شناسهٔ خبر: 41239526 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امارات تلاش واشنگتن برای رفع تحریم علیه قطر را به بن‌بست کشاند

تهران- ایرنا- شبکه خبری فاکس‌نیوز به نقل از منابعی گزارش داد که امارات متحده عربی در آخرین لحظه طرح دولت ترامپ برای حل بحران قطر و رفع محاصره اقتصادی این کشور را متوقف کرد.

صاحب‌خبر -

فاکس نیوز بامداد جمعه در گزارشی در تارنمای خود به نقل از منابع آگاه نوشت که پس از مذاکرات سطح بالا میان رهبران عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و آمریکا، ظاهرا توافقی برای رفع محاصره اقتصادی قطر در این هفته به دست آمده بود.

اما فاکس نیوز مطلع شده است که امارات در آخرین لحظه تغییر رویه داده و از عربستان خواسته است که حمایت خود از این طرح آمریکایی را قطع کند و این تاخیر ابوظبی شانس دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای موفقیت این طرح را که مدت‌ها به دنبال آن بود، نقش بر آب کرده است.

در مرحله آغازین این طرح بنا بوده که عربستان و امارات آسمان خود را برای پروازهای هواپیمایی قطر بگشایند تا این هواپیمایی مجبور به استفاده از آسمان ایران و پرداخت هزینه به تهران برای این منظور نباشد.

پیشتر نیز روزنامه وال‌استریت ژورنال در مطلبی از فشار دولت ترامپ به ریاض و ابوظبی برای رفع تحریم ها علیه خطوط هوایی قطر با هدف تحت فشار قراردادن بیشتر ایران خبر داده بود.

این روزنامه آمریکایی ماه گذشته به نقل از منابع آگاه نوشت، ترامپ امارات و عربستان را تحت فشار قرار داده تا ممنوعیت پرواز هواپیماهای قطری از حریم هوایی این دو کشور را لغو کنند.

به نوشته این روزنامه،‌ ترامپ در تماس تلفنی با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی،‌ آن‌ها را تحت فشار قرار داد تا به ممنوعیت اعمال شده برای هواپیماهای قطری پایان دهند.

طبق این گزارش، استفاده از حریم هوایی ایران توسط قطر به منبع درآمدی برای ایران تبدیل شده که آمریکا به دنبال قطع آن است. بحران دیپلماتیک در منطقه (میان کشورهای حوزه خلیج فارس) برای چهارمین سال ادامه یافته و این مسئله باعث شده آمریکا نتواند فشارهایش علیه ایران را بیشتر و کامل کند.

یک منبع آمریکایی در این باره به وال‌استریت ژورنال گفته بود درآمدی که ایران از پرواز هواپیماهای قطری از آسمان کشورش به دست می‌آورد، مسئولان آمریکایی را نگران کرده است.

وال استریت ژورنال نوشت،‌ دولت ترامپ اکنون تنها بر روی یک موضوع تمرکز کرده و آن هم حل اختلافات در زمینه حریم هوایی میان عربستان و امارات با قطر است.

کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر  از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ ( ۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم کلیه روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی‌شان را با قطر هم بستند.

کشورهای تحریم‌کننده، ۱۳ شرط برای ازسرگیری روابط با قطر تعیین کردند اما دوحه با بیان اینکه تحریم‌کنندگان هیچ دلیل قانع‌کننده برای اثبات ادعاهای خود در اختیار ندارند، تاکید دارد که این شروط در تناقض آشکار با حق حاکمیت این کشور است.

نظر شما