به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، آموزشوپرورش و مشکلات فراوان آن، برای دغدغه مندان آموزشی، بسیار مهم و قابلبحث است، مشکلات ساختاری، نیروی انسانی، زیرساختهای عمرانی و فارغ بودن از مسائل سیاسی که بررسی هریک از این مباحث قابلپیگیری است، اما مدتهاست که مشکل نیروی انسانی در بدنه آموزشوپرورش با مطالباتی مواجه بوده و به دلایل مختلف گروههای سرگردان زیادی در بدنه آموزشوپرورش در حال تدریس هستند که در کنار آموزش، مجبور به دوندگی برای احقاق حقوق و مطالبات خود در وزارت خانه و اقناع نمایندگان مجلس، برای وضع قانون میباشند، دوندگیهایی که با طولانی شدن روندهای قانون گزاری، فرسودگی و کلافگی را ارمغان گروههای بلاتکلیف آموزشوپرورش کرده است.
یکی از گروههای سرگردان آموزشوپرورش که سالهاست توسط این گروه معلمین در حال پیگیری و مجلس نیز برای وضع قانون در حال چانهزنی بوده، آموزشیاران نهضت سوادآموزی است که روند استخدام آنان در آموزشوپرورش با مشکلات فراوانی مواجه بوده و اخیراً نیز با شرط برگزاری آزمون، به مطالبات این قشر فرهیخته، پاسخ داده شد، باوجوداین موضوع، مجلس شورای اسلامی در روز گذشته با پیشنهاد دوفوریتی تعین تکلیف آموزشیاران نهضتی در صحن علنی مواجه شد که این طرح دوفوریتی توسط نمایندگان تأیید نشد و نظر نمایندگان برای حل مطالبات این معلمان، در قالب طرح یکفوریتی، باقی ماند، اما سؤال از نمایندگان محترم مجلس در این خصوص این است که پیشنهاد دوفوریتی این موضوع دقیقاً دو روز قبل از برگزاری آزمون چه دلیلی داشته و چه روندی از این مسئله را برطرف میکرد؟! ازاینرو، برای پاسخ به این موضوع، به سراغ برخی از نمایندگان رفته و نتیجه این تصمیم را جویا شدیم.
در زمان رأیگیری همه نمایندگان به دلایلی در جایگاه خود حاضر نبودند
نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار فارس در رشت، در پاسخ به فرایند رأیگیری مطالبات آموزشیاران نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: هدف اعضای کمیسیون تصویب دوفوریتی تعیین تکلیف معلمان نهضتی بود اما به دلیل اینکه در زمان رأیگیری همه نمایندگان به دلایلی در جایگاه خود حاضر نبوده و در رأیگیری شرکت نکردند، طرح دوفوریتی به تصویب نمایندگان نرسید.
محمدرضا احمدی با تأکید بر اینکه این موضوع بهصورت یکفوریتی موردبررسی قرار میگیرد، گفت: به دلیل نبود برخی از نمایندگان در جایگاه خود و عدم تصویب دوفوریتی این مهم، برخی از نمایندگان خواهان رأیگیری دوباره برای تصویب دوفوریتی بودند که به دلیل منع قانونی، رأیگیری دوباره امکانپذیر نبود.
تصویب طرح یکفوریتی اصلاح قانون آموزشیاران نهضتی عملاً بیمعناست
دیگر نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز دراینباره با بیان اینکه این طرح دیر به مجلس آمده و با توجه به زمان آزمون در روز جمعه، نتیجه مطلوب برای معلمان حاصل نشده، اظهار کرد: وقتی قرار بود جمعه آزمون آموزشیاران نهضتی برگزار شود، حتی اگر دوفوریتی هم رأی میآورد، تازه یکشنبه به کمیسیون رفته و در فرایند صحن و شورای نگهبان، حداقل ۲۰ روز طول میکشید، بدین ترتیب این طرح منجر به اصلاح بهموقع نمیشد.
جبار کوچکی نژاد با اشاره به اینکه مجلس دیر شروع به کارکرده و این طرح نیز دیر در مجلس مطرح شد، گفت: طرحی داشتم در خصوص رتبهبندی فرهنگیان حدود دو سه هفته قبل که متأسفانه مجلس دیر شروع به کارکرد لذا اگر آن طرح در مجلس مطرح میشد، میتوانستیم در غالب تبصره، نحوه آزمون را با طرح قبلی مجلس متفاوت کرده که به دلیل ترافیک کاری مجلس این طرح عقب ماند.
عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با بیان اینکه تصویب طرح یکفوریتی هم عملاً دراینباره بیمعناست، افزود: چراکه روند یکفوریتی برای تبدیلشده به قانون دو تا سه ماه به طول میانجامد و تا آن موقع نتایج آزمون نهضتیها مشخص میشود، لذا نمیتوان یک طرح قانون را به عقب برگرداند، فقط میتوان در تفسیر قانون تأکید کرد که به کسانی که در این آزمون پذیرفته نشدند، مانند خرید خدماتیها فرصتی دوباره یا آزمونی دوباره گرفته شود.
کوچکی نژاد با تأکید بر اینکه این فرایند تصمیمات برای آموزشیاران نهضتی قبل از سال ۹۲ است، بیان کرد: برای آموزشیاران نهضتی بعد از سال ۹۲ فعلاً قانونی پیشبینینشده مگر اینکه در قوانینی که در حوزههای آموزشی وارد مجلس میشود، تبصرهای نوشته شود مبنی بر اینکه نهضتیهای قبل از ۹۵ نیز تعیین تکلیف شوند.
موافقت یکفوریتی پیگیری اصلاح قانون نهضتیها برای جلوگیری از شتابزدگی
دیگر نماینده مردم رشت نیز دراینباره اظهار کرد: نظر مجلس در خصوص استخدام با آزمون آموزشیاران نهضتی نظری مثبت بوده اما طی روند رأیگیری فعلاً با بررسی یکفوریتی آن موافقت شده است.
سید علی آقازاده جلوگیری از شتابزدگی را یکی از دلایل تصویب یکفوریتی مجلس عنوان کرد و افزود: با توجه به پیگیریهای صورت گرفته و برگزاری آزمون آموزشیاران نهضتی، این گروه از آموزشدهندگان نهضت سوادآموزی، تعیین تکلیف شده و مطالبات آنان محقق میشود.
ضرورت ساماندهی نیروهای سرگردان آموزشوپرورش
گروههای مختلفی در بدنه آموزشوپرورش بهعنوان نیروهای غیررسمی مشغول به خدمت در نظام آموزشی کشور هستند که متأسفانه هنوز تعیین تکلیف نشده و سالها در روند قانونگذاری معطلماندهاند، لذا شایسته است مسؤولان امر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به کمبود شدید نیروی انسانی در آموزشوپرورش و بلاتکلیفی تعداد زیادی از نیروهای فرهیخته و با سابقه آموزشی، مانند نهضتیها، حقالتدریسها، مربیان پیشدبستانی، سرباز معلمها، خرید خدمات و معلمان غیردولتی، تصمیمی درست اتخاذشده تا در سالهای آینده با روند قانونی و جذب دانشگاه فرهنگیان، تأمین نیروی انسانی آموزشوپرورش از نظم و ثبات ویژهای برخوردار باشد، امیدواریم با عزم جدی نمایندگان مجلس یازدهم این نیروهای آموزشی به امنیت خاطر شغلی دست پیدا کنند.
انتهای پیام/۳۳۸۹/و
نظر شما