شناسهٔ خبر: 41241803 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| دو هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغات البرز به سیستم آبیاری نوین تجهیز می‌شوند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: طبق تعهدات صورت گرفته انجام دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغات استان به سامانه‌های آبیاری نوین با اعتبار دولتی ۲۵ میلیارد تومان و پنج میلیارد تومان آورده کشاورزان در دستور کار است.

صاحب‌خبر -

سیدمجید موسوی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان البرز، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج،  با اشاره به وسعت اراضی کشاورزی و باغاتی که به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند، گفت: تا کنون ۱۶ هزار هکتار از ۵۰ هزار هکتار اراضی استان به سامانه نوین آبیاری تجهیز شده است.

وی با اشاره به سهم این سامانه‌ها در اراضی کشاورزی استان افزود: این میزان ۳۲ درصد از اراضی کشاورزی و باغات استان را شامل می‌شود.

این مسؤول با بیان اینکه هر سال تعهداتی در خصوص تجیهز اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری ایجاد می‌شود، ادامه داد: سال گذشته هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند، این اقدام ۱۶ میلیارد تومان هزینه داشته که ۱۳.۵ میلیارد تومان آن اعتبار دولتی و ۲.۵ میلیارد تومان آن هم آورده کشاورزان بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به تعهد امسال استان در این زمینه توضیح داد: طبق تعهدات صورت گرفته امسال باید دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغات استان به سامانه‌های آبیاری نوین با اعتبار دولتی ۲۵ میلیارد تومان و پنج میلیارد تومان آورده کشاورزان مجهز می‌شوند.

هر هکتار تجهیز زمین‌های کشاورزی به سیستم آبیاری قطره‌ای ۱۳ میلیون تومان و به ازای هر هکتار آبیاری بارانی مکانیزه ۱۱ میلیون تومان یارانه دولتی پرداخت می‌شود

 

وی اضافه کرد: به ازای هر هکتار تجهیز زمین‌های کشاورزی به سیستم آبیاری قطره‌ای ۱۳ میلیون تومان و به ازای هر هکتار آبیاری بارانی مکانیزه ۱۱ میلیون تومان یارانه دولتی پرداخت می‌شود.

موسوی توضیح داد: علاوه بر این، به ازای هر هکتار آبیاری بارانی کلاسیک ثابت نیز هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و به ازای هر هکتار آبیاری کم فشار و انتقال آب با لوله یارانه دولتی پرداخت می‌شود.

در شرایطی که استان با مشکل کم آبی مواجه است، راه اندازی چنین سیستم‌هایی باعث صرفه جویی در مصرف آب و حفظ ذخایر موجود می‌شود

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز با اشاره به تاثیر تجیهز زمین‌های کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری گفت: در شرایطی که استان با مشکل کم آبی مواجه است، راه اندازی چنین سیستم‌هایی باعث صرفه جویی در مصرف آب و حفظ ذخایر موجود می‌شود.

مخاطبان خبرگزاری فارس چندی پیش مسئله آبیاری باغات و زمین‌های کشاورزی خود را تحت عنوان «آبیاری قطره ای باغات کرج نیمه کار رها شده‌است» را در سامانه «فارس من» ثبت کرده بودند.

انتهای پیام/ج

نظر شما