شناسهٔ خبر: 41241297 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

حفظ قرآن شرط ورود به این مدرسه است/ گزارش شفقنا از مدرسه علمیه امام علی بن موسی الرضا قم

صاحب‌خبر -

شفقنا- مدرسه علمیه امام رضا(ع) یکی از دهها مدرسه علمیه تحت اشراف مرکز مدیریت حوزه های علمیه است که برای حضور در آن می بایست به مقابل ساختمان ستادی مرکز خدمات حوزه های علمیه برویم.

وارد مدرسه بدون طلبه امام رضا(ع) شدیم، حجره ها و کلاس ها دورتادور یک کریدور قرار داشت، با حیاتی پر از درخت، کلاس های درس هر کدام مزین به نام یکی از شهدای دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم بود.

حسینیه، کتابخانه و مطبخ مدرسه در طبقه زیرین و در جورا حوضی با آب نماهایی ساده قرار داشتند. کتابخانه با هشت هزار منبع علمی توسط خودِ طلاب خدمات را ارائه می دهد.

یکی از اتفاقات بی نظیر یا بهتر بگویم کم نظیری که در این مدرسه مزیّن به نام امام علی بن موسی الرضا(ع) با آن مواجه شدیم، ابتکار بهره مندی مدرسه از انرژی نور خورشیدی بود.

این اقدام توسط مدیر مبتکر ، خلاق و آینده نگر مدرسه جناب حجت الاسلام سمیعیان صورت گرفته بود که قرار است فاز یک آن طی روزهای آتی به بهره برداری برسد و فاز دوم نیز تا نیمه سال جاری به بهره برداری رسد.

… بعد از اعلام نگهبان درب وردی حجت الاسلام و المسلمین سمیعیان، مدیر مدرسه به استقبالمان آمد و به دفترش دعوت کرد.

بسیار صمیمی و خونگرم بود و شرایط کرونا و تعطیل دروس را در اولین کلام علت خلوتی مدرسه عنوان کرد.

حاج آقای سمیعیان پیش از اینکه وارد گفت وگوی رسمی شویم از فراز و فرودهای مدرسه و طلابش گفت، از دغدغه هایی که برای شناسایی و معرفی این مدرسه وجود دارد که با پیشنهادی که دادم وارد گفت وگو شدیم که مشروح آن بدین شرح می باشد؛

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی سمیعیان در آغاز سخن ضمن گرامیداشت دهه کرامت و تبریک میلاد با سعادت امام رضا(ع) در تشریح فعالیت‌ها، خود را به عنوان خادم قرآنی در این مدرسه علمیه معرفی کرد و افزود: بنده بیش از ۱۵ سال خادم طلاب حافظ هستم، البته سابقه خدمت من به تاسیس مدرسه حافظین از ۱۶ سال قبل به نام مدرسه علمیه امام جواد(ع) که در آن تدریس داشتم بر می گردد.

او اظهار کرد: بعدها آن مدرسه تغییر نام داد و به امام المهدی (عج) و سپس به این جا منتقل شد و به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و امام جمعه وقت دامغان، حجت الاسلام ترابی دامغانی ساخته و تحویل حافظین داده شد.

مدیر مدرسه علمیه امام علی بن موسی الرضا(ع) ویژه حافظین بیان کرد: در این مدرسه با طلاب حافظ سر و کار داریم و شرط پذیرش این است که طلاب، حافظ قرآن باشند که حفظ ده جزء به بالا با تعهد تکمیل حفظ قرآن کریم از شرایط مهم و منحصر به فرد است، ما در سطح کشور مدارس قرآنی متعددی داریم ولی شرط پذیرش، حفظ نیست و طلاب را می پذیرند تا برای حفظ قرآن کریم دوره‌ها را سپری کنند.

او تصریح کرد: به برکت خون شهدا و هدایت‌های مقام معظم رهبری، نهضت حفظ ۱۵ سال قبل در کشور شکل گرفت و آن زمان علم الهدی اولین کودک ۵ ساله، حافظ قرآن بود.

حجت الاسلام و المسلمین سمیعیان بیان کرد: عده ای از فضلای حوزه در زمان آیت الله بوشهری خواستار تاسیس مدرسه ای برای حافظین شدند که بنا شد مدرسه امام جواد(ع) تاسیس شود که استیجاری بود، سپس به المهدی (عج) رفتیم و بعد از آن به این جا آمده ایم.

او خاطرنشان کرد: این ساختمان در سال ۸۵ ساخته شد، اما از ۱۰ سال قبل فعالیت داشته است، در حال حاضر مدرسه دارای ۱۵۰ طلبه است که ۷۰ نفر حافط ۲۰ جز به بالا هستند.

کلاس‌های تفسیر در کنار حفظ

اوبیان کرد: با برنامه ریزی که داشته ایم برای تعدادی از حافظان کل کلاس‌های تفسیر تشکیل می شود و منبع تفسیر را نیز تفسیر نمونه و نور گذاشتیم چون نمونه روایی و تاریخی با رویکرد اجتماعی است و هر دوی این تفاسیر زبانی نرم، شیوا و آسان دارند.

مدیر مدرسه علمیه حافظین قرآن کریم گریزی به بحث حفظ قرآن در حوزه می‌زند و ادامه می‌دهد که حفظ در حوزه مقداری زنده شده و جان گرفته و فلسفه مدرسه امام رضا(ع) نیز این بود که حافظ قرآن پذیرش کند ولی چون حافظ نداشتیم به سمت تربیت حافظ رفتیم.

حوزه باید طلایه‌دار تحول قرآنی کشور باشد

او با بیان اینکه تحولات قرآنی بزرگی در کشور صورت گرفته و طبیعتا این انتظار در حوزه نیز وجود دارد که طلایه دار این تحول باشد ولی طلاب حافظ قرآن در مقایسه با طلاب غیرحافظ جمعیت بسیار اندکی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سمیعیان با بیان اینکه در برخی کشورهای عربی آشنایی طلاب با قرآن تعجب آور است گفت: اولین قدم ما برای حرکت در این راستا، جدی گرفتن قرآن است که الان تا پایه سه شاهدیم ترتیل و روان خوانی و … بسیار جدی است ولی طلاب باید به سمت حفظ تخصصی و تسلط بر مفاهیم نیز در کنار قرائت و ترتیل سوق داده شوند.

او عنوان کرد: حوزه علمیه باید خود را صرف قرآن کند زیرا قرآن اصل اسلام است و تنها کتاب وحیانی جاودانی برا بشریت است که تحریف نشده لذا باید انقلابی در تفسیر ایجاد کنیم چیزی که آقای قرائتی بر آن تاکید زیادی داشت.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ایشان از چند طلبه حافظ ما سوالات تفسیری پرسید و تعداد کمی برای پاسخ دادن اعلام آمادگی کردند و بعد از آن با همین تلنگر و توصیه ایشان بحث تفسیر در مدرسه جدی گرفته شده و با جدیت بیشتری هم دنبال خواهد شد.

بهره گیری از اساتید برجسته قرآن کریم

او از طلاب مدرسه امام رضا(ع) و از کسانی که جزء حافظان قرآن این مدرسه است درباره فعالیت‌های قرآنی مدرسه به شفقنا گفت: بنای مدرسه بر این بوده که قرآن‌محور باشد و ساعت دوم درسی ما بحث حفظ و قرائت کار می‌شود اما معتقدم باید روند حفظ تندتر باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سمیعیان افزود: کلاس‌های ما به لحاظ کیفی و کمی تفکیک شده و از استادان به نامی مانند استاد دباغ، پرهیزگار، نصراللهی، موسوی بلده، ترکمن، شهیدی پور، سعیدیان، لطفی نیا، علی اکبر حنیفی و… استفاده می‌شود که به کار خود مسلط هستند و از مربیان زبده محسوب می‌شوند و از این جهت کمبودی در مدرسه وجود ندارد.

برگزاری ۱۵ کلاس قرآنی با حضور اساتید برجسته

مدیر مدرسه علمیه امام علی بن موسی الرضا(ع) ویژه حافظین در مورد برنامه های آموزشی فرهنگی و قرآنی مدرسه عنوان کرد: از نظر برنامه درسی، نظام آموزشی مدارس علمیه برای سطح یک اجرا می شود و در کنار آن یک ساعت زنده از ۸ تا ۹ صبح به برنامه قرآنی اختصاص داده ایم بطوریکه طلاب علاوه بر تلاوت قرآن کریم و بهره گیری از اساتید مجرب به نحوی مورد تست و ارزیابی هم قرار می گیرند و لذا هر روز صبح و براساس تسلط آنها ۱۵ کلاس قرآنی برگزار می کنیم.

او تصریح کرد: اساتید برجسته و ثابتی داریم و همچنین از داروان بین المللی در برگزاری دوره ها حضور دارند که برجسته های قرآنی کشور هستند و آزمون های دوره ای برگزار می کنند، تعدادی از اساتید نیز طلاب همین مدرسه بوده اند که فارغ التحصیل شده اند.

حجت الاسلام و المسلمین سمیعیان گفت: هم اکنون ۱۵ استاد قرآنی و ۳۰ نفر استاد آموزشی در مدرسه حضور دارند و حتی تعدادی از اساتید آموزشی نیز حافظ قرآن هستند. از برکات قرآن لازم است به این نکته اشاره کنم که هم اکنون جمع زیادی از فارغ التحصیلان این مدرسه مبارکه در ۱۰ مدرسه علمیه دیگر به تدریس اهتمام دارند و برخی در سطح شهرستان ها نیز به صورت استاد و مدیر مدارس علمیه فعال هستند.

او افزود: هر سال ۱۵ تا ۲۰ نفر در این مدرسه فارغ التحصیل می شوند که در کسوت قضاوت، مراکز تبلیغاتی و روحانی مستقر مشغول به فعالیت بوده و تعدادی در زمینه علمی صاحب نظراند که به برکت قرآن کریم و لطف امام رضا(ع) است.

میزبان طلابی از ۱۸ استان کشور هستیم

مدیر مدرسه علمیه امام علی بن موسی الرضا(ع) ویژه حافظین بیان کرد: بافت جمعیتی این مدرسه علمیه از ۱۸ استان طلبه داریم، افرادی که در استان های دیگر طلبه شدند و به این جا می آیند از ۱۴ مرکز قرآنی هستند و بیشترین جمعیت بعد از قم از شیراز است، از طرفی حضور خانواده‌های قرآنی از افتخارات این مدرسه علمیه بوده و حضور فرهنگ های مختلف با روحیات گوناگون از دیگر ویژگی‌های این مدرسه است.

توجه جدی به تغذیه و ورزش طلاب 

او در مورد برنامه‌های مختلف در این مدرسه خاطرنشان کرد: دیدار با علما و مراجع و بهره گیری از توصیه‌ها و راهکارهای بزرگان دین از برنامه‌های مدرسه است. دو مطلب در این دیدارها همواره مورد تاکید مراجع بوده که تغذیه و ورزش این عزیزان است، همچنین هفته ای یک بار جلسات اخلاق عمومی با حضور اساتید برجسته اخلاق حتی در فضای مجازی و در ایام کرونایی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین سمیعیان عنوان کرد: حدیث خوانی و برگزاری مشاوره تربیتی حافظین از دیگر برنامه هاست، طلاب قرآنی میزان دریافت‌ علمی شان بسیار بالاست و این ظرفیت مهمی در برگزاری برنامه‌های مختلف مسابقات قرآنی و فرهنگی است.

او تصریح کرد: برگزاری اردوهای زیارتی، تفریحی، سیاحتی نیز از جمله برنامه های مدرسه علمیه است، طلاب در اردوهای جهادی برای کمک به آسیب دیدگان در جریان کرونا حضور داشتند و تعدادی نیز در بیمارستان ها به نگهداری از بیماران پرداختند و طلاب در شهرستان ها نیز، گروههایی را در خدمت رسانی تشیکل دادند.

مدیر مدرسه علمیه امام علی بن موسی الرضا(ع) ویژه حافظین اظهار کرد: در این مدرسه علمیه بسیج فعال است و برنامه های مناسبتی و آئین های مذهبی در طول سال و جلسات تخصصی با حضور کارشناسان مطرح کشور، مسائل روز برای طلاب مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. پاسخگوئی به مسائل و شبهات از دیگر  برنامه های این مدرسه می باشد که با استقبال پرشور  طلاب نیز همراه می باشد.

او خاطرنشان کرد: بعد از کرونا برنامه ها تعطیل شد و تعدادی از طلاب که شهرستانی بودند به خانه‌های خود بازگشتند و گروههای جهادی را تشکیل دادند، البته ما نیز حمایت هایی در ارتقای شهریه و انجام مشوق‌ها داشته‌ایم.

حجت الاسلام و المسلمین سمیعیان بیان کرد: کمک های مؤمنانه پیش از ماه رمضان آغاز شد و ۱۵۰ بسته حمایتی آماده و ارسال کردیم و در شهرستان ها نیز اقداماتی انجام شده است.

او ادامه داد: این مدرسه هم اکنون دارای ۶۰ حجره است و در هر حجره سه طلبه اسکان دارد و در حال حاضر نیز ۱۵۰ طلبه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۸۰ درصد طلاب شهرستانی و حجره نشین‌ و ۴۰ نفر قمی‌اند.

مدیر مدرسه علمیه امام علی بن موسی الرضا(ع) ویژه حافظین در خصوص شیوه ارزیابی طلاب و اساتید گفت: موفقیت های اساتید و طلاب را از طریق کانال های مختلف ارزیابی می کنیم، طلاب به سختی استاد را می پذیرند و باید ارزیابی دقیقی انجام داد، نمرات نیز در ارزیابی‌ها مورد توجه قرار می گیرد و این نظارت ها باعث شده پیشرفت های خوبی صورت بگیرد.

او تصریح کرد: از طرف طلاب نوع فعالیت استاد ارزیابی می شود و در گزینش اساتید توجه خاصی به عملکرد و موفقیت و مخاطب شناسی داریم، بیشتر افرادی که در قرآن قوی هستند در فهم دروس نیز می درخشند.

انتظارات از مرکز مدیریت حوزه

حجت الاسلام و المسلمین سمیعیان در بخش دیگری از گفت وگوی خود عنوان کرد: از مرکز مدیریت انتظار همراهی و تعامل بیشتری با مدرسه ویژه حافظین است در برنامه ها پذیرش و گزینش های خود به این توانمندی ها توجه داشته باشند، هنوز طلاب زیادی هستند که آشنایی نسبت به فعالیت ها ندارد و انتظار می رود در معرفی این مدارس تلاش شود.

او افزود: از نظر تغذیه باید به این طلاب که عمدتا در سن رشد هستند رسیدگی و یا از نظر ورزش و سلامتی باید به ظرفیت ها و نیازها توجه شود، گاهی فضای ورزشی را اجاره می کنیم و در حد توان در تلاشیم، اما محدودیت هایی داریم، انتظار می رود در تشویق های قرآنی نیز حمایت شویم. اعتلای فرهنگ قرآن و خارج کردن قرآن از مهجوریت اقدام بسیار ارزشمندی است که این مدرسه عملاً نسبت به آن اهتمام جدی دارد.

مدیر مدرسه علمیه امام علی بن موسی الرضا(ع) بیان کرد: از همان ابتدا با مشکلات زیاد و مخالفت‌هایی مواجه شدیم، اما به برکت قرآن کریم جایگاه خود را تثبیت کردیم، بی توجهی به قرآن در علوم دینی جفا در حق قرآن است، به خصوص اینکه منبع اصلی فقه ما قرآن بوده و اهتمام به قرآن کریم در مدارس علمیه، نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم فکری در ابعاد مختلف است.

او خاطرنشان کرد: برای حافظین کلاس های تفسیر و تدبر در قرآن داریم که با حضور اساتید برجسته مورد استقبال قرار می‌گیرد. در بین افراد علاقه مند به صوت و لحن هفته ای یک بار جلسه ای تخصصی برگزار می شود و ادبیات و کلام در قرآن و اخلاق در قرآن نیز مورد توجه است.

حجت الاسلام و المسلمین سمیعیان اظهارکرد: طرح فرهنگی و معرفتی «ندای ملکوت» یکی از برنامه های مدرسه است که طلاب آیات الهی را قرائت و اساتید قرآنی برجسته راهکارها و تکنیک های تلاوت قرآنی را برای آنان بازگو می کنند. در این میان مسائلی مطرح می شود که افراد مستعد، توانمند و نخبه را شناسایی می‌کند، تعدادی از طلاب حافظ کل قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه هستند و افرادی حضور دارند که در طول ۹ ماه قرآن کریم را حفظ کرده اند. این موارد از برکات این مدرسه مبارکه است.

او گفت: در این مدرسه، افرادی از مناطق محروم جذب شده اند که اهتمام ویژه ای به حفظ قرآن دارند همچنین حافظین خانوادگی داریم که بسیار ارزشمند است و چند تن از اعضای خانواده در این مدرسه فعال هستند و حائز رتبه‌های برتر شده اند، ضمن اینکه تعداد زیادی در حفظ و قرائت به پیشرفت‌های خوبی رسیده اند و ما افراد فارغ التحصیلی داشته ایم که خودشان موسسات قرآنی و فعالیت‌های قرآنی را راه اندازی کرده اند.

مدیر مدرسه علمیه امام علی بن موسی الرضا(ع) افزود: گروهی از نیروهای تبلیغی ما به مناطق محروم همچون سیستان و بلوچستان، کرمانشاه می روند و فعالیت های فراوان فرهنگی و تبلیغی و قرآنی دارند مبلغینی که دوره های قرآنی را گذرانده اند بسیار از فن بالایی برخودار هستند و ارتباط بسیار خوبی با مخاطبان خود دارند.

وی بیان کرد: طرح مطالعاتی کتاب شهدا نیز از جمله طرح‌هاست که بسیار مورد استقبال قرار می گیرد و آزمون این کتاب ها برگزار می شود برای نمونه زندگی شهید مطهری یکی از این برنامه ها بود.

نظر شما