شناسهٔ خبر: 41240133 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ترکیه: مواضع کشورهای عربی نسبت به طرح الحاق اسرائیل کافی نیست

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نسبت به وقوع فاجعه جدید در خاورمیانه در صورت اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی هشدار داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از روسیا الیوم، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تصریح کرد: طرح الحاق اسرائیل یک طرح غیرقانونی است و با قوانین مغایرت داشته و به منزله ابتکارعمل جدیدی برای غصب و اشغالگری است، به همین دلیل، آنکارا قاطعانه با این طرح مخالفت می‌کند و از جامعه بین الملل می‌خواهد که با قاطعیت در مقابل این طرح بایستند.

وی ادامه داد: همانطور که جامعه بین الملل در گذشته همبستگی را در مقابل اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل نشان داد، جامعه بین الملل می‌بایست همان موضع را در قبال طرح الحاق اسرائیل دنبال کند. کشورهای عربی، اتحادیه عرب، سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه اروپا، نهادها و سازمان‌های بین المللی دیگر باید موضعی قاطعانه علیه این طرح نشان دهند.

کالین خاطرنشان کرد: سیاست‌های الحاق و اشغال‌گری اسرائیل در پیچیده‌ کردن مساله فلسطین نقش داشته و تمامی طرح‌ها برای صلح و تشکیل دو کشور و برقراری ثبات و تحقق رفاه اجتماعی را از بین برده است.

کالین خاطرنشان کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه چندین تماس با رهبران عربی و غربی دراین خصوص داشته است و به همتایان روس، آمریکایی و فلسطینی و پادشاه اردن و صدراعظم آلمان اعلام کرده که کشورش قاطعانه با این طرح مخالف است.

وی ادامه داد: درصورتی که ما این طرح را نادیده بگیریم، راه را در مقابل یک فاجعه جدیدی در خاورمیانه باز کرده‌ایم، ما شاهد این بودیم که اسرائیل چگونه اراضی فلسطین را از سال ۱۹۴۷ اشغال کرد.

این مقام ترکیه‌ای درخصوص مواضع کشورهای عربی نسبت به طرح اسرائیل نیز گفت: این مواضع کافی نیست، اتحادیه عرب به جای آنکه مصوبه‌هایی علیه ترکیه صادر کند، باید توجه بیشتری به مساله فلسطین قائل شود.

خبر را در روسیا الیوم می‌توانید ببینید.

نظر شما