شناسهٔ خبر: 41245983 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اتحادیه اروپا پیشنهاد کرد ؛

تشکیل صندوق مالی برای گذر از شوک برگزیت

لندن – ایرنا – هم زمان با بن بست مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا درباره آینده همکاری های تجاری دو طرف در دوره پسابرگزیت، رئیس شورای اروپا پیشنهاد تشکیل صندوق مالی برای گذار از شوک برگزیت را مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

«شارل میشل» روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل اظهار داشت که مذاکرات اتحادیه اروپا با انگلیس درباره آینده همکاری‌های دو طرف آسان نیست و پس از پایان دوره گذار روابط کشورها، شرکت‌ها و صنایع اروپایی با انگلیس دچار اختلال خواهند شد. 

وی با تشریح طرح چند میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای عبور از پیامدهای ناشی از بحران کرونا، عنوان کرد که تشکیل صندوق ۵ میلیارد یورویی در خصوص برگزیت نیز یک ضرورت است.

رئیس شورای اروپا عنوان کرد که این صندوق برای حمایت از کشورهای اروپایی در فرایند جدایی انگلیس امری لازم است.

انگلیس ۳۱ ژانویه گذشته (۱۱ بهمن ۹۸) به طور رسمی اتحادیه اروپا را پس از ۴۷ سال عضویت ترک کرد و تا آخر سال جاری میلادی و در چارچوب دوره موسوم به گذار، تابع قوانین اتحادیه اروپاست. پس از آن، همه روابط چهار دهه گذشته میان دو طرف متوقف خواهد شد.   

دو طرف مایل هستند تا پیش از پایان دوره گذار درباره آینده همکاری ‌های دو جانبه به توافق برسند. در غیر این‌ صورت روابط انگلیس و اتحادیه اروپا از سال آینده میلادی مطابق با مقررات سازمان تجارت جهانی پیگیری می‌شود که با توجه به چهار دهه روابط دو طرف خسارت‌های مالی هنگفتی را تحمل خواهد کرد. 

مذاکرات دو طرف در پنج ماه گذشته پیشرفت محسوسی را تجربه نکرده است. رئیس بانک مرکزی انگلیس به بانک‌های این کشور هشدار داده که خود را برای احتمال خروج بدون توافق لندن از اتحادیه اروپا آماده کنند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا ماه گذشته توافق کردند که مذاکرات برگزیت برای رسیدن به توافق نهایی به صورت فشرده دنبال شود.

با این حال ، گزارش‌ها از نتیجه مذاکرات حاکیست که دو طرف همچنان از اختلافات جدی برخوردار بوده و درحالی که طرف اروپایی خواهان تمدید مهلت مذاکرات است، انگلیس قائل به پذیرش چنین پیشنهادی نیست.

از سویی شرکت های تجاری انگلیس که عمدتاً مخالف خروج این کشور از اتحادیه اروپا هستند نسبت به پیشرفت کند مذاکرات برگزیت ابراز نگرانی کرده و خواستار تضمین توافق نهایی با اتحادیه اروپا هستند.   

نظر شما