شناسهٔ خبر: 41240076 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رشد سه برابری شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- رشد شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری خراسان شمالی در یکسال اخیر به ۴۵ درصد رسیده که نسبت به میانگین کشوری آن افزایشی سه برابری را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به استناد سامانه شرکت های دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری شمار شرکت های دانش بنیان استان از دهم تیرماه سال گذشته تا کنون با افزایشی ۴۵ درصدی از ۱۲ شرکت به ۱۷ شرکت افزایش یافته است.

مهران گرمه افزود: طبق آمار همین نهاد میانگین رشد این شرکت ها در کشور ۱۷ درصد بوده است و حال انکه خراسان شمالی در مدت یاد شده تقریبا به رشدی ۳ برابر این رقم رسیده است.

وی گفت: از تیرماه ۹۸ تا کنون شمار شرکت های زیرمجموعه این پارک از ۹۳ به ۱۰۸ شرکت افزایش یافته است که از رشدی ۱۶ درصدی حکایت دارد.

گرمه گفت: البته همه تمرکز ما در سال جهش تولید بر رشد افقی نیست و علاوه بر این که شرکت های ما رشد کیفی پیدا کرده اند، اهدافی مانند تجاری سازی، تولید کیفی و فروش آن ها نیز محقق شده است ...

وی با بیان این که در حوزه صنایع خلاق روستایی نیز ۱۴ شرکت در استان مجوز گرفته اند، اظهار داشت: رشد ۳۳ درصدی صنایع خلاق روستایی مرهون جریانی است که از سال گذشته برای اولین بار در استان آغاز شد و در سفر معاون علمی رییس جمهوری، مرکز نوآوری روستای خلاق خراسان شمالی با حمایت های این معاونت آغاز به کار کرد.

گرمه افزود: یکی از سیاست های پارک علم و فناوری، تمرکززدایی است و به همین دلیل مرکز نوآوری روستای خلاق خراسان شمالی در شهرستان شیروان افتتاح شد.

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی، سرجمع تسهیلاتی را که از سال قبل تا کنون به شرکت های فناور و دانش بنیان استان پرداخت شده ۷۰ میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: منابع این تسهیلات از محل صندوق پژوهش و فناوری استانی، صندوق شکوفایی و نوآوری کشور، صندوق پژوهش و فناوری خراسان رضوی و صندوق کارآفرینی امید استان تأمین شده است.

گرمه از کرونا به عنوان عاملی برای رشد و افزایش فروش برخی از واحدهای فناور استان یاد کرد و افزود: برخلاف انتظار در بازه رخداد کرونا، فروش شرکت های تولید کننده محصولات و ارائه دهنده خدمات مقابله با بیماری کرونا رشد فزاینده ای داشت اما برخی از شرکت های ما نیز از پیدایش این بیماری آسیب دیده و مشمول کمک های کرونایی شدند.

وی تسهیلات منظور شده برای حمایت از سه شرکت فناور استان را که از بیماری کرونا آسیب دیده اند سه میلیارد ریال بیان کرد که اکنون در مرحله پرداخت است.

گرمه اظهار داشت: شرکت های فناور و دانش بنیان خراسان شمالی تا تیرماه امسال توانستند ۴۸۰ میلیارد ریال فروش داشته باشند که نسبت به مدت مشابه پارسال رشدی ۱۹۸ درصدی دارد.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

شمار شرکت های فناور زیرمجموعه پارک علم و فناوری این استان ۱۰۸ شرکت است.

نظر شما