شناسهٔ خبر: 41239858 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ماسک کرونا برچهره انتخابات پارلمانی سنگاپور

تهران- ایرنا-کشور سنگاپور امروز (جمعه) دهم جولای ۲۰۲۰ /۲۰ تیر ۹۹ درحالی شاهد برگزاری چهاردهمین انتخابات پارلمانی است که با برخورداری از جایگاه سومین کشور درگیر با کووید-۱۹ در جنوب شرق آسیا در موج دوم مقابله با این بحران قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، سنگاپور اگرچه کوچکترین کشور به لحاظ جغرافیا و جمعیت در منطقه جنوب شرق آسیاست، اما سومین کشور مبتلا به کرونا بوده است.

طبق گزارش های منتشره، این کشور با افزون بر ۵ میلیون نفر جمعیت بیش از ۴۵ هزار نفر مبتلای ثبت شده  را دارد.

وزارت بهداشت سنگاپو در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که بیشترین مبتلایان جدید را کارگران مهاجر خارجی تشکیل می دهند.

البته دولت لی هسین لونگ نخست وزیرکنونی سنگاپور وعده داده که چهاردهمین دوره انتخابات پارلمانی، با توجه به شرایط کرونایی به شیوه ای ایمن برگزار شود.

در طول ایام رقابت های انتخاباتی نامزدها با استقبال از برگزاری انتخابات رای دهندگان را به مشارکت در انتخابات عمومی به عنوان مهمترین عرصه سیاسی این کشور که برای تعیین دولت آتی این کشور برگزار می شود، فراخواندند.

برگزاری انتخابات عمومی در کشورها به خودی خود یک پروسه دشوار و پراز هیجانات سیاسی محسوب می شود، اما امسال پانادمی کرونا نیز سبب افزایش این هیجانات به عرصه های اجتماعی این دولت- شهر آسیای جنوب شرقی شده است.

سنگاپو که با رشد و توسعه اقتصادی بالا در دهه های اخیر به عنوان دولت - شهری مرفه درجهان شناخته شده  می شود،اما به رغم درگیری شدید در بحران کرونا از همه ابزارهای سخت و نرم افزاری برای برگزاری انتخابات عمومی با کمترین ریسک های کرونایی استفاده کرده است.

آرایش سیاسی انتخابات

مهمترین حزب اپوزیسیون دولت کنونی سنگاپور حزب توسعه سنگاپور (Progress Singapore (PSP است که سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد و در بین ۱۲ حزب مخالف امیدوار است که در انتخابات روز جمعه نتایج پیروزمندانه ای را کسب کند.

آنها امیدوارند تا در انتخابات جاری، حزب اقدام مردم (PAP) را که از زمان استقلال سنگاپور در سال ۱۹۶۵ تاکنون حزب اصلی و حاکم این کشور است ، کنار زنند.

"لی هسین یانگ" برادر و "وی لینگ" خواهر "لی هسین لونگ" نخست وزیرکنونی سنگاپور که از دو هفته پیش  به این حزب مخالف پیوستند،ابراز امیدواری کردند که در انتخابات عمومی امروز بتوانند قدرت را پس از ۵۵ سال از حزب حاکم تحت رهبری کنونی برادر خود  به سوی حزب مخالف توسعه سنگاپور سوق دهند.

"لی هسینگ لونگ" نخست‌وزیر سنگاپور نیز پیشتر به رغم همه‌گیری ویروس کرونا، خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور شده بود.

وی گفته بود که پیشنهاد انحلال پارلمان فعلی را به "حلیمه یعقوب" رئیس‌جمهوری این کشور داده است تا از این طریق راه برای برگزاری انتخابات زودهنگام هموار شود.

نخست وزیر سنگاپور علت اتخاذ چنین تصمیمی را احتمال گسترش مجدد ویروس کرونا به ویژه از نوع جدیدش که علائم ظاهری کمتری دارد عنوان کرد و گفت: بدین جهت درباره ‌برگزاری زودهنگام انتخابات تصمیم گرفته‌ام که فکر می‌کنم هیچ تضمینی وجود ندارد که همه گیری این بیماری مهلک حتی تا ماه آوریل سال آینده (فروردین ۱۴۰۰) که دوره دولت فعلی به پایان می‌رسد، ادامه یابد.

 نخست وزیر سنگاپور تاکید کرد که برگزاری انتخابات زود هنگام در این دوره به دولت جدید امکان فعالیت بدون وقفه طی ۵ سال را می‌دهد.

در سنگاپور بسیاری از تدابیر اتخاذ شده در رابطه با کرونا لغو شده بود، اما با شروع موج دوم برخی از این ضوابط دوباره اعمال شد.

انتخابات پارلمانی در سنگاپور که هر ۵ سال یکبار برگزار می شود، بسیار حائز اهمیت است زیرا حزب یا احزاب برنده انتخابات، موفق به تشکیل دولت آتی دراین کشور می شوند .  دولت سنگاپور جمهوری مبتنی بر پارلمان (برگرفته از سیستم پارلمانی بریتانیا) است و وزیران کابینه باید پیش از معرفی به عنوان وزیر با کسب آرای مردم به پارلمان راه یابند.

براساس این سیستم، با انحلال مجلس دولت نیز منحل می شود، اما وزیران همچنان برای مدت زمان کوتاه تا برگزاری انتخابات و تعیین دولت جدید سرپرستی وزارت متبوع خود را برعهده خواهند داشت.

 شرکت در انتخابات  برای هر سنگاپوری ۲۱ ساله و بالاتر الزامی است ومردم این دولت شهر همواره از این قانون پیروی کرده اند.

 در این انتخابات ۱۹۲ داوطلب  ( از جمله ۷۳ نامزد جدید و یک نامزد مستقل) از ۱۱ احزاب  برای کسب  صندلی های پارلمان سنگاپور با یکدیگر به رقابت می پردازند.

اولین تجربه برگزاری انتخابات در فضای کرونایی

مجموعه دولت، احزاب و نهادهای سیاسی و مردمی در سنگاپور  برگزاری اولین انتخابات را در شرایط ویژه بهداشتی تجربه می کنند از این رو دولت برای برگزاری انتخاباتی ایمن تصمیم  از احزاب و فعالان سیاسی خواست تا به منظور رعایت ضوابط دوران قرنطینه از تظاهرات یا گردهمایی سیاسی و اجتماعی در خیابان ها و مراکز و مجامع خودداری کنند.

 نامزدهای انتخاباتی ملزم شدند تا در نشست های کوچک خود از ماسک و دستکش استفاده  کرده و فاصله اجتماعی را نیز مراعات کنند.

مبارزات انتخاباتی داوطلبان شرکت کننده در انتخابات سراسری از هفته گذشته در سنگاپور آغازشد. با توجه به اینکه برگزاری کمپین ها و گردهمایی های خیابانی ممنوع شده بود اکثر تبلیغات داوطلبان از طریق فضای مجازی و یا تلویزیون ملی صورت گرفت.

اما همه داوطلبان و هواداران انها موظف به رعایت ضوابط دوران قرنطینه کرونا شدند و از جمله اینکه نباید در نشست های انتخاباتی خود به یکدیگر دست دهند.

البته منتقدان دولت اعلام کردند با توجه به اینکه اکثر قریب به اتفاق رسانه های سنگاپور تحت نظارت و حمایت دولت است بنابراین جناح اپوزیسیون بیشتر از ظرفیت شبکه های آنلاینی برای معرفی اهداف و برنامه های خود استفاده کردند.

ایان چونگ استادیار علوم سیاسی در دانشگاه ملی سنگاپور دراین زمینه  به خبرگزاری فرانسه گفت: دولت سنگاپور می گوید که همه کاندیداها به دلیل پخش برنامه تلویزیونی اضافی ، شانس ارسال پیام و معرفی دیدگاهها و اهداف خود را برای توسعه این کشور دارند.اگرچه اپوزیسیون با این موضوع کاملا موافق نیست، اما با کمپین های عمدتا مجازی رقابت های خود را پیش برد.

حزب اقدام مردم (PAP) در چندین دهه گذشته حزب اصلی و حاکم در سنگاپور بوده و به رغم آثار نامطلوب کرونا بر اقتصاد این کشور امیدوار است که همچنان پیروز این میدان در انتخابات سراسری روز جمعه  باشد.

طبق قوانین کرونایی برگزاری انتخابات رأی دهندگان سنگاپوری امروز جمعه برای شرکت درانتخابات و ریختن آرای خود به صندوق ملزم به استفاده از ماسک و دستکش شدند.

براین اساس، همه افراد باید از طریق غربالگری درجه حرارت ، دست خود را ضد عفونی کرده و قبل از دریافت برگه رأی خود حتما دستکش داشته باشند.

علاوه براین از مردم سنگاپور خواسته شده است که در مدت پنج دقیقه پس ازریختن آرای خود به صندوق ، از مراکز رای گیری خارج شوند.

ستاد انتخابات اعلام کرده که در جریان برگزاری انتخابات غرفه های رای گیری و قلم ها و خودکارهای مورد استفاده دراین غرفه ها به طور مکرر ضد عفونی می شوند.

ویژگی انتخابات کرونایی

برای برخی از سیاستمداران که  ایام مبارزات انتخاباتی یکی از معدود مواردی است که  از نزدیک با مردم روبرو می شوند ، کرونا این شرایط را تغییرداده است.

همزمان با رقابت های انتخاباتی در سنگاپور، شیوه برگزاری تجمعات رودروی سیاسی حمایتی و اعتراضی برای نخستین بار به دلیل شیوع کرونا به مجامع آنلاین تغییر یافت.

علاوه براین یکی از مهمترین نمادهای این تجمعات "دست دادن" متحدان سیاسی با یکدیگر و نامزدهای انتخابات با مردم شرکت کننده در این اجتماعات نیز با حضورناخوانده کرونا تغییر هویت داد و ضربه های مشت، به عنوان نماد جدیدسیاسی به نفع یا در مخالفت با رقیبان، جای دست دادن را گرفت.

اگرچه  این روش برای آسیایی های خونگرم دلپذیر نیست اما کرونا آنها را مانند سایر مردم جهان مجبور به اقداماتی کرده که تا پیش از آن حتی در خیال نیز نمی گنجید.

در اوایل ماه جاری مقام های سنگاپور که درصدد برگزاری منظم انتخابات بودند باردیگر بر رعایت ضوابط دوران کرونا تاکید کردند آنها به ویژه از مردم خواستند که که در تجمعات سیاسی – اجتماعی شرکت نکنند و صحنه رقابت ها را از فضای مجازی و کادر تلویزیون دنبال کنند ودر هر صورت رعایت حداقل ۱ متر فاصله و پوشش دستکش و ماسک را داشته باشند.

سنگاپوری ها هم با نه گفتن به دور همی های سیاسی این تجمعات را که همچون خون مبارزات انتخاباتی محسوب می شود، تقریبا کنار گذاشتند و یا در اجتماعات بسیار کوچک اما با رعایت کامل ضوابط شرکت کردند.

بیماران کرونایی چگونه رای می دهند

طبق گزارش دولت سنگاپور برای بیماران مبتلا به ویروس کروونا که از پیش شناسایی شده و تحت قرنطینه قرار گرفته اند تمهیدات ویژه ای برای شرکت در انتخابات درنظر گرفته شده است.

براین اساس، چنین افرادی نباید از محل تحت قرنطینه خارج شوند اما صرفا در روز برگزاری انتخابات می توانند یک ساعت از مکان قرنطینه خود خارج شده و با حضور در پایگاههای انتخاباتی تعبیه شده برای آنها آرای خود را به داخل صندوق ها بریزند.

صندوق های رای گیری برای بیمارانی که به رغم وضعیت ناخوشایند بیماری داوطلب شرکت در انتخابات هستند،فرستاده می شود.

درمجموع این بیماران مجوزی را کسب کردند که در روز رای گیری صرفا طی ساعت یا در خانه های خود رای دهند و یا اینکه به طور مستقیم به مراکز رای گیری اختصاص یافته عزیمت داشته باشند و دراین مسیر نمی توانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

نظر شما