شناسهٔ خبر: 41243767 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شروع مجدد مذاکرات اروپایی برای حل اختلافات بین صربستان و کوزوو

صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه امروز ویدئو کنفرانسی را با حضور سران اروپایی برای حل اختلافات منطقه بالکان و شروع مجدد مذاکرات در این باره برگزار می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، به نقل از روزنامه "جنرال آنسایگر" آلمان، آلمان و فرانسه مجددا تلاش می کنند حرکتی در مسیر حل درگیری های به بن بست رسیده بین صربستان و همسایه جنوبی آن کوزوو پیدا کنند.

امروز ( جمعه) "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان یک نشست ویدئویی با سران کشورهای صربستان و کوزوو برگزار می کنند. نمایندگانی از اتحادیه اروپا هم در این نشست غیر حضوری شرکت خواهند کرد. هدف اروپا شروع مجدد مذاکرات بین صربستان و کوزوو است.

در این کنفرانس ویدئویی علاوه بر ماکرون و مرکل "الکساندر ووچیچ"، رئیس جمهور صربستان ،"عبدالله هوتی" نخست وزیر کوزوو، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در بالکان هم شرکت خواهند کرد.

سال گذشته نیز رهبران صرب و کوزوو به ابتکار مرکل و ماکرون در برلین گرد آمده بودند.

ماکرون روز سه شنبه عبداالله هوتی را در پاریس به حضور پذیرفته بود.

مذاکرت بین صربستان و کوزوو عملا از اواخر سال 2018 متوقف شده است. کوزوو در آن زمان تعرفه های گمرکی 100 درصدی بر کالاهای ورودی از صربستان وضع کرد. کوزوو در واکنش به این اقدام صربستان که با پذیرش این کشور در سازمان های بین المللی مانند اینترپل و یونسکو با کمک روسیه جلوگیری کرد این تصمیم را اتخاذ کرد. البته پریشتینا مدتی است که این تعرفه ها و موانع تجاری را لغو کرده است.

صربستان از سال 2014 مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا را آغاز کرده است. آشتی با کوزوو به عنوان شرط اصلی برای پیشبرد مثبت این مذاکرات مطرح است.

کوزوو از سال 2008 از صربستان مستقل شده است. اما دولت صربستان تا امروز این مسئله را به رسمیت نشناخته است و همچنان کوزوو را بخشی از قلمرو شخصی خود می داند. این در حالی است که بیش از 100 کشور و از جمله آلمان کوزوو را به عنوان دولتی مستقل به رسمیت شناخته اند.

از سال 2011 مذاکراتی با میانجی گری اتحادیه اروپا برای حل اختلافات بین کوزوو و صربستان آغاز شده است.

صدر اعظم آلمان کاملا با مسئله جابجایی انسان ها و مرزها و تبادل اراضی برای حل اختلافات بین این دو کشور مخالف است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما