

او ادامه داد: تهیه فیلم‌ و کلیپ‌های کوتاه از عملکرد تاسیسات گردشگری و تورها و همچنین نشان دادن رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید در دستور کار تمامی استان‌ها قرار بگیرد که مسافران برای سفری ایمن متقاعد و ترغیب شوند.

اعلام آمادگی یونسکو برای توسعه همکاری‌های گردشگری با ایران

علی رضا رحیمی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری از اعلام آمادگی یونسکو برای تداوم همکاری‌ها با ایران به منظور تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری خبر داد.

رحیمی گفت: بر اساس مذاکرات انجام شده در تماس تصویری بین معاون گردشگری با سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران مستقر در پاریس، مقرر شد همکاری‌های مشترک برای انجام پروژه «تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری» که پس از بحران کرونا دچار وقفه شده بود؛ در سال جاری نیز تداوم داشته باشد.
او افزود: در این پروژه، یونسکو به عنوان هماهنگ‌کننده با مشاوران بین‌المللی و تامین‌کننده منابع مالی بین‌المللی و همچنین سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در زمینه کمک‌های فنی همکاری خواهند داشت.
رحیمی اظهار داشت: سوتان سوتکوسکی سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در این مذاکرات، همکاری‌های دوجانبه برای اجرای این پروژه را حائز اهمیت دانسته و ابراز امیدواری کرد با مهیا شدن شرایط انجام مراودات بین‌المللی با توجه به شیوع بیماری کرونا، زمینه استقرار مشاوران فنی پروژه در ایران برای تدوام همکاری های سال گذشته و اجرای فازهای بعدی هرچه سریعتر فراهم شود.

باب عالی کاخ گلستان بازگشایی می‌شود

آفرین امامی مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان با اشاره به جزئیات بازگشایی باب عالی کاخ گلستان، اظهار داشت: این بازگشایی از مدت ها قبل مطرح بود و همواره منتقدان و طرفداران زیادی داشت؛ در یکی از جلسات شورای راهبردی کاخ تصمیم به بازگشایی این در گرفته شد و حالا قرار است این در پایان شهریور ماه بازگشایی شود.

وی افزود: هم اکنون در حال انجام تغییرات کوچک و جزیی و نصب تجهیزات حفاظتی مورد نیاز برای ورود و خروج بازدیدکنندگان هستیم و امیدواریم بزودی میزبان علاقمندان به این مجموعه جهانی از این در نیز باشیم.

امامی با اعلام این که در فعلی این کاخ نیز همچنان به فعالیتش ادامه می دهد، افزود: امکان ورود بازدید کنندگان از خیابان ناصر خسرو و بازار به مجموعه دلیل بازگشایی این در بوده است تا ارتباط افرادی که در این بخش از خیابان تردد می کنند با کاخ گلستان میسر شود.

مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان با اشاره به این که بازگشایی این در می تواند محور تاریخی- گردشگری که از میدان امام خمینی آغاز می شود و تا بازار ادامه دارد را دوباره فعال کند، گفت: علاقمندان در این مسیر گردشگری می‌توانند از جلوخان شمس العماره، کوچه مروی، مدرسه داروالفنون و خانه امام جمعه ربازدید کنند و دو محله قدیم تهران یعنی دولت با عودجالان باردیگر پیوند می خورد.

وی افزود: در بخشی از روزهای سال مانند عید نوروز علاقمندان زیادی برای بازدید به کاخ مراجعه می‌کنند ولی حتی با وجود بلیت فروشی اینترنتی به دلیل حجم بازدید کنندگان تراکم زیادی در مقابل در ورودی به وجود می آمد که حالا با داشتن دو در این کاخ، حجم این میزان بازدید کننده را می توان برای دو در تقسیم کرد.

امامی گفت: قرار است در مراحل بعدی بخش‌های از محوطه بیرونی تالارهای کاخ، پس از اتمام فعالیت مجموعه جهانی گلستان پذیرای بازدید کنندگان باشد. تا علاقمندان بتوانند از این محوطه تاریخی و زیبا دوره قاجار بهره ببرند.

کانون جهان‌گردی به حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش آمد

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران و صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش با هدف توسعه حوزه‌های گردشگری و اتومبیل‌رانی کشور، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه که تا تیرماه سال ۱۴۰۰ معتبر خواهد بود، توسط حسین اربابی مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی و مصطفی ابطحی مدیرعامل و نائب رئیس هیئت‌مدیره و جواد موسوی رئیس هیئت‌مدیره صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور به امضا رسید.

همکاری طرف‌ها در راستای توسعه فعالیت‌های گردشگری، رالی و سافاری، امداد خودرو و مشارکت برای برپایی و اجرای نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای آموزشی، فرهنگی، گردشگری داخلی و خارجی و تعامل در سایر زمینه‌های مشترک از جمله موضوعات این تفاهم‌نامه است.

بر اساس این تفاهم‌نامه، طرف‌ها در برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی در حوزه‌های مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه، اجرای رالی‌تورها، سایر تورهای سافاری برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها، بزرگداشت‌ها و سایر رویدادهای مرتبط، با یکدیگر همکاری و مشارکت خواهند داشت.

تدوین ﺳﻨﺪ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﯼ ﻣﻠﯽ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ

ولی تیموری معاون گردشگری کشور از تدوین ﺳﻨﺪ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﯼ ﻣﻠﯽ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ با کمک فنی مرکز تجارت بین المللی ﻭ ﻣﺸﺎﺭﮐﺖ ﻣﺎﻟﯽ ﺍﺗﺤﺎﺩﯾﻪ ﺍﺭﻭﭘﺎ خبر داد: ﺑﺎ ﻫﺪﻑ ﺑﻬﺮﻩ‌ﻣﻨﺪﯼ ﺍﺯ ﻇﺮﻓﯿﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺑﯿﻦ‌ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﯼ، ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﻣﺸﺘﺮﮎ ﺑﺎ ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ (ITC) ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﻮﺭﮐﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩادیم. ﺷﮑﻞﮔﯿﺮﯼ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ، ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻧﺸﺴﺖﻫﺎﯼ ﻣﺸﺘﺮﮎ ﺑﺎ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎﻥ ﺩﻓﺘﺮ ﻣﺮﮐﺰﯼ ITC ﻭ ﺭﺍﯾﺰﻧﯽ‌ﻫﺎﯼ ﺑﻪ‌ﻋﻤﻞ‌ﺁﻣﺪﻩ ﺑﺎ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺭﺍﺑﻂ ﻭ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ‌ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.

او آغاز ﻓﺮﺍﯾﻨﺪ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ این ﭘﺮﻭﮊﻩ ﻣﺸﺘﺮﮎ را ﺳﺎﻝ ۱۳۸۹ اعلام کرد و افزود: ﺩﺭ ﭼﺎﺭﭼﻮﺏ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ ﻭ ﭘﯿﮕﯿﺮﯼ‌ﻫﺎﯼ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﺎﻭﻧﺖ، ﺑﺨﺶ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﺑﺨﺶ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺻﻨﻌﺘﯽ، ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ ﻭ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﮐﺸﻮﺭ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﻭﻟﻮﯾﺖ ﺍﻭﻝ ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﺑﺎ ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺑﯿﻦ‌ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ شد و ﻃﯽ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﻣﻘﺮﺭ ﺷﺪ ﺳﻨﺪ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﯼ ﻣﻠﯽ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﻓﻨﯽ ITC ﻭ ﻣﺸﺎﺭﮐﺖ ﻣﺎﻟﯽ ﺍﺗﺤﺎﺩﯾﻪ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺗﺪﻭﯾﻦ شود.

صادرات ۵۲۷‌ میلیون دلاری صنایع‌دستی در سال ۹۸

پویا محمودیان معاون صنایع دستی، گفت: برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز شده و در صورت کسب مجوزهای لازم از ستاد ملی مقابله با کرونا این نمایشگاه برگزار خواهد شد؛ که البته در کنار این، برای برگزاری نمایشگاه در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و سعدآباد نیز برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در حالی که سال گذشته با مشکلاتی مانند سیل و شیوع کرونا روبه‌رو بودیم با این حال موفق به صادرات ۵۲۷‌میلیون دلار صنایع‌دستی شدیم که ۲۵۴‌میلیون دلار صادرات رسمی گمرکی و ۲۷۳‌میلیون دلار صادرات چمدانی است. این در حالی است که ۱۵۰۰ میلیارد تومان نیز فروش داخلی داشتیم

پوشش‌ حفاظتی انسان بالدار پاسارگاد نوسازی شد

افشین ابراهیمی مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد در این باره گفت: با گذشت چهار سال از مسقف سازی درگاه های شش گانه کاخ بارعام و نقش برجسته انسان بالدار در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد با استفاده از نوع خاصی از برزنت، این پوشش ها به مرور زمان عملا عملکرد حفاظتی خود را از دست دادند و با به نمایش گذاشتن چهره نامناسبی از اثر، آشفتگی زیادی در محل به وجود آورده بودند. به همین منظور نسبت به برچیدن این پوشش ها و جایگزین کردن آنها با ورق های پلی کربنات اقدام شد.

وی اضافه کرد: همزمان با این جابه جایی، تغییراتی نیز در ابعاد و ارتفاع پوشش ها صورت گرفت تا کمترین خدشه به چهره معماری و سیمای تاریخی اثر وارد شود و همچنین مقاومت در برابر عبور امواج یو وی(ماورای بنفش) و تامین شرایط بهینه محیطی (نور، دما، سایه) از ویژگی های بارز این نمونه از پوشش ها است.

ابراهیمی اظهار داشت: در مورد نقش برجسته انسان بالدار البته مقرر است در آینده ای نزدیک و با همکاری گروه ایتالیایی، پوشش حفاظتی پلی کربناتی به پنل های خورشیدی مجهز شود تا از برق تولیدی برای نورپردازی اثر و کاخ دروازه نیز استفاده شود.

وسعت کاخ بارعام یا کاخ پذیرایی کوروش، ۲۴۷۲ متر مربع است که در محور شمال غربی ـ جنوب شرقی ساخته شده است. این کاخ شامل یک تالار گسترده مرکزی با هشت ستون است که وسعت آن ۷۰۵ متر مربع است. چهار ایوان در چهار سمت کاخ با ستون هایی کوچکتر و دو اتاق، دیگر قسمت های اصلی بنا را تشکیل می­‌دهد.

کاخ بار عام کوروش مکانی است که در آن شاه از میهمانان و مقامات ملل مختلف که زیر چتر امپراتوری هخامنشی قرار داشتند پذیرایی می­‌کرده و در مورد مسائل مختلف با یکدیگر بحث و گفت وگو می­ کردند.

شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری در:

برچسب‌ها:

نظر شما