شناسهٔ خبر: 41242183 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از شرایط شرکت داوطلبان کرونایی در کنکور‌های ۹۹ تا شیوه استعلام جعلی بودن مدارک دانشگاهی

وزارت علوم در هفته گذشته با اخباری مانند بلامانع بودن ورود داوطلبان کرونایی به جلسه کنکور و نحوه استعلام جعلی بودن مدارک گذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همچون «زمان دریافت کارت ورود به جلسه کنکور دکتری ۹۹ اعلام شد»، «شرایط شرکت داوطلبان مبتلا به کرونا در کنکور‌های ۹۹ اعلام شد»، «دانشگاه‌ها، مجاز به تعویق بیشتر کلاس‌های عملی» و «کنکور به تعویق نمی‌افتد مگر با ابلاغ ستاد مبارزه با کرونا» همراه بود که در ادامه می‌خوانید.

زمان دریافت کارت ورود به جلسه کنکور دکتری ۹۹ اعلام شد

سازمان سنجش آموزش کشور با صدور اطلاعیه‌ای تاریخ دریافت، نحوه پرینت و محل رفع نقص کارت شرکت در آزمون دکتری (Ph.D) سال ۱۳۹۹ و نکات بهداشتی جهت شرکت در آزمون را اعلام کرد.

دانشگاه در حال تبدیل به شریک راهبردی صنایع و دستگاه‌های اجرایی

محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره ارتباط دانشگاه و صنعت و نقش دولت در این حوزه بیان کرد: خوشبختانه طی دهه‌های اخیر مراکز علمی و دانشگاهی کشور پیشرفت‌های کمی و کیفی قابل توجهی داشته اند؛ در این مسیر دانشگاه‌ها در اولین گام توانسته اند نیاز کشور به نیروی متخصص را تقریبا به‌صورت کامل و در همه رشته‌ها و مقاطع رفع کرده و به‌تدریج وارد حوزه پژوهش و فناوری بشوند.

شرایط شرکت داوطلبان مبتلا به کرونا در کنکور‌های ۹۹ اعلام شد

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره شرایط شرکت داوطلبان مبتلا به کرونا در کنکور سراسری، ارشد و دکتری گفت: با هماهنگی که با وزارت بهداشت انجام شده است، اسامی داوطلبانی که مبتلای قطعی به کرونا بوده و در بیمارستان بستری هستند در اختیار سازمان سنجش قرار داده می‌شود. براین اساس این داوطلبان می‌توانند در بیمارستان آزمون بدهند.

درخواست جمعی از کنکوری‌ها برای تعویق آزمون‌ها/ برگزاری کنکور سلامت داوطلبان را به خطر می‌اندازد؟

تعویق تاریخ برگزاری کنکور خیال داوطلبان را راحت کرد و تمام اعتراضات درباره زمان برگزاری کنکور‌های سراسری پایان یافت. مسئولان هم اعلام کردند که تاریخ‌های اعلام شده نظر ستاد ملی مبارزه با کروناست و تغییر نمی‌کند. از این تاریخ به بعد تعداد مبتلایان به کرونا در کشور افزایش یافت، در حدی که میزان فوتی‌های بیماران کرونا در تاریخ ۹ تیر ماه از بالاترین میزان فوتی‌ها در روز‌های ابتدایی سال نیز بالاتر رفت. در همین زمان داوطلبان کنکور‌های سراسری بار دیگر خواستار تعویق همه کنکور‌های سراسری ۹۹ شدند که این موضوع در چند هفته اخیر به موضوعی داغ در فضای مجازی تبدیل شد.

دانشجویان دکتری مشمول مصوبه تسری مدرک معادل می‌شوند

منصور کبگانیان دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه ۱۳۴ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: اولین موضوع در ادامه مصوبات قبلی که بحث بسیار مهمی است تسری مصوبه مدرک معادل به برخی مشمولان این ماده است که تعدادی از عزیزان از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ستاد نقشه جامع علمی کشور برای تصویب این موضوع برای مقاطع دکتری اقدام کرده بودند. برخی شاید به علت عدم آگاهی از مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در مضیقه قرار گرفته بودند و امکان تکمیل تحصیلات تا مقطع دکتری برایشان وجود نداشت.

وزیر علوم زمزمه‌های تغییر زمان کنکور توسط اعضای مجلس را رد کرد

وزیر علوم زمزمه‌های تغییر زمان برگزاری کنکور از سوی اعضای مجلس را رد کرد و افزود: در جلسه کمیسیون آموزش نیز در این باره صحبت شد و در کمیسیون آموزش مجلس هم کسی موافق تعویق کنکور نبود فقط این اعضا هم نگرانی‌هایی که ما داریم را اعلام کردند. سازمان سنجش پیش بینی‌های لازم و کافی را انجام داده و امیدواریم بدون مشکل آزمون‌ها را برگزار کنیم. همین دانش آموزان دو هفته به صورت حضوری در جلسات امتحان نهایی شرکت کرده اند در حالی که برای شرکت در کنکور این داوطلبان را فقط ۳ ساعت آن هم در یک فضای بازتر و با استاندارد بهتر نیاز داریم.

۱۹ سهمیه کنکور تبدیل به معضل شده است

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ۱۹ نوع سهمیه در کنکور داریم که تبدیل به یک معضل شده است و نیازمند تدبیر مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان مناطق محروم

سیاوش خرسندی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد:پیش بینی اعطای هزار تا ۵ هزار بورس تحصیلی به صورت بلاعوض به صورت سالانه به دانشجویان مناطق محروم و خانواده های کم بضاعت برای تامین هزینه های تحصیلی این افراد در دانشگاه امیر کبیر پیش بینی شده است.

آغاز فروش ویژه‌ سوالات کنکور ۹۹ با اقساط بلندمدت!/ حنایی که دیگر رنگی ندارد

«کانال خرید و فروش سوالات کنکور ۹۹» و «خرید سوالات کنکور ۹۹» از جمله مواردی است که این روز‌ها توسط داوطلبان کنکور در فضای مجازی و اینترنت دنبال می‌شود؛ مسئله‌ای که شاید در نگاه اول خیلی واقعی به نظر نرسد، اما با کند و کاوی جزئی به مافیایی بزرگ می‌رسید؛ مافیایی که هر ساله با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور دام می‌گسترانند و اقدام به تبلیغات در فضای مجازی و اغوای داوطلبان کنکوری برای طی کردن مسیر صد ساله در یک شب می‌کنند.

تصمیم‌گیری برای کاهش شهریه ترم آینده جزو اختیارات دانشگاه است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بیان توضیحاتی درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای کاهش شهریه ترم آینده پرداخت.

کنکور به تعویق نمی‌افتد مگر با ابلاغ ستاد مبارزه با کرونا

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ابلاغ آن به حوزه‌ها و داوطلبان، مقرر است که کنکورهای سراسری برگزار شود مگر اینکه از ستاد مبارزه با کرونا و مراجع بالا دستی سازمان سنجش ابلاغ شود که کنکور به تعویق بیفتد و زمان دیگری برای آن در نظر گرفته شود.

پیشنهاد وزارت علوم برای حذف ۱۶ سهمیه کنکور

عاملی گفت: وزارت علوم پیشنهاد حذف ۱۶ سهمیه از کنکور را مطرح کرده است که باید این موضوع با مشارکت و تعامل مجلس ساماندهی شود.

دانشگاه‌ها، مجاز به تعویق بیشتر کلاس‌های عملی/ استادان باید به اعتراض نمرات مجازی پاسخ دهند

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره برگزار نشدن کلاس‌های عملی و امتحانات این دروس و میزان مجاز بودن دانشگاه‌ها در به تعویق انداختن برگزاری آن اظهار کرد: دانشگاه‌ها حق دارند با توجه به شرایط حساس کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا، بیش از این نیز برگزاری کلاس‌های عملی را به تعویق بیندازند.

او ادامه داد: با توجه به تشدید بیماری و اولویت حفظ سلامت دانشجویان و استادان، اگر دانشگاه‌ها شرایط را به گونه‌ای ارزیابی کنند که با برگزاری این کلاس‌ها و آزمون‌ها ممکن است مشکلی برای دانشجویان به وجود بیاید، می‌توانند کلاس‌های عملی را بیشتر از این هم به تعویق بیندازند.

مشخص شدن جعلی بودن مدارک دانشگاهی با یک استعلام ساده

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره شیوه برخورد وزارت علوم با مدارک جعلی، اظهار کرد: متاسفانه برخی‌ها در حوزه جعل مدارک دانشگاهی در حال فعالیت هستند و انتشار این موضوع باعث سست شدن آموزش عالی کشور می‌شود. وجود مدارک جعلی در کشور امری است که نباید وجود داشته باشد، اما حجم تبلیغات و اخبار درباره جعلی بودن مدارک دانشگاهی بسیار فراتر از واقعیت است.

تغییر کلی برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد برای ترم تحصیلی آینده

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برنامه‌ریزی برای ترم آینده برای دورس عملی و نظری کاملاً عوض می‌شود. پیش‌بینی ما این است که روش حضوری - مجازی را با روشی نو طراحی کنیم و هر چه شرایط به ما اجازه دهد درصد آموزش حضوری یا مجازی را بیشتر می‌کنیم. دانشگاه برای یک آموزش قابل قبول برنامه‌ریزی کرده است.

آزمون جامع را برای صیانت از مدرک دکتری، حضوری برگزار می‌کنیم

طهرانچی گفت: برای صیانت از مدرک دکتری، ضمن رعایت پروتکل‌ها در هر شهر، آزمون جامع را حضوری برگزار می‌کنیم.

برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ۹۹ در سه مرحله

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور با اشاره به اینکه آزمون کارشناسی ارشد امسال در سه مرحله ( سه نیم روز) برگزار می‌شود، توضیح داد: سال‌های قبل کنکور کارشناسی ارشد در دو نوبت صبح و طی دو روز برگزار می‌شد اما امسال برای رفاه حال داوطلبان و تجمع کمتر، این آزمون روز پنج شنبه، ۲ مرداد در دو نوبت صبح و عصر و روز جمعه، ۳ مرداد در یک نوبت صبح برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما