شناسهٔ خبر: 41243750 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مذاکره فرستاده سازمان ملل با طرفین یمنی درباره آتش‌بس

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل خبر داد فرستاده ویژه این سازمان در یمن در حال مذاکره با انصارالله و دولت مستعفی است تا بتواند آتش‌بس الزام‌آور را در این کشور برقرار کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل از تلاش این سازمان برای برقراری آتش‌بس در یمن خبر داد.

دوجاریک در کنفرانس مطبوعاتی مجازی خود در دفتر سازمان ملل در نیویورک گفت: «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، از طرف دولت مستعفی یمن و جنبش انصار الله، در جریان چندین دور مذاکره، توضیحاتی دریافت کرده است.

وی افزود: به محض اینکه طرفین در مورد متن بیانیه به توافق برسند، آتش‌بس در سطح ملی، اتخاذ تدابیر اقتصادی و انسانی و از سر گرفتن فرآیند سیاسی. برای آنان الزام‌آور خواهد شد.

پیش از این منبعی در سازمان ملل در روز سه‌شنبه گفت: هیئت مذاکره کننده انصارالله در مسقط پایتخت یمن در اعتراض به افزایش حملات ائتلاف سعودی-اماراتی به صنعاء و سایر مناطق یمن و رفتار جانبدارانه گریفیتس، حاضر به دیدار با فرستاده سازمان ملل نشد.

این منبع افزود: فرستاده سازمان ملل به دولت مستعفی یک نسخه اصلاح شده از طرح سازمان ملل برای حل بحران ارائه کرده که شامل آتش‌بس و توقف همه حملات هوایی، دریایی و زمینی است.

به نظر می‌رسد طرح اخیر گریفیتس چیزی نباشد جز تلاش برای دور زدن تحولات میدانی اخیر و نزدیک بودن تسلط ارتش و کمیته‌های مردمی بر تمام «جبهه شرقی» که مأرب در آن قرار دارد. این طرح بند‌های بی سابقه‌ای دارد و بسیاری از مطالبات قبلی انصارالله را پاسخ نمی‌دهد.

انصارالله معتقد است که طرح جدید به دنبال نجات ائتلاف است که اخیرا در جلوگیری از رسیدن ارتش و کمیته‌های مردمی به شهر مأرب شکست خورده است.

ائتلاف متجاوز سعودی-آمریکایی نزدیک به ۶ سال است جنگ علیه یمن را به بهانه بازگرداندن دولت مستعفی آغاز کرده و تاکنون خسارات مالی و جانی بسیاری در این کشور به وجود آورده است.

انتهای پیام/

نظر شما