شناسهٔ خبر: 41240096 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

گزارش بازار از فروش طلا در ایران و جهان

خرید و فروش طلا با دهن کجی به قیمت اتحادیه ها؛ نوسانهای طلایی!

شیوع دوباره ویروس کرونا و کاهش مبادلات تجاری در سطح جهان بهانه ای شده تا قیمت جهانی اونس طلا از ۱۸۱۲ دلار عبور کرده و نرخ انواع سکه در بازار ایران بار دیگر به نیمه راه کانال ۱۱ میلیون تومانی نزدیک شود.

صاحب‌خبر -

ملیحه خورده پا؛ بازار: آخرین روز کاری بازار طلا، سکه و ارز با افزایش قیمت این کالاهای سرمایه ای کار خود را آغاز کرد که بخشی از این افزایش قیمت ناشی از گران شدن قیمت اونس است و دلیل دیگر تداوم روند افزایشی قیمت ارز در بازار آزاد.

دو مولفه مذکور موجب شده تا قیمت طلا و انواع سکه همچنان روند صعودی را طی کند و مردم به منظور جلوگیری از  کاهش ارزش سرمایه خود تلاش دارند تا حداقل سرمایه و نقدینگی خود را به دلار، سکه و طلا تبدیل کنند تا بتوانند با حفظ ارزش دارایی خود بتوانند از عهده بخشی از هزینه های معیشتی خود را تامین کنند.

افزایش تقاضا برای خرید طلا، سکه و ارز و نوسانات قیمت داخلی و خارجی این کالاها موجب شده تا میان قیمت خرید و فروش این اقلام از یک سو تفاوت بسیار فاحشی  ایجاد شود و از سوی دیگر در معاملات طلا و سکه دیگر به قیمت های اعلام شده از سوی اتحادیه طلا و جواهر استناد نشود.

پیش از شروع جهش های ساعتی قیمت ارز، سکه و طلا قیمت فروش این کالاها بر مبنای نرخ اعلامی از سوی اتحادیه صورت می گرفت و طلا فروشان طلا را بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان و سکه را نهایتا ۵۰ هزار تومان کمتر از نرخ روز که از سوی اتحادیه اعلام می شد از فروشنده، خریداری می کردند اما نوسانات شدید قیمتی موجب شده تا طلا فروشان رفتاری نامتعارف را در پیش بگیرند.

این روزها طلا فروشان قیمت هر گرم طلا را بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان و قیمت هر قطعه سکه را ۳۰۰ هزار تومان ارزانتر از نرخ اعلام شده از سوی اتحادیه طلا و جواهر از مردم می خرند و برای فروش این اقلام به مردم نیز هر قطعه سکه را ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به مشتری گرانتر می فروشند.

ابراهیم محمد ولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران:  شیوع ویروس کرونا و افزایش تقاضا برای خرید طلا از سوی دولتها و مردم موجب شده تا قیمت طلا در ایران و جهان افزایش پیدا کند

نباید از نوسانات بازار جا بمانیم
یکی از فروشندگان طلا در بازار تهران بر این باور است که رفتار فعالان این صنف با توجه به نوسانات شدید قیمتی کاملا منطقی است.

حمید-گ در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: این روزها خرید و فروش طلا و سکه بر اساس قیمت های اعلام شده از سوی اتحادیه صورت نمی گیرد زیرا نوسانات این بازار بسیار زیاد شده است بنابراین طلا فروشان نمی توانند ریسک کنند و بر مبنای قیمت اعلام شده اقدام به خرید و فروش این کالاها کنند.

وی می افزاید: به دلیل نوسانات شدید قیمتی؛ طلا فروشان ناچار هستند تا قیمت سکه و طلا را برای فروش بالاتر و برای خرید پایین تر از نرخ اعلام شده از سوی اتحادیه اعمال کنند تا اگر نوسانات صعودی قیمت طلا همچنان ادامه داشت، اصل سرمایه آنها از بین نرود و توان خرید و جایگزین کردن طلا و سکه فروخته شده را داشته باشند.

این فعال صنفی تصریح می کند: پیش از نوسانات شدید قیمت طلا در بازار مابهالتفاوت قیمت خرید و فروش هر قطعه سکه نهایتا ۵۰ هزار تومان بود اما اکنون این رقم به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

کرونا طلا را گران کرد
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بر این باور است که شیوع ویروس کرونا و افزایش تقاضا برای خرید طلا از سوی دولتها و مردم موجب شده تا قیمت طلا در ایران و جهان افزایش پیدا کند.

ابراهیم محمد ولی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: یکی دیگر از مولفه های موثر در گرانی قیمت طلا، نرخ دلار است اما اگر قیمت اونس در بازار جهانی اینچنین رکورد شکنی نمی کرد بدون تردید نوسانات بازار طلای ایران در یک محدوده قیمتی مشخص قابل کنترل و توقف بود.

وی می افزاید: به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش مبادلات تجاری در سطح جهان و روی آوردن دولتها برای افزایش ذخایر طلا به عنوان یک کالای سرمایه ای استراتژیک در راستای حفظ ارزش و قدرت مالی قیمت اونس به بیش از ۱۸۱۲ دلار رسیده است، قیمتی که شاید رسیدن به آن در این بازه زمانی قابل تصور نبود.

ابراهیم محمد ولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر : علاوه بر نوسانات نرخ اونس و دلار؛ افزایش شدید تقاضا برای خرید از سوی مردم موجب شده تا قیمت سکه  حدود یک میلیون تومان حباب داشته باشد

نان صنعت طلا و جواهر در روغن نیست
رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این سوال که آیا گرانفروشی و ارزان خریدن طلا و سکه جزو تخلفات صنفی طلا فروشان محسوب می شود یا خیر؛ می گوید: اگر میزان نوسانات بازار عادی بود این امر تخلف صنفی محسوب می شد اما با توجه به نوسانات زیاد و غیرقابل پیش بینی قیمت طلا و سکه در بازار نمی توان این رفتار طلا فروشان را به حساب تخلف صنفی گذاشت.

محمد ولی می افزاید: نوسانات زیاد قیمت طلا و سکه موجب می شود تا طلا فروشان فاصله قیمت خرید و فروش طلا را زیادتر از حد متعارف در نظر بگیرند تا بتوانند اصل سرمایه خود را حفظ کرده و طلا و سکه فروخته شده را جایگزین کنند.

این فعال صنفی ادامه می دهد: شاید از نظر مصرف کنندگان این اقدام طلا فروشان به نوعی سوء استفاده و اجحاف در حقوق آنها به نظر بیاید ولی شرایط قیمتی در بازار طلا و سکه به نحوی است که حتی این رفتار طلا فروشان برای آنها سودآوری ندارد و این اقدام صرفا راهکاری برای حفظ سرمایه است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح می کند: در شرایطی که نوسانات قیمت طلا زیاد است فعالان این صنف یا نباید خرید و فروش کنند و یا اینکه باید خرید و فروش را با مابهالتفاوت زیاد میان قیمت خرید و فروش انجام دهند.

محمد ولی با بیان اینکه ۹۹ درصد از فعالان صنف طلا و جواهر از شرایط این صنف و میزان درآمدشان ناراضی هستند، خاطر نشان می کند: متاسفانه نوسانات شدید قیمتی، کاهش قدرت خرید مردم و همچنین خرید طلا و سکه با هدف سرمایه گذاری موجب شده تا فعالیت در این صنف چندان مقرون به صرفه نباشد و به قول قدیمیها نان طلا فروشان دیگر در روغن نباشد.

مردم به تدریج خرید کنند
رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید طلای آب شده و سکه در بازار می گوید: علاوه بر نوسانات نرخ اونس و دلار؛ افزایش شدید تقاضا برای خرید از سوی مردم موجب شده تا قیمت سکه حباب داشته باشد.

محمد ولی می افزاید: در حال حاضر قیمت تمام سکه حدود یک میلیون تومان حباب دارد اما اگر مردم تقاضا برای خرید سکه و طلا را مدیریت کرده و به یکباره بازار با حجم بالای تقاضا برای خرید این کالاها مواجه نشود بدون تردید حباب قیمت سکه خالی می شود.

نظر شما