شناسهٔ خبر: 41239874 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

دلایل اصلی خرابی صفحه کلاچ خودرو چیست؟

عوامل زیادی باعث خرابی کلاچ خودرو می‌شوند که در این گزارش این عوامل را مورد بررسی قرار داده ایم.

صاحب‌خبر -
صراط:

عیب یابی خودرو می‌تواند مثل یک "هنر سیاه" مرموز به نظر برسد که فقط توسط مکانیک‌های حرفه‌ای و با تجربه انجام می‌شود البته این موضوع زمانی درست است که فرد نداند قطعات در ماشین چگونه کار می‌کنند.

درک مسئله از قطعه و راه حل تعمیر آن صرفاً نتیجه داشتن دانش درست همراه با یک رویکرد هوشمندانه و منظم است. اگر افراد بتوانند به روشی کاربردی قطعات خودرو را بشناسند، می توانند در زمان وقوع مشکل به تعمیر قطعه بپردازند.

در این گزارش قصد داریم به علت خراجی دیسک کلاچ بپردازیم. کلاچ وسیله‌ای است که به کمک آن راننده هر زمان که بخواهد می‌تواند اتصال موتور را از جعبه‌دنده جدا کند.

با استفاده از کلاچ و زمانی که موتور روشن است، بدون اینکه چرخ دنده‌ها در جعبه‌دنده بچرخند ، خودرو حرکت می کند.کاربرد کلاچ در مواقع تعویض دنده یا متوقف کردن خودرو است آن هم برای اینکه موتور خاموش نشود. دستگاه کلاچ به وسیله پدال کلاچ که زیر پای چپ راننده قرار گرفته بکار می‌افتد. برای بکار انداختن کلاچ، راننده باید با پای چپ پدال کلاچ را تا انتها فشار بدهد.

به هنگام شروع حرکت، پس از آنکه راننده دنده یک را جا می زند، باید پای چپ راننده به آرامی از روی پدال کلاچ برداشته می شود تا از جستن خودرو به سمت جلو جلوگیری بعمل آید. به حالتی که کلاچ گرفته می‌شود حالت خلاصی و به حالتی که کلاچ رها می‌شود حالت درگیر شدن کلاچ گفته می‌شود.

به علت های مختلفی کلاچ روی یک اتومبیل خراب می شود که با یک عمل مکانیکی ساده می توان آن را تعمیر کرد. زمانی که فرد رانندگی می کند، در هر چند ثانیه پدال کلاچ را فشار می‌دهد و در آن زمان، هنگامی که آن را فشار می‌دهد، ماشین  به جلو خیزش می‌کند که این خیزش نشان از بروز مشکلی در این قطعه است.

زمانی که کلاچ درگیر می شود باعث بروز اصطکاکی بین دیسک کلاچ، صفحه فشار و صفحه مجهز به موتور می‌شود که در نتیجه باعث ایجاد گرما و سایش در آنها می‌شود و هرچه راننده پدال کلاچ را بگیرد دیسک کلاچ داغ‌تر می‌شود.

هر چیزی که باعث افزایش بار روی کلاچ شود، سایش را تسریع می‌کند. فشار روی موتور نیز باعث افزایش قدرت می‌شود که در نتیجه روی کلاچ تاثیر می گذارد.

نسبت به نوع رانندگی و شرایط خودرو صفحه کلاچ پس از گذشت ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر نیاز به رگلاژ یا تعویض دارد. اگر هنگام حرکت پای خود را با کلاچ تکیه دهید عملا موجب درگیر شدن کلاچ می‌شوید که در طولانی مدت عمر این قطعه را کاهش می‌دهد. همچنین تردد فراوان در مسیر‌های شهری به دلیل ترمز و تعویض دنده زیاد عمر صفحه کلاچ را کم می‌کند.

جنس دیسک کلاچ‌ها معمولی شبیه به لنت ترمز است. با تمام شدن لنت کلاچ که وظیفه ایجاد اصطکاک با صفحه را برعهده دارد، انتقال نیرو ضعیف شده و دیسک بر صفحه ساییده می‌شود. تنبل‌شدن خودرو، افت شدید توان شتاب‌گیری، ضعف در کشش در سربالایی‌ها و ایجاد سر و صدا از مهم‌ترین علائم تمام‌شدن دیسک کلاچ است.

نظر شما