شناسهٔ خبر: 41242372 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

ابوالفضل خلخالی؛ کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

" گرانی خودرو " نتیجه بی متولی بودن صنعت خودرو در دولت است

ابوالفضل خلخالی: وزارت صمت در حال پاک کردن صورت مساله برای خود است اینکه باید عرضه خودرو افزایش پیدا کند و قیمت باید در نقطه تعادل باشد و ما قیمتی بالا داشته باشیم صحیح است. اما مباحثی که در بحث قیمت گذاری خودرو وجود دارد موجب می شود عرضه و تقاضا بالانس نباشد. وزارت صمت باید تلاشی جدی در افزایش عرضه داشته باشد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ کارشناس صنعت خودرو درباره افزایش قیمت خودرو گفت: متاسفانه دانش لازم در وزارت صمت وجود نداشت و دوستان براساس سعی و خطا پیش رفتند و سعی کردند تجربه کنند و همین موجب تحریک تقاضا شد و وضعیت حتی نسبت به قبل نیز سخت تر شد. راهکار باید علمی و درست باشد

 

ابوالفضل خلخالی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره دستور وزارت صمت در خصوص افزایش قیمت خودرو گفت: باید قیمت واقعی ارز لحاظ شود. ما باید افزایش قیمت خودرو متناسب با افزایش قیمت واقعی ارز را لحاظ کنیم. بسیاری از مواد اولیه ای که امروز در صنعت خودرو استفاده می شود خرید امروز نیست با تاخیری یکی دو ماهه باید ورود مواد اولیه را در خطوط تولید در نظر بگیریم. اینکه صنعت خودرو باید متناسب با قیمت ارز قیمت گذاری کند واقعیت است ولی افزایش عرضه در این میان اهمیت ویژه ای دارد.

 

وی در ادامه افزود: وزارت صمت در حال پاک کردن صورت مساله برای خود است اینکه باید عرضه خودرو افزایش پیدا کند و قیمت باید در نقطه تعادل باشد و ما قیمتی بالا داشته باشیم صحیح است. اما مباحثی که در بحث قیمت گذاری خودرو وجود دارد موجب می شود عرضه و تقاضا بالانس نباشد. وزارت صمت باید تلاشی جدی در افزایش عرضه داشته باشد. ما باید در سال های گذشته به این موقعیت فکر می کردیم و برای امروز برنامه ریزی می کردیم تا عمق داخلی سازی افزایش پیدا کند و مثل امروز درگیر تامین قطعات خودرو نباشیم. متاسفانه هر آنچه که در خصوص داخلی سازی گفته می شد بیشتر بعد تبلیغاتی داشت.

 

این کارشناس خودرو درباره راهکار این موضوع ادامه داد: متاسفانه دانش لازم در وزارت صمت وجود نداشت و دوستان براساس سعی و خطا پیش رفتند و سعی کردند تجربه کنند و همین موجب تحریک تقاضا شد و وضعیت حتی نسبت به قبل نیز سخت تر شد. راهکار باید علمی و درست باشد. راهکار درست این است که عرضه را افزایش بدهیم و به این منظور باید عمق داخلی سازی افزایش پیدا کند همچنین باید موانع ورود مواد اولیه برداشته شود. باید اجازه بدهیم بازار خود قیمت را تعیین کند در این شرایط  آنچه که به صورت طبیعی اتفاق می افتد افزایش قیمت است.

 

خلخالی تصریح کرد: اگر بخواهیم قیمت را به زور در سطحی نگه داریم تولید کننده ها لطمه خواهند دید. باید اجازه بدهیم تولید کننده ها تقویت شوند و به اقتصاد کشور رشد کند و همه اقشار از این بازار بهره ببرند. به عقیده من، بخشی از این نابسامانی قیمت به دلیل سوء مدیریت در وزارت سمت و خودرو سازان ما است که شایسته سالاری در میان آنها وجود ندارد. چیزی که باید روی آن کار کنیم ورود شرکت های خصوصی به عرصه خودروسازی است نه اینکه شرکت های خودروساز بزرگ را خصوصی کنیم. اگر بخش خصوصی که توان تولید خودرو دارد مورد حمایت قرار بگیرد و وارد صحنه بشود و در حوزه عرضه فعالیت کنند.

 

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی این صنعت این است که دولت ورود کرده است تاکید کرد: مشکل ما دقیقا در بحث خصوصی و یا دولتی بودن صنعت خودرو کشور نیست. مساله ما بی متولی بودن صنعت خودرو است. مساله تعیین تکلیف شدن است این صنعت یا خصوصی است و یا دولتی. خودروسازی ما در حال حاضر در وضعیت بی صاحب بودن است. من می گویم این صنعت دولتی باشد چون خصوصی کردن آنها داستان های زیادی دارد و مشکلات متعددی ایجاد می کند. ولی شرکت هایی وجود دارند که می توانند خودروساز باشند. در چند سال آینده شاید شرکت های خصوصی خواهیم بود که داعیه خودروساز بودن دارند. باید از این بخش جدید حمایت شود. دولت می تواند با در اختیار گذاشتن زمین و یا مالیات و بیمه با آنها همکاری کند و موانع تولید را از میان بردارد. وقتی از حمایت دولت حرف می زنیم یعنی دولت مانع ایجاد نکند. باید موانع کار این شرکت ها به نوعی حل و فصل شود و به جای خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا به شرکت های خصوصی اجازه رشد بدهیم.

 

 

نظر شما